Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Löda lackade motorkablar

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard Löda lackade motorkablar

    Bråttom som jag har så klippte jag av motorkablarna för att löda på nya bullets på de kortare kablarna men insåg då att de är lackade ända ut, blir det tillräcklig kontakt ändå på snittytan när jag löder dit kontakterna eller måste jag försöka få bort lacket och hur gör jag för att få bort det?

  2. #2
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    du får jo ikke loddetin til at sitte på lakken. Så dersom tinnet sitter fast så er lakken brændt av ved loddingen. som også er normalt at det gør

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    skrapa varje kardel med ett knivblad, det behöver inte vara 100% bara så du öppnar lacken så att säga, sen kan du förtenna änden för att få bort lacken med värme.

    Man brukar behöva öppna lite revor i lacken för värmen skall orka rå på den. Tänk dig en packtejp, man kan nästan hänga i en sådan remsa, men minsta snitt i kanten och den går av helt av sig självt typ.

    Sen är det stor skillnad på en tysk motor med lack värd namnet eller någon hongkongmotor där man istället använt karamellfärg.
    Superhero

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag brukar bränna bort lacken med ett stearinljus och sen tvätta bort kolresterna med torr stålull fungerar kalas är snabbt och enkelt, lödning sitter fint.
    fredrik

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Tack, jag skrapade och värmde och skrapade lite till innan jag lödde, motorn verkar gå som den ska men har inte provat med prop på.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •