Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: UHF till FPV-250-racing?

  1. #1

    Standard UHF till FPV-250-racing?

    Funderar på skaffa något som gör att man kan flyga bakom träden som är inom några hundra meter ifrån mig (har Futaba-sändare).

    1. Kör man samma longrange (LRS)-grejer till 250-quad FPV-racing som om man vill flyga 20 km bort? 600 mW tex låter mycket.

    2. Är ImmersionRC och DragonLink de två stora och bästa?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Sändaren på tx kan vara samma som vid LR däremot mottagaren bör vara mindre på en sådan liten farkost. DL har en liten drönar mottagare som fungerar bra, +6 km i kuperad terräng under trätopparna och detta med kort gummi antenn på tx vid 250mW. Immersion har säkert också en lösning.

  3. #3

    Standard

    Jag tänkte att kraftiga sändare stör i onödan, varför sända 40 km om det räcker med 1 km. Förstod nu att ImmersionRC's EZUHF-sändare har en switch för att välja mellan låg- och högeffekt (200 och 600 eller va det var).

    Funderar ju på om det är ImmersionRC eller DragonLink man ska gå in för... till min Futaba T10CP (har modulplats).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har kört immersion ett bra tag. deras små 4kanalsmottagare funkar utmärkt på en 250. visst önskar man att dom va aningen kortare men
    det funkar
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Kille på prylmarknaden som säljer det du behöver nyss!

  6. #6

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Kör också Immersion på alla mina fpv farkoster, även på mina 250. är det kuperat mycket träd och buskar så kör jag 2,4 på videon och det funkar kanon.
    Dessutom är det smidigt med PPM och bara en sladd.
    //Lasse

  7. #7

    Standard

    Simon: ImmersionRC 4-kanals mottagaren ska alltså funka mot Naze32, bägge stöder PPM har jag för mig?
    Är det antennen/antenenrna du önskade va kortare?

    Killenheladagen: Tänkte du på denna: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-rx-diamond-mm (8-kanals blir lite stort om 4 funkar).

    Lasse: Låter ju som ett säkert kort, ImmersionRC alltså. Inte satt mig in i DL än.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Nu har jag bestämt mig för EzUFH.

    En fråga till... antennerna som kommer med, är dom OK för 250? Det finns fler antenner, vad är det för skillnad på dem?
    Tex ImmersionRC Sander Style Whip 433Mhz och ImmersionRC SRH-771 EzUHF Tx?
    Är det samma antenner på sändare och mottagare?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Simon: ImmersionRC 4-kanals mottagaren ska alltså funka mot Naze32, bägge stöder PPM har jag för mig?
    Är det antennen/antenenrna du önskade va kortare?

    Killenheladagen: Tänkte du på denna: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-rx-diamond-mm (8-kanals blir lite stort om 4 funkar).

    Lasse: Låter ju som ett säkert kort, ImmersionRC alltså. Inte satt mig in i DL än.
    jupp. jag kör ppm till mina nazear
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Nu kör jag i och för sig inte ez, men DL och har bytat ut min 771 antenn mot en rubber duck antenn(bara en liten stump), och har flugit på 27km avstånd vid 250mW, mycket trevligare än det långa sprötet . Det är inte samma antenner på tx/rx, det vore otympligt. Ez kör väl med pinnar/Pinne från mottagaren.
    Senast redigerat av kenneth.eriksson.94 den 2015-12-13 klockan 19:11.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Nu kör jag i och för sig inte ez, men DL och har bytat ut min 771 antenn mot en rubber duck antenn(bara en liten stump), och har flugit på 27km avstånd vid 250mW, mycket trevligare än det långa sprötet . Det är inte samma antenner på tx/rx, det vore otympligt. Ez kör väl med pinnar/Pinne från mottagaren.
    Du kan köra vad du vill från mottagaren. har kört diverse varianter men "pinnen" funkar fint.
    det är så ruggigt svårt att se farkosten på 27km så så långt flyger jag inte
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Standard

    Så var man här igen... Jag har en SkyWalker X-1 som verkar tappa kontakten med Futaba 2.4GHz-länken för lätt med en 400mW 1.3GHz videosändare ombord. Jag är 100% säker på att 2.4GHz-länken skulle funka bättre om antennen var längre utanför än under min sändare (Futaba T10CP med 2.4GHz-sändarmodul).

    Hur som... är ute efter nåt LRS-system nu så man kan flyga lite längre än några hundra meter. Jag kan flyga den 600m bort utan problem LOS som RC, men inte med videolänken på. Antennerna är i varsin ände av flyget.

    Förut var jag inne på ImmersionRC EZUHF. Är DragonLink bättre idag? TBS? Jag betalar hellre mer för nåt bra än köper det billigaste inte ens HobbyKing tar i med tång.

    Tänkte ha detta till min X-1 samt till min 250-quad och senare till min Bormatec Maja och efterföljare som jag bygger för Search n Recover-syften. Den dagen nån ska hittas så hoppas jag ingen bryr sig om LOS.

    Det får gärna vara nåt som går att ha på stativ också om det går. Men förstås också på radion.

    Vad föreslår ni för grejjor? Och vem har idag? 2015 när jag letade så var det väldigt tomt i lagrena överallt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag har lite LRS-grejer (ezuhf) liggandes om du vill köpa.. skicka PM vid intresse

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Så var man här igen... Jag har en SkyWalker X-1 som verkar tappa kontakten med Futaba 2.4GHz-länken för lätt med en 400mW 1.3GHz videosändare ombord. Jag är 100% säker på att 2.4GHz-länken skulle funka bättre om antennen var längre utanför än under min sändare (Futaba T10CP med 2.4GHz-sändarmodul).

    Hur som... är ute efter nåt LRS-system nu så man kan flyga lite längre än några hundra meter. Jag kan flyga den 600m bort utan problem LOS som RC, men inte med videolänken på. Antennerna är i varsin ände av flyget.

    Förut var jag inne på ImmersionRC EZUHF. Är DragonLink bättre idag? TBS? Jag betalar hellre mer för nåt bra än köper det billigaste inte ens HobbyKing tar i med tång.

    Tänkte ha detta till min X-1 samt till min 250-quad och senare till min Bormatec Maja och efterföljare som jag bygger för Search n Recover-syften. Den dagen nån ska hittas så hoppas jag ingen bryr sig om LOS.

    Det får gärna vara nåt som går att ha på stativ också om det går. Men förstås också på radion.

    Vad föreslår ni för grejjor? Och vem har idag? 2015 när jag letade så var det väldigt tomt i lagrena överallt.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Så var man här igen... Jag har en SkyWalker X-1 som verkar tappa kontakten med Futaba 2.4GHz-länken för lätt med en 400mW 1.3GHz videosändare ombord. Jag är 100% säker på att 2.4GHz-länken skulle funka bättre om antennen var längre utanför än under min sändare (Futaba T10CP med 2.4GHz-sändarmodul).

    Hur som... är ute efter nåt LRS-system nu så man kan flyga lite längre än några hundra meter. Jag kan flyga den 600m bort utan problem LOS som RC, men inte med videolänken på. Antennerna är i varsin ände av flyget.

    Förut var jag inne på ImmersionRC EZUHF. Är DragonLink bättre idag? TBS? Jag betalar hellre mer för nåt bra än köper det billigaste inte ens HobbyKing tar i med tång.

    Tänkte ha detta till min X-1 samt till min 250-quad och senare till min Bormatec Maja och efterföljare som jag bygger för Search n Recover-syften. Den dagen nån ska hittas så hoppas jag ingen bryr sig om LOS.

    Det får gärna vara nåt som går att ha på stativ också om det går. Men förstås också på radion.

    Vad föreslår ni för grejjor? Och vem har idag? 2015 när jag letade så var det väldigt tomt i lagrena överallt.
    Jag är nöjd med TBS Crossfire. Har dock bara testat den stora mottagaren på flygplan ut tilll 1000 m med intern strömförsörjning med TBS Tango. Inget problem att videolänken tappar bilden tillfälligt när man flyger bakom ett träd. Detta gick inte med 2,4 GHz systemet jag använde tidigare. Finns ju en mindre mottagare också som borde passa 250-quad. Autopartner borde kunna ta hem TBS Crossfire. Annars finns den i lager ute i Europa hos exempelvis
    https://redbee.de/navi.php?qs=Crossfire
    Senast redigerat av IngemarTh den 2017-04-17 klockan 10:34.

  15. #15

    Standard

    Mellan ImmersionRC EzUHF 433 och DragonLink 433 verkar det luta mot ImmersionRC för min del av dem bägge.

    Men TBS Crossfire låter väldigt lockande när man läser runt lite.
    Men de kör inte på 433MHz (EU) utan på 868MHz (EU) (samt 900MHz inteinteEU)
    Det borde bli perfekt eftersom jag kör 433 för telemetri med Pixhawk.

    Frågor gällande TBS Crossfire...
    Passar det Futaba med modul? Eller är det kabel från Crossfire-mottagaren till Futaba-sändaren? Till Trainer-porten?
    Vilka antenner ska man ha till vad?
    IBCrazy lär ska vara bra grejer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Jag kör med Orange-sändare och mottagare. De fungerar utmärkt för en billig peng, källkoden är OpenSource

    https://openlrsng.org/
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •