Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Telemaster Senior

  1. #21

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Ja, jag måste försöka komma tillrätta med det. Det blir lite jobbigt att stå på huvudet för att kolla på bilderna. Lägger in bilderna från min Ipad. De hamnar då upp-och-ned av någon anledning.

  2. #22

    Standard

    Hej Rocket88.

    Du vil ikke fortryde at du valgte byggesættet fra netop den producent, det er meget overskueligt og letbygget. jeg har som før nævnt, at jeg har bygget en Funtana fra samme producent. Funtanaen havde en spændvidde på 245 cm. og endte med en træfærdig vægt på 4.040 kg.
    Du kan se byggetråden her: http://www.flyvetossen.dk/Funtana.html

    Rigtig god fornøjelse med byggeriet og godt nytår.

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Gott nytt år till dig också! Och tack än en gång för Telemaster-tipset! Intressant byggtråd om Funtanan. Snyggt bygge!

  4. #24

    Standard

    Hej Rocket88 blev själv lite sugen på en sådan byggsats tittade på den som var 1800mm men ingår allt för utom klädsel för bara 89 euro. ? måste ju vara ett väldigt bra pris eller har jag missat något tyskan är inte som den borde vara .Andreas

  5. #25

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Hej Andreash! Nej, jag tror inte att du missat något. Skulle tro att byggsatsen hamnar på strax över tusenlappen med frakt.

  6. #26

    Standard

    Tack för svaret måste ju ändå vara ett kanon pris för en så relativt stor modell

  7. #27

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Äntligen börjar jag komma igång med Telemaster bygget! Det blev en massa "måste bara...." innan jag fick lugn och ro och frid i sinnet att ta upp det här med modellbygge efter alla år, närmare bestämt 50 år.
    Passformen på delarna verkar ok. Fick fila lite i urtagen för listerna då det är en fräst materialsats och då blir det ju en liten radie i hörnen.
    Varje vinghalva är 120 cm så jag behövde en ordentlig byggbräda. Det blev ett hyllplan i 18 mm furu i närmaste byggvaruhus, storlek 180 x 40 cm som jag kapade ner till 150 cm. Furuskivan går utmärkt att trycka in kartnålar i så man slipper att limma på något porösare material. Nackdelen med den här typen av levande material är att det rör sig rätt mycket på bredden tvärs över fiberriktningen. När man tar bort inplastningen (som håller fuktigheten i träet konstant) så brukar det slå sig redan inom ett dygn. Att skruva och limma reglar tvärs över brukar inte alltid hjälpa. De håller då emot på ena sidan och om skivan fortsätter att krympa böjer sig allt.
    När nöden är som störst är hjälpen som närmast och då jag gick omkring där i byggvaruhuset för att hitta något lämpligt beslag föll ögonen på ett ställ med sparringskenor. De är mycket styva och om man skruvar i mitten av de avlånga hålen borde det göra att skruvarna kan åka med då skivan rör sig tänkte jag. Så fick det bli. Det verkar fungera. Skivan är hittills helt perfekt plan.
    Återkommer då jag kommit vidare en bit på bygget.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4773.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	119,8 KB 
Id:	61380 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4784.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	85,2 KB 
Id:	61381

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4780.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	61379  
    Senast redigerat av Rocket88 den 2017-01-23 klockan 23:38.

  8. #28
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej Olle,

    Kul att du har kommit igång med bygget.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Hej Lasse!
    Ja, jag fick ett ryck! Nu känns det bara som att vintern är för kort :-) Bara tre månader tills vi flygargubbar börjar träffas igen.

  10. #30

    Standard

    Kul bygge ska bli kul att följa .Får nog bli en sådan när byggbordet är tomt☺

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Den "ursprungliga" (från Engel) Senior Telemaster med breda skevroder endast i yttre delen av vingen och kanske komplettera med klaffar och el-motor vore nog en bra kamera/video platform även med dagens mått.
    Telemaster är verkligen en basic, klassisk och tidlös design tycker jag.
    Den plana undersidan på stabben är väl ett arv från friflyget men skall man bara puttra runt med modellen i maklig fart spelar det nog mindre roll. Den ursprungliga Telemasterns pianotråds landställ tykcer jag är lite elegantare än de nyare varianternas bockade aluminium landställ. Och så gillar jag den ursprungliga Telemasterns delvis plankade vinge lite bättre än de senare utan sådant.
    Tror Engels ursprungliga 240 cm spännvidds Senior Telemaster ritning kan finnas att köpa hos Tyska http://www.paul-hucke-archiv-antik.de
    (hittar den dock inte i deras listor).

    Skall bli kul att följa Rocket88s Telemasterprojekt.

    /Bo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •