Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vad för kontaktyp på Hubsan X4 samt varför inga 1S multibatterie-sladdar?

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Vad för kontaktyp på Hubsan X4 samt varför inga 1S multibatterie-sladdar?

    Har en Hubsan X4 och ett antal 1S 380 mAh samt en liten enkel 300 kr inomhus funflyer med ett 1S 180mAh batteri som laddas i planet. Tänkte utnyttja 380mAh-batterierna, men behöver en hona som passar minikontakten på batterierna. Har sett att flera micro-quaddar kör samma 1S batterier.

    Men vad är det för kontakt och vem har sådana. Vill inte klippa sönder ena laddaren, för laddning med två st. är nästan acceptabelt, medan med en laddare en fullkomlig pina.

    Dessutom, varför har ingen av de svenska hubsansäljarna multikablar för att ladda flera batterier från en riktig laddare???? Med alla 10.000-tals micro-quaddar borde det finnas en lokal marknad utan att gå till Banggood.

  2. #2

    Standard

    En snabb Googling: Losi Micro-T.

    I din sits så hade jag satsat på Banggood, varför orka leta runt när de finns där nästan gratis?

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tackar, du har haft bättre sökbeskrivning än jag hade. Problemet med Banggood/HobbyKing etc är att det ofta tar 2-3 veckor för leverans. Nu kan jag söka på Elfa och kanske ha det på mån-tis.

  4. #4

    Standard

    "hubsan connector" och sen sökträff #2, svårare var det inte!

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Köp en till laddare? De är skitbilliga!
    Grattis förresten ! Hubsan X4 är den roligaste mest hållbara microquad jag lekt med! Har en själv och den imponerar verkligen ! På kvällen när led:en syns bra åkte jag på världens uppvind så den tog höjd enormt fort! Jag tippar på att den var 120m+ högt och totalt kanske 3-400m från mig där jag stod- såg bara ljusen på den men lyckades med snabbflygning i cirklar reda ut orienteringen och komma tillbaka och landa i handen.

  6. #6

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Blev faktiskt två laddare, tidsmässigt snabbaste lösningen.

    Håller med om att de är kul, fast när man kommer över trädtopparna och det blåser mer än 6-8 m/s, så går det fort utför. Saknar att det är FPV på min samt att kameran pekar lite för mycket nedåt, så den ser ner i marken när man kör framåt. Lite synd att LED:en inte syns så bra nedåt när man är över 10-15 m, för när den är 40 m bort, så är det svårt att se åt vilket håll nosen pekar.

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Blev faktiskt två laddare, tidsmässigt snabbaste lösningen.

    Håller med om att de är kul, fast när man kommer över trädtopparna och det blåser mer än 6-8 m/s, så går det fort utför. Saknar att det är FPV på min samt att kameran pekar lite för mycket nedåt, så den ser ner i marken när man kör framåt. Lite synd att LED:en inte syns så bra nedåt när man är över 10-15 m, för när den är 40 m bort, så är det svårt att se åt vilket håll nosen pekar.
    Det är då du sätter på expertmode och flyger framåt fort som tusan då ser du fort hur du är orienterad ! Glöm ej att den tål betong mycket bra!

  8. #8

    Standard

    Har för mig att den kontakten heter Micro JST, jag har en 2f2f F.A.H micro quad. Micro JST på orginal, det jag gjorde var att jag byggde en sele för 4 batterier med vanliga JST kontakter... samt crimpade på JST på både quaden och mina 4 batterier. Said and done så kan jag ladda batterierna med min LiPo multi laddare!

  9. #9

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Hubsan har JST på planen, men inte på de små quaddarna. Denna är plattare och bredare. Finns flera andra fabrikat som kör denna, det är lite underligt att svenska butiker inte har selar för att ladda flera batterier från en riktig LiPo-laddare. För att ha 4-5 batterier underlättar.

    Hade testköpt en 500 mAh från Hobbex, ihop med laddarna, tyvärr var den 2 mm för bred. Annars hade varit kul att se hur lång tid 500 mAh gett.

  10. #10
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Hubsan har JST på planen, men inte på de små quaddarna. Denna är plattare och bredare. Finns flera andra fabrikat som kör denna, det är lite underligt att svenska butiker inte har selar för att ladda flera batterier från en riktig LiPo-laddare. För att ha 4-5 batterier underlättar.

    Hade testköpt en 500 mAh från Hobbex, ihop med laddarna, tyvärr var den 2 mm för bred. Annars hade varit kul att se hur lång tid 500 mAh gett.
    du kan bruge de samme som til blade mqx. de er på 600 de vejer 8g og dit orginale ca 5g. så det skulle give noget ekstra. Så er der lige det lille men, for du må skifte stik. Men har du et dødt gammel så skulle det ikke være noget problem at lodde sammen ledningerne.

  11. #11

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tack för det tipset, tre gram extra bör inte vara något problem. Har fått ett dåligt batteri, håller i 1.5 min, så kandidat till kontaktdonator finns.

  12. #12
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    en sådan en skulle vel være ok å ha
    http://www.ebay.com/itm/6-Cells-Bala...916&rmvSB=true

  13. #13

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Lite lång leverans bara, behövde och fick grejerna tidigare i veckan.

    Det är därför det är synd att svenska nätbutiker ignorerar oss med dessa batterier (och reservdelar till produkterna). För enligt en tidningsartikel refererad på annat håll här (SMFF hoppar på tåget?), så hade enbart Elgiganten såld 6.000 quaddar. Om vi räknar ihop alla sålda småquaddar hos alla säljare, Teknikmagasinet, Hobbex etc så måste det handla om över 30.000 quaddar med denna typ av batterier de sista två åren. Om 2.000 köper ett harnesk och 4-5 extra batterier.....

    Så, vad för butiker ignorerar 30.000 eftermarknadskunder? I bilindustrin, där jag tidigare var, där var eftermarknad den lönsamma delen, inte att sälja bilen. Volvo, Mercedes, BMW, Audi, Toyota, alla tjänar de ca 50-70% av sina inkomster på eftermarknaden. Dvs, kanske inte Toyota ;-).

    Detta är något för både RCFF och SMFF att tänka på, åtminstone 2-3.000 potentiella medlemmar att värva.

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tyvärr är inte alla intelligenta och duktiga affärsmän ...

  15. #15

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Att alla RC-butiker inte kan ha den ambitionen är nog helt klart, de klarar inte lagerhållningen eller bygga volymerna, men Teknikmag. och Hobbex borde. Är ju deras naturliga nisch, RC-branchens Kjell&Co. Kjell lever ju främst på eftermarknad och jag tror den är rätt stor även för Hobbex.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •