Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Söker sändare med 6 proportionella kanaler till robot-bygge

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lbroman Visa inlägg
    Som av en händelse lanserade hobbyking en treaxlig gimbal till sin 9XR häromdagen: https://www.youtube.com/watch?v=JAry-FimKac
    .
    Lustigt - alltså precis det jag nämnde i mitt första inlägg ang forna tiders "1-spakare" där man i det fallet styrde sidorodret när man vred "knoppen"!. Sen är ju alla kanaler i dagens anläggningar simultana - problemet är nog bara att vara simultan i hjärnan och fingrarna - det var det jag syftade på när det gällde behovet av "simultana" kanaler.
    Då har du väl lösningen klar och till ett rimligt pris.
    Roger

  2. #22

    Standard

    Med vridbara spakar så är kanske inte igelkottskonceptet helt optimalt. Vill man modda en 9XR till pult så kan man göra så här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pult1.JPG 
Visningar:	88 
Storlek:	120,6 KB 
Id:	56102Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pult2.JPG 
Visningar:	76 
Storlek:	115,1 KB 
Id:	56103Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pult3.JPG 
Visningar:	78 
Storlek:	116,8 KB 
Id:	56104

  3. #23

    Standard

    Ibroman: Sedär! Tackar för den länken! Då är det fler som har samma funderingar som mig gällande simultana kontroller. Det där skulle vara en perfekt lösning om det inte var för en sak, att jag i så fall måste frångå att köra med bara tummarna och börja använda "pinch". Men ett par sånna spakar skulle man kunna beställa och ha för framtida projekt

    McRegor: Att det skulle vara svårt för fingrarna och hjärnan är nog bara en vanesak, som att cykla eller flyga RC(även att gå för den delen). Efter lite träning blir reglagen mer "en förlängning av kroppen", tex när man flyger RC-modeller så tänker man ju inte "skev,höjd,sidoroder" utan snarare "sväng" eller "flyg dit" och sen gör fingrarna rätt rörelser automatiskt eftersom man har fått in "känslan".
    När jag ritar CAD så har jag en 3D-mus i vänster hand, den styr jag 6-axlar med(med endast ett reglage) samtidigt som jag använder den vanliga 2-axliga musen med höger hand.
    En grävmaskinist idag kan köra många axlar samtidigt eftersom reglagen för att köra 8 eller fler axlar simultant finns i dagens grävmaskiner, förr var det EN spak för varje funktion. Finns möjligheten så kan människan lära sig mer komplicerade rörelser.

    Man kanske skulle sätta två st 3D-möss på en träbit och vips har man 12-kanaler med endast två "spakar"
    Jag måste helt klart fundera mer på detta, samtidigt som det lockar att köpa, modifiera, experimentera med sändare så känner jag att det skulle vara så skönt att bara köpa en bra sändare som fungerar pålitligt för att istället kunna koncentrera mig på roboten.

    Finns det inga RC-sändare som ser ut lite som en spelkonsoll-dosa? Tex en Xbox-kontroll? Ergonomi och linjära "kanaler" på pekfingrarna, vore väll vettigt för RC om det gjordes anpassat för RC

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst finns det spelkonsoll-liknande sändare och visst finns det sändare där man kan styra extra kanaler via pekfingrarna - t ex vreden på sidan (upptill) på Taranisen. Sen är det nog få flygare som har behovet av styra 6 funktioner simultant - om man verkligen menar att man skall röra alla 6 funktionernas spakar samtidigt. Har flugit RC under drygt 45 års tid men inte haft det behovet. Visst har man mera än de 4 primära kontrollkanalerna ibland, t ex klaffar, men nåt direkt behov av att röra alla dessa 5 kontroller absolut simultant finns ju sällan. Ja - de primära kanalerna styrs ju relativt simultant men sällan övriga kanaler. Men kanske annorlunda när man kör t ex grävmaskiner.
    Men köp en Turnigy 9XR och byt spakarna till de 3-axliga så är du nog hemma. Sen kanske en komplettering med "pult"/sändarbord kan vara på sin plats när du skall hålla reda på 6 funktioner med 2 händer samtidigt. Och din hjärna kan säkert lära sig att styra med "pinch" i st f tumme för du får på köpet lite bättre precision eftersom tumleden inte är kroppens mest exakta led - om man säger så.
    Lycka till hälsar
    Roger

  5. #25

    Standard

    McRegor: Du har helt rätt i vad du skriver och det är förmodligen därför som det traditionellt inte behövts fler än 4-kanaler för precis och simultan styrning av RC-farkoster. Det blir ju lite skillnad på maskiner som har många funktioner som alla måste kunna styras simultant med varandra, inte nödvändigtvis alla 6 samtidigt men kanalerna 1234 ska gå att styra lika simultant som tex kanalerna 3456. Jag hade förut en quadcopter med kamera-gimbal, den körde jag med en DEV10 som hade två potentiometrar vid pekfingrarna, den flög jag ju som vanligt med 4 kanaler men om jag ville göra en förbiflygning och filma något så behövdes kamera-tilt styras simultant med jaw, vilket var meckigt med den typen av reglage.
    Jag har inte heller känt behov av fler simultana reglage förrän nu när jag börjat med robotar och kamera-försedda multikoptrar.

    Jag tycker att jag har fått ett par trevliga förslag på sändare:
    Taranis X9 som har sliders
    Turningy 9XR som kan förses med 3-axliga spakar(förmodligen riktigt bra kontroll men jag vill helst inte frångå tum-greppet)

    Dock är fler förslag välkomna!

    Edit: Sen har du en bra poäng Roger, att jag skulle ju även tjäna lite precision genom att byta till pinch-grepp. Dock har jag provat det greppet och gillar det generellt inte, kanske mina händer inte passar lika bra till det greppet.

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Tänkte bara nämna att Jeti har accelerometers med gyroscope i sina handhållna sändare (dock ingår det inte som standard i deras DS-14 Basic men kan köpas till) så den kan lutas framåt/bakåt, höger/vänster samt vridas och man kan på det sättet styra olika funktioner genom att luta och vrida sändaren. 3-axlig styrning med hela sändaren alltså.
    Finns några videos på Youtube som visar hur det fungerar.

    /Bo

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Glattnos - tror att du skulle finna "pinch-greppet" mera naturligt om du använder pult/sändarbord. Överhuvudtaget tycker jag personligen att styrprecisionen blir bättre med sändarbord och "pinch-grepp" eftersom man inte behöver hålla fast sändaren och jag upplever att man får bättre "referenspunkter" mellan hand/sändare när handen kan vila mot sändarbordet och/eller sändaren.
    Och i vart fall jag har lättare att nå alla ändlägen på styrspakarna när man använder sändarbord.
    Roger

  8. #28

    Standard

    Jag har kommit på en funktion som skulle vara användbart om det är någon sändare som har det. Servo-speed justering. När jag körde RC-båt för några år sen hade jag en Futaba 4PK och den hade inställningar för "Steering-Speed" och "Throttle-Speed".
    Det hade varit bra med en sändare där man kan ställa ner farten på servona, det skulle i så fall agera som acceleration-justering på robot-armen. Dock måste det helst finnas på alla kanaler eller minst fyra(helst fem).
    Men om det ska vara någon mening måste det nästan finnas en funktion för det som på 4PK-radion.

    Jag lutar faktiskt åt Futaba t10j, även om den saknar sliders och så. Som det verkar så går det att byta plats på switcharna och det borde gå att hitta fjädrande switchar som passar och då får jag i alla fall "ganska bra" kontroll på axel 5 och 6 på roboten Särskilt "underarms-rotation" känns som att det skulle vara enkelt att styra med pekfingrarna på fjädrande switchar, jag har en Hitec Optic6 och när jag håller den så känns det mest naturligt faktiskt.

    Dock ser det ut som att t10j bara har "throttle delay" för att göra gas-servot långsammare.

    Nån som vet någon specifik sändare med "servo speed adjustment" på flera kanaler?

    Edit: Spektrum DX7, DX8 och DX9 har speed-justering på samtliga kanaler
    Senast redigerat av Glattnos den 2015-12-16 klockan 02:11.

  9. #29
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    För att få en känsla för vad du kan göra med taranis tycker jag att du laddar ner opentx 2.0.17 (stable)
    Med OpenTX kan man laborera i PC:n för att simulera vad man ska göra.
    Olika fördröjning upp/ner är inget problem
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OpenTXDelay.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	49,4 KB 
Id:	56165
    fredrik

  10. #30

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Futaba T10J stödjer S.BUS och den nyare S.BUS2. På Futabaservon som stödjer detta kan du ställa in servots hastighet. Kika i manualen till T10J så kan du läsa lite mer om detta. S.BUS/S.BUS2 har många andra fördelar också men du behöver som sagt Futaba servon som stödjer detta. Futaba telemetrin (T-FHSS) i T10J använder sig också av S.BUS2 i den radion, man ansluter telemetrisensorer via S.BUS2. Använder själv S.BUS2 och telemetri (med en speciell FASST mottagare med telemetrifunktion) i min Futaba 14MZ.

    Tänk på att om du skall byta brytare till fjädrande så måste du öppna sändarlådan och frågan är om det är kontakter på sladden till brytarna eller om det måste lödas. Kolla upp om garantin påverkas av sådant ingrepp om du gör det själv. Bäst är nog att be Kaj Johansson på Futaba service i Sverige att ändra detta åt dig så garantin gäller.
    Det är nog inte omöjligt att montera brytare på spakarnas topp (finns sådant till Futaba, vet dock inte om de passar just T10J) om det vore nåt du kan ha nytta av.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-12-16 klockan 10:31.

  11. #31

    Standard

    freddan_6: Jag laddade ner OpenTX förut och klickade runt lite men det tilltalade mig inte riktigt av någon anledning. Kanske för att jag ser på sändaren som en sak som ska vara solid och enkel. De komplicerade delarna vill jag hålla i roboten, sändaren ska bara fungera. De enda funktionerna som jag hittat som skulle vara användbart är "servo-speed" och eventuellt viss telemetri.

    bem: Tack för infon, då kan man säga att jag med t10j inte kan dra nytta av "servo-hastighet" eftersom jag inte använder vanliga servon i roboten.

    Jag såg att Hitec Flash 7 och 8 har "servo-speed" också, så de flesta sändare verkar ha det. Talar ju emot Futaba lite då om det är dom enda som låser ner funktionen till deras egna servon.

  12. #32

    Standard

    Kricke: Aha, tack för det. Jag har tittat i listan förut men tittade inte närmare på "speed"-funktionen vid det tillfället.

    Jag tackar för all bra info och goda förslag. Efter mycket funderande så har jag till slut bestämt mig.
    Valet föll på en Futaba 14SG som har "servo-speed" på 12-kanaler, telemetri för driv-batterispänning och 2 sliders för extra-funktionerna. Dessutom har jag 2st 4-kanals FASST-mottagare liggande sedan båt-tiden så till mindre projekt bör jag kunna återanvända dessa

  13. #33

    Standard

    Jag har svårt att se något märke som kan vara mer olämpligt än Futaba för en sådan här specialapplikation. Det är mycket solida prylar men så fort jag har försökt hjälpa någon med en inställning i Futaba så slås jag av att de verkligen bestämt hur du skall göra allt...och hur mycket du skall betala för att få göra det. Jag tror att du skall satsa mer på flexibilitet.

    Med en Taranis så kan du bygga vidare på ett HELT annat sätt än med någon annan radio. Om du vill så kan du tom bygga in det i en annan låda för att använda de spakar och kontroller du vill.

    Även om den inte skulle vara mitt första val för en applikations som din så flyger jag med en Spektrum DX18, på en av mina quadcopters så använder jag till och med servohastighet och sex proportionella kanaler. Potentiometrarna på baksidan är väldigt smidiga att hantera när man flyger tumgrepp men servohastigheten underlättar mjuka rörelser med dem. DX18 Gen1 får man billigt nu då de saknar den talande telemetrin, trådlös buddybox och lite annat som finns i de nyare DX6,DX7, DX9 och DX18 Gen2. Tyvärr så har de plockat bort de pekfingermanövrerade potentiometrarna på baksidan på alla utom DX18.

    DX18 gör alltså bevisligen vad du behöver men på en Taranis så kan du få mycket bättre funktionallitet och till ett mycket lägre pris.

    Skall vi sedan titta på telemetri så är Taranis på en helt annan nivå än de andra när det gäller att föra över annan data än vad tillverkaren tänkt sig.

    Jörgen

  14. #34
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Välkommen igen till futabaklubben! Härligt med ny sändare! Hoppas du blir riktigt nöjd, har t8j och är extremt nöjd m kvalitet och tanken bakom, passar mig perfekt!
    Folk snöar lätt in på just det dom använder och då är allt annat skräp! Lycka till med dina projekt!

  15. #35

    Standard

    Jorgen: Jag förstår dina synpunkter men jag har övervägt alternativen ganska noga och solida prylar är vad jag vill ha. Vilka funktioner tror du jag kommer sakna på Futaban?

    Killenheladagen: Tackar för välkomnandet Dock måste det bli "Välkommen åter" till Futabaklubben ^^

  16. #36
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Jorgen: Jag förstår dina synpunkter men jag har övervägt alternativen ganska noga och solida prylar är vad jag vill ha. Vilka funktioner tror du jag kommer sakna på Futaban?

    Killenheladagen: Tackar för välkomnandet Dock måste det bli "Välkommen åter" till Futabaklubben ^^
    Välkommen åter till Futabaklubben!!!


    De som ej känt på en futaba bör det, kvaliteten vid spakarna och den gedigna känslan är nåt spektrum kan drömma om...sen är min rätt sexig också tycker jag...

  17. #37

    Standard

    Jag håller helt med om hur välbyggda och tillförlitliga Futaba är. Men min tidigare erfarenhet av Futaba har i stort sett bestått i att navigera manualen och bli häpen över hur man kan krångla till saker. Oftast när någon frågat hur man ställer in en funktion. Kanske någon som alltid haft Futaba får samma problem när de går till andra sändare, men jag har svårt att se det perspektivet och måste givetvis utgå från mitt eget perspektiv. Alltså fann det sig naturligt att uttrycka mina reservationer mot att använda en Futaba till något den inte är tänkt att användas till. Nu var det vid tillfället jag skrev meddelandet också tal om T10J som inte ens hade de reglage som krävdes, jag skrev meddelandet flera timmar tidigare men blev avbruten av jobb så jag kunde skicka det först sent på eftermiddagen.

    Nu är det här sändare i den övre skalan av Futabas modellprogram vilket antagligen gör att de har de flesta funktioner och gott om fria mixar.

    Om jag är nöjd med något så pratar jag gärna gott om det, om jag inte är det så brukar jag sällan hålla inne med det. Givetvis försöker jag i möjligaste mån bara få anledning att prata gott om saker.

    Jörgen

  18. #38

    Standard

    Är nu ägare till en T14SG och den känns bra i händerna i alla fall.

    Killenheladagen: Tackar igen! Ja egentligen gillar jag mer de sändarna utan antenn men det var nog bara just antennen som störde mig lite på denna 14SG, resten av det som jag ville ha fanns ju och man kan inte få allt som man vill. Jag försöker trösta mig med att FASSTest-systemet ska ge mig bra räckvidd i gengäld. När jag körde RC-båt så hade jag en antennlös mottagare(R603FS kanske inte ens var FASST) och det var ju underbart att slippa antenn, bara stoppa mottagaren i radiolådan och skruva igen den tätt! När jag såg 8J och 10J så tänkte jag att nu är det ju optimalt, ingen antenn på sändaren heller ^^

    Jorgen: Det är bra att du talar om vad du tycker, det är ju därför man frågar, för att få höra andras tankar och erfarenheter. Jag ville ha en sändare som står sig länge som jag kan använda till allt och jag tror att jag valt rätt. Dock vet jag ju inget ännu, det tar ju ett tag innan man vet om man är nöjd med den och om den fyller sin funktion. Jag kände också att jag faktiskt litar mest på Futaba när det gäller pålitlighet och det är också en ganska viktigt detalj, även om Futaban är ganska "nerlåst" så är det delvis just det som gör mig trygg. Eftersom jag tänker köra ganska avancerade robotar som redan från början har många potentiella felkällor så satsar jag helst på ett lite mer stängt sändar-system. Friheten är ändå total på en robot. Så länge den vet var spakarna på sändaren står så är det bara att programmera hur roboten ska bete sig. Tex kan jag styra 108 kanaler med denna sändare om jag vill((3-läges * 3-läges = 9) * 12-kanaler). Det räcker nog livet ut, jag kommer aldrig att ha så många funktioner men det är bara som ett sätt att visa att sändaren ändå aldrig kommer att ha lika mycket frihet som själva roboten när det kommer till anpassning.

  19. #39


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen kanske du så småningom kan tänka dig att styra ett flygplan med den också - och för det bruket så har du gjort ett utomordentligt bra val...
    Lycka till hälsar
    Roger

  20. #40

    Standard

    McRegor: Tackar Ja jag hoppas att det kan bli lite flygning med den också!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •