Reklam

Resultat 1 till 9 av 9

mne: Ny styrning till Hobbykings vrmare fr sndarpse

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    121
    Klubb
    Bondens ker

Standard Ny styrning till Hobbykings vrmare fr sndarpse

Detta r en diskussionstrd kring styrning av Hobbykings vrmare fr sndarpse.
    Det brjade med att jag gjorde detta projektet nngng Mars 2015 och det blev bra.
    Ett halvr senare ser jag resten av kretskorten ligga dr och tnker att jag kan vl
    slja de om nn r intresserad. Intresset var rtt stort och alla kretskorten r
    paxade/slda.

S fritt fram fr diskussion p detta mnet. Vi behver inte begrnsa oss till just
    min styrning utan lite vidare kring Hobbykings vrmare.

Kr p!

Hr r min slj annons flr att f en start.
    Jag har ngra frbttrade styrningar till Hobbykings vrmare fr sndarpse ver.
    Det var ett projekt jag gjorde frra vintern nr jag anvnda Hobbykings vrmare.
    Den fungerade iofs, men det var mycket VAARRRMMMTT - kalllllltttt - VAARRRRMMMMTT - kalllllttt osv.
    I medel var temperaturen bra.

Det r en ren ersttning av orginal kretskort, Lda loss sladdar och potentiometer (den teranvnds). Lda sladdar och pot p rtt plats p det nya kretskortet. Anslut den nya temperaturgivaren dikt an p en vrmetrd, s nra det gr helst rakt p. Och vips s har du jmn och fin vrme, och dessutom spnningskydd s du inte drar ur ackarna fr mycket.

Jag tnkte mej 50 kr styck och d ingr att jag skickar de i brev inom landet.

Jag har haft lite ldvningar med dessa korten, lite tester med att lda ytmonterat. Helt felfria kort, inspekterade och testade. Hellre n att jag ldar av de komponenter som r vrda nn krona och teranvnder s kanske ngon vill ta de som de r.

P kortet sitter en Arduino-processor Atmega 328p-au. I arduino r det som en vanlig Arduino Pro Mini och gr att programmera med en vanlig seriell till usb adapter som finns p ebay fr en tia. Header eller hl finns p kortet s vill man ndra koden s r det fritt fram. Koden kan du f med.

Lite bilder frn min sndarpse.

/Hkan

Och som sagt s r de kretskort jag hade SLUT s jag kan inte bygga fler.

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    121
    Klubb
    Bondens ker

Standard

Hr ligger de och vntar p att mosfeten ska sttas dit. Kommer under nsta vecka. Jag har vikit ner ledarna fr att de ska f plats i ett kuvert.

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn
    Var p vg att bestlla HK-vrmaren frra vintern men det blev inte av. Dags nu! Men r dom som du beskriver, som en fot i varmt och en i kallt vatten lter det ju inte s perfekt...

Din frbttring r ju kanon! Du har inte mjlighet att g hela vgen och leta reda p vrmeslingorna ngonstans och erbjuda frdiga kit? Jag skulle vara intresserad! Eller en beskrivning p vad det r fr komponenter du anvnt och hur du moddat s det gr att fixa DIY.
    Orginalet r det bra eller dligt? Jag tyckte det var fr lnga perioder med av och p. Trden blev vldigt varm innan vrmen stngdes av, och trden hann svalna fr mycket innan vrmen gick p igen. Om du inte vetat om jobbet jag gjort kanske du inte hade reagerat utan tyckt det varit okej. Jag var inte njd i alla fall. Annars tycker jag sjlva grejorna hller okej kvalitet och vrt att jobba vidare p. Det finns ocks ett stt att lugna ner orginalets reglering s det blir lugnare och acceptabelt och det r att seriekoppla vrmepaddarna istllet fr att ha de paralellkopplade som de kommer frn Kina. Vill man bara ha bttre reglering kan man brja dr.

Ja och s r det tillgget med att koppla ner vrmaren s att inte batteriet tar skada. Det r en bonus, och nn i sljtrden vart ju trffad dr direkt.

Jag ska bara f ivg de kretskorten jag har till de som hann med att bestlla, s ska jag gra schema, layout och kod tillgngligt. Jag har ingen avsikt att gra fler. Fritt fram fr ngon annan. Det r en sak att gra saker fr mej sjlv, men ribban hjs nr jag gr grejor t andra. S jag har filat p koden och snt. Och lite nya ider har kommit upp som att processorn har nu en extern 16 MHz kristall, det r ju ondigt fr den kan anvnda den interna p 8 MHz men d mste man ha en metod fr att ladda ner bootloadern.

Jag kan sga en sak om potentiometern, jag har inga sna extra, de kostar mrkligt mycket jmfrt med allt annat som bara kostar smpengar. En fungerande potentiometer r RK0934 och finns att kpa p ebay fr knappt 30 kr. De kanske finns ngon annanstans ocks, det r hlbilden som behver vara samma fr att det ska passa p kortet. Allts ifall man inte vill lda av den som sitter p orginalstyrningen. Det r en linjr 0-10kOhm potentiometer, men allt mellan 0-1 kOhm till 0-100 kOhm fungerar.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Det lter trevligt! Fr brja med att f hem en vrmare innan de tar slut. Har ocks letat efter vridpotar p ebay till ett annat projekt, men som du sger, 30:- verkar vara vad man fr ge. Kjell hade iofs en pse diverse med ett 20-tal fr 70:- men de sg inte s frtroendeingivande ut, inte alla iaf.

Tack fr tipset med att koppla dem i serie, blir nog start dr och en ack-varnare som varning p batteriet. Tycker de funkar rtt smidigt i andra sammanhang ven om din lsning r betydligt intelligentare Och en strmbrytare om det inte sitter ngon p.

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    121
    Klubb
    Bondens ker

Standard

Hr r lite bilder p hur jag gjorde nr jag bytte vrmaren sjlv.
    Den jag hade i r min variant och hade tagit lite stryk under testandet.
    Bytet r samma princip fr Hobbykings styrning.

S hr brjar det fr mej, allt r urplockad. Den nya styrningen som ligger nere i bilden ska kopplas in.

Sladdarna bortldade. Inga konstigheter hr.

Och hr r den stora utmaningen i detta ldprojektet. Att lda loss den gamla
    potentiometern. Det r den svraste biten av allt tycker jag. Det r lika svrt
    p Hobbykings kort. De tv flikarna hller poten p plats och de behver vikas
    upp s att de gr igenom spret i kretskortet. Genom att bnda lite och vrma runt
    s kommer den loss till slut.

Den onda tanden utdragen . Fixa till ldtennresterna p benen s att de
    gr i de nya hlen.

Shr ska potentiometern monteras p det nya kortet. Flikarna ska vikas ner
    och ge std. Allt ldas fast p samma stt som p det gamla kortet.

Det blev bra till slut.

Sladdarna till batteriet. 2S och 3S funkar. Detta MSTE bli rtt polaritet.
    Gr som p bilden. Plus mot skruvhlet. Isoleringen r mjuk p dessa sladdar s jag
    satte en kort stump krympslang fr att ge de lite std.
    Inget konstigt men det mste bli rtt. Saker gr snder om detta blir fel.

Sladdarna till vrmeelementen ldas sedan. Polaritet hur man vill, det finns ingen plus och minus.

Sedan r det temperaturgivaren. Den mste ldas till en kabel, en servokabel gr bra t ex.
    Titta p bilden hur temperaturgivaren ska kopplas in, notera riktningen p givaren och hur
    den flata sidan ligger. Inget gr snder om det kopplas fel men det funkar inte.
    S gr rtt. Jag skickade med lite krympslang att isolera benen p temperaturgivaren.
    Och sedan lda kabeln till kortet, inget konstigt.

Nu brjar det g mot slutet. LED-arna ska resas upp. Vrm ldningen och
    tryck ner leddarna s att leddarna ligger an mot slangstumparna.
    Slangarna r bde isolering och rtt lngd (ungefr i alla fall) fr benen.

Placeringen av temperaturgivaren. Den ska ligga s nra vrmetrden det bara gr.
    Hitta ett bra lge och tejpa fast den med din favorittejp. Jag tog maskeringstejp.
    Det blir inte s varmt, max 60 grader, s normala vrmekrav p tejpen.

Monteringsdax och hr en VIKTIG SAK. Isolera kortet mot ldbottnen.
    och KLIPP AV alla utstende ben frn ldningar p kretskortet.
    Inga extrema krav p isolering mot botten utan ta ngot som ger skdd
    mot kontakt mot ldbottnen. Det ska ju inte hnda men man vet aldrig.

Skruva fast kretskortet. P med potentiometer-ratten. Stt grna dit dragavlastningar
    och montera genomfringskydden, du glmde vl inte dem?
    Skruva p locket.

Frdigt, dags att testkra.

S hr gick testkrningen.

Tog ungefr en timme allt som allt.

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Har du koll p om det finns ngon potentiometer nrmare n Hong Kong?
    Knns inget vidare att skicka tvrs ver jorden.

// Masts W
    Flygsmurfen

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    121
    Klubb
    Bondens ker

Standard

Nej jag har inte kollat det tidigare, men jag gjorde det nu.
    Elfa har en STRK09K113 som nog passar. https://www.elfa.se/sv/kolbanepotent...=50&simi=88.98
    Inte sugen p att lossa den som sitter dr?

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Jo, den befintliga gr ju givetvis att anvnda....tnkte inte p de... :-)

// M
    Flygsmurfen

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    121
    Klubb
    Bondens ker

Standard

Testade vrmaren idag. Fungerar utmrkt. Nn som vet om en nsvrmare?

Nr jag kom hem lt jag vrmaren ligga p fr att testa att den verkligen stnger
    av vid fr lg spnning. Och det sket sej ju fullstndigt. Det fungerar inte.
    NU har jag fixat det i koden, det var en rest som lg kvar efter mitt testande hemma,
    och funktionen behvde jobbas igenom lite. NU funkar det. Testat till och med.

Fr att fixa detta.
    1. Skicka tillbaks den till mej s uppdaterar jag.

2. Gr det sjlv.
    Koden finns hr https://github.com/HakanBastedt/HobbyKingvarmare
    En usb-serial konverter t ex denna http://www.ebay.com/itm/FTDI-FT232RL...QAAOSwtExVgtq5
    I Arduino r den en Arduino Pro Mini 5V 16MHz. Resten r som vanligt. Du behver SoftPWM och PID_v1 biblioteken och de hittar du p ntet.

Ja det var trkigt att det slank igenom.

Lite annat:
    Jag har bestllt 10 st nya kretskort. Om ett par veckor finns det mer styrningar tillgngliga.

Jag har ocks lagt upp samtliga Gerber-filer och lista p komponenter s den som vill gra sjlv har det som behvs.

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    121
    Klubb
    Bondens ker

Standard

Jag har grejat lite mer med underspnningsskyddet.
    Det frsta man ska vara medveten om r att styrningen stnger av vrmaren, men den stnger inte av sej sjlv. Lite lite strm ligger den och drar hela tiden. Hur lite? Jo det har jag kollat p.
    Jag har ndrat i koden s att processorn placeras i Low Power mode under strsta tiden vid underspnning och processorn drar d ca 1 mikroAmpere. I det hr sammanhanget r det vldigt lite.
    Var 4-e sekund vaknar styrningen till och blinkar med led-arna under 2x20 ms, led-arna drar d ca 40 mA. I medel blir det ca 0.4 mA.
    Och sedan drar spnningsregulatorn ca 5-10 mA (ja tyvrr s mycket).
    Totalt s drar styrningen 5-10 mA. Finns det kvar 100 mA s klarar det sej i 10-20 timmar.

I den nya uppsttningen kretskort som precis kom hem har jag bytt spnningsregulator och den
    nya drar mindre n 1 mA p tomgng, s dr borde styrningen kunna ligga en vecka eller s
    om man skulle glmma bort den. Men inte ska ni glmma bort den?

Vilken niv p brytspnningen vill man ha?
    Lgsta spnning fs under belastning, det gr ca 6 A som mest i sladden till vrmaren.
    Som vanligt fr man en terhmtning av spnningen nr man tar bort belastningen.
    Nu stter jag 3.3V som brytspnning i de styrningar som jag skickar.
    Och s har jag gjort s ni kan ndra denna niv sjlva, det r rtt likt programmeringen
    av ett fartreglage faktiskt. En lysdiod blinkar och man fr vrida p ratten vid rtt tillflle

* PROGRAMMERING AV LGSTA CELLSPNNING
    * =====================================
    * Vid uppstart kan lgsta tilltna cell-spnning sttas p samma stt
    * som en ESC typ. Gller fr 2S och 3S. Detta styr nivn fr underspnning.
    *
    * 1. Vrid ratten till max vrme (80% och mer av max rknas).
    * Under programmeringen r vrmen helt avslagen.
    * 2. Stt i batteriet
    * 3. Vnta i fem sekunder.
    * 4. Vrmaren blinkar med 5 korta blink fljt av kort paus.
    * 5. Vrmaren blinkar lngsamt x gnger fr instlld cellspnning.
    * 1 blink = 3.1 V, 2 blink = 3.2 V 3 blink = 3.3 V osv
    * 6. Vrmaren blinkar med 5 korta blink (igen)
    * 7. Efter en kort paus startar en upprkning med en blink i taget
    * 1 blink = 3.1 V
    * 2 blink = 3.2 V
    * 3 blink = 3.3 V osv
    * Nr man ntt den niv man vill ha vrider man vrmeratten till minimum
    * D sparas detta vrde och anvnds i efterfljande anvndning av vrmaren.
    * Liten extra blink kvitterar att vrdet lagrats.
    * 9 blink = 3.9 V
    * 8. Om ratten fortfarande str kvar p max 2 sekunder efter 9 blink s
    * startar vanliga driften med PID-reglering osv.
    * 9. Om ratten vrids till < 80% under ngon av punkterna utom 7 s startas
    * direkt driften med gamla vrden.

Normalt borde inte ratten st s hgt som 80% s den vanliga vrmeregleringen gr igng direkt.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •