Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Försöker förstå Acro+ mode i OP

  1. #1

    Standard Försöker förstå Acro+ mode i OP

    Hittar ingen pedagogisk info om vad Acro+ läget gör. Det står att den är som rate vid små utslag men ju större spakrörelse desto mer försvinner stabiliseringen. Men med min kunskap så trodde jag att all stabilisering var borta i rate-mode. Någon som kan förklara på ett pedagogiskt sätt vad det är som jag missat?

  2. #2

    Standard

    Kanske som i Naze32 som har ett läge jag tror hette Horizon. Alltså Stabilize i centrum och acro i ändlägena och steglöst däremellan. ?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Njae det låter mer som ett läge som heter rattitude på OP.

  4. #4

    Standard

    Rate mode är ett MYCKET stabiliserat läge, när det är rätt inställt så låser det ju farkosten i vinkeln den har när du släpper spakarna. Alltså helt stabilt. Men uttrycket har fått en dubbel mening genom de "självstabiliserande" lägena, vilka får quadcoptern att lägga sig horisontellt.

    När du ger ett utslag i Rate mode så kommenderar du en vilkelförändring i grader per sekund, du säger alltså till hur snabbt den skall rotera. På flybarless helikoptrar som enbart har Rate mode så kan du ibland kommendera dem att snurra så snabbt de kan istället för med ett vist antal grader per sekund när du drar spaken till ändläget.

    Det är givetvis svårt att lösa på en multicopter som ofta är lite assymetrisk, men kan det vara något läge för att försöka få den att snurra så fort den kan utan att tappa kontrollen över de andra axlarna?

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Acro+ är egentligen bara lite extra expo. Boris förklarar:
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...ostcount=11713
    /A

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    "Acro+ is a flight mode that mixes Rate with manual actuator outputs. It allows the pilot to go from very modest rates to full on madness. It does this by bypassing the gyro for rotation during stronger stick deflections and applies manual output signals to the ESCs. This mixture is adjustable as a "Factor" value.
    Acro+ settings can be found on the basic and advanced tabs in stablization section."
    Inte riktigt samma som en massa expo.

  7. #7

    Standard

    Så skillnaden rent flygmässigt verkar vara att om en yttre kraft som vinden flyttar den kommer den inte jobba emot när man har stora spakrörelser? Plus att den kommer jobba så fort den kan i ändlägena?

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Hur fort den roterar beror på hur högt du ställer acro+faktorn, jag tror den står på 40 som utgångsläge, det ska motsvara ca 450 grader/sekund.Fördelen med acro+ är att du kan ha rates som känns bra och inte för känsliga för spakrörelser vid "normal" flygning men vid fullt utslag så kan den rotera väldigt fort om man vill det.

    Man kan såklart rotera sakta även om man använder acro+.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Acro+ är främst till för FPV-flygning där det känns allra bäst, man vill kunna flyga lugnt och stabilt men samtidigt göra snabba manövrar vid kruvtagningar eller flip/roll när man känner för det.
    Dock känns det rentav äckligt att ens försöka flyga med i line of sight acro, då ska man hålla sig till vanligt rate mode.
    ________________________________________
    Mina maskiner

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •