Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Flygplanet drar åt höger

  1. #1

    Standard Flygplanet drar åt höger

    Hej!

    Köpte en Multiplex Panda RTF för att lära mig flyga. Kändes (känns) som ett bra köp för att komma in i hobbyn. Har bara flygit quad innan.

    I alla fall, planet kom färdigbyggt och det känns som ett gediget plan. Rakt och cg var enkel att balansera. Men det är en sak som stör mig och det är att planet drog åt höger vid gaspådrag ganska kraftigt. Vid planflykt utan motor seglar den rakt.

    Jag har för mig att motorn normalt ska monteras någon, några grader åt motsatt håll som propellern snurrar för att motverka denna effekt som blir, men här är motorn monterad rakt. Ska jag kompensera det med rodret? För jag trimmade bort det men ska jag centrera servot och justera vid roderhornet istället?

    Mvh en glad amatör.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har också en Panda och upplever inga problem. Men du kan ju testa att rikta motorn lite åt vänster om det är störande.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Motorn ska väl (sett bakifrån) peka lite till höger om den ska pekas nånstans. Speciellt om motorn roterar medurs (sett bakifrån).

    Om kroppen är rak och fenan är rak, så ska sidorodret vara rätt så rakt det också.

    Men som Roger säger... när du drar på så ska inte flyget dra till höger, då ska motorn pekas tillbaks mer mot vänster (sett bakifrån).

    Om du glidflyger spelar motorn ingen roll. Men när du glidflyger... är sidorodret då rakt eller har du trimmat det så flyget går rakt?

    "drog åt höger" som i lutar åt höger eller som du säger "drar åt höger"? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har också en Panda och upplever inga problem. Men du kan ju testa att rikta motorn lite åt vänster om det är störande.
    Roger
    Trimmade bort det så det stör inte just nu. Blev bara fundersam hur det ska vara. Är ju ny på detta. Men det är väl inte så lätt att rikta motorn? Eller jag kan väl kanske lägga en bricka extra på ena skruven till motorfästet iof.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Motorn ska väl (sett bakifrån) peka lite till höger om den ska pekas nånstans. Speciellt om motorn roterar medurs (sett bakifrån).

    Om kroppen är rak och fenan är rak, så ska sidorodret vara rätt så rakt det också.

    Men som Roger säger... när du drar på så ska inte flyget dra till höger, då ska motorn pekas tillbaks mer mot vänster (sett bakifrån).

    Om du glidflyger spelar motorn ingen roll. Men när du glidflyger... är sidorodret då rakt eller har du trimmat det så flyget går rakt?

    "drog åt höger" som i lutar åt höger eller som du säger "drar åt höger"? =)
    Drog åt höger som att den svängde åt höger. Trimmade bort det så nu har då rodret ett litet utslag åt vänster. Tycker att den är rak i kroppen och alla roder ytor. Så det var därför jag undrade om det ska vara ett litet utslag åt vänster för att kompensera för motorns dragkraft.

    Men nu blir jag lite osäker. Det blåste lite när jag provkörde, har bara flygit 2 batteri än. Jag ska nolla alla trim och prova igen en dag när det inte blåser.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Yes - brickor mellan motor och motorfäste kan du använda för att finjustera motorriktningen. Jag har dock inte gjort nåt sånt på denna modell.
    Fast flyg lite mera med den först för att se om det är nödvändigt. Och den skall ju gå rakt både med och utan motorn igång.
    Roger

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Precis som Roger säger, flyg några gånger till . Kan vara så att sidrodret är en aning snett ändå. Hade en likadan fast deras kit version, vilken tyvärr bara blev några timmar gammal, innan den mötte moderjord i allt för hög fart. (förlorade höjdroder funktionen helt enkelt). Men den flög inte snett, och det var inga brickor på min heller, motorn satt rakt monterat.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även min var en s k kit-version. Tråkigt för dig Ken att det blev så lite flygande med din Panda för det är en riktigt trevlig, liten kärra. Tar t o m en del termik när sån är närvarande.
    Roger

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Har inte alla mpx motorfästen som lätt går att justera vinkeln på?
    Sedan verkar det ju lite konstigt att modellen drar åt sidan när man ger gaspådrag men att det sedan inte drar åt andra hållet trimmat om man drar ner motorn (för den är väl inte igång alltid).
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Patrik - på denna lilla kärra går det inte att justera motorriktningen annat än med brickor.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Hej alla! Sorry för lång tid innan svar, har varit iväg på lite semester "off the grid" så att säga.

    I alla fall. Det är nog så att det är mina nybörjar-misstag som har spökat lite här. Tror jag i alla fall. Jag hade monterat batteriet på höger sida av kroppen vilket gjorde att höger vinge dippade. Satte batteriet platt mot "taket" och nu flyger den som den ska.

    Fantastisk trevlig modell. Seglar fint med motorn avslagen och jag som aldrig hade flygit innan har efter ca 6 flygningar redan börjat få in känslan. Loop gjorde jag redan andra flygningen utan någon dramatik.

    Det enda negativa är väl att i RTF-varianten så är motorn borstad och jag tycker att den har för lite kraft. Visst det är en motorseglare men jag skulle vilja ha lite mer punch. Och dessutom känner jag redan nu att skevroder skulle vara trevligt, i alla fall längre fram när jag blir bättre på att flyga. Men det är saker som går att åtgärda ganska enkelt längre fram.

    En perfekt nybörjar-kärra i alla fall!

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Vad kul att du njuter av fin flygning!!! Välkommen i im hobbyn! !
    Du bör definitivt byta till borstlös motor och ny esc till det!

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror att det är en sån här motor jag har i min Panda - och den går väldigt bra - http://www.kedamodel.com/product/2830.html
    Min är en 2830/18 som matas av ett 3S740-batteri. Kan väl i alla fall ses som en indikation på nåt som fungerar. Dock är det lite småstruligt att installera en outrunner i den och speciellt i efterhand eftersom den är väldigt trång i nosen så man måste skära ur en del EPO för att kablarna ur motorn skall få plats och inte ligga emot den roterande kannan. Bygger man kärran från ARF-satsen så är det lite enklare för då kan man göra detta innan man limmar på den gröna "noskonen" i plast.
    Fast skulle jag köpa en idag så skulle det nog bli en Funglider istället - såvitt jag kan se så har den samma kropp men vingar med lite större spännvidd och dessutom skevroder som standard.
    Men med bra motor så pinnar även Pandan på bra och det fungerar helt OK att flyga den med "bara" sida och höjd. Med full fart på motorn så rollar den dessutom helt OK för denna typ av kärra.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2015-11-20 klockan 09:51.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •