Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Telemaster Senior

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard Telemaster Senior

    Hej! Någon som vet var man kan köpa en byggsats till Telemaster Senior i Sverige eller Europa.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det här kanske kan vara ett alternativ, ritning+short kit från USA:
    http://www.ebay.co.uk/itm/Senior-TEL...61148#shpCntId
    Balsaflak, lister och smådelar kan man ju köpa på närmare håll.

  3. #3

    Standard

    Hej.

    Du kan købe et shortkit eller en hel bygsats fra Tyskland:

    http://www.flugwerft.com/webshop/art...Trainermodelle

    Det er gode bygsats, jeg har selv bygget 2 Telemaster, en på 180 cm. og en på 200 cm. og har yderligere et Telemaster bygsats mere liggende på 140 cm.

    Derud over har jeg bygget en Funtana på 245 cm. og har bygsatser liggende til to stk. Funtana på 200 cm. fra overnævnte link.

    Mvh.

    Ib Jensen

    Telemasteren og Funtanaen kan ses på min hjemmeside: http://www.Flyvetossen.dk

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Tack för tipsen! Två bra alternativ. Nu återstår bara att bestämma sig. Unna sig nöjet av att bygga själv eller att vara lat och köpa någon annan ARF?

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej Rocket88,

    Det blir som regel bättre om man bygger själv.

    Skulle tro att en Telemaster skulle passa dig bra och bra råd i bygget får du absolut bland oss klubbmedlemmar.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Tjena LIP!
    Ja, jag tror att en stor Telemaster med 4-taktare skulle passa mig som nybörjare. Modellen påminner om gamla Vagabond. Missade en byggsats (amerikansk) på Tradera i somras. Såldes för 2000:- Hamnar på det dubbla med frakt, tull och moms om man tar hem den från USA. Verkar som om det finns flera versioner av Telemaster. Den tyska enligt tipset ovan verkar vara den största på 240 cm i spännvidd. Vi hörs!

  7. #7
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ångar så jag håller på att dö! Hade en sådan, Skickade den plus ett tiotals andra till tippen, En suverän flygare, som nu ett tiotals år senare skulle varit världens bästa segelboggserare. En fullvärdig variant på älskvärt flygplan.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Lite Telemasterhistoria som inspiration inför bygget:

    Telemaster

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Tack för Telemaster-historiken! Intressant läsning! Bl.a. fick jag veta att det funnits (eller kanske finns fortfarande) en byggsats Telemaster Giant med 3,6 m spännvidd! Då börjar det bli lite transportproblem!
    Ju mer jag kollar på det här planet ju mer gillar jag den här basic- modellen. Förstår dig Mogge som ångrar att du slängde din Telemaster. Man ska egentligen inte kasta något. Speciellt inte sånt som tillhör livets väsentligheter.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Hej igen!
    Har nu beställt en Telemaster Senior från Tyskland. Förvånansvärt billig frakt, ca 7 euro! Antagligen för att priserna inkluderar fri frakt inom Tyskland och att man bara lägger på skillnaden för utlandsförsändelse. Det här blir en lämplig julklapp till mig själv. Återkommer med rapport om byggsatsen när jag fått paketet.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Har nu fått paketet med Telemaster-byggsatsen. Det tillkom lite fraktkostnad och det hela slutade på 1987:- totalt. Ganska överkomligt men om man har lister och flak i olika dimensioner liggande kan man ju komma billigare undan genom att köpa ett shortkit.
    Byggsatsen ser bra ut tycker jag. Den är inte laserskuren utan fräst. Det ger en liten radie i urtagen för lister etc som man får fila till alt. runda av kanterna på listerna lite. Spryglarna och det mesta är gjort i 3mm lättplywood. Klädselmaterial och landställ ingår inte.
    Ritningen ser tydlig och lättläst ut. Allt verkar ganska självklart, basic med möjlighet till egna modifieringar. Nu är det bara att köra igång!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image1.JPG 
Visningar:	130 
Storlek:	416,2 KB 
Id:	56393 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image2.JPG 
Visningar:	111 
Storlek:	445,4 KB 
Id:	56394



    Senast redigerat av Rocket88 den 2016-01-03 klockan 17:54. Anledning: Bilder upp-å-ned

  12. #12
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ska bli kul att se den växa fram. Ser ut som om det är bärande stabbe?? Är det så?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    14
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Ja det stämmer! Det är väl ganska ovanligt med bärande stabbe på en trainermodell?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image3 (2).JPG 
Visningar:	93 
Storlek:	159,7 KB 
Id:	56379
    Senast redigerat av Rocket88 den 2016-01-03 klockan 17:26.

  14. #14
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ja, vad jag förstår är det ovanligt. Har aldrig flugit en motormodell med bärande stabbe så jag har ingen erfarenhet av det.

    Men det dyker upp några frågor, ligger tyngdpunkten längre bak på vingen då.........eller?

    Om man ligger i planflykt och ökar hastigheten, kommer stabben att kompensera på så sätt att modellen fortfarande ligger i planflykt med högre stjärt, eller kommer lyftkraften i stabben att öka så att modellen dyker?

    Någon kanske har svaret.

    Friflygsmodeller har som regel bärande stabbe men de flyger med konstant hastighet.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #15

    Standard

    Är bärande stabbe så ovanligt? Jag har det i två Cessnor och en Piper PA-28. Aldrig tänkt nåt mer på det hela i RC-sammanhang. Men jag tror samtliga stabbar jag har är helsymmetriska och stabben ska ju ligga plant i flykt och då ska den ju inte lyfta, bara "spåra", det är vingen med sin attackvinkel som lyfter. Om man monterar stabben med attackvinkel så lyfter den.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Rent spontant tänker jag att man får ha ganska mycket nedåtvinkling på motorn för att kompensera bärande profil på både vinge och stabbe.
    Det finns ju ett idealhastighetsområde, flyger man fortare så får man mer lyft, här borde alltså motorns nedåtvinkling kompensrea det ökade lyftet.
    Hur mycket ska motorn vinklas??
    Tja, 'Trial&Error-metoden' får nog utnyttjas...
    Retroholic!

  17. #17


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Ruggigt lik klubbens bogserare, en gammal President! Också med bärande stabbe. Ful som stryk men lite smårolig att flyga...

    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  18. #18

    Standard

    Haha, det var en ... rackare till bogserare. =) Varför är det vindruta? ;-)
    Det intressanta med den där bogseraren, förutom färgvalet, är att den där stabben har platt undersida, dvs den lyfter oavsett. Ju mer hastighet, desto mer lyft. Hur funkar det? Det som sagt ovan, att motorn är riktad neråt? Som de iofs är 1-2 grader på en högvingad, men då även av andra orsaker.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vindrutan är nog för att piloten inte vill ha flugor i fejjan, tror jag! För övrigt flyger den ungefär som en ramsned hammock. Spännvidden är 2,40 och den har klaffar som lagårdsdörrar. Om man fäller ned full klaff måste man möta med åtminstone halv gas. Annars tvärstannar hon och ramlar ned!
    Har aldrig provat, men jag tror knappast att det går att hovra med den (måste fan prova det i vår).
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  20. #20
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rocket88 Visa inlägg
    Ja det stämmer! Det är väl ganska ovanligt med bärande stabbe på en trainermodell?
    Bifogad fil 56353

    Fina bilder och kul att följa ett nytt bygge.
    Men Du lägger in dina bilder upp-å-ner...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •