Innan vi börjar, ja, jag borde byta till något annat, men av ekonomiska skäl är ny radio/mottagare inte en lösning.

I samband med att jag köpte en Hubsan SpyHawk FPV i somras fick jag två äldre versioner som billiga reservdelar. Resultatet, med två extra mottagare byggde jag två andra modeller, Flitetests Guinnea och FT Speedster. RCFlight i Skara hade delarna till Flitetest olika motorpacks, så det blev utbytbara motorpoddar, så jag kan hantera flera plan med samma utrustning. Något som i stort sett fungerat. Men, och här kommer problemet.

När jag först testade roder mm så använde jag en av mottagarna som kan matas både med 2S batterier och från en Emax ESC/BEC 5V/2A. Testen gjordes med 7.4V, fungerade fint. Så, när i veckan var vädret tillräckligt lugnt och torrt för att testflyga Speedstern, så jag kopplade upp den andra mottagaren som jag konverterat till att drivas enbart av ESC:n. Testade innan jag packade ihop allt. Allt verkade OK, moton gick upp i full kraft, roder/höjdroder fungerade som de skulle.

Men när jag vickat fram o tillbaka på skevrodren, så dog mottagningen. Mottagaren började blinka. Kan köra full trottel, vicka på sid och höjd samtidigt, inget problem. Men så fort jag försöker hantera skevrodren dör kommunikationen.

För att göra en lång historia kort, nej, jag hade inte bränt något. Med den andra mottagare funkar allt OK om jag matar med extra 7.4V till den. Kör jag den på 5V (har en kabel switcha med) så samma beteende som först. Det räcker det med att stänga av sändaren och sätta på så har jag omedelbart kontakt. Men meningen var strömmatning via ESC som många andra mottagare. Kan nämna att det går inte att driva mottagarkortet via ESC-kontakten, därav en bryggkoppling till strömmatningen.


Frågan är nu, då ett extra batteri för mottagaren är uteslutet och jag måste använda 3S Lipos; finns något lättviktigt, utrymmessnålt sätt att transformera upp 5V till 7.4V och driva mottagaren? Är inte elektronikkunning, men vet att det finns en del step-up strömregulatorer. Ni som kan, något tips?

Min mottagarkonvertering, avsedd att ha enbart 5V drivning (JST:n går till kortmatningen):

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Std servo conversion Hubsan-webb.JPG 
Visningar:	133 
Storlek:	505,6 KB 
Id:	55969

Färdig mottagare:

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Protective_case_receiver1-webb.JPG 
Visningar:	112 
Storlek:	202,1 KB 
Id:	55970