Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Går det ansvarsförsäkra sig med sin drönare?

  1. #1

    Standard Går det ansvarsförsäkra sig med sin drönare?

    Hej alla!
    Har försökt leta igenom nätet efter ifall det går att ansvarsförsäkra sig med sin drönare. Än så länge har jag inte hittat något företag där det går, är det någon av er som känner till något?

    Jag tänker egentligen bara flyga med den över åkrar/skog för att jag tycker det är kul och undvika bebyggelse, men om den skulle få eget liv och dimpa ner i någons bil eller liknande vill man ju vara försäkrad, går det?

    Om det inte är möjligt att försäkra, hur tänker ni andra med risken för att det ska hända något och det ekonomiska ansvaret det innebär?

    Mvh//Joel

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du går med i en klubb eller RCFF så har du ansvarsförsäkring. Sen kan det ju alltid bli diskussioner beroende på hur "oansvarigt" du flugit i samband med olyckstillfället eller om försäkringen är villkorad till flygning på reguljära modellflygfält.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Så länge det inte är kommersiell flygning, och du skriver dessutom att det är för nöjes skull, tror jag även att drulle-delen på hemförsäkringen (förutsatt att du har en sådan) täcker skador på andras egendom som du orsakar.
    Den ansvarsförsäkring som vi har genom RCFF träder bara in i utifall att hemförsäkringen inte täcker eller man saknar en sådan.
    Men det är såklart värt att vara medlem i RCFF eller klubb ändå!

  4. #4

    Standard

    Tack för svaren! Då ska jag absolut bli medlem !

    Men täcker klubbens försäkring även om man flyger hemmavid och inte på klubbens "plats", så länge man inte kör som en idiot d.v.s?

    Jag har kollat upp det där med ens egen hemförsäkring och den täcker varken skador på den egna farkosten eller skador på annan person/egendom. Så skulle något hända och man inte har försäkring utöver sin vanliga hemförsäkring så riskerar man att bli skyldig rätt stora summor pengar.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om klubbens försäkring täcker vid flygning på andra ställen än deras egna fält måste du kolla med aktuell klubb eftersom det varierar. Är det en SMFF-ansluten klubb så är grundregeln att försäkringen INTE omfattar annat än klubbens egna flygfält. Men klubbstyrelsen har möjlighet att inkludera andra ställen än det normala fältet, t ex inomhusflyg-hallar, så med en välvilligt inställd klubbstyrelse så kan det lyckas - i alla fall om du låter andra klubbmedlemmar också flyga "hemmavid" hos dig.
    Vi har t ex en medlem som bor i närheten av en sjö där vi kan flyga och det stället är ett av våra officiella "flygfält" och därmed omfattas det även av den försäkring som SMFF-anslutna medlemmar har via den organisationen. Sen kan klubben också ha egna försäkringslösningar för icke-SMFF-medlemmar så det måste kollas med aktuell klubb.
    Roger

  6. #6

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Då dyker frågan upp rörande RCFF-försäkringen, för många av oss är inte klubbaslutna hit. Därmed har ju RCFF inget fält eller är det fel tänkt?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Står en del här - http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...sakerhetregler
    Sen har jag för mig att kopior av försäkringsbreven också finns att hitta nånstans på den här sajten.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Gandalf, jag letar också efter en lämplig försäkring. Vad kom du fram till?

    Trodde först att RCFF's försäkring skulle gälla även vid privat flygning, förutsatt förstås att säkerhetsreglerna följs. Men jag läste precis if's försäkringsvillkor och där står det uttryckligen att "Försäkringen gäller inte för flygning/träning i privat regi ... som sker utan godkännande av RCFF". Så även om du kör på ett avlägset fält och följer alla säkerhetsregler och din drönare sticker iväg okontrollerat och orsakar en skada så gäller tyvärr inte denna försäkring, om jag förstått allt rätt.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AndersGB Visa inlägg
    Gandalf, jag letar också efter en lämplig försäkring. Vad kom du fram till?

    Trodde först att RCFF's försäkring skulle gälla även vid privat flygning, förutsatt förstås att säkerhetsreglerna följs. Men jag läste precis if's försäkringsvillkor och där står det uttryckligen att "Försäkringen gäller inte för flygning/träning i privat regi ... som sker utan godkännande av RCFF". Så även om du kör på ett avlägset fält och följer alla säkerhetsregler och din drönare sticker iväg okontrollerat och orsakar en skada så gäller tyvärr inte denna försäkring, om jag förstått allt rätt.
    Jag gissar/tror att upplägget bygger på att en RCFF-medlem som följer säkerhetsreglerna därmed per automatik har "godkännande av RCFF". Flygningen är i alla fall inte bunden till ett i förväg godkänt flygfält i motsats till SMFF:s tillämpning av försäkringen.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och jag tror att Per-Fredrik gissar/tror alldeles rätt... Det är i alla fall min minnesbild efter otaliga forumdiskussioner i detta ämne. Sen kan man fråga sig hur enkelt det är att följa säkerhetsreglerna när man inte flyger på ett "riktigt" RC-flygfält.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Hmm, stort tack för era snabba inlägg. Vill dock vara helt säker eftersom ansvarsförsäkringen känns väldigt viktig för mig, det är ju elektronik och programvara och märkliga saker kan hända.

    Alternativet är att teckna en försäkring hos Inter Hannover (cirka 1.300/år), men då krävs ett företag och UAS-tillstånd av Transportstyrelsen (3.200 kr första året), Inter Hannover tecknar bara försäkringar med företag som har UAS-tillstånd.

    Vem i RCFF kan hjälpa mig med ett tydligt klarläggande av vad som gäller tro?

    Anders

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du kan ju testa på detta sätt - http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...geid=contactus - och sen länken Kontakta oss...
    Roger

  13. #13

    Standard

    Hej,
    Har gjort det men inte fått något svar, men jag provar igen.
    Anders

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Annars kan du testa med ett PM till DrHanke här på forumet - http://www.rcflyg.se/forum/member.php/18-DrHanke
    Han brukar också kunna svara på kluriga RCFF-relaterade frågor.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Hej igen,
    Tackar för hjälpen, jag avvaktar lite och provar DrHanke om några dagar. Har precis skickat iväg en ny fråga.
    Anders

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Du kan ju testa på detta sätt - http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...geid=contactus - och sen länken Kontakta oss...
    Roger
    Jag har ställt samma fråga på detta ställe, men här får man tydligen inga svar.

  17. #17

    Standard

    Jag har idag kontaktat IF-försäkringar för att få svar på vad som menas med formuleringen:
    Flygning i privat regi utan godkännande av RCFF.

    Handläggaren blev mycket osäker och skall ta reda på fakta och återkoppla till mig.

  18. #18

    Standard

    Bra, då inväntar vi svaret därifrån. Tacksam om du delar med dig här på forumet.

    Anders

  19. #19

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Saxat ur säkerhetsregler i RCFF, punkt 2 val av plats för flygning.

    Av säkerhetsskäl rekommenderar RCFF att du i första hand flyger på något av de cirka 200 klubbfält som finns i Sverige.
    Sker flygning på annan plats jämställs den med ett godkänt modellflygfält om RCFF:s säkerhetsregler efterlevs.

    Undvik att flyga i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång- och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du minimerar risken att orsaka skada på människor, djur och materiel.

    Följer ni bara säkerhetsreglerna så är det som McRegor och Per-Fredrik skriver inga problem.
    //Lasse

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Saxat ur säkerhetsregler i RCFF, punkt 2 val av plats för flygning.

    Av säkerhetsskäl rekommenderar RCFF att du i första hand flyger på något av de cirka 200 klubbfält som finns i Sverige.
    Sker flygning på annan plats jämställs den med ett godkänt modellflygfält om RCFF:s säkerhetsregler efterlevs.

    Undvik att flyga i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång- och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du minimerar risken att orsaka skada på människor, djur och materiel.

    Följer ni bara säkerhetsreglerna så är det som McRegor och Per-Fredrik skriver inga problem.
    Men borde inte det då stå i försäkringsavtalet? Dvs att flygning i privat regi är tillåten om man följer RCFF säkerhetsregler. Annars blir det en endast en tolkning av gällande avtal.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •