Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Söker sändare med 6 proportionella kanaler till robot-bygge

  1. #1

    Standard Söker sändare med 6 proportionella kanaler till robot-bygge

    Hej

    Jag är helt ny här så ha lite överseende med mig

    Jag söker en sändare som ska fungera till diverse robot-byggen samt quadcopter. Jag vill helst ha en sändare av bra kvalitet och minst 8 kanalr totalt. Det som är lite lurigt är att hitta sändare med lite fler reglage. Jag skulle vilja kunna styra 6 kanaler simultant och proportionellt. De flesta sändare tycks inte vara tänka att styra mer än 4 kanaler simultant.

    Jag har hittat några sändare som verkar bra men skulle vara tacksam för tips.

    Hitec Flash 8 - Två sliders på pekfingrarna(vet dock ej om de är tänka för simultan proportionell styrning), verkar vara bra radio till bra pris. Dock gillar jag inte antennen.

    Spektrum DX9 - Någon typ av rattar på baksidan(vet dock ej om de är tänka för simultan proportionell styrning), Spektrum används av många robot-byggare. Dock är den lite dyr och billigare Spektrum-radio verkar sakna rattarna på baksidan.

    Futaba T8J och T10J - Dessa sändare tycker jag verkar kanon. Ingen antenn, bra menyer och verkar vara bra kvalitet till bra pris. Perfekt förutom att de inte har några bra reglage för 6-kanalig simultan styrning.

    Jag har tidigare haft en DEVO 10 som var bra, dock inte så ergonomiska reglage för de extra kanalerna, dock har den två potentiometer som man når med pekfingrarna. Jag skulle kunna köpa en sådan igen men jag hade tänkt satsa på nått annat märke, helst Futaba.

    Någon som har några förslag?
    Tackar på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Du kan titta på FRSky Taranis.

    Jag har iofs just köpt min men det finns många som har mycket erfarenhet av den och det finns en lång tråd.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    6 kanaler simultant? Jag förstår ej hur du menar?
    Kör en futaba T8J och är så otroligt nöjd med den, den osar kvalitet och användarvänlighet och inbyggda diversity-antenner!

    Futaban har ju ett steglöst stort VR-vred som du kan styra två kanaler (vänster, höger) med steglöst och mixa in vilka kanaler du vill? Dessutom generöst med 3-switchar och mycket lätt programmering!
    Jag tror du skulle bli mycket nöjd med denna radio, vad för funktioner är det du är ute efter dvs vad vill du kunna göra egentligen när du skriver styra 6 kanaler simultant?

    Mvh Gustaf - kommer nog alltid använda FUTABA.

  4. #4

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Beror lite på vad det är du vill styra med kanal 5 och 6. Men FrSky Taranis som Kristoffer nämner fungerar sidoreglagen och rattarna helt ok att finstyra med. Det svåra är att göra det samtidgt som man rattar "huvudreglagen" 1-4. Det går med lite träning men det blir inte samma finmotorik som i "sticksen". Kan du släppa spaken är det inget problem.

    Ska du ha det till robotstyrning är jag rätt övertygad om att det är just Taranis (eller annan radio) som det går att ladda OpenTX eller liknande programvara i du ska ha. Här är det bara din fantasi som sätter gräns för vad du kan programmera. I märkena du mämner är det låst programvara som är anpassad för diverse flygfarkoster och så vitt jag vet går det inte att programmera alls lika fritt som med OpenTX/Taranis.

  5. #5

    Standard

    KristofferR: Jag har tittat lite på Taranis och den verkar ju ganska bra. Dock har jag inte fastnat för den pga att den inte hör till dom mer etablerade märkena. Kanske är jag orolig i onödan men den ser inte lika kvalitativ ut som tex en Futaba eller Hitec.

    Killenheladagen: Nice att du har en T8J! Den verkar klockren förutom att jag i så fall måste göra avkall på det simultana proportionella på de två extra kanalerna. Ett alternativ skulle kunna vara att montera 2 st 3-läges switchar som är återfjädrande åt båda hållen, vid pekfingrarna.
    Hur menar du att man kan styra två kanaler(vänster, höger) med VR-vredet? Man kan väll bara styra en kanal och sen mixa in fler?

    Det är lite skillnad på robotar och RC-plan på det viset att en robot(den jag bygger i alla fall) har fler funktioner som kan vara smidigt att köra samtidigt som andra funktioner. Jämför med en fullstor grävmaskin eller skogsmaskin. Där har du två joysticks men kör även funktioner med tumme, pekfinger och fötter. Det är såklart inte alltid som 6 eller fler funktioner körs simultant(även om det går/görs).

    Den roboten jag bygger har en arm och det är den som gör att jag vill ha den simultana styrningen.

    Till min robot har jag gjort en tabell som ser ut ungefär såhär:

    CH5 - 3-läges switch (Mode1,Mode2,Mode3) - DriveMode(CH5 är alltid DriveMode)

    Mode1:
    CH1 - Höger stick - Körning, Svänga Höger/Vänster
    CH2 - Höger stick - Körning, Framåt/bakåt
    CH3 - Vänster stick - Kamera, Tilt Upp/Ner
    CH4 - Vänster stick - Kamera, Panorering Höger/Vänster
    CH6 - ???????????? - Belysning, toggling mellan olika typer av belysnings-lägen

    Mode2:
    Styr robot-armen som har denna princip: http://preview.turbosquid.com/Preview/2014/08/03__15_41_30/RobotArm2_000.jpg9061a613-b2f6-4514-a9f8-c54c2ff9a443Original.jpg
    Jag beskriver det som kroppsdelar eftersom jag inte kommer på hur jag ska förklara annars.
    CH1 - Höger stick - Axel, Höger/Vänster
    CH2 - Höger stick - Överarm, Upp/Ner
    CH3 - Vänster stick - Underarm, Upp/Ner
    CH4 - Vänster stick - Handled, Upp/Ner
    CH6 - ???????????? - Underarm, Rotation
    CH7 - ???????????? - AUX, för kontroll av verktyg tex grip-klo
    CH8 - 3-läges Switch - Relä, för drivning av verktyg tex motor-verktyg

    Mode3:
    Extra för framtida utbyggnad

    Det är inte så att jag ofta kommer köra 6 funktioner simultant, men jag vill att det ska gå. Sen är det just så att man inte vill vara låst till vilka funktioner som KAN köras samtidigt.
    Som en liknelse: Föreställ er att ni flyger ett RC-plan som är utrustat med infällbara landningsställ och klaff, då har ni en 6-kanals styrning. Tänk nu att ni flyger som vanligt med kontrollerade och synkroniserade rörelser med skev,höjd,sida men att ni då och då skulle behöva styra skev,landställ,sida eller klaff,landställ,höjd som en lika kontrollerad och synkroniserad rörelse.
    Det funkar lika med en grävmaskin, man kan ibland behöva köra rotortilt(som består av rotation och tilt av skopan - 2 funktioner) synkroniserat med att man styr vissa delar av grävar-armen.

    Jag kan se mig själv i ett läge där jag kör robot-armen mjukt och simultant men helt plötsligt måste stanna av en kort stund för att "flytta något finger för att nå" reglaget för att kunna finjustera "underarms-rotation" eller grip-kraften i klon. Man vill ju ha bästa möjlighet att göra/träna/lära sig att göra det "On-the-fly" som när man kör grävmaskin eller skogsmaskin.

    Jag är en "tum-kille" så jag har pekfingrarna fria och tror nog att med rätt reglage skulle det funka kanon att styra en kanal med varje pekfinger. Det optimala skulle nog vara proportionella fjädrande reglage, vilket jag inte hittat hos någon RC-radio. Eller två små joysticks för pekfingrarna i hörnen av sändaren(Oj, svävar på moln nu :P)

    Flahultarn: Ännu en förespråkare för Taranis Får kolla lite extra på den, dock är jag lite rädd att jag kommer att ångra mig om jag inte köper ett av de stora märkena.

    Faktum är att jag inte behöver så mycket programmerings/mixnings-kraft i själva sändaren, reglagen är viktigare än möjligheten att programmera sändaren. Jag kan programmera roboten till att bete sig som jag vill utifrån de kommandon som kommer från sändaren, men jag kan aldrig programmera mig till bättre ergonomi och känsla på i reglagen på den fysiska sändaren.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Glattnos: Jag är ny på Taranis, bara haft den några veckor ännu men har arbetat med styrsystemsutveckllng i över tio år. Jag tror, när jag tittar på din önskelista, att du om du köper en konventionell programmerbar sändare kommer du köra fast.

    Fördelen med Taranis är att du om du önskar helt kan frikoppla dig från alla traditionella RC tankesätt. De finns i OpenTX men är mer ett stöd än en begränsning. Du kan döpa om allt för din robot (grip, track, tilt, nod, blink....) och du kan köra telemetri.

    Dessutom kan den säga precis vad du vill när du gör olika saker.

    Kanske har den också goda möjligheter att ändra HW men det har jag inte funderat mycket över. Den är mer gedigen än den ser ut på bild.

    CCPM kanske kan vara något för din robot om du kör med ett styrkort.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast simultant är kanske inte riktigt rätt ord för lag gissar att du inte styr alla kanalerna precis samtidigt. Och finns verkligen behovet så ser jag egentligen ingen annan lösning än den forna tiders 1-spakare hade nämligen 3 funktioner i en spak (2 spakar i ditt fall) - alltså förutom gängse funktioner i spakarna skulle du också behöva kunna vrida spakknoppen och alltså ha spakens 3:e funktion där. Fast jag har svårt att tro att man klarar av att utföra 6 funktioner precis samtidigt.. Antagligen fungerar en gängse sändare, typ Taranis, som förutom de primära spakarna har 4 vred med proportionella utslag.
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Viss hjälp borde du kunna ha om du har en vridbar funktion (ratt) på spakarna.
    T ex Jeti har det till sina radio. Verkar ej vara ett vred med neutraliserande funktion som fjädrar tillbaka till mittläget utan man vrider nog mellan ändlägena så stannar vredet i läget man släpper det:
    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...Potentiometer/

    Man kan ha brytare på spakarnas topp (2-läges, 3-läges eller 2-läges tryckknapp uppifrån):
    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...sition-Switch/
    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...sition-switch/
    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...-DC-16-Button/

    Man behöver då inte släppa greppet om spakarna så ofta då man har lite fler möjligheter till styrning i spaken.

    Sen dina olika Mode 1 - Mode 3 borde s k flight conditions (flight modes) som det brukar kallas som finns i flera olika radio (Futaba, Jeti osv) klara av. Det finns t ex 8 conditions i Futaba 18SZ. Den har även multikopter som modell (förutom flygplan, helikopter och segelplan). FrSky Taranis borde klara sådant med lätthet också.
    Som redan nämnts kan troligen en Taranis av senaste versionen vara en framkomlig väg för dig, rimligt pris med väldigt flexibel programering, om man enkelt kan flytta om switchar osv på sändaren vet jag inte. Hur bra kvalitet det är på FrSky Taranis sändare och FrSky mottagare har jag ingen aning om men den är ju vida spridd i världen vid det här laget så det går nog lätt att googla fram ganska säker info om det.
    Sen har du den nya FrSky X9E (Open TX), kanske den är bättre för ditt ändamål? Så småningom lär även deras Horus X12D (ej Open TX) dyka upp men jag vet ej vilken av FrSkys sändare som kan vara bäst för dina ändamål.
    Jag använder Futaba själv (14MZ) som visserligen är väldigt kapabel men har utgått ur Futabas sortiment sen några år och ersatts av 18MZ.
    Om du har förkärlek för Futaba så kolla vad den nya 18SZ kan för dina ändamål. Men kanske för dyr (jämfört med det du kikat på hittills)?
    Fråga i dessa forum så kanske du får bra svar om Futaba 18SZ är bra val för ditt ändamål:
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...08456&page=137
    http://www.rcuniverse.com/forum/futa...ort-forum-125/

    Om du kan tyska fråga här också:
    http://www.futaba-forum.net/forumdis...MZ-T18SZ-T18MZ


    Futaba visade förra året en Multikopter prototypradio som har rätt maffiga spakar osv, gissningsvis fjädrande vridbara spakar, det verkar vara en Robbe/Futaba FX-32 som byggts om med nya spakar:

    https://www.youtube.com/watch?v=HGMys3csl10


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-12-12 klockan 14:57.

  9. #9

    Standard

    McRegor: Simultant är precis rätt ord eftersom jag vill kunna köra alla 6 kanaler samtidigt. Sen att det oftast inte blir 6 kanaler samtidigt utan mer ofta 3-4 kanaler samtidigt. Men eftersom man inte vill vara begränsad till vilka 3-4 kanaler av de 6 som kan köras samtidigt så går det ju inte att klara sig med färre än 6 simultana reglage.

    bem: Bra info! Att ha spakar med fler funktioner är ju ett alternativ, dock är det kanske lite svårare om man är en "tum-kille" som jag, för mig känns det som det skulle vara mer naturligt att styra extra funktioner med pekfingrarna.

    Det där med flight-conditions. Är det alltså flight-mode du menar, som i "Byt mode med en switch"? Det var så jag hade tänkt. Som på quadcoptern, en kanal för val av flight-mode.
    Eller är fight-conditions något annat användbart som funkar på annat sätt?

    Eftersom jag inte är helt klar på om sido-sliders är bästa reglaget för ändamålet så funderar jag på om alternativet med fjädrande switchar kanske är det alternativ som ger mest valmöjligheter i övrigt, de flesta sändare borde kunna utrustas med fjädrande 3-läges switchar. Det jag ger avkall på då är "underarms-rotation" och "grip-klo" där jag får sätta rörelse-hastigheten fixerat och sedan bara kontrollera rörelsen med switcharna. Har man dom i hörnen så har man "ganska bra" kontroll.

    Jag ska fundera vidare men fler förslag och tankar är välkomna.

  10. #10

    Standard

    Hej, jag blir lite nyfiken på dina behov och vad det är för system du ska styra. Du är tveksam till FRSKY:s kvalitet - vad är det för kvalitet du behöver? Är det en fullstor grävare eller är det en mindre modell du ska styra?

    I din tabell är CH1 både sväng hö/vä och avel hö/vä. Det är inte riktigt så vi brukar definiera funktioner i modellflygvärlden, där brukar kanalerna stå för en funktion (tex vä skevservo). I din tabell blir det som att funktionen definieras om för varje mode. ...kommer det här skötas av en processor i grävaren?

    Jag tror inte den här typen av omdefinieringar går att få till rakt av i FRSKY eller nån annan sändare för den delen (dvs att funktioner kan frysas när man hoppar mellan modes). Med hjälp av scriptprogrammering i FRSKY går den garanterat att få till och det är det som gör sändaren lite unik. Det finns dock en rejäl disclaimer: är inte scriptprogrammet stabilt så får du driftstörningar (scriptet termineras om det buggar ur).

    Själv har jag X9E och är supernöjd - det är en kalasradio till bra pris. Jag har moddat den en del genom att tex lägga till extra brytare i såväl chassiet som i spakarna, den här typen av förbättringar kan du dock göra med nästan alla sändare idag.
    /J

  11. #11

    Standard

    johanvm: För tillfället behöver jag inte så hög kvalitet men jag skulle vilja ha en sändare som täcker mina behov en lång tid framöver. FrSky verkar ha trevliga sändare och jag ska kolla närmare på dom.
    Just detta projekt ska bli en band-driven robot på runt 60-70 kg, men sändaren vill jag använda till min quadcopter också(som jag inte har någon sändare till för tillfället). Eftersom robot-projekten kräver mest så får det styra vilken sändare jag väljer.

    I tabellen så är det från radions perspektiv sett så att säga, inte mottagaren. Mottagarens kanaler är kopplade till ett styrkort i roboten. Tabellen visar vad som kommer hända beroende på vad man gör med sändaren. Det behövs inga specialfunktioner i sändaren för att åstadkomma olika "Modes" där CH1 på sändaren kan göra olika saker i olika Modes. All "magi" sker i robotens styrsystem, så länge den vet var spakarna befinner sig. Jag vill helst inte pilla nått med sändarens mjukvara.

    Jag är mer ute efter en driftsäker sändare som har bra "fysiska reglage" för två extra kanaler. Jag tänker att Spektrum DX9 egentligen har vad som krävs i form av "scroll-hjul" på baksidan. Är det någon som kan tala om hur känslan är i dom hjulen?

  12. #12

    Standard

    Hej, det låter snarare som att du ställer ganska låga krav på din sändare. I princip alla tillverkare differentierar priset på sändarna så att man får mer och mer programmeringsmöjligheter ju mer man betalar (FRSKY undantaget). Om du i princip bara ska koppla ihop ett antal potentiometrar/brytare med kanalutgångar så funkar nog nästan även den billigaste sändaren för dina behov. Även multikoptrar kräver lite programmeringsmöjlighet. Det blir så mycket mer komplicerat i tex en segelkärra där MÅNGA servon ska samverka när man rör en spak.
    /J

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Glattnos,
    En condition (flight mode) i radiostyrningsvärlden är i princip som att skapa en ny modell, och i ditt fall kunde du skapa 3 modeller med helt olika inställningar i varje modell ja du kan ha upp till 8 condtitions i Futabas sändare 18SZ (några andra Futaba sändare som 14MZ, 18MZ m fl har också 8 conditions). Med hjälp av en eller flera switchar kan du byta mellan olika definierade conditions och man kan även ha prioriterad condition som förklaras nedan:
    Futabas egen förklaring av conditions:
    http://www.futabarc.com/faq/faq-14mz-q1156.html
    Prioriterad condition:
    http://www.futabarc.com/faq/faq-14mz-q813.html
    Finns lite videos på Yotube också där Futaba conditions förklaras av en på Futaba i USA (Hobbico).

    I övrigt, för t ex Futaba 18SZ, kan du kika i den svenska manualen (en av de få som översätter sina manualer till svenska är Minicars):
    http://www.minicars.se/shop?&artgrp=...142%212%2C4GHz
    Välj 18SZ och på dess sida välj Manualer/PDF.
    Dock är väl inte Futabas manualer nåt under av att på ett bra sätt förklara olika saker, väldigt lite hur man kan använda olika funktioner. Där får man ofta ta hjälp av forum och få hjälp om man kör fast.

    Du kanske kan få svårt att klara dig utan conditions i radion om du skall växla inställningar för modellen under gång så att säga, som du beskriver.
    Hur som är conditions ett mycket kraftfullt instrument i en radio men det kan kanske vara lite svårt att förstå det till en början.
    En sak som Futaba 18SZ inte har (men som t ex 18MZ och 14MZ har) är att man kan inte tilldela ljud/röster till switchar, vred osv. Jag använder det själv i min 14MZ och tycker det är en ganska användbar funktion att höra vad en switch gör när man växlar mellan switchens eller vredens lägen. Klart pedagogisk och säkerhetshöjdande grej. Jag har spelat in med sändarens inbyggda inspelningsfuktion korta meddelanden som jag sen kopplat till switchens olika lägen.

    /Bo

  14. #14

    Standard

    johanvm: Ja jag har inte frågat efter en avancerad sändare. Min frågan var om någon vet en sändare med bra reglage(alltså fysiska) för två kanaler utöver de vanliga spakarna. Det räcker med 8 kanaler men önskan är ju att 6 av dom ska gå att styra samtidigt med på ett ergonomiskt sätt för en som styr de vanliga spakarna enbart med tummarna.

    bem: Aha, okej då förstår jag. Tackar så mycket för förklaringen. Det är alltså ganska likt det som jag ändå åstadkommer i robotens mjukvara. Förutom att det inte "snor" en kanal vilket ju är en fördel.
    Men att "växla inställningar under gång" så menar du inte att man slår över mellan drift/robot-arm? För det behövs inga särskilda inställningar.

    Jag klarar mig med 8 kanaler och kan då styra 21 funktioner om jag använder en 3-läges kanal för "Drive-mode". Jag är uppe i 11 proportionella funktioner nu så det finns lite kvar att bygga ut med också.

    De flesta sändare funkar, alla sänder simultant(eller sekventiellt) på alla aktiva kanaler. Det är den fysiska sändaren som ska vara ergonomisk för att styra 6 kanaler, allra helst proportionell styrning på alla 6.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det finns sändare speciellt anpassade för "funktionsmodeller" som entreprenadmaskiner och liknande.
    Kolla in alternativen här: https://scaleart-shop.de/Fernsteueru...ger/Commander/
    Bägge sändarna nedan kan konfigureras med en tredje joystick. Kanske kan det var anågot form dig.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	76000350.png 
Visningar:	164 
Storlek:	143,6 KB 
Id:	56096Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-02-1208.19.29.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	33,4 KB 
Id:	56097

  16. #16

    Standard

    Michael: Ja dom där sändarna var ganska nice Dock lite dyra och väl avancerade för mina projekt men tackar för länken, det fanns mycket intressant där

  17. #17

    Standard

    Apropå föregående förslag:
    Vore det inte coolt att köpa en riktigt billig radio för att få elektronik+låda och sen byta spakarna mot typ något sånt här?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	$_12.JPG 
Visningar:	104 
Storlek:	18,6 KB 
Id:	56099
    http://www.ebay.co.uk/itm/4-axis-Joy...UAAOSwT5tWGGsh

    (...det råder väl knappast nån tvekan om var den ena radions spakar kommer ifrån)

  18. #18

    Standard

    johanvm: Haha, ja faktiskt! Köpa en billigare radio och göra ett eget "case" och placera alla reglage där dom ska vara Damn! Varför sa du det...nu måste jag nästan göra det :P

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Här är några exempel på hembyggen: http://www.blauzahn-rc.de/index/galerie.html

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Som av en händelse lanserade hobbyking en treaxlig gimbal till sin 9XR häromdagen: https://www.youtube.com/watch?v=JAry-FimKac

    Med två sådana så får du en radio där du har alla 6 axlar på fingerspetsarna.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •