Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Lajban 2015..

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard Lajban 2015..

    Sitter o pillar på ett Lajban , så här i vintertid.:
    Kul bygge och bilder kommer att dyka upp så småningom.
    Tyvärr verkar kitet idag lida av ..kvalitétskontoll.
    Lite delar saknades, som någon balsalist och vingsadel.
    Några små flisade plywoodbitar, (inget problem iof), samt felaktig framkantslist.
    I det stora hela kanske inget problem, men köper man ett kit som skall vara färdigt att montera ihop så skall det vara komplett. Nå, misstag gör vi alla, så tillverkaren fixar upp det.

    Framkantslisten verkade tillhöra en annan byggsats.. fyra mm för låg i förhållande till spryglarna.
    Visst, det går att slipa spryglar.. Men då ändras vingprofilen kanske.

    Hur som.. har inte bråttom med bygget som tur är. Vintern är lång.

    Kommer förse kärran med en .46 o elektronik av lämplig sort.

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Aahh....
    en klassiker!
    Den blir nog inga problem att sätta ihop, men behöver du verkligen en ,46:a till den?
    Kan bli rena räsern....
    Retroholic!

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Btw, är det nån skillnad på den och originalet från 70-talet?
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag byggde den för länge sedan.
    Skrotade originalvingen och byggde ny likadan fast nästan rak och försedd med skevroder.
    Blev betydligt roligare att flyga.
    Jag hade en Surpass 48:a i den. Fungerade fint. Slutade i en trädtopp men jag lyckades bärga allt av värde.
    Lycka till med bygget.
    // Mats W
    Flygsmurfen

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tomas; anledningen till 46:an är för att det är den jag har liggande Har hört talas om Lajban försedda med 91r ,så en .46 blir nog fint
    Vad som skiljer denna från den första varianten (kom faktist 1988 så så gammal som från 70talet är den inte ;-) ), vet jag faktiskt inte, förutom att det är en ny tillverkare utav byggsatsen. Svensk modellproduktion istället för Tomtmora Snickeri.
    Jag byggde iof en Lajban i början av 90talet, men den blev aldrig flygfärdig. Och det jag minns så följde det med bl.a en dekal att sätta på vingen. Vilket det inte gör idag. Annars verkar det vara samma som tidigare.

    Mats, kommer köra min med originalvingen, tänkte uppleva lite avkopplande lugn och stillsam flygning istället för jäktflygandet hit o dit med mina övriga kärror


    Tack skall ni ha! (Skall se till att få upp lite bilder under morgondagen)

  6. #6

    Standard

    Har byggt 5st genom åren, den bästa var nog med en en liten Saito fyrtakt, jäklar vad den steg!

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    38
    Klubb
    Falkenbergs modellflygklubb

    Standard

    Jag fick samma problem med framkantslisten, fick fila lite på spryglarna för att få dit den.
    Byggsatserna från tomtmora var bättre.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Pratade lite med ägaren av Svenskmodellproduktion, och just framkantslisten, saken är att han har fått ett nytt verktyg, och har inte hunnit ställa in det efter sprygelmallen Nå, det blir att slipa ner kanten bara, gissar att det inte har någon större effekt ändå på vingen.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Alltså.. när det kommer till att plåta under byggen så är det inte riktigt min grej, oavsett om jag pillar ihop ett flygplan , bil eller raket. Lägger fokus på bygget i första hand och bilder i efterhand.
    Men men. Börjar få ordning på kroppen, stabben är limmad och ligger på tork. Sedan skall fenan monteras också på sin plats.
    Vingen är påbörjad, och tar väl egentligen inte så lång tid att bygga. Men jag tar det lugnt och stressar inte, så ett par minuter om dagen blir det.
    Limmar med alphatic resin, nåt gult trälim från staterna på andra sidan pölen. Funkar fin fint, och jag föredrar att kladda med trälim och balsa än superlim/epoxy och massa konstfiber. Luktar godare, och är trevligare :P

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stabbe.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	63,2 KB 
Id:	55913

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vinge.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	88,7 KB 
Id:	55914

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fena.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	91,9 KB 
Id:	55915

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kropp.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	55912

  10. #10

    Standard

    Ett tips är att klä stabbe och fena innan du limmar fast dem på kroppen .

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Psykolog / Flyglärare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Ja jäklar! En sån där hade jag för typ 25 år sedan. Jag hade ne OS 40 fyrtakt i min och det var alldeles lagom. Men jag kommer ihåg att jag tröttnade på ankflygningen efter ett tag och byggde en vinge med skevroder och mind v-form till den och flög den ju riktigt normalt. Men kul var det! Lycka till!

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jannica, kul att läsa att fler lattjat med Lajban hehe. Som jag skrev i första inlägget, så byggde jag också en för en sisådär 20årsen, jag var då nånstans i tonåren 16-17ish. Tyvärr blev den bara träfärdig, för på den tiden gick jag i skola och ingen jag kände höll på med modellflyg. Tyvärr blev den aldrig klar, utan slutade som ett vrak i mina småsyskons händer..

    Så, jag kommer vara trogen originalet? och köra med standard vingen. Vill jag busflyga så har jag betydligt mer anpassade kärror till det

    Nu är stabbe och fena klädd, liksom roder. Återstår att montera dessa och jag kommer använda mig utav mylargångjärn.
    Följde med vanliga i nylon, men gillar mylar varianterna, och fungerar dem på en Sebach50, så tvivlar jag inte att det även fungerar på en lajban

    Efter detta så är det vingens tur att bli iordningställd. Får bli helgens projekt.

    Ser att fenan ser gul ut,men den är vit Stabben är däremot gul.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	labbe.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	51,1 KB 
Id:	55944

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Psykolog / Flyglärare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Du har rätt! Klart att man ska hålla sig till originalet. Jag ska kolla om jag kan hitta ritningen någonstans....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •