Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 42 av 42

Ämne: Söker sändare med 6 proportionella kanaler till robot-bygge

  1. #41

    Standard

    Har du lust att berätta lite om roboten?

    Om det är något med band som manövreras i låg fart så kan man ju tänka sig att styra den med vippbrytare, gärna då återfjädrande till mitten. Eventuellt en potentiometer eller en treläges vippbrytare för att ställa hastigheten vid körning med vippbrytarna.

    Gör man det så blir det många proportionella spakar över för att hantera manipulatorfunktioner.

    Det går givetvis också att kombinera det med ett högfartsläge där man använder spakarna för att styra.

    Jörgen

  2. #42

    Standard

    Jorgen: Roboten jag har nu är en liten prototyp för att få det att fungera bra innan jag bygger den större(har egentligen börjat bygga den redan). Det blir band-drift med en stegmotor på varje band. Den lilla prototypen går väldigt fint med den nya sändaren. Bättre än med min gamla AM-sändare som var lite "glitchig".
    Jag styr hastigheten proportionellt på banden med höger-spaken, differential-styrning som på en stridsvagn. Jag ska senare ha en knapp för att slå över till drift av robot-armen och då kommer högerspaken att styra armen istället, så jag kommer inte i det läget att kunna köra banden samtidigt som jag styr armen men det går att ändra sen om jag kommer på att jag skulle vilja göra sådana manövrar.

    Dock missade jag en sak med sändaren, jag trodde att jag skulle kunna använda mina befintliga mottagare som är R603FS och R604FS eftersom det stod på Futabas sida:
    "The 18MZ is the first FASSTest system ever, a distinction which simultaneously makes it the first true 18-channel system in Futaba history, the most advanced 2.4GHz system in the world — and fully compatible with all FASST and S-FHSS systems."
    Dock tycks inte min T14SG funka med mina gamla mottagare även fast det är FASST-mottagare. Dock kan jag inte klaga på det då det faktiskt står:
    "It's also compatible with Futaba FASST and S-FHSS protocols, so you can fly with virtually any 2.4GHz air receiver Futaba produces."
    Mina är inte "air receiver". Så det blir till att skaffa nya mottagare ändå men det problemet får jag ändå så det påverkar inte valet av sändare, dock trodde jag att jag skulle komma undan lite i alla fall

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •