Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

mne: Iskalla sndarspakar.. Vad kan man lmpligen stta p dom?

Standard Iskalla sndarspakar.. Vad kan man lmpligen stta p dom?

Kr vanligtvis med fingervantar, klippta strategist fr tumme och pekfinger. Men aluminuimspakarna blir ju extrent kalla att hll i. Vad kan man lmpligen tr ver dessa?
    "Allting beror p allting"

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Varmt, mysigt och gott, kombineras gnra med en handvrmare fr jgare elektronisk eller gldstickor
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Muff_Red.html

Annars borde det g att 3d printa nya toppar i plast.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Jo.. Har en liknande med vrmeslingor i. Funkar dock inget vidare om man har ett plan man kastar ivg. Alternativt en Phantom med groundstation. Drav de avklippta fingervantarna :-)

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlgg
    Kr vanligtvis med fingervantar, klippta strategist fr tumme och pekfinger. Men aluminuimspakarna blir ju extrent kalla att hll i. Vad kan man lmpligen tr ver dessa?
    Hittade felet fort, klipp inte av vantarna funkar bttre med vante n stelfrusen.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Nnstans har jag sett spakar med vrme, men minns inte vilken tillverkare som hade det som option. Det va nn som ven kan ha eller har knappar p spakarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ett par lager med krympslang ver spakknopparna gr det i alla fall lite bttre.
    Annars fungerar denna rtt bra - i alla fall om man kastar med vnster hand - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Det r rtt enkelt/snabbt att f in handen i just denna modell.
    Roger

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    452
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

Standard

Det hr r samma i min cykelhobby. Jag cyklar skog med pekfingrar p bromsreglagen. Just aluminium r ju riktigt dligt att hlla i. De som kr kolfiberreglage menar att det r skillnad.

r det vrt att linda spakarna med ngot tygaktigt? Jag tnkte testa men har inte kommit p den dr optimala lsningen.
    Kr flygplan, med eldrift eller p hang.

Standard

Det br ju finnas styrknsel kvar s tyg r nog lite fr mycket. Kpte en gng de tunnaste skinnhandskar jag kunde hitta. Kunde jmfras med att frska skriva p tangentbordet med dom p, och att flyga.

Kpte en beggad sndare nn gng fr rtt lnge sedan. Kommer inte ihg av vem. Satt ntt silikonliknande p spakarna. Funkade bra. Fast att hitta ntt snt igen blir nog svrt. Provade att linda isoleringstejp en annan gng. Blev lite bttre.

Nn mjuk silkonslang i rtt storlek kanke. Var man nu fr tag p det...

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Jag anvnder numera oftast en sndarbag "TransMitt " om det r riktigt kallt.
    Handskar fungerar ocks bra, om man vljer rtt. Det handlar inte om att hitta s tunna handskarna om mjligt, utan snarare om att hitta en handske som hindrar fingrarnas rrlighet s lite som mjligt. Materiel r mste sledes vara fljsamt och fr inte smita t runt fingrarna, vilket direkt hindrar rrligheten.
    Fr min del har jag fastnat fr ett par Hestra Windstopperhandskar som jag inledningsvis trodde skulle vara alldeles fr tjocka fr att verhuvudtaget kunna fungera, men skenet bedrog. De r riktigt varma och fungerar fantastiskt bra att flyga med.
    Mitt tips r att du tar med dig sndaren till en vlsorterad handskhandlare med sndaren i hgsta hugg och prvar olika handskmodeller och storlekar.

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    661
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Jag kr med denna pse:
    http://www.alpyachts.ch/wordpress/?p...39&category=18
    Vrmer med dessa:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Driver dem med Liop 4S/ 4Ah...Det r neemas problemas.
    Ruggigt bra lsning.
    (Bara vi fr lite sn nu...suck).
    // Mats W
    Flygsmurfen

Standard

Jag anvnder krympslang p min spakar och det fungerar utmrkt.
    Jag har ven satt in vrmeslingor i min TGY sndarhandske.
    Handtagsvrmare fr MC / ATV fungerar utmrkt som vrmare i sndarhandsken och krs p eget 3S batteri.

/Jonas

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Precis som Hkan s har jag svrt fr handskar nr jag flyger utan vintertid s blir det den "sndar-bag" som jag lnkade till i mitt frra inlgg. Krde den senast idag nr det var premir fr flygning med skidor p krran...
    Roger

Standard

Hr rder viss begreppsfrvirring, med sndarhandske menar jag en vska med genomskinligt lock och hl fr hnderna p sidorna.
    /Jonas

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jo - namnet "sndarhandske" kan nog ge andra associationer. Jag brukar sga "sndar-bag" men vska gr ju lika bra. Den Jonas talar om r nog den jag lnkade till skulle jag tro. Nackdelen med det stora, genomskinliga locket r att det blir lite kallt om hnderna kommer emot det men frdelarna vervger. Jag har mina sndare monterade i en "sndarpult" frn Multiplex (i EPO) och hela denna klump gr in i denna sndar-bag utan problem. Vid nt ovanligt kallt tillflle har jag haft en gammal "hederlig" handvrmare (med kolstavar) inuti fr att hja temperaturen lite.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Jo - namnet "sndarhandske" kan nog ge andra associationer. Jag brukar sga "sndar-bag" men vska gr ju lika bra. Den Jonas talar om r nog den jag lnkade till skulle jag tro. Nackdelen med det stora, genomskinliga locket r att det blir lite kallt om hnderna kommer emot det men frdelarna vervger. Jag har mina sndare monterade i en "sndarpult" frn Multiplex (i EPO) och hela denna klump gr in i denna sndar-bag utan problem. Vid nt ovanligt kallt tillflle har jag haft en gammal "hederlig" handvrmare (med kolstavar) inuti fr att hja temperaturen lite.
    Roger
    Stmmer bra, exakt den "handsken" du har lnkat till r det jag anvnder.
    Sen har jag sytt in tv fickor p insidan som jag har vrmarna i.
    /Jonas

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Varfr inte tillverka nya knoppar i tex. rdbok, tror inte att kommer att kyla s mycket.

Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlgg
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

mogges avatar
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlgg
    366
    Jobb
    Statsanstlld
    Klubb
    Vxj-rc

Standard

Med risk fr totalbrand! Jag kpte en sicken dra sndar muff eller vad det heter. Nu kan man iof kra med lipo vrme men jag kr den gamla modellen. Nr jag jagade o krde mc s kpte jag en vrmare med kolstavar som man futtar eld p o lgger i en ask. En sdan lgger jag i botten p sndarvskan. Det ger en behaglig vrme. Trots allt r det hftigt att isflyga men dessa frfrusna fingrar kan man klara sig utan.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Precis sn som jag nmnde d, mogge... Allts en sn hr - http://www.racerback.se/handvarmare-for-kolstav-gyttorp
    Brukar finns hos vlsorterade sportfiske-affrer.
    Men det viktigaste r sndar-bagen.
    F var det vinterflyg-premir igr. Hrligt att flyga krror med skidor p igen. Fast man har vl inte riktigt vant sig med kylan nnu.
    Roger

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Jag sydde ihop en sndarpse alldeles sjlv!
    Luddig och go' p insidan, tt och fin p utsidan. Bra i 10 sekundmeter p hangkanten...
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post239301
    Retroholic!

Standard

Jag hittade en liten stuvbit av fodrat tyg typ tunt tckjackstyg som jag lade dubbelt och sydde ihop. Det blev riktigt skapligt. Det var lnge sedan jag anvnde den men minns att sndaren faktiskt alstrade lite vrme s jag frs inte ett dugg. Det r mjligt att nyare sndare har mindre vrmefrluster.

/Mats

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •