Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Nybörjarfrågor!

  1. #1

    Standard Nybörjarfrågor!

    Tja!

    Har nyligen införskaffat en Hubsan X4. Har flugit nonstop från dag 1. Sjukt kul! (och utmanande).

    Med ett nytt intresse så väcks många frågor Av den anledningen når jag nu ut till er!


    • Vad är det som egentligen gäller för Batterier? Med Huban X4 medföljde ett "Li-Po Ack 3,7V 240mAh". Som ni förmodligen vet, så tar det inte lång tid innan man behöver ladda batteriet på nytt. Till en början så trodde jag att detta innebär att man måste helt enkelt införskaffa flera 240 maH. Men efter ha läst en del på nätet så har jag insett att folk stoppar in "högre" batterier. Det vanligaste verkar vara 380 maH eller 500 maH.
      • Är det någon nackdel/ någon fara att stoppa in ett "högre" batteri? Förutom att jag förstått det att en del tycker att 500 maH väger för tungt och ger en mindre smidig flygning. Vad är era åsikter? Testa sig fram och känna efter vilken som funkar bäst?

    • Hur laddar man batterier på ett enkelt och även ett säkert sätt?
      • Jag har under helgen beställt hem en "4 in 1 Battery Charger" (Länk). Funkar den OK? Är det ett bra val? Har ni några andra förslag? Tanken är alltså att använda den för att ladda 4st 380 maH alternativt 4st 500 maH.

    • Övriga frågor:
      • Jag blir något oroad att läsa över hur folk bränt ner sina hus på grund av batterier. Något säger mig att det är betydligt större batterier dock, men fortfarande Om man verkligen vill vara säker..Vad ska man göra? Alltid ladda batterierna i en kruka alternativt i en LiPo påse?
      • Hur ska man förvara sina batterier? I en kruka/Lipo påse? Har förstått det som att det varken ska vara full laddat eller ur laddat (något som oroar mig något också..eftersom det känns lite komplicerat)
      • Trots att jag köpt en "4 in 1 Battery Charger" så verkar det som att jag måste fortfarande fortsätta att ladda via USB? Finns det något man kan göra för att till exempel ladda direkt via ett eluttag? Har även hört att det ska gå snabbare att ladda via eluttag?



    Det var nog allt för mig. I alla fall för nu Alla svar, typer av råd och annat uppskattas enormt! Tack!

  2. #2

    Standard

    Radbrytningen funkar inte riktigt som jag vill :/ Beklagar över den något jobbiga läsningen.

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hej och välkommen

    Ang både laddning och förvaring så är kruka eller kastrull ett trevligt alternativ, något man kan slänga ett lock på.

    Med större batterier brukar man köra en särskilld storageladdning program på laddaren när man är färdig med flygningen för att den skall ha optimal laddning för förvaring.

    För Hubsan skulle jag snarare föreslå att antingen avsluta halvägs in i flygningen (du vet ungefär hur länge du kan flyga) alternativt köra precis till det börjar blinka och omgående landa. Borde klara sig rätt bra då, kvalitén på de små batterierna är ofta sviktande så ser dem som billig förbrukningsvara (har allt från micro quads mindre än Hubsan till 700 helikopter).

    Ang storlek på batteri, större är tyngre, högre kapacitet kan även ladda ur mer ampere så man får lite mer push i motorerna. Men man kommer till en punkt där mer batteri bara ger sämre flygegenskaper och kortare flygtid pga vikt. SÅ nånstans mitt emellan, runt 380 gör sig rätt bra på standard Hubsan utan kamera, lite större på den med kamera.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4

    Standard

    Det är bra om du har möjlighet att mäta spänningen på batterierna precis efter att du laddat med den kinesiska laddaren. Kineserna är inte alltid så noga med att kalibrera så att den laddar till 4.2v. Om den tex laddar till 4.25v så är det ganska farligt.

    Det är också intressant att veta om det är fyra laddare i en låda eller om det är en laddare med fyra utgångar, det är lätt att mäta upp med en multimeter. Om det är en laddare med fyra utgångar så bör du se till att batterierna är ungefär lika urladdade när du börjar ladda dem tillsammans, du bör tex inte plugga in dem i laddaren allt eftersom du flyger slut på dem i det fallet.

    Om det är fyra separata laddare i lådan så kan du ladda allt eftersom du flyger slut på batterierna.

    Hitec har en liten trevlig laddare som heter X4 Micro, den kostar strax under 500kr här i sverige.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •