Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Går det ansvarsförsäkra sig med sin drönare?

  1. #21

    Standard

    Instämmer Balcke, jag tycker också att försäkringsvillkoren är hårdare än RCFFs säkerhetsregler. Och vad gäller då vid en olycka? Jo, försäkringsvillkoren.

    Så här står det ordagrant i försäkringen (med mina kommentarer inom parentes):

    "Försäkringen gäller för:
    - Medlemmar som anslutit sig till Svenska RC Flygförbundet (RCFF). (Check)
    - De regler och bestämmelser som upprättats av RCFF. (Check)
    - Den verksamhet som arrangeras av RCFF. (Hmm, det här är knepigt. Flygning/träning i privat regi, den räknas väl inte som arrangerad av RCFF? Den här meningen innebär väl att flygning i privat regi inte är försäkrad??)
    - Mobilflygning på plats som godkänts av RCFF eller lokal klubbstyrelse (Mobilflygning? Följer man RCFFs säkerhetsregler så anses platsen godkänd.)

    Försäkringen gäller inte för:
    - Flygning i privat regi, dvs flygning/träning som sker utan godkännande av RCFF. (Följer man säkerhetsreglerna så är själva platsen godkänd, men innebär det per automatik att flygningen sker med "godkännande av RCFF"?)"

    Vid en olycka vid flygning i privat regi är jag övertygad om att försäkringen inte gäller som den är skriven nu, speciellt m t p den tredje punkten. Privat flygning är ju inte arrangerad av RCFF. Det är olyckligt om man flyger privat och tror att man är försäkrad, men inte är det. Bra att det blir ordentligt utrett.

    Anders

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Jag har idag kontaktat IF-försäkringar för att få svar på vad som menas med formuleringen:
    Flygning i privat regi utan godkännande av RCFF.

    Handläggaren blev mycket osäker och skall ta reda på fakta och återkoppla till mig.
    Hej!

    Jag är nyfiken på om du har fått något svar?

    Anders

  3. #23

    Standard

    Tyvärr ingen återkoppling från IF. Får ta det en gång till från början.

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Är inte svaret ganska enkelt? Det är en företagsförsäkring som inte gäller för det någon gör utanför företagets normala verksamhet för privata ändamål. I vårt fall får man tolka vad som ingår i RCFF genom att läsa i stadgarna: Svenska RC-Flygförbundet, nedan kallat RCFF, är en ideell förening som har till syfte att främja utbredningen av modellhobby som rekreation, träning, tävling och uppvisning i Sverige.

    Att filma med drönare för något annat syfte typ annan föreningsverksamhet, fiske, jakt, eller utövande av annan sport o.s.v. kan bli svårt att hävda att RCFF har godkänt detta. Men tillslut blir det en bedömning från fall till fall både från försäkringsbolaget och RCFF styrelses sida
    . Eller om någon annan försäkring går in typ hemförsäkring.

    /Ingemar
    Senast redigerat av IngemarTh den 2016-01-27 klockan 06:18.

  5. #25
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Tänk såhär: RCFF består av medlemmarna. Fråga dig själv: Själv, hur mår du? Får jag flyga lite här? Åh hej Själv, javisst får du det!

    There you go. Godkänta av RCFF.

    Dessutom var det ganska suboptimalt av dig att kontakta IF. Du kan ha väckt den björn som sover, som dom säger....

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •