Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nýtt inomhusplan. Hjälp

  1. #1

    Standard Nýtt inomhusplan. Hjälp

    Ska köpa ett inomhus flygplan. Har 1000 kr vad har ni för tipps. Ska vara bnf plan och det finns några att välja på. Några bra tipps på ett roligt plan att rolla och loppa med

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Har du flugit med inomhusplan tidigare?
    Hur stor inomhushall finns där du tänker flyga? Ju större desto bättre om det är första inomhusplanet för väggar, tak och golv dyker fort upp innan man vant sig.

    Har du Spektrum radio?

    /Bo

  3. #3

    Standard

    Har dx6i. Har flugit litet plan typ cub Micro storlek inte så stort och snabbt med andra ord. Storleken på hallen är handbollsstorlek.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall du ha en normalstor "inomhusare" så finns det nog inga BNF-kärror - och knappast i din prisklass.
    Men köper du en lämplig inomhuskärra i EPP så är det inga större problem att bygga ihop den. En del leverantörer har ju också kärra, motor, fartreglage och servon som ett paket - då behöver du "bara" en liten mottagare, några lämpliga batterier (typ 2S300) samt givetvis en laddare. Och UHU Por för att limma ihop kärran.
    Roger

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Night Vapor är perfekt om man är ovan men har flugit Micro Cub.
    Inomhus så anfaller väggar golv och tak helt skoningslöst de första flygningarna.
    Sedan finns ju möjligen SpaceWalker som är aningen snabbare men i samma svårighetsgrad.
    Jag har dålig koll på prisläget för 3-d maskiner i BNF, men du bör ju kunna köpa en EPP-byggsats från Autopartner Skånehobby eller någon annan lokal handlare och få lite hjälp om du går upp en femhundring.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    E-flites "Vapor" finns i tre varianter: Vapor, Mini-Vapor, Night Vapor och FPV Vapor. Finns som BNF modell. Jag har en Mini-Vapor som jag "lekt" med lite dels hemma i vardagsrummet dels vid inomhusflyg i gymnastiksal. Använder en Spektrum DX6i till den. Den är ganska lätt att flyga med men man tröttnar ganska fort på att flyga med den om man vill göra lite krumelurer i luften. Looping kanske den klarar om man lirkar med den man jag har inte lyckats än. Funkar nog bra som prova på eller nybörjarmodell men den är väldigt liten.


    Om jag skulle lära mig flyga inomhus idag så skulle jag dels ta hjälp av nån erfaren och kanske satsa på en inomhusmodell i EPP och rent av en modell som man kan utvecklas med och som har fullfjädrade konstflygningsegenskaper t ex en RC factorys Click NG SuperLite i EPP material. Du får visserligen montera ihop den själv men det kan ju vara kul det också.
    http://www.rc-factory.eu/en/katalog/...-red-1890.html
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-superlite-rad

    Vi har en i klubben som har en sån modell och jag har provflugit den, mycket "snäll" modell i luften, och ställer man ner roderutslagen rejält så borde den bli lagom för att nybörjare skall hinna med i svängarna (med hjälp av en erfaren flygare i början). Med lite intensivträning med en erfaren flygare borde du kunna lära dig att flyga en sån på egen hand även om modellen är mycket konstflygduglig (designad för att kunna flyga F3P konstflygningsprogrammet).
    Sen allteftersom skickligheten ökar kan man öka roderutslagen och så småningom flyga antingen lite mjukare konstflygning (åt F3P hållet) eller lite mer "vild" s k 3D flygning (mer åt aeromusical hållet). Vi har folk som lärt sig flyga på liknande inomhusmodeller med dubbelkommando (lärare- och elevsändare och det har funkat rätt bra).
    Kolla lite på t ex RC Flights hemsida, de har mycket för inomhusflyg, de kan säkert ge dig rekommendation på lämplig modell också för dig.

    Huruvida t ex en sån här liten CUB med stabiliseringssystem kan funka inomhus vet jag inte riktigt men kanske. Ser ut att vara lite för snabb för att ha i en mindre inomhushall, en erfaren flygare klarar den dock inomhus.
    http://www.fullkontroll.se/custom/30...?ProdID=368559

    Du skrev att du flugit "cub Micro" tidigare, exakt vilken modell, nån länk till info om den modellen?


    /Bo

  7. #7

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Halloj...
    En as3xtra är en klockren kärra under tusenlappen bnf till spektrum...
    Har själv haft en sådan och den är galet lättflugen..
    Hade den som trainer på 3d manövrar för nåt år sedan.
    Finns att köpa lite varstans bla HAB har den..
    Går att hitta strax under 900 sek nu tror jag..
    Lycka till!!!

    Liten filmsnutt på min första flygning med kärran..
    http://youtu.be/GoAzUUgFpzM
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	e2-as3xtra-04.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	55972

    //Pierre
    Senast redigerat av darkling76 den 2015-12-05 klockan 17:16.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    En av nackdelarna med den lilla gröna modellen är att den är i materialet depron som är skörare än EPP.
    Sen vet jag inte hur "tålig" motor och sånt är för kontakt med moder jord men det finns reservdelar så det borde väl gä bra. Motorn i planet är inte borstlös vilket man kanske önskar.

    /Bo

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Flyg bara inte den lille tillsammans med större EPP-plan - som Bo antyder.
    Roger

  10. #10

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    En av nackdelarna med den lilla gröna modellen är att den är i materialet depron som är skörare än EPP.
    Sen vet jag inte hur "tålig" motor och sånt är för kontakt med moder jord men det finns reservdelar så det borde väl gä bra. Motorn i planet är inte borstlös vilket man kanske önskar.

    /Bo
    Den är förvisso i depron men med en vikt som en flugskit och tål en hel del misshandel trots allt.. Motorn är som du skriver inte borstlös men pallar lätt 100 plus flygningar men jag rekommenderar att köra på 45c ackar då det gjorde en betydande skillnad mot 25c som jag först testade.
    Nu för tiden flyger jag en rc factory crack yak 55 superlite series och stormtrivs med den kärran men jag måste ändå säg att den lilla as3xtra n var en bra trainer för de pengarna..
    Liten filmsnutt på min yak 55 me
    http://youtu.be/Q5I58VEwxW8

    //Pierre

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Problemet är främst inte att as3xtra på nåt sätt skulle destruera sig själv utan det största problemet är att den så lätt kan "tuggas upp" av större EPP-kärror - om sådana flyger samtidigt.
    Vill man ha nåt lättbyggt av normal inomhus-storlek och som ändå flyger helt OK så skulle jag föreslå endera Autopartners TechOne-serie , t ex denna http://www.autopartner.se/flygplan/d...00mm-10mmepp-1 ,som är väldigt enkla att bygga ihop och inte har en massa kolfiberstänger som stöd alternativt, vilken jag tycker är en lite bättre flygmaskin, RC Factorys Yak 55 Lite som säljs av RC Flight - http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...5-lite-bla-gul . Även den är relativt lättbyggd och även den saknar alla form av kolfiberstag vilket är lämpligt speciellt för nybörjare - men även jag uppskattar att kärran inte är full med "staket" av kolfiber.
    Dock är nog Techone-modellen den lite tåligare av de två men båda är ändå tåliga.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •