om man vill testa på att flyga lite hangflyg vad är en lämplig nybörjarkärra ?
skall vara lätt/liten att ta med i bilen så man kan "passa" på när andan faller in
om man vill testa på att flyga lite hangflyg vad är en lämplig nybörjarkärra ?
skall vara lätt/liten att ta med i bilen så man kan "passa" på när andan faller in
Først hus på mindre fly "normalt" tåler de mindre vind. det mest enkle og det du virkelig vliver glad for er mpx easy glider.
Den flyver fint i 4sm og lige så fint i 11-12 sm. fylder ikke meget i bilen dersom vingerne plukkes av. som er en meget enkel proses. Og heldigvis for mig er den let at reparere.
Vil du have noget mindre så kik på alula (the bird)
Her har Thomas foreviget min easy glider
https://www.youtube.com/watch?v=KqhrQXQklCQ
Jag satt precis och googlade (läs: dregglade!) på dessa:
http://epp-modelle.de/
Hyfsat lätta kärror, kraschtålig EPP, lättbyggda och smidiga i bilen.
Jag har byggt ett par av deras kärror, och de är helt OK som en enkel hangmodell....
Retroholic!
Tja, en frigolitmodell är väl bästa valet som första hangkärra.
Räkna med att den får stryk, i alla fall vid landningarna.
Sen beror det ju lite på hur platsen ser ut: Stenig? Gräs? Åkermark?
Så MIN rekommendation är att skära ut en flygande vinge av "Zagi-typ" och klä med packtejp.
Visst kan man bygga en snygg, lätt balsakärra med klädda sprygelvingar, men, som sagt, den får ofta pisk vid landningarna....
Retroholic!
Kan vara bra att ha nån möjlighet att bromsa eller minska lyftkraften när det blåser på och man vill NED
Här är ritning på Zagikiller, det är en kalasbra kärra att börja med:
http://www.aerodesign.de/modelle/HS/hs61v2.htm
Grundtanken är att bygga kärran oöm, det behövs inga bromsar eller dylikt - tryck ned den i backen när du vill landa.
Senast redigerat av johanvm den 2015-12-13 klockan 18:50.
Jag tror på Easyglider. Jag har några olika hangmodeller och har haft några vingar (Dake, Telink Toro, Pibros) men den enda vinge som flyger riktigt bra både på stora och små eller i hård/lätt vind är DreamFlight Alula. Men de små modellerna står sig slätt mot min EasyStar, det hjälper att få upp storleken lite. EasyGlider borde flyga bättre än EasyStar
Jag kan inte se Tomas klipp på mobilen men nånstans finns en Youtube snutt med Easyglider som en kille flyger här i Göteborg i massa vind, han har ett stålrör i vingen.
Easyglider kit är rätt billig och lättbyggd, dra tejp på framkanten av vingen och under kroppen så blir den lite mer tålig.
Kör flygplan, med eldrift eller på hang.
Ja för tusan!
EasyGlider passar bra på hanget, jag har en som numera sett sina bättre dagar, men den går att lasta en hel del, så den passar både för lätt och hård vind.
Dock ingen aerobatic-kärra, passar bättre till att ligga och glida runt med.
Här är en liten friggovinge som jag och Mr J knåpade ihop var sin för nå'ra år sen. Sk*tkul liten kärra!
Retroholic!
Duger en Zagiwing? Har haft en i flera år så den åker med på hatthyllan om somrarna. Runt om i Småland finns ju inte mkt mer än sten o skog. Har förvisso varit o flugit hang i Skåne o Halland men då med mera enkla seglare. Zagin tycker jag är ganska häftig i all sin enkelhet. Fast då med motor.
Zagi blir perfekt!
Retroholic!
skulle denna funka ?
https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dproduct=45112
eller denna
https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dproduct=52444
Jeg kender ikke dine flydygtighed.
Jeg er red at den første ikke bliver ret gammel. Du må regne med at ofte er der noget turbulent på landingen, så en landing kan let blive lidt vinglet. Og nummer 2 ville jeg ikke selv tage med ut i ret meget mere end 3-4 sm på hang. Jer er med begge av de modeller red at jeg ikke ville få mange ture på hanget men derimot god tid med rep.
Om du vil handle fra HK så kik på denne. Da får du mange timer og den tåler lidt tæsk. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...h=phoenix%2020
ok förstår
jag tycker ju byggandet är halva nöjet
phoenixen ser ut att vara en trevlig kärra men jag var lite mer inne på något utan motor
får fundera en stund till
Jo, det är helt klart mera sport att flyga hang utan motor
Som sagts tidigare så brukar det vara både turbulent luft och dåliga landningsplatser på hangställen. Jag flyger ibland hang på Kvarntorpshögen och förutom problemen med landning så händer det ofta att termikblåsor uppstår framför hanget och då försvinner lyftet på hangkanten! Inte så dumt att kunna rädda modellen med motor i sådana fall.
/Leif
HobbyKing's "Bird Plane" är ju en lättviktare, den passar säkert bra i vindar 3-6 m/s.
Guppy'n är ju mer 'flygplan', s.a.s., kan säkert lastas en del för högre vindstyrkor.
Men, att som HK förslår, limma enbart med CA, verkar inte genomtänkt.
Vitlim är alltid bättre!
Sen är det som många (inkl. undertecknad) säger, det är inte flygningen som tar död på kärran, det är ofta nedkomsten!
Ibland kallad 'landning'....
Phoenix'en skulle JAG i så fall rekommendera som första hangkärra.
Flyger hyfsat bra och är, ska vi säga: Landningstålig!
B.t.w.,
Denna (spv 200 cm)
skulle jag kunna avyttra för sådär 300:-,
och denna (spv 140 cm)
för 200:-.
Retroholic!
Du MÅ jo ikke bruge motoren om den er der men du kan om det bliver nødvendig. Dernest så har du muligheden til at løfte den op en god sommerdag for at lete termik.
Jeg forstår godt at du gerne vil bygge selv, men byg din hangflyver nr.2 i stedet. Så køber du et frigolitfly nå og træner med dette. Da er der stor mulighed for at du berger din hjemmebygget. Der er sku mere surt at smadre en som du har bygget på i 3 måneder.
Köper dina argument karstena.
Det som lockar att flyga utan motor är just det att flyga utan motor.
Skickat PM till dig Thomas
Masv - då är det väl bara att dra ett gummiband runt proppen de gånger du absolut inte vill ha en endaste chans att använda den. Men skulle tro att gummibandet blir liggande i mekväskan...
Och eftersom flera rekommenderar Easy Glider som en bra kompromiss är det väl bara att slå till. Köp kit-versionen så får du i alla fall bygga lite...
Roger