Instämmer Balcke, jag tycker också att försäkringsvillkoren är hårdare än RCFFs säkerhetsregler. Och vad gäller då vid en olycka? Jo, försäkringsvillkoren.

Så här står det ordagrant i försäkringen (med mina kommentarer inom parentes):

"Försäkringen gäller för:
- Medlemmar som anslutit sig till Svenska RC Flygförbundet (RCFF). (Check)
- De regler och bestämmelser som upprättats av RCFF. (Check)
- Den verksamhet som arrangeras av RCFF. (Hmm, det här är knepigt. Flygning/träning i privat regi, den räknas väl inte som arrangerad av RCFF? Den här meningen innebär väl att flygning i privat regi inte är försäkrad??)
- Mobilflygning på plats som godkänts av RCFF eller lokal klubbstyrelse (Mobilflygning? Följer man RCFFs säkerhetsregler så anses platsen godkänd.)

Försäkringen gäller inte för:
- Flygning i privat regi, dvs flygning/träning som sker utan godkännande av RCFF. (Följer man säkerhetsreglerna så är själva platsen godkänd, men innebär det per automatik att flygningen sker med "godkännande av RCFF"?)"

Vid en olycka vid flygning i privat regi är jag övertygad om att försäkringen inte gäller som den är skriven nu, speciellt m t p den tredje punkten. Privat flygning är ju inte arrangerad av RCFF. Det är olyckligt om man flyger privat och tror att man är försäkrad, men inte är det. Bra att det blir ordentligt utrett.

Anders