Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjälp med att koppla (PDB) power distribution board

  1. #1

    Standard Hjälp med att koppla (PDB) power distribution board

    Hej,

    Är helt nybörjare och har köpt mig en del grejor för att bygga en Quad. Det jag inte får rätsida på är hur jag ska koppla strömmen på denna PDB. De ESC'arna jag har är med BEC så jag antar att jag ska dra varje ESC tre kablar till där det står "ESC Control Line" på bilden?

    Jag är med på att jag kopplar i batteriet där det står batteri men det jag helt fastnar på är om jag ska löda dit de två små kretskort jag fick som det står "5v" och "12v" på, finns även utmärkta på bilden vart dessa ska sitta.
    Vad fyller dessa för funktion, eller kan jag helt skippa att löda dit detta och bara koppla ESC'arna direkt till kortet på "ESC Control Line"?

    Väldigt tacksam för hjälp då mitt bygge står still tills jag vet hur jag ska dra strömmen.



  2. #2

    Standard

    Om du har Naze32 eller CC3D kopplar du som på bilden med den 3-poliga kabeln till ESC Control Line, annars får du koppla den kabeln till din FC.
    /Jonas

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Beror på.. vad är det för pdb?
    Behöver du 12 volt till kameran ?

  4. #4

    Standard

    Tack för snabba svar, jag har en Naze32 och kommer inte sätta kameran på den i första hand. Men om jag förstå er rätt så drar jag de tre kablarna från ESC till "ESC control Line". Frågan är hur jag vet vad vilken kabel (signal, ström, svart) ska sitta i för ordning?

    Men för säkerhetsskull, jag kan alltså strunta i de små kretskorten jag fick med som man kan löda dit och som det står 5v och 12v på med andra ord? Om jag förstår det rätt så använder jag dessa kort om jag t.ex vill ha en 12 v kamera på, då sätter jag dit kortet för "12v" och kan då plocka ut 12v till min kamera?
    Och samma gäller om jag haft ESC utan BEC och hade behövt ha ut 5v, då hade jag satt dit detta kortet (5v) för att kunna plocka ut 5v.
    Är detta korrekt uppfattat tycker ni?

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Det låter riktigt. En del tycker att man ska ta 5volt från bara en ESC eftersom de annars kommer att fightas med varandra.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det är underligt hur myten om att man bara kan köra med en BEC sprider sej. Linjära regulatorer kan man med fördel parallellkoppla. Då delar de på belastningen någorlunda jämlikt.

    OK, det _kan_ ju vara riktigt att inte parallellkoppla switchade regulatorer och då är det ju det säkraste valet att inte göra det, om man inte vet vad man har för sort.
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •