Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: F fram 7.4V till tv Hubsan SpyHawk-mottagare frn 3S-batterier?

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    258
    Jobb
    Deltids-pensionr, info-sk-arkitekt
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard F fram 7.4V till tv Hubsan SpyHawk-mottagare frn 3S-batterier?

Innan vi brjar, ja, jag borde byta till ngot annat, men av ekonomiska skl r ny radio/mottagare inte en lsning.

I samband med att jag kpte en Hubsan SpyHawk FPV i somras fick jag tv ldre versioner som billiga reservdelar. Resultatet, med tv extra mottagare byggde jag tv andra modeller, Flitetests Guinnea och FT Speedster. RCFlight i Skara hade delarna till Flitetest olika motorpacks, s det blev utbytbara motorpoddar, s jag kan hantera flera plan med samma utrustning. Ngot som i stort sett fungerat. Men, och hr kommer problemet.

Nr jag frst testade roder mm s anvnde jag en av mottagarna som kan matas bde med 2S batterier och frn en Emax ESC/BEC 5V/2A. Testen gjordes med 7.4V, fungerade fint. S, nr i veckan var vdret tillrckligt lugnt och torrt fr att testflyga Speedstern, s jag kopplade upp den andra mottagaren som jag konverterat till att drivas enbart av ESC:n. Testade innan jag packade ihop allt. Allt verkade OK, moton gick upp i full kraft, roder/hjdroder fungerade som de skulle.

Men nr jag vickat fram o tillbaka p skevrodren, s dog mottagningen. Mottagaren brjade blinka. Kan kra full trottel, vicka p sid och hjd samtidigt, inget problem. Men s fort jag frsker hantera skevrodren dr kommunikationen.

Fr att gra en lng historia kort, nej, jag hade inte brnt ngot. Med den andra mottagare funkar allt OK om jag matar med extra 7.4V till den. Kr jag den p 5V (har en kabel switcha med) s samma beteende som frst. Det rcker det med att stnga av sndaren och stta p s har jag omedelbart kontakt. Men meningen var strmmatning via ESC som mnga andra mottagare. Kan nmna att det gr inte att driva mottagarkortet via ESC-kontakten, drav en bryggkoppling till strmmatningen.

Frgan r nu, d ett extra batteri fr mottagaren r uteslutet och jag mste anvnda 3S Lipos; finns ngot lttviktigt, utrymmessnlt stt att transformera upp 5V till 7.4V och driva mottagaren? r inte elektronikkunning, men vet att det finns en del step-up strmregulatorer. Ni som kan, ngot tips?

Min mottagarkonvertering, avsedd att ha enbart 5V drivning (JST:n gr till kortmatningen):

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Std servo conversion Hubsan-webb.JPG 
Visningar:	97 
Storlek:	505,6 KB 
Id:	55969

Frdig mottagare:

Namn:	Protective_case_receiver1-webb.JPG 
Visningar:	78 
Storlek:	202,1 KB 
Id:	55970

Standard

Hej,

Kan du mta spnningen som gr ut till servona nr du kopplat in det p 5v? Jag skulle gissa p att du fr ut 3-4v dr nr du skickar in 5v till mottagaren.

Det br sitta en spnningsregulator i p mottagarkortet, jag har tittat p ett par bilder p ntet och det ser ut som om 2S batteriet gr direkt till kortet. Om du kan identifiera den s gr det kanske att ta bort den och bygla banorna p kortet, eller kanske bara bygla rakt ver pinnarna p regulatorn. Skriv grna modellbeteckningen p regulatorn hr om du tror att du hittat den.

Beroende p hur mycket spnning du fr ut till servona s kan det rcka att hja spnningen ut frn BEC kretsen i fartreglaget. Det r tyvrr inte alla reglage det gr att gra det p men det r ett alternativ som br underskas.

Nu r det mycket som sitter p Hubsans mottagare, men det kan nd vara mjligt att mata mottagaren med 5v frn servoutgngarna.

Det sista alternativet r att ta 7.4v frn 3S batteriets balanskontakt. Men d blir det tv kontakter att koppla in nr man skall flyga.

Det svarar inte direkt p din frga, men jag knner inte till ngon step-up omvandlare frn 5-7.5v som klarar av strmmen till servona och r liten nog.

Jrgen

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    258
    Jobb
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

Tackar,

dock ett svar, faktiskt min frsta tanke, men pga mina elektronikkunskaper lade jag den till sidan.

Men mta br g bra, s jag fr fram lite underlag. Och det stmmer, kortet matas direkt av 7.4V frn batteriet.

Att ta ut 7.4V frn batteriet har jag dumpad, rknar med problem med laddning, balansering m.m.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Trnare
    Klubb
    sker efter klubb el sllskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlgg
    Tackar,

dock ett svar, faktiskt min frsta tanke, men pga mina elektronikkunskaper lade jag den till sidan.

Men mta br g bra, s jag fr fram lite underlag. Och det stmmer, kortet matas direkt av 7.4V frn batteriet.

Att ta ut 7.4V frn batteriet har jag dumpad, rknar med problem med laddning, balansering m.m.
    Innan vi brjar, ja, jag borde byta till ngot annat, men av ekonomiska skl r ny radio/mottagare inte en lsning.

I samband med att jag kpte en Hubsan SpyHawk FPV i somras fick jag tv ldre versioner som billiga reservdelar. Resultatet, med tv extra mottagare byggde jag tv andra modeller, Flitetests Guinnea och FT Speedster. RCFlight i Skara hade delarna till Flitetest olika motorpacks, s det blev utbytbara motorpoddar, s jag kan hantera flera plan med samma utrustning. Ngot som i stort sett fungerat. Men, och hr kommer problemet.

Nr jag frst testade roder mm s anvnde jag en av mottagarna som kan matas bde med 2S batterier och frn en Emax ESC/BEC 5V/2A. Testen gjordes med 7.4V, fungerade fint. S, nr i veckan var vdret tillrckligt lugnt och torrt fr att testflyga Speedstern, s jag kopplade upp den andra mottagaren som jag konverterat till att drivas enbart av ESC:n. Testade innan jag packade ihop allt. Allt verkade OK, moton gick upp i full kraft, roder/hjdroder fungerade som de skulle.

Men nr jag vickat fram o tillbaka p skevrodren, s dog mottagningen. Mottagaren brjade blinka. Kan kra full trottel, vicka p sid och hjd samtidigt, inget problem. Men s fort jag frsker hantera skevrodren dr kommunikationen.

Fr att gra en lng historia kort, nej, jag hade inte brnt ngot. Med den andra mottagare funkar allt OK om jag matar med extra 7.4V till den. Kr jag den p 5V (har en kabel switcha med) s samma beteende som frst. Det rcker det med att stnga av sndaren och stta p s har jag omedelbart kontakt. Men meningen var strmmatning via ESC som mnga andra mottagare. Kan nmna att det gr inte att driva mottagarkortet via ESC-kontakten, drav en bryggkoppling till strmmatningen.

Frgan r nu, d ett extra batteri fr mottagaren r uteslutet och jag mste anvnda 3S Lipos; finns ngot lttviktigt, utrymmessnlt stt att transformera upp 5V till 7.4V och driva mottagaren? r inte elektronikkunning, men vet att det finns en del step-up strmregulatorer. Ni som kan, ngot tips?

Min mottagarkonvertering, avsedd att ha enbart 5V drivning (JST:n gr till kortmatningen):

Namn:	Std servo conversion Hubsan-webb.JPG 
Visningar:	97 
Storlek:	505,6 KB 
Id:	55969

Frdig mottagare:

Namn:	Protective_case_receiver1-webb.JPG 
Visningar:	78 
Storlek:	202,1 KB 
Id:	55970
    Hej! Jag hade lite problem med ljusstyrkan p mina led:s d kittet var till undersidan av RCBIL och drevs via mottagaren(4.8V) och jag tyckte ej det blev ljust tillrckligt.
    Fick tips att bypassa kontrollboxen fr ljusen och koppla balanskontakten frn lipo:n direkt mot stripsen av led:s.
    Var ocks lite tveksam men styckade en billig rtf-laddare och extraherade balanskontakten fr att lda p kablar och koppla till ljusen. (Om du gr detta s var hyfsat snabb nr du lder p kablar p baksidan av stiften d de snabbt hettar upp plasten de sitter fixerade i och kan glida ur eller brja smlta plasten p ngra sek)
    Fick som jag ville och LED:sen lyser mycket starkt -skulle kunna nattflyga nu jag har flugit s ett par mn ca och inga av mina accar har ngra balans- eller andra problem s du kan gott plocka ur din strm dr utan problem dock kommer ju V att skilja sig ganska mycket frn fulladdat till nra tomt och ev stlla till problem s kolla hur det fungerar nr V har krupit ned under 7.4!

nn lrd kanske kan tala om hur mycket strm man kan dra ur balanskontakten utan att stra huvudleveransen till RX och ESC ?

Om ledstrips drar 50ma vid 4.8V hur mycket drar de d vid 7.4? Kan man rkna s? (50ma4.8V)7.4V= Xma?
    Mvh Gustaf

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

S det blir fr mycket eller fr lite el nr du vill aktivera aileronsen? Om du trimmar dem dr allt d ocks ? r det samma servon verallt?
    Frstr jag rtt att du vill prova att ka antalet volt du vill ge servon och/eller mottagaren?

Tnkte ocks jag kommer ihg att du hade nt annat elproblem frut? Just hubsan spyhawk grejerna kommer jG ihg, snygg lsning du gjort fr detta, lgg grna upp bild p dina krror! Jag tycker det r kul nr man bygger om sna hr RTF-paket.

Lycka till!

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    258
    Jobb
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

:-) Att bo trngt och inte lngre ha full inkomst r en bra driver till att lsa problem. En enkel lsning r alltid bst, dvs. frska gra en kompakt "standard"-mottagare av boardet. Och med 7.2V matning s fungerar den ju. Hade Hubsan gjort en traditionell ESC-input, s hade detta inte varit ett problem, utan min intention att driva via ESC hade funkat.

Har tyvrr inte mtt nnu, men vntar samtidigt p besked frn USA om en BEC-liknande anordning, stor som ett 2S 450mAh-batteri, 6 gr, som kan justeras till att transformera ner frn upp till 5S till 5V eller upp frn 5V till 12V. Om den klarar 2 A frn ESC:n eller drivas parallelt med motorn frn ett 3S 1200 mAh, s har jag en lsning.

Turnigy har iof en UBEC (ca samma storlek) som ligger p 2-5S och ca 4.5A, ~8 gr, men den fr mycket blandad kritik. En del kr utan problem, andras brinner den efter ngra krningar eller blir vldigt varm. Billigare, men tydligen med en dlig kvalitetsstyrning.

Nu r jag nybrjare p att bygga eget, med problem att hlla vikt och f planen tillrckligt framtunga. Bilder p de tre frsta. Flitetests mini-Guinnea i IKEA-kartong (IKEA-Guinnea), glider helt OK, men vger 900 gr istllet fr 350 gr och krver 3S-drivning via tv motorer. Min Poodle Trainer av en rrisolering blev alldeles fr baktung, behver 200 gr extra i nosen, annars vger den 500 gr. Antagligen fr mycket lim i aktern samt fr tung stabbe. Synd, fr initalt var det en bra byggmetod.

Min sista r Flitetests mini-Speedster (IKEA-Speedster), under 400gr, vl balanserad, men krver 3S pga de motor-poddar jag gjort. Har "standard"-poddar som jag ihop med mottagaren skall kunna flytta mellan planen, ngot strre n Flitetest mini-motorpoddar. Kan sttas inuti deras swappable poddar. Tnkte ha samma poddar p IKEA-Guinnea som i deras swappable-plan.

Att jag anvnt IKEA-kartong beror p att jag hade ett par stora liggandes, att svenska foamboard verkar tjockare och tyngre n Flitetests samt att det smltlim vi har verkar dligare. Trots stor limpistol s gr det inte att limma hela lngder som Flitetest gr, de jag hittat stelnar mycket snabbare.

Papper och Karlssons r dessutom mycket billigare. Med en lngd alu-gardinstng i vingen samt grillpinne i stabben s blir materialet lika vikskert som foamboards samt med artistfixativ vattenttt. Speederns ena vingspets hamnade i en vattenpl pga ett vinddrag efter jag impregnerat den. Initialt uppbltt, men torkade snabbt och var lika stabilt som innan.

Namn:	P1040399-webb.JPG 
Visningar:	86 
Storlek:	454,7 KB 
Id:	56126

Namn:	IKEA-Speedster-webb.JPG 
Visningar:	72 
Storlek:	279,5 KB 
Id:	56129
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Poodle trainer-webb.JPG 
Visningar:	83 
Storlek:	463,5 KB 
Id:	56128  

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Vad coola! MiniGuinen ser riktigt cool ut! Skicka ivg de dr till IKEAs reklamavdelning s kanske de sponsrar dig att gra en fullskaleGuinea med IKEAloggos verallt? prova?

Snyggt jobb m speedstern ocks!

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    258
    Jobb
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

Har freslagit IKEA att kontakta Flitetest om att f trycka deras plan p insidan av vissa kartonger eller t.o.m. gra hobbykartonger. Men inget svar n :-).

Flitetest har frresten ett smart kartongunderlgg fr oss som inte har ett riktigt hobbyrum, utan mste anvnda kksbordet. med ett rutnt och en belggning som underlttar smltlimning. Faktum r att att IKEA skulle kunna trycka andra hobbymallar p insidan kartongerna.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Jag har frn FMS en 4chTX och RX (4ch+en bind p RX) som satt i en easytrainer detta r allts en rtf tx och rx men du kan ta dem fr 200 om det hjlper p ngot stt?

Reg.datum
    Jan 2014
    Inlgg
    71
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

Standard

Kanske inte r nn ledtrd p ditt problem: Hade problem med att mottagaren lade av i ett plan d och d. Det visade sig vara ett servo som ballat ur (drog frmodligen fr mycket strm). Servot funkade uppenbarligen, men pverkade mottagaren.

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    258
    Jobb
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

Tackar,

det var en ny vinkling, kanske lite oroande vinkling. Kr med Hextronix HTX900 (9 gr)-servon. Att de drar fr mycket fr den ESC/BEC-matning jag kokade ihop (5V/2A). Kjell&Co visade sig ha en liten Step-Down krets som kan stllas in variabelt frn 15V till 5V, 2A, tnkte gra en Y-kabel till den och sedan mata mottagaren med sina 7.4V frn 11.1V-Lipon. Med 2A, s det kan det allts nd vara fr lite.

Citat Ursprungligen postat av mikaelbe Visa inlgg
    Kanske inte r nn ledtrd p ditt problem: Hade problem med att mottagaren lade av i ett plan d och d. Det visade sig vara ett servo som ballat ur (drog frmodligen fr mycket strm). Servot funkade uppenbarligen, men pverkade mottagaren.

Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    1 394
    Jobb
    Klubb

Standard

Tackar,

det var en ny vinkling, kanske lite oroande vinkling. Kr med Hextronix HTX900 (9 gr)-servon. Att de drar fr mycket fr den ESC/BEC-matning jag kokade ihop (5V/2A). Kjell&Co visade sig ha en liten Step-Down krets som kan stllas in variabelt frn 15V till 5V, 2A, tnkte gra en Y-kabel till den och sedan mata mottagaren med sina 7.4V frn 11.1V-Lipon. Med 2A, s det kan det allts nd vara fr lite.
    Var ej fr snl p diametern och msterislet i denna ysladd om jsg frsttt rtt att hela lipots spnning skall in dr ? D kanske du ej vill skicka det genom ex en servosladd?

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •