Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

mne: Gr det ansvarsfrskra sig med sin drnare?

Standard

Instmmer Balcke, jag tycker ocks att frskringsvillkoren r hrdare n RCFFs skerhetsregler. Och vad gller d vid en olycka? Jo, frskringsvillkoren.

S hr str det ordagrant i frskringen (med mina kommentarer inom parentes):

"Frskringen gller fr:
    - Medlemmar som anslutit sig till Svenska RC Flygfrbundet (RCFF). (Check)
    - De regler och bestmmelser som upprttats av RCFF. (Check)
    - Den verksamhet som arrangeras av RCFF. (Hmm, det hr r knepigt. Flygning/trning i privat regi, den rknas vl inte som arrangerad av RCFF? Den hr meningen innebr vl att flygning i privat regi inte r frskrad??)
    - Mobilflygning p plats som godknts av RCFF eller lokal klubbstyrelse (Mobilflygning? Fljer man RCFFs skerhetsregler s anses platsen godknd.)

Frskringen gller inte fr:
    - Flygning i privat regi, dvs flygning/trning som sker utan godknnande av RCFF. (Fljer man skerhetsreglerna s r sjlva platsen godknd, men innebr det per automatik att flygningen sker med "godknnande av RCFF"?)"

Vid en olycka vid flygning i privat regi r jag vertygad om att frskringen inte gller som den r skriven nu, speciellt m t p den tredje punkten. Privat flygning r ju inte arrangerad av RCFF. Det r olyckligt om man flyger privat och tror att man r frskrad, men inte r det. Bra att det blir ordentligt utrett.

Anders

Standard

Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlgg
    Jag har idag kontaktat IF-frskringar fr att f svar p vad som menas med formuleringen:
    Flygning i privat regi utan godknnande av RCFF.

Handlggaren blev mycket osker och skall ta reda p fakta och terkoppla till mig.
    Hej!

Jag r nyfiken p om du har ftt ngot svar?

Anders

Balckes avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlgg
    134
    Jobb
    Marknadskonsult
    Klubb
    MFK Viking

Standard

Tyvrr ingen terkoppling frn IF. Fr ta det en gng till frn brjan.

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    282
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

r inte svaret ganska enkelt? Det r en fretagsfrskring som inte gller fr det ngon gr utanfr fretagets normala verksamhet fr privata ndaml. I vrt fall fr man tolka vad som ingr i RCFF genom att lsa i stadgarna: Svenska RC-Flygfrbundet, nedan kallat RCFF, r en ideell frening som har till syfte att frmja utbredningen av modellhobby som rekreation, trning, tvling och uppvisning i Sverige.

Att filma med drnare fr ngot annat syfte typ annan freningsverksamhet, fiske, jakt, eller utvande av annan sport o.s.v. kan bli svrt att hvda att RCFF har godknt detta. Men tillslut blir det en bedmning frn fall till fall bde frn frskringsbolaget och RCFF styrelses sida
    . Eller om ngon annan frskring gr in typ hemfrskring.

/Ingemar
    Senast redigerat av IngemarTh den 2016-01-27 klockan 06:18.

MasterZaps avatar
    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlgg
    159
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

Standard

Tnk shr: RCFF bestr av medlemmarna. Frga dig sjlv: Sjlv, hur mr du? Fr jag flyga lite hr? h hej Sjlv, javisst fr du det!

There you go. Godknta av RCFF.

Dessutom var det ganska suboptimalt av dig att kontakta IF. Du kan ha vckt den bjrn som sover, som dom sger....

/Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangr av http://KopterFest.com

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •