Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Maiden på Heron

  1. #21

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg

    Fick ej svar angående TP, skall jag ha helt neutral TP på MPX Heron eller som jag brukar en lätt förskjutning fram? (Så den pitchar 10-15° när jag har fingrarna på CG-bullarna? )

    Hur mycket roderverkan i % till skevrodren bör en kärra i denna kategori ha ? Mina andra har 20-30% och det ger fina koordinerade svängar.

    Jag saknar elmätare så ännu kan jag inte göra dessa mätningar utan får förlita mig på färdiga beprövade setups och då motorn mest är till för att få upp mig till segelhöjd är det inte jätteviktigt m hög prestanda även om det är trevligt när man skall starta!
    Tyngdpunkten:
    Använd den som rekommenderas i manualen till planet, med draging åt aningens lite nostung i början. En baktung modell kan bli lite lömsk så hellre lite framtung än baktung i början. Exakt tyngdpunkt brukar man genom trail and error prova sig fram till gradvis senare. Man provar då att flytta tyngdpunkten senare så man får en modell som flyger behagligt och inte blir "nervös" och oberäknelig som en modell som är (för) baktung lätt kan bli.

    Roderutslag:
    Är enklare att ange i millimeter uppåt och neråt. Procent - av vad (90 grader?)
    Står det nåt i manualen hur stora roderutslag som rekommenderas?
    Om ja följ dess till att börja med.
    Sen att dual rate kan ställas in i procent av fullt servoutlag är en annan sak.
    Lagom är nog bäst på premiärflygningen, för stora utslag i början kan skicka modellen snabbt i olämpligt flygläge.
    Låt säga att du har 15 mm uppåt och 15 mm neråt på skevroderutlag på fullt utslag då kan du ha på dual rate utslagsbegränsning kanske halva det utslaget till att börja med. Liknande tänk på höjdroderutslag.

    Mäta ström:
    Köp en sån här billig tångamperemätare så mäter du enkelt strömstyrkan direkt på kabeln på LiPo batteriet när du provar el-motorn med propeller, när du testar på marken.
    Biltema:
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...DC-2000023355/
    Jag har en liknande fast jag köpte den på Clas Ohlson:
    http://www.clasohlson.com/se/Tångamp...03/Pr364718000

    /Bo

  2. #22
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Tyngdpunkten:
    Använd den som rekommenderas i manualen till planet, med draging åt aningens lite nostung i början. En baktung modell kan bli lite lömsk så hellre lite framtung än baktung i början. Exakt tyngdpunkt brukar man genom trail and error prova sig fram till gradvis senare. Man provar då att flytta tyngdpunkten senare så man får en modell som flyger behagligt och inte blir "nervös" och oberäknelig som en modell som är (för) baktung lätt kan bli.

    Roderutslag:
    Är enklare att ange i millimeter uppåt och neråt. Procent - av vad (90 grader?)
    Står det nåt i manualen hur stora roderutslag som rekommenderas?
    Om ja följ dess till att börja med.
    Sen att dual rate kan ställas in i procent av fullt servoutlag är en annan sak.
    Lagom är nog bäst på premiärflygningen, för stora utslag i början kan skicka modellen snabbt i olämpligt flygläge.
    Låt säga att du har 15 mm uppåt och 15 mm neråt på skevroderutlag på fullt utslag då kan du ha på dual rate utslagsbegränsning kanske halva det utslaget till att börja med. Liknande tänk på höjdroderutslag.

    Mäta ström:
    Köp en sån här billig tångamperemätare så mäter du enkelt strömstyrkan direkt på kabeln på LiPo batteriet när du provar el-motorn med propeller, när du testar på marken.
    Biltema:
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...DC-2000023355/
    Jag har en liknande fast jag köpte den på Clas Ohlson:
    http://www.clasohlson.com/se/Tångamp...03/Pr364718000

    /Bo
    Tackar ödmjukast jag kunde ej hitta heronpapperena idag tanten har förstås kategoriserat och sorterat dem
    Körde m TP som jag kör de andra dvs lätt framåt och det kändes bra när höjden blev trimmad men vem vet? Det kanske kan kännas ännu bättre 100:e flygningen!

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    då jag uppfattade modellen som mycket snabb initialt!
    Det är helt rätto ch fördelen att man kan mata på mellan blåsorna. Du kan ha flera olika lägen på klaff/skev, alltså fälla ner eller upp hela bakkanten på vingen. Speed(upp 3mm), Thermal(ner 3mm) och normal(neutral) eller vad man nu säger. Flygplanet får helt andra egenskaper.

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Det är den också men höjdroder var ur trim och skickade kärran för mycket nedåt under första halvan av flygturen, bra balans på planet och helt underbart att flyga, helt fantastiskt!
    Höjdtrimmen ställer din hastighet. Men ofta vill man ha lite fart med sig, lite momentum.

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Planets vingar var rigida men flexar lite precis som de ska och den lilla polyhedralen längst ut är bra för stabiliteten upplever jag.
    Har för mig jag sett en video även med Heron där de dyker upp full fart och ger full höjd. Det håller ihop bra och tjuter i spetsarna. Bra jobbat av MPX med foam och glasfiber.

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Detta var nåt i en annan klass än jag var van!
    Ja absolut, Multiplex är bra saker och du kan växa med modellen. Använd olika flightmodes som beskrivet ovan men ändring av profil beroende på hur du flyger. Även tyngdpunkt kan göra mycket skillnad på egenskaperna.
    Superhero

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Så du köpte ett riktigt flygplan till slut?! Kul! Det är få i din sits som faktiskt gör det och det skall du ha en eloge för.
    Instämmer. Önskar jag gjort som Gustaf!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det är helt rätto ch fördelen att man kan mata på mellan blåsorna. Du kan ha flera olika lägen på klaff/skev, alltså fälla ner eller upp hela bakkanten på vingen. Speed(upp 3mm), Thermal(ner 3mm) och normal(neutral) eller vad man nu säger. Flygplanet får helt andra egenskaper.



    Höjdtrimmen ställer din hastighet. Men ofta vill man ha lite fart med sig, lite momentum.



    Har för mig jag sett en video även med Heron där de dyker upp full fart och ger full höjd. Det håller ihop bra och tjuter i spetsarna. Bra jobbat av MPX med foam och glasfiber.



    Ja absolut, Multiplex är bra saker och du kan växa med modellen. Använd olika flightmodes som beskrivet ovan men ändring av profil beroende på hur du flyger. Även tyngdpunkt kan göra mycket skillnad på egenskaperna.
    Hej! Jag späckade givetvis den med camber och reflex på en 3-switch och crowen hamnade till sist på ett centralt vred och det ska bli väldigt kul att utvärdera modellens karaktär med de olika flyglägena ! De jag provade i videon var bara flaps och crow, var mycket att hålla reda på då jag mixade funktioner på ett annat sätt än de andra kärrorna (andra switchar) så denna fick så otroligt mycket funktioner!
    Såg också en video med otroliga krascher och Heronen bara håller , inget flis alls!
    Det känns i skummet att det är riktigt br a kvalitet och sparren går hela vingen ut!

    Underbar modell! Tack för tipset allesammans!
    Mvh Gustaf

  6. #26
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ok! Nu är andra flygningen genomförd och jag är fortfarande enormt om inte mer nöjd med kärran nu när den är fintrimmad och jag börjar få koll på flygprofilerna. Detta markerade för mig en stor skillnad mellan "glidflygplan" ex bixler (jag har fms version) och segelflygplan (som Heron) för multiplexen verkade kunna utvinna energi ur luften på ett mycket effektivt sätt och penetrerar motvind väldigt väl och jag upplevde att så fort kärran får lite fart så kan man få den att stiga mycket även om det är i kraftig medvind .
    Vingarna är mycket bra och klipper till för att markera termik på ett tydligt sätt som jag ej sett i de andra kärrorna.

    Jag flög idag ca 10min och kom på att jag ej slog på kameran, flöt ned och landade på en femöring, slog på kameran och flög ytterligare 14min utan att nå någon cutoff och använde flitigt med motor också då jag blev lite jagad och filmad av en polare som körde fpv!

    Jag är helnöjd, superstabil kärra och det lättaste jag startat/landat nånsin !
    Mvh Gustaf

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Ett tips för att få modellen att flyga ännu renare är att mäta exakt roderutslag åt bägge hållen. Alltså att t ex skevrodret går lika mycket upp på bägge skevrodren, liksom lika mycket ner på bägge skevrodren. Exempel om de går 15 mm uppåt och 10 mm neråt skall det vara exakt lika på bägge skevrodren. Kan rolla bättre då. Samma gäller om man har två servon, en till varje höjdroderhalva, att man har lika stort utslag uppåt på bägge höjdrodren och lika stora neråt. Detta är viktigt på konstflygmaskiner som t ex F3A maskiner och det finns mätare som man kan sätta på rodren så mäts utslagen ganska noga.
    Åtminstone mät med en fin-graderad linjal utslagen så du får så lika utslag du kan med manuell mätning med linjal. Om man har en modell som är rak och fin är det värt att lägga lite tid på detta.

    Finns mekaniska som t ex den här:
    http://www.redwingrc.com/index.php?m...products_id=61
    Billig och kan duga i många fall.

    Digitala som t ex den här:
    http://www.e-fliterc.com/Products/De...?ProdID=HAN192
    (tror dock den inte tillverkas längre men kan nog hittas ändå om man letar lite på internet).
    Jag har en sån själv men är det små roder är den olämplig. Jag använder dubbeläftande tejp under mätaren så fäster den lagom när man placerar den på rodrets yta.
    Finns bättre (och dyrare) utslagsmätare.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Angel_Pro.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	80,4 KB 
Id:	56203  
    Senast redigerat av bem den 2015-12-19 klockan 13:16.

  8. #28
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack!!! Har mätt kontrollytor och sett till symmetri kändes mkt viktigt då vingen har så enormt stora kontrollytor flaps samma size som flaps närapå och jaf ville ha det exakt för inga otrevliga överraskningar när jag vred på crow; )
    Tack iaf det var viktig info nu hade jag koll på just det men sånt är enormt viktigt!

  9. #29
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Bra njuter på med denna modell, femte flygning genomförd och ännu ingen under 5m/s, modellen gillar vind men det ska bli ytterst intressant när det är nära vindstilla och se hur den uppför sig!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •