Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

mne: Gr det ansvarsfrskra sig med sin drnare?

Standard Gr det ansvarsfrskra sig med sin drnare?

Hej alla!
    Har frskt leta igenom ntet efter ifall det gr att ansvarsfrskra sig med sin drnare. n s lnge har jag inte hittat ngot fretag dr det gr, r det ngon av er som knner till ngot?

Jag tnker egentligen bara flyga med den ver krar/skog fr att jag tycker det r kul och undvika bebyggelse, men om den skulle f eget liv och dimpa ner i ngons bil eller liknande vill man ju vara frskrad, gr det?

Om det inte r mjligt att frskra, hur tnker ni andra med risken fr att det ska hnda ngot och det ekonomiska ansvaret det innebr?

Mvh//Joel

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Om du gr med i en klubb eller RCFF s har du ansvarsfrskring. Sen kan det ju alltid bli diskussioner beroende p hur "oansvarigt" du flugit i samband med olyckstillfllet eller om frskringen r villkorad till flygning p reguljra modellflygflt.
    Roger

Standard

S lnge det inte r kommersiell flygning, och du skriver dessutom att det r fr njes skull, tror jag ven att drulle-delen p hemfrskringen (frutsatt att du har en sdan) tcker skador p andras egendom som du orsakar.
    Den ansvarsfrskring som vi har genom RCFF trder bara in i utifall att hemfrskringen inte tcker eller man saknar en sdan.
    Men det r sklart vrt att vara medlem i RCFF eller klubb nd!

Standard

Tack fr svaren! D ska jag absolut bli medlem !

Men tcker klubbens frskring ven om man flyger hemmavid och inte p klubbens "plats", s lnge man inte kr som en idiot d.v.s?

Jag har kollat upp det dr med ens egen hemfrskring och den tcker varken skador p den egna farkosten eller skador p annan person/egendom. S skulle ngot hnda och man inte har frskring utver sin vanliga hemfrskring s riskerar man att bli skyldig rtt stora summor pengar.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Om klubbens frskring tcker vid flygning p andra stllen n deras egna flt mste du kolla med aktuell klubb eftersom det varierar. r det en SMFF-ansluten klubb s r grundregeln att frskringen INTE omfattar annat n klubbens egna flygflt. Men klubbstyrelsen har mjlighet att inkludera andra stllen n det normala fltet, t ex inomhusflyg-hallar, s med en vlvilligt instlld klubbstyrelse s kan det lyckas - i alla fall om du lter andra klubbmedlemmar ocks flyga "hemmavid" hos dig.
    Vi har t ex en medlem som bor i nrheten av en sj dr vi kan flyga och det stllet r ett av vra officiella "flygflt" och drmed omfattas det ven av den frskring som SMFF-anslutna medlemmar har via den organisationen. Sen kan klubben ocks ha egna frskringslsningar fr icke-SMFF-medlemmar s det mste kollas med aktuell klubb.
    Roger

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    258
    Jobb
    Deltids-pensionr, info-sk-arkitekt
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

Standard

D dyker frgan upp rrande RCFF-frskringen, fr mnga av oss r inte klubbaslutna hit. Drmed har ju RCFF inget flt eller r det fel tnkt?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Str en del hr - http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...sakerhetregler
    Sen har jag fr mig att kopior av frskringsbreven ocks finns att hitta nnstans p den hr sajten.
    Roger

Standard

Gandalf, jag letar ocks efter en lmplig frskring. Vad kom du fram till?

Trodde frst att RCFF's frskring skulle glla ven vid privat flygning, frutsatt frsts att skerhetsreglerna fljs. Men jag lste precis if's frskringsvillkor och dr str det uttryckligen att "Frskringen gller inte fr flygning/trning i privat regi ... som sker utan godknnande av RCFF". S ven om du kr p ett avlgset flt och fljer alla skerhetsregler och din drnare sticker ivg okontrollerat och orsakar en skada s gller tyvrr inte denna frskring, om jag frsttt allt rtt.

Standard

Citat Ursprungligen postat av AndersGB Visa inlgg
    Gandalf, jag letar ocks efter en lmplig frskring. Vad kom du fram till?

Trodde frst att RCFF's frskring skulle glla ven vid privat flygning, frutsatt frsts att skerhetsreglerna fljs. Men jag lste precis if's frskringsvillkor och dr str det uttryckligen att "Frskringen gller inte fr flygning/trning i privat regi ... som sker utan godknnande av RCFF". S ven om du kr p ett avlgset flt och fljer alla skerhetsregler och din drnare sticker ivg okontrollerat och orsakar en skada s gller tyvrr inte denna frskring, om jag frsttt allt rtt.
    Jag gissar/tror att upplgget bygger p att en RCFF-medlem som fljer skerhetsreglerna drmed per automatik har "godknnande av RCFF". Flygningen r i alla fall inte bunden till ett i frvg godknt flygflt i motsats till SMFF:s tillmpning av frskringen.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

...och jag tror att Per-Fredrik gissar/tror alldeles rtt... Det r i alla fall min minnesbild efter otaliga forumdiskussioner i detta mne. Sen kan man frga sig hur enkelt det r att flja skerhetsreglerna nr man inte flyger p ett "riktigt" RC-flygflt.
    Roger

Standard

Hmm, stort tack fr era snabba inlgg. Vill dock vara helt sker eftersom ansvarsfrskringen knns vldigt viktig fr mig, det r ju elektronik och programvara och mrkliga saker kan hnda.

Alternativet r att teckna en frskring hos Inter Hannover (cirka 1.300/r), men d krvs ett fretag och UAS-tillstnd av Transportstyrelsen (3.200 kr frsta ret), Inter Hannover tecknar bara frskringar med fretag som har UAS-tillstnd.

Vem i RCFF kan hjlpa mig med ett tydligt klarlggande av vad som gller tro?

Anders

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Du kan ju testa p detta stt - http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...geid=contactus - och sen lnken Kontakta oss...
    Roger

Standard

Hej,
    Har gjort det men inte ftt ngot svar, men jag provar igen.
    Anders

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Annars kan du testa med ett PM till DrHanke hr p forumet - http://www.rcflyg.se/forum/member.php/18-DrHanke
    Han brukar ocks kunna svara p kluriga RCFF-relaterade frgor.
    Roger

Standard

Hej igen,
    Tackar fr hjlpen, jag avvaktar lite och provar DrHanke om ngra dagar. Har precis skickat ivg en ny frga.
    Anders

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    133
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej,
    Du kan ju testa p detta stt - http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...geid=contactus - och sen lnken Kontakta oss...
    Roger
    Jag har stllt samma frga p detta stlle, men hr fr man tydligen inga svar.

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    133
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Jag har idag kontaktat IF-frskringar fr att f svar p vad som menas med formuleringen:
    Flygning i privat regi utan godknnande av RCFF.

Handlggaren blev mycket osker och skall ta reda p fakta och terkoppla till mig.

Standard

Bra, d invntar vi svaret drifrn. Tacksam om du delar med dig hr p forumet.

Anders

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Saxat ur skerhetsregler i RCFF, punkt 2 val av plats fr flygning.

Av skerhetsskl rekommenderar RCFF att du i frsta hand flyger p ngot av de cirka 200 klubbflt som finns i Sverige.
    Sker flygning p annan plats jmstlls den med ett godknt modellflygflt om RCFF:s skerhetsregler efterlevs.

Undvik att flyga i nrheten av bebyggelse, gator, vgar, samt gng- och cykelvgar. Skerstll att all flygning sker inom ett omrde dr du minimerar risken att orsaka skada p mnniskor, djur och materiel.

Fljer ni bara skerhetsreglerna s r det som McRegor och Per-Fredrik skriver inga problem.
    //Lasse

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    133
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlgg
    Saxat ur skerhetsregler i RCFF, punkt 2 val av plats fr flygning.

Av skerhetsskl rekommenderar RCFF att du i frsta hand flyger p ngot av de cirka 200 klubbflt som finns i Sverige.
    Sker flygning p annan plats jmstlls den med ett godknt modellflygflt om RCFF:s skerhetsregler efterlevs.

Undvik att flyga i nrheten av bebyggelse, gator, vgar, samt gng- och cykelvgar. Skerstll att all flygning sker inom ett omrde dr du minimerar risken att orsaka skada p mnniskor, djur och materiel.

Fljer ni bara skerhetsreglerna s r det som McRegor och Per-Fredrik skriver inga problem.
    Men borde inte det d st i frskringsavtalet? Dvs att flygning i privat regi r tillten om man fljer RCFF skerhetsregler. Annars blir det en endast en tolkning av gllande avtal.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •