Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Eflite blade 400

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Eflite blade 400

    Hej allesammans!!

    Jag har länge velat ha en collective-heli och nu får jag en beggad snygg eflite blade 400 för runt 2k komplett med Dx6 och mottagare - visst är det spektrum-schemat? Mao DX6:en kan jag använda till BnF-micromodeller?

    Jag har flugit fast pitch helikoptrar från 60 - modell upptill 450stl och har blivit mycket skicklig med dem - fingerkoordinationen finns där och orienteringen är aldrig problem längre och jag tycker jag pushat Fastpitch-flybar koptrar så hårt det går.

    Frågan är nu om denna blade 400 är ett bra steg upp eller om det blir för svårt direkt? Kör mycket simulator med collective-helis och det går numera galant så vad kan jag förvänta mig för svårigheter ?

    Visst fungerar den så att den ger full rotorrotation och trottel i mitten drar jag upp så vinklar rotorerna och jag far iväg och drar jag ned på spaken så sjunker jag?
    Jag kan tänka mig att eftersom det inte är en stor flybar så kommer ändringarna i attityd göra fart och kursändringar mycket mer direkta än FP?

    Något mer att tänka på här? Vet att det är dyrt att krascha helis sån vill bara så förberedd som möjligt.

    Finns det någon newbie - settings på heligyron ?

    Tacksam för svar och en tänk på; lista! !

    Mvh.Gustaf

    (Köper jag en tricopter också hsr jag en av varje modell som finns

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hej :-) har en blade 450x som jag köpte alldeles för tidigt om du förstår vad jag menar.håller på att ställa in pitchkurvan för att få den mer lätt tyglad så att säga.från ett fullblod till något som mer liknar en helikopter.går inte att jämföra helisar med fast pitch med 3d koptrar och flyga simulator mot verkligheten är också som natt o dag.det är som jag själv upplever.om du börjar ställa om pitchkurvor sätt dej in hur de olika kurvorna fungerar så du inte "hoppar" eller trycker ner den när du skiftar mellan kurvorna i start o landning.

  3. #3

    Standard

    Jag antar att det är en DX6i, den fungerar utmärkt med BNF modeller. De verkar inte alltid tycka om att ligga för länge så kontrollera så att spakarna ger korrekta utslag i monitorläget och så att menyknappen/rullen fungerar som den skall. Jag tycker att dödläget i mitten på spakarna som DX6i har från fabrik är ett problem på en lite vassare eller mindre helikoptrarna. Du använder extremt små utslag när du hovrar med dem och på en DX6i så är dödläget i mitten ibland större än utslagen som du vill göra så du får ta upp "glappet" hela tiden.

    Om det istället är den nya DX6 så är det en helt annan sak, den radion är otroligt mycket bättre på alla sätt och du kommer att ha nytta av den länge.

    Helikoptern har några år på nacken så jag är lite orolig för reservdelstillgången så du får nog räkna med att den blir kvar på marken länge även om det bara är en liten krash.

    Tyvärr är en kinesisk kopia på en Align 450 ganska mycket bättre än en Blade 400.

    Jörgen

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK allesammans ! Tack,
    Jag undrar om min förmåga att kunna flyga den mest och hur börjar jag samt vilka lägen finns?

    I en FP (fastpitch) är ju trottel = drivkraft samt förlora drivkraft. Collective-heli har väl "full gas " hela tiden och med trottelreglaget vinklar jag pitch på bägge rotorer upp och ned försiktigt (här kan jag tänka mig att mest inlärning behöver ske) varpå jag får drivkraft och t o m kan lägga henne på rygg och ge nedinput i trotteln och klippa gräset?

    Eflite400blade har ju nåt servo som säljaren trimmat in perfekt precis, fungerat det som servo i flygplan eller som flybaren i leksaks fp-heli? Eller har de senare också gyro?

    Jag bör väl då ställa gain högt och sätta expo på trottelkanalen för att få en mjukare kurva i mitten (om det går i en Dx6i)
    (Har en futaba T8J också men ingen extra mottagare de sitter i två segelkärror)

    Hur är collective-helis i luften att balansera jämfört med FP?"är de mer eller mindre känsliga vid bankning och saknar de FP m flybars helis delvis självupprättande profil?

    De ser också ut att öka fart fortare än FP?

    Mer att tänka på?

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hej igen.är ingen världsmästare på heli men ska försöka hjälpa lite.man brukar inte starta i 3d läget(konstant varvtal) utan startar i ett "mjukstartläge varefter jag på backen innan jag lyfter går över i 3d läget.när man ska landa och man har en väldigt pigg heli brukar många slå över i ett 3e läge där man autoroterar ner helin den sista halvmetern.själv har jag 3d läget så lugnt att jag landar i 3d.när diu ska ställa in din heli till lite lugnare så ska du ändra pitchkurvorna i dessa 3 olika flyglägena.det är det som vinklar rotorbladen precis som du pratade om.jag har väldigt flack kurva runt hovringsläget.viktigt att dessa 3 pitchkurvor harmonerar med varandra speciellt runt hovringsläge för att undvika "skutt" eller att helin trycks ner helt oväntat.är en del att sätta sig in i innan man sticker upp.en miss och man får ta fram plånboken direkt. att ställa in maskinen när man gått i backen (inte om) är en historia för sig.en 3d heli flyger absolut inte av sig själv.som nybörjare jag är vill jag likna vid att fylla upp en ugnsplåt med vatten och sen balansera detta utan att blöta nedr köksgolvet.lycka till :-)

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK och hur är det vid start? Vid FP helikoptrar har du en separat stjärtmotor så vid pådrag drar den åt vänster precis som en riktig helikopter! Och om man på en av mina ger under 3%trottel så stänger stjärten av, riktigt jobbigt om man är.över ett garage i vind som bara trycker kärran uppåt ! Fick cirka kraftigt ned!.
    Är det samma med kollektiv eller hinner den kompensera direkt med stjärten? Och hur fungerar gyrona i denna helikopter? Är.det bara för att låsa in bommen vid vind och pådrag ?

    Låter bra som jag tänkte med typ mycket expo runt trotteln i höjdled, kan man låsa pitchen på bladen och "gasa" som en FP heli?

    Kan man med modeller i denna storlek göra en kontrollerad autorotationlandning från högre höjder?

    Tack för svar Mvh!

  7. #7

    Standard

    Även om Blade 400 är mycket gammal så är den byggd som en klassisk 3D helikopter med flybar. Det innebär att den inte är det minsta självstabiliserande, snarare tvärtom den VILL verkligen tippa åt sidorna.

    De olika helikoptertyperna:

    Fixed pitch med 45 graders vinkel på flybar, självstabiliserande ganska okänslig för vad du gör med spakarna. Fungerar bara när det är vindstilla eller mycket svag vind.

    Collective pitch med vanlig flybar, inte självstabiliserande, vill tippa av sig själv. De mindre (som tex en 450) är ganska svårflugna i vind.

    Collective pitch utan flybar (ett gyro gör det jobbet istället), inte självstabiliserande men ändrar inte heller vinkel utan att du rör spakarna. Tål betydligt mer vind än en med flybar.

    Sedan finns det så kallade bail-out lägen på vissa flybarless gyron, de hjälper dig att vända helikoptern på rätt köl om du tappar orienteringen. Det är nog mest användbart i de små FBL (Flybarless) modellerna.

    Stjärtrotorn på drivs av samma motor som huvudrotorn och den styrs sedan med ett gyro och servo som ställer vinkeln på bladen. Den har alltså perfekt kontroll på helikopterns rotation oavsett rotorvarvtal.

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK nu har jag tillfälle att köpa en eflite blade 400 beg rätt billigt och gillar idén att få spektrum dx6 också men är inte koptern något bra? Saker från eflite jag har köpt tidigare har varit ovanligt bra och vid god kvalitet.

    Ang spakande; jag har förstört/flugit iväg ca 6st olika FP - helis (flesta motorerna dog) och har fått uppleva både att det kändes som en skolbuss, anemiska kontroller och delay på kontrollinput mätt i sekunder men har moddat en del av dem och fått kvicka kärror och flugit i kraftig vind och nu inte en incident på en 9mån och ofta daglig flygning oavsett väder.
    Jag borde inte kunna vara mer redo men är detta alltså inte en kärra för min skicklighetsgrad? Jag har definitivt växt ifrån FP och har god orienteringskännedom och mina korrektioner sker utan tanke.

    Jag tänkte att jag tar ut den på en åker/äng med längre gräs och börjar bara öva på att hovar fram och tillbaka första dagarna. ..det lättaste är väl att börja flyga framåt för stabilitet men det är väl att börja i fel ända nu. Så jag är helt solo ansvarig för stabiliteten med spakrörelser med denna kärra ? Vad tusan gör gyrot då?

    Tack för svar jag kanske inte bör köpa denna?

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    hej.låter som du är redo för en heli.mycket att sätta sig in i vad gäller alla pitchkurvor bla för att få en lagom lugn heli i början om du inte har tänkt att flyga 3d direkt ?:-) tänk bara på att kurvorna ligger rätt så din heli inte skuttar till när du skiftar mellan flyglägena då du går över i en annan pitchkurva.och kom ihåg att flyga heli innebär inte att "om" man ska gå i backen utan "när" man ska dra i backen.flyga heli innebär också att man blir en baddare på att reparera sin heli :-) Lycka till

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlägg
    hej.låter som du är redo för en heli.mycket att sätta sig in i vad gäller alla pitchkurvor bla för att få en lagom lugn heli i början om du inte har tänkt att flyga 3d direkt ?:-) tänk bara på att kurvorna ligger rätt så din heli inte skuttar till när du skiftar mellan flyglägena då du går över i en annan pitchkurva.och kom ihåg att flyga heli innebär inte att "om" man ska gå i backen utan "när" man ska dra i backen.flyga heli innebär också att man blir en baddare på att reparera sin heli :-) Lycka till
    Tack för svar! Jo jag har nog en del att vänja mig vid och avvänja mig från (utslag på spakar lär vara 90% mindre än FP-flybar helis)

    Jag antar att samma princip med bara försiktiga små små utslag gäller här också fast i högre utsträckning med trottel? Jag har förstått att om jag flyttar upp trottel en centimeter ex så skjuter helin rakt upp och iväg och motsvarande om man försöker korrigera det med nedinput på trotteln. . Det går nog bra det här, återkommer väl med kepsvideo (vill alltid köra Maiden:s ensam utom synhåll för ev skam och koncentration)
    Mvh.Gustaf

  11. #11

    Standard

    Det här är en av eflites första helikoptrar, den ser ut att ha kommit 2008 och har inte tillverkats på många år. Den har inte heller varit populär i Sverige vilket får antas ge problem med reservdelar. Om du inte krashar så får du nog väldigt mycket nöje av den men det är ganska stor chans att den första krashen också är den sista med den helikoptern. Du kommer inte heller ha nytta av några av delarna från den till en annan helikopter.

    Gyrot på en Blade 400 eller vilken annan helikopter som helst med flybar styr bara stjärtrotorn så att helikoptern inte snurrar helt okontrollerat. Egentligen vill du ha en helikopter med flybarlessgyro istället för flybar, det är sällan någon börjar med en heli med flybar numer.

    Om du hittar en Align 450 pro eller kopia med eller utan flybar så finns det enormt mycket reservdelar både pirat och original. Man brukar hitta dem för 1000-2000kr begagnat...det går till och med bra att bygga en kopia med flybar för ungefär 1000-1500kr med nya delar.

    Glöm inte heller skilja på DX6 och DX6i...eller gud förbjude den gamla DX6 som ryktas ha funnits. DX6i är en enkel radio som man inte gärna betalar mycket för idag. Jag antar att det är dollarkursen som gjort att den gått upp från de 900-1000kr som den var nere på som lägst här i Sverige men ett högre pris gör inte att den klarar en jämförelse med den nya Spektrum DX6 bättre. Just för helikopter så är den inte helt lyckad, man använder extremt små spakrörelser när man hovrar och på DX6i är glappet i mitten är större än rörelsen man egentligen vill göra. För minde känsliga modeller så är det en utmärkt radio även om de börjar uppvisa vissa kvalitetsproblem nu när de blivit gamla.

    Jörgen

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hmm..
    Känns mer och mer som just : kraschar jag tar det säkert ett halvår innan jag flyger den igen om det ör knepigt och dyrt m delar...det blir kanske bäst att vänta.och se istället. ..tack för svar

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - det enkla svaret är nog att du skall skippa den helin. Och till Jörgen kan jag säga att visst fanns det en DX6 - men den klarade väl bara det ursprungliga DSM-protokollet. När Spektrum ändrade till DSM2 så utgick den sändaren och ersattes av DX6i. Så är i alla fall min minnesbild.
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    DX6i uppdaterades sedemera med DSMx också.
    Nu finns också en ny DX6. Modernare, med vettigare mjukvara, telemetri talsyntes mm mm.

    Synd att Spektrum inte orkar hitta på nya/bättre produktnamn, lätt att blanda ihop om man kommer in i hobbyn nyvaken.
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •