Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Rochobby Vtail Glider 2.2pnp

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Det finns mängder av affärer som säljer Heron, sen är det bara att testa vilka som skickar till Sverige. Fördelen mot HK är främst att det enkelt går att få tag på reservdelar.

    Typ tyska prisjakt (finns även nåt som heter heise.de) givetvis finns inte alla shoppar med:
    http://www.idealo.de/preisvergleich/...multiplex.html

    Lindinger Österrike
    https://www.lindinger.at/at/flugzeug...rvo-aus-elapor

    MF:
    http://www.mf-elektroflug.de/modell-shop/heron/

    Natterer
    http://www.natterer-modellbau.de/sho...=heron&x=0&y=0

    RC-Toy
    http://www.rc-toy.de/lshop,showdetai...-9-214276,.htm

    Höllein (verkar bara lista BK = BauKasten = ByggLåda = byggsats)
    http://www.hoelleinshop.com/Models-H...=12443&p=12443


    De flesta företagen brukar ta 15-25 Euro i frakt till Sverige, ev med ett tillägg lite beroende på hur stor lådan är. Frakttiden 4-10 dagar.


    Lite av mina "erfarenheter" från internetgrävande:

    Innan jag råkade köpa mitt plan tittade jag på Multiplex EasyGlider, Solius och Heron. Efter att ha läst igenom typ 500 sidor på RC-groups och RC-network och testat dem i MultiFlight simulatorn fann jag att EasyGlider känns lite för tamt iaf för min smak. Solius och Heron har marginell skillnad i spännvidd men man får klaffarna på Heron och en betydligt styvare vinge. De tidiga Solius fick lite kritik för att bakkroppen var förstärkt med ett sexkantigt aluminiumrör - vissa råkade ut för att det var böjt vid leverans och andra böjde det vid "landningar" [emoji38]och Heron fick en annan lösning som även Solius har ärvt nu, vet ej detaljerna. En del tycker vingsammansättningen är svår, man måste få till vinkeln bra. Tidiga Heron (jag tror den kom tidigt 2015) hade en del anmärkningar på sammansättningen, typ roderhorn ditlimmade åt fel håll mm.

    Förväntningarna på Multiplex är dock helt andra än på HK, de anses vara bland de bästa foam-planen, så man får väga in det. Speciellt på de tyska forumen pratas det fakta och kraven är uttalat höga.

    Jag tycker Multiplex elektronik är överprissatt men man skall också tänka på att då HK anger en ESC till 50 A verkar det vara under absolut optimala föhållanden medan en Multiplex som är 50A verkar ha en ordentlig marginal uppåt och de där 50A är under sämsta möjliga förhållanden.


    Mina egna erfarenheter, iofs rätt litet urval men iaf något från Multiplex: Efter två sändare och över tio mottagare (både kristall och 2,4) några fartreglage (borstade och borstlösa), några motorer och över 20 servon har jag ännu inte haft något som helst problem.


    Lycka till!
    Tack Kris jsg har faktiskt skitjobbigt just nu, vartenda plan nästan finns det nån som har och har en riktig dåligt review om det och nu är jag helt förvirrad och förbannar och detta internetsökande och tyskaläsande känna som att simma i sirap!

    Jag vill som sagt verkligen ha klaffar för att det ska kännas som en uppgradering och jag vill skaffa erfarenhet av reflex, crow, samt camber och behöver klaffar för det annars hade jag nog tittat på FMS Fox2320 eller deras ASW28 eller ASK21 men samtliga dessa (från FMS)saknar klaffar och jag vill inte börja skära i nya fina planet och vingarna ser rätt tunna ut och felmarginalen för att skära ut egna klaffar är obefintlig...

    Jag har förstått att multiplex är tillverkaren jag kan lita på när det gäller kvalitet, jsg tänker dock fortfarande lite när det gäller Radian PRO då den uppfyller alla önskemål till ett bra pris och om enda problemet är vek flygkropp och lite gummivingar är det en smal sak (ha!) Att köpa några långa kolfiberstavar från Clas ohlson och stoppa in? I min fms easytrainer som är gjord i rätt böjbar epo så har jag två tjocka kolfiberstavar längs hela undre sidan av flygkroppen och övre sidan från motorn till stabilisatorn, också hellimmade och tejpade vingar och kolfiberstav ar i stabilisator - höjdroder, tandpetare med lim stoppade i kontrollytor och som förstärkningar överallt och det gjorde den styv nog för mig, ser ingen flex alls typ och i förrgår var jag ute i 8m/s och 12 i byarna och den betedde sig utmärkt i det starka motståndet!


    Tack Kristoffer för länkarna jag ska dricka 3 espresso och gå genom alltsammans..

    Så Multiplex Heron som jsg helst vill ha är det ingen alls som har nåt ont att säga om?

    Den som skrev köp INTE RADIAN PRO! , kan du utveckla det lite mer?
    Detta är mitt tredje plan och jag har flugit fast vinge i lite över ett år bara (iofs nästan dagligen men ändä) och mina kärror nu är fms easytrainer och en scale:fms let 13 glider-motorseglare båda två..

    Om någon har nån beg segelkärra i 2-3m spännvidd så åker jag fan från uppsala till månen för att hämta den! Kan hosta upp ca 2-3k

    Tack för all er hjälp!
    Om jag skulle köpa Heron "KIT" hur mycket byggande är det då? Jag vet att servon och all el skall in och kablar dragas men jag tänker på själva flygkroppen och vingar? Hur pass färdig är den?

    Jag kanske skulle ha råd med den om jag använder de servon jag har över eller köper ett par mg till ailerons iaf. Och en beg ESC 30-50A och nån halvbillig motor..
    Och givetvis kontrollhorn och pushrods.. det är allt va?

    Jag behöver verkligen hjälp med allt detta för att ej göra en pudel...

    Har.ni sett kärran minimoa? Så jäkla snygg med 20-tals måsvingar..tyvärr utan flaps.
    Mvh Gustaf

  2. #22
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK Boys! Nu tröttnade jag på att hitta en kärra som Heron fast billigare så nu drog jag en beställning från autopartner för Heron RR för strax över 3k med frakt på postförskott - jäkligt schysst att de erbjuder postförskott btw!.

    Och det var ingen som hade nåt ont att säga om MPX Heron eller hur?
    Ringde och talade med dem och det skall tydligen bara vara att sätta ihop stabben med lite skruvar och montering skulle vara snabb och enkel - skönt.
    Det är roligt att skruva och modda kärror som är klara men att bygga ihop en ny kärra är mycket jobbigt för mig då jag blir så otroligt ivrig att prova nya modellen!

    Ni som har erfarenheter av Heron nu är det nåt jag bör tänka på när den kommer ex vilket batteri bör jag använda? Jag tänkte köpa ett par 3s1800 men undrar om det ev räcker att parallella mina 2s1300,20Cr ? Så länge jag har koll på TP?

    Mina nuvarande kärror som väger runt 7-900g mår bra av nästan neutral TP (fms easytrainer och let13) vid lugnt väder så glider de bäst dock om det blåser så mår de bäst av lite framtungt, hur beter sig Heron i detta avseende?
    Jag är också intresserad av hur mycket plats som finns tillgängligt? Går det att smyga in en liten cmoskamera och en mindre vtx utan att sabba utseendet och aerodynamiska profilen alltför mycket ?

    Hur fungerar barometer/variometer-utrustning dvs pipande när man får lyft , kan man ha det separat eller måste det integreras i fpvsystem?

    Nu vill jag passa på att tacka för att ni avstyrt alla dumma köp jag stått inför ex zephyren och HK FIRSTAR V2 - jag hade blivit skitarg om jag köpt nåt jag ej var nöjd med - sånt förstör så mycket.

    Så nu väntar jag glatt på en härlig MPX Heron och det ska bli kul att prova alla nya mixar den tillåter, speciellt crow ser jag fram mot då det ska bli så skönt att kunna bromsa in ordentligt och inte behöver flera mil inflygning..!

    Mvh Gustaf

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    OK Boys! Nu tröttnade jag på att hitta en kärra som Heron fast billigare så nu drog jag en beställning från autopartner för Heron RR för strax över 3k med frakt på postförskott - jäkligt schysst att de erbjuder postförskott btw!.

    Och det var ingen som hade nåt ont att säga om MPX Heron eller hur?
    Ringde och talade med dem och det skall tydligen bara vara att sätta ihop stabben med lite skruvar och montering skulle vara snabb och enkel - skönt.
    Det är roligt att skruva och modda kärror som är klara men att bygga ihop en ny kärra är mycket jobbigt för mig då jag blir så otroligt ivrig att prova nya modellen!
    Nu förstår jag hur det hänger ihop! Jag har sett hur mycket du pysslat med dina modeller så jag förstod inte riktigt varför du inte ville bygga själv. Själv så tycker jag det är så dödligt tråkigt att bygga att jag köper det mesta begagnat! Jag har varit väldigt nöjd med mina MPX modeller och jag köpte nästan en Heron för ett tag sedan, men det blev istället en halvdyr kolfiberseglare.

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Ni som har erfarenheter av Heron nu är det nåt jag bör tänka på när den kommer ex vilket batteri bör jag använda? Jag tänkte köpa ett par 3s1800 men undrar om det ev räcker att parallella mina 2s1300,20Cr ? Så länge jag har koll på TP?
    Jag tror att det blir för dåligt med 2S då det INTE ger 2/3 delar av effekten jämfört med 3s, det blir mindre än hälften så mycket effekt. Det blir inte bra om du seriekopplar batterierna då det ger ungefär dubbelt så mycket effekt som det är tänkt. I det senare fallet så riskerar du att skada fartreglaget och om det går sönder så går motorn också sönder i många fall. Det är nog bäst att du skaffar ett 3S batteri.


    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag är också intresserad av hur mycket plats som finns tillgängligt? Går det att smyga in en liten cmoskamera och en mindre vtx utan att sabba utseendet och aerodynamiska profilen alltför mycket ?
    Det bästa måste väl vara att bygga en extra canopy där du sätter FPV utrustningen, då kan du välja om du skall flyga med eller utan FPV.

    Jörgen

  4. #24
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Nu förstår jag hur det hänger ihop! Jag har sett hur mycket du pysslat med dina modeller så jag förstod inte riktigt varför du inte ville bygga själv. Själv så tycker jag det är så dödligt tråkigt att bygga att jag köper det mesta begagnat! Jag har varit väldigt nöjd med mina MPX modeller och jag köpte nästan en Heron för ett tag sedan, men det blev istället en halvdyr kolfiberseglare.


    Jag tror att det blir för dåligt med 2S då det INTE ger 2/3 delar av effekten jämfört med 3s, det blir mindre än hälften så mycket effekt. Det blir inte bra om du seriekopplar batterierna då det ger ungefär dubbelt så mycket effekt som det är tänkt. I det senare fallet så riskerar du att skada fartreglaget och om det går sönder så går motorn också sönder i många fall. Det är nog bäst att du skaffar ett 3S batteri.




    Det bästa måste väl vara att bygga en extra canopy där du sätter FPV utrustningen, då kan du välja om du skall flyga med eller utan FPV.

    Jörgen
    Haha ja precis så hänger det ihop
    Jag tänkte inte seriekoppla accarna utan parallell mao dubbla mah utan att öka V har även en 2s2000 30C som bör räcka men dumt att snåla m accar kanske , köper nog rek 3s2200 kan få tag på heinrichaccar rätt billigt och tydligen skall enligt spec en 2.2A acc räcka 40min utan termik (hur de räknar om motor ständigt på eller ej vet jag inte) då kan jag nästan flyga två turer per acc då jag tappar koncentrationen efter 10 - 20min beroende på väder och ljus och använder ytterst lite motor med mina nuvarande modeller.

    Kul att nån följer min hobby lite det känns bra och fick precis mail från autopartner att min Heron kommer i lager på ons och till mig till ev tors-fre!

    Synd att det är så jäkla blött ute, småregnar hela tiden och 8-10m/s och visst flyger jag i det med men vill inte göra Maiden i ett för mig mycket kompetent (och snabbt) plan i 8m/s dessutom med massor med nya mixar som skall testas och justeras. Får hoppas på stiltje nån dag i alla fall tror inte jag skickar upp nya kärran i dåligt väder. .

    Angående dessa extra funktioner; jag har pulat ordentligt med min futaba T8J och lärt mig det mesta i mixväg så det jag vill använda är följande ;
    Jag tänker skapa crow/butterfly givetvis för snabb inbromsning och brant inflygning och en camber (rätt? Flaps och ailerons några klick nedåt) för maximalt utnyttjande av termik och reflex för minimalt luftmotstånd och det bör väl räcka egentligen ?
    Sätter nog crow på ett VR-vredet så det blir steglöst så inget händer för fort

    Man kan ju också skapa ett "acro"-läge där flapsen följer ailerons rörelser mer eller mindre aggressivt frågan är om det är onödigt? Jag tänker inte försöka bli 3dflygare med mitt segelflyg. ..

    Jag skulle vilja veta om någon vet om/hur man kan göra så undre delen av vänster spak blir steglös crow - broms och övre 50% av spaken är trottel? Skulle vara smidigt att ha gas och broms på samma spak, dessutom får man högre upplösning på bromsen antar jag än på vredet eller en switch?
    Jag använder som sagt futaba T8J med 8ch futabamottagare.

    (Flög med easytrainern i halv storm idag, med fullgas i motvind i var markfarten strax under 1km/h så det var mycket intressant flygning, vädret sa 9m/s och 12 I byarna men jag tror det var mer då det var svårt att hålla i kärran utan att blåsa iväg, hade kameran på laddar upp filmen imorgon, gissa om jag var glad åt min flaperon och spoileronmix, den gjorde verkligen landningen och flygningen mindre skitnödig.

    Ang FPV, jag har försökt bygga en egen Canopy till min easytrainer för min actionkamera och det resulterade i ett hiskeligt fult och tungt tryne då alla linjer är böjda i flera riktningar var det svårt att få till i värmepressad frigolit slutade med att jag tejpat över "rutan" och skrurit till en bit fastlimmad för att få vinkeln bättre som kameran står på med kardborre och antar att heron är lika om inte värre, kanske nån plywood-brygga typ den man får till en bix3a kan modifieras för att passa för när jag färdigställer min fpv utrustning vill jag ha den flyttbar från plan till plan till quad kanske får tumma på aerodynamiken lite då jag inte alltid kommer flyga fpv - tycker LOS är minst lika roligt!

    Tack för all er hjälp! Mvh Gustaf

  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag postade en fråga som ej fått svar, jag vill av 2 överblivna servon bygga till flaps eller nån form av airbrake (skulle vara riktigt kul) till min easytrainer mest för att det är kul och jag vill ha erfarenheten,
    Hur gör man generellt airbrakes? Svårt att söka och hitta rätt på tuben där..
    Och har ni några knep att få till gångjärnen till flapsen? Vingen är mycket tjock och man måste skära väldigt djupt för att kunna röra kontrollytorna bra och jag är rädd att skära av hela biten. .finns det några knep man kan ta till för detta? Mvh Gustaf

  6. #26

    Standard

    Hej Gustav, det var jag som skrev: Köp inte en Radian Pro, och nu ser jag att Du gjort en beställning, och kan bara
    gratulera till valet. Då jag nu läst igenom allt som skrivits, så ser jag att Du lagt ned massor av tid o arbete på att
    förstärka upp och förbättra Dina tidigare modeller, och jag citerar:

    ( Att köpa några långa kolfiberstavar från Clas ohlson och stoppa in? I min fms easytrainer som är gjord i rätt böjbar epo så har jag två tjocka kolfiberstavar längs hela undre sidan av flygkroppen och övre sidan från motorn till stabilisatorn, också hellimmade och tejpade vingar och kolfiberstav ar i stabilisator - höjdroder, tandpetare med lim stoppade i kontrollytor och som förstärkningar överallt och det gjorde den styv nog för mig, ser ingen flex alls typ och i förrgår var jag ute i 8m/s och 12 i byarna och den betedde sig utmärkt i det starka motståndet! )

    Allt detta, plus flytta stabbens infästning 3-4 grader, plus limma in extra rörinfästningar i vingarna då det nästan omedelbart
    börjar glappa mellan plasten och original vingrör, det tycker jag inte är ok när man pröjsat ca 2 lax. Men det är vad som behövs för att få den hyfsat flygbar. Hälsn Chatte

  7. #27
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Chatte Visa inlägg
    Hej Gustav, det var jag som skrev: Köp inte en Radian Pro, och nu ser jag att Du gjort en beställning, och kan bara
    gratulera till valet. Då jag nu läst igenom allt som skrivits, så ser jag att Du lagt ned massor av tid o arbete på att
    förstärka upp och förbättra Dina tidigare modeller, och jag citerar:

    ( Att köpa några långa kolfiberstavar från Clas ohlson och stoppa in? I min fms easytrainer som är gjord i rätt böjbar epo så har jag två tjocka kolfiberstavar längs hela undre sidan av flygkroppen och övre sidan från motorn till stabilisatorn, också hellimmade och tejpade vingar och kolfiberstav ar i stabilisator - höjdroder, tandpetare med lim stoppade i kontrollytor och som förstärkningar överallt och det gjorde den styv nog för mig, ser ingen flex alls typ och i förrgår var jag ute i 8m/s och 12 i byarna och den betedde sig utmärkt i det starka motståndet! )

    Allt detta, plus flytta stabbens infästning 3-4 grader, plus limma in extra rörinfästningar i vingarna då det nästan omedelbart
    börjar glappa mellan plasten och original vingrör, det tycker jag inte är ok när man pröjsat ca 2 lax. Men det är vad som behövs för att få den hyfsat flygbar. Hälsn Chatte
    Hej! Nej det stämmer det är ej ok för 2k!
    Nånting jag noterat i min jakt efter min tredjekärra är att det finns väldigt mycket skit därute och om man är utan ett team (som här) av erfarna hjälpsamma rcpiloter så kan man verkligen göra sig en pudel!

    Tack för avrådan hade varit jobbigt att "steloperera" vingarna det första man gör när man får ny kärra dessutom skulle dwt ju bara en uppgradering och det var nog inte radian PRO u förhållande till det jag har, däremot Heron...börjar inse hur brett 2.4m vinge faktiskt är...typ mer än takhöjd här...

    väntar ivrigt som tusan på den, sätter actionkameran på kepsen när jag skickar upp den (dock ej Maiden det blir för skitnödig. ..)!!

    Mvh Gustaf

  8. #28
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tokigt OT:: visar min Easytrainer i kraftig vind,9-13m/s stod still ibland med motorn på fullt! här var flaperon/spoileron -funktionen värd sin vikt i guld, speviellt på vredet då jag kunde landa riktigt bra (eller om det var detta videon där landningen var tveksam...vi får se..
    https://youtu.be/smBxqygsWMY)
    mvh Gustaf

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej i nya Allt om Hobby senaste numret som jag fick i brevlådan i veckan där sätter dom ihop och testar Heron
    Han är mycket nöjd med modellen
    Tobbe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •