Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Klä en strippad warbirdvinge?

  1. #1

    Standard Klä en strippad warbirdvinge?

    Jag har en gammal Kyosho spitfire med urkass klädsel. Kärran är nu strippad för filmen föll i bitar så fort man tog på den. Kroppen var ju plankad, så den har jag redan täckt med ett tunt lager glas. Nu kommer frågan: hur gör jag med vingen?
    * Plankar mellan spryglarna och glasar.
    * Plastfilm.
    * Glas utan plankning. (funkar det?)
    * ????

    Jag vill ha klassiskt camo-mönster, så film kräver förstås att den går att måla efteråt. Helplankat verkar populärt, men det känns lite omständigt+tungt när vingen är såpass färdig.
    Vad är det egentligen för alternativ jag har att välja mellan?
    /Johan

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	spitwing.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	69,8 KB 
Id:	56152

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag kan rekommendera SIG Koverall som man fäster med dope ( luktar hemskt) eller EZE-Cote (som inte luktar alls - vattenlösligt). Man penslar det på träet i flera lager tills ytan blir mättad (dope - 5 - 7 ggr ) EZE-Cote ( 3 - 4 ggr ) brukar räcka.

    Finslipning mellan strykningarna och finslipning och rundade kanter innan man börjar stryka.

    Sen fäster man klädseln genom att lägga på den på träet och stryka med en pensel med aceton i kanterna. Detta löser dopen/EZE-coten så klädseln fäster. Man drar med fingret efter acetonstrykningen ( trycker klädseln mot träet ) så fäster klädseln direkt eftersom acetonet dunstar så snabbt.

    När man fäst runt alla kanter så sträcker man klädseln med värmepistol eller klädseljärn. Blir bra, starkt och sen dopar/EZE-cotar man klädseln till mättnad (flera strykninger, sen grundfärg )(Hagmans gråa rostskyddsfärg - JULA - burk, är bra). Denna måste penslas på eftersom den torkar i luften mellan sprutan o vingen om man försöker spruta den. Otroligt snabbt lösningsmedel (Xylen)- bör göras ute - luktar väldigt skarpt.
    Man bör späda färgen något så det blir tunna lager. Torkar snabbt.

    Sen kan man måla som man vill.

    Klädseln kan göras i två etapper med U-sidan först o översidan sist men jag brukar fästa på bakkantens översida sen dra klädseln undertill framåt, runt framkanten och sen fästa i bakkantens översida igen - dock först efter ytterligare strykning med dope/EZE-cote ovanpå den tidigare fästa klädseln - behövs alltid nytt lager ovanpå gjord klädsel.

    I detta fallet med en Spitfirevinge med böjd framkant går det inte med allt i ett moment utan man måste klä varje sida för sig. Det är bara om vingen har en rak framkant som det går att vika klädseln runt framkanten.

    Den som aldrig gjort detta bör träna på någon mindre vinge eller kanske bara limma ihop någon enkel ram för att träna på.


    Mer kan läsas i mitt inlägg under "skalaflyg" - "Gee Bee mod Y"

    Hälsar
    Peder Fyhr

  3. #3

    Standard

    Tack, uppskattas!
    /Johan

  4. #4


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Hej. Jag köpte Sig koveral till mitt Cub bygge och har bara klätt stabben och sidorodret än så länge.
    Men jag använde inget dope, utan balsaloc. Det är ett lim man stryker på konstruktionen och som får torka, sedan klär du med koverlen som en vanlig klädsel. Fungerade jätte bra tyckte jag. När man är nöjd med resultatet så stryker man klädseln med zaponlack. Efter det kan man måla.
    Kör som en örn... örn örn örn

  5. #5

    Standard

    Tack!
    Rostskyddfärgen, är det den här som åsyftas?
    http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...primer-621013/

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Ja, det är den färgen (grå).
    Späd något o stryk med snabba rörelser och ganska styv pensel så allt går snabbt och det blir tunt skikt. Slipa försiktigt med väldigt fint sandpapper (400) helst med skumgummi på baksidan (MBS) så man inte slipar sönder klädseln mot sprygelkanterna, vilket är risken.
    Egentligen skall man slipa med pimpstenspulver just för detta med kanterna, men det går bra med detta sandpappret också om man trycker väldigt lätt bara och inte slipar länge alls. Ytan blir snabbt väldigt jämn o fin till nästa lager färg.

    Hej
    PF

  7. #7

    Standard

    Spännande, det får bli till att göra lite beställningar.
    Jo, en fråga till: spädning= aceton???

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Ja, aceton

    PF

  9. #9

    Standard

    Bra, tack

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    En utvikning om camo-mönster. Jag målade en "Aircore" 40:a (om någon minns dem så var de gjorda i en slags wellplast) som en Spitfire. Camo ovanpå, duck egg Blue under och ringarna var av den där "diskreta" typen utan vitt, bara blå/röd. Det slog mig aldrig fullt ut att det även fanns en funktion hos mönstret.... Resultatet blev bra men modellen var svår att se och speciellt minnesvärd blev en gästflygning på Mölndalsfältet som bjöd på en bakgrund av granar. Modellen bara försvann emot skogen. Det blev till att sätta dit svartvita "invasionsränder".
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #11

    Standard

    Ganska trist att skrota för att kamouflaget är för bra!
    Jag är inte så orolig, jag har haft en muggig VMAR spitfire i många år och hittills (peppar-peppar) inte fått den borttrollad bland träden. Vem vet, kanske hjälper de bruna ytorna till för att göra den lite mer synlig. Stora nationalitetsbeteckningar ska det iallafall bli.

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Vill man göra skalariktigt kamoflagemönster med "dark earth"och "olive drab"(tror jag det är) så är det så att det fanns bara två vedertagna mönster (A och B - om jag minns rätt)vilka är varandras spegelbild. Man skall således inte bara måla hur som helst om man vill ha det någotså när riktigt. Allt beror ju på vilken ambitionsnivå man har. Bifogar bild på min Spit.

    .Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IM000430.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	56190

    Hej PF

  13. #13

    Standard

    Intressant, det hade jag ingen aning om.

    Jag har ännu inte bestämt mig till 100% utan lämnar även en liten öppning för den här färgsättningen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	spitfire_profile01.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	32,1 KB 
Id:	56191
    http://www.cybermodeler.com/aircraft...rofile01.shtml
    ...risken är förstås att den är svårare att se.

    Jag ser att Vallejos flaskor är på 17ml - räcker det (1:8 är skalan) med en flaska/kulör om man sprutar?

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag tycker inte man skall tro att viss målning gör planet svårare att se annat än att ljusare färger är bättre än mörka rent generellt. Din bild är väl väl så bra som någon annan bild men färgerna är inte de jag nämnde tidigare. Eftersom det tillverkades strax över 22 tusen Spitfires så finns det ju massor av kombinationer av färger.

    Undersidan på Din bild är nog dock samma som på min Spit, nämligen "duck egg blue" dvs "ank äggs blå" , en svagt ljusblå ton för att planet sett underifrån skulle smälta ihop med himlens blåa färgton.

    Färgmängd är väldigt olika men generellt kan man väl säga att en liter färg brukar räcka till ca 8 m2

    Tittar man noga så ser man att mönstret verkar samma på Din bild och min Spit men kulörerna är olika. Försök således följa mönstret, dvs man målar hela planet i den ljusa färgen först sen målar man den mörkare färgen på fri hand efter svaga blyertslinjer som man gör först efter bilden. Har man en liten finsprutande spruta så behöver man inte maska utan man sprutar den mörkare färgen direkt. Sprutan får ju då givetvis inte stänka åt sidorns utan skall ha en ganska koncentrerad sprutbild.

    Kanten mellan kulörerna är ju inte en maskad skarp kant utan en "sprutkant"

    Hej
    PF

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •