Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Ny dom har kommit angående kamror på multikopter

  1. #21

    Standard

    Ja vad är det som egentligen är skillnaden? Fingret på kamerans knapp eller fingret på en knapp?
    Måste man ha ögat i sökaren, eller kan man göra som i kyrkan vid konfirmationer att man håller upp kameran så högt man kan och fotar?
    Den som filmar bröllopet i kyrkan, måste han stå vid kameran och trycka på knappen, eller kan han göra det sittande bredvid med fjärrisen?
    Ska det pallras så ska det göras ordentligt. Inget larv. Alla ska dras över samma kam. Jösses... Vem är det som drar i allt detta fåniga jox?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Lagtexten, eller rättare sagt, lagens definition av vad en övervakningskamera är, som skrevs när det gällde fjärrstyrda videokameror och inget annat.

    Gillar UnCons slutledning, på min Hubsan-quad trycker man på en knapp på sidan av quadden. Kameran filmar tills man landar och igen trycker på knappen. Problemet är att den är varktigt monterad på quadden. Men för de som har en kardborreband-monterad gopro som de inte styr/mottager via FPV, där är frågan om lagen kan tillämpas. Definitionen är varaktigt monterad, fjärrstyrd kamera.

    Men det är samtidigt en storm i ett vattenglas, om man ser på hur internetfirmor trackar våra datorer och telefoner. Det säger 1000 ggr mer än en quad-/FPV-film. Och DI undersöker inte ens. De väntar på att någon skall anmäla övergreppet till dem. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter.

  3. #23

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Lagtexten, eller rättare sagt, lagens definition av vad en övervakningskamera är, som skrevs när det gällde fjärrstyrda videokameror och inget annat.
    Lagen trädde i kraft 1 juli 2013 och det står tydligt att kameror monterade på försvarsmaktens fordon, farkoster och luftfarkoster är undantagna så det är nog svårt att hävda att lagstiftaren inte tänkte på luftfarkoster. Men det står också att brott som är ringa inte ska straffas. Jag får för mig att filma från luften ute i naturen inte är ett allvarligt brott mot den personliga integriteten så nog är det en storm i ett vattenglas.

  4. #24

    Standard

    Vill bara påpeka att denna dom inte har vunnit laga kraft och har överklagats vilket innebär att vi kan fortsätta med de vi håller på med tills dess att nästa kvarn har malt vilket kan ta ett bra tag till.

    Jag vet inte riktigt vad våra förbund sysslar med men de tycks som att man just nu bara kan köra över oss utan att någon gör eller säger något.

  5. #25
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Är det någon skillnad om det spelas in/lagras eller bara är en live-feed?

    tex FPV-racing så behöver man inte filma för att flyga och tävla för hobbyn. Är det kameraövervakning om inget bandas?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #26

    Standard

    Nej det är ingen skillnad. Har frågat DI speciellt om detta.

  7. #27
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Nej det är ingen skillnad. Har frågat DI speciellt om detta.
    Intressant, för vill minnas att det är rätt stor skillna di vilka tillstånd som behövs för att lagra övervakningsdata jämfört med att bara lajvstreama dem till ett säkerhetsrum där en person tittar på det.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #28

    Standard

    Fpv-racing med bara fpv-kamera utan inspelning bör kunna falla in under fordonskameror som är till för att underlätta sikten för föraren och dessa är undantagna i kamerlagen.

    På Datainspektionens hemsida kan man läsa följande:
    "Backkameror eller andra kameror (som night vision-kameror) som finns monterade på vissa bilar för att underlätta förarens sikt kräver inte något tillstånd från länsstyrelsen för att använda. Dessa kameror är uttryckligen undantagna från tillståndkravet i kameraövervakningslagen."

  9. #29

    Standard

    Intressant - jag kör med PathFindIR (FLIR) ombord...den är specifikt framtagen som kamera framåt på bilar... då är jag säker på min sak
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Intressant - jag kör med PathFindIR (FLIR) ombord...den är specifikt framtagen som kamera framåt på bilar... då är jag säker på min sak
    Off topic, men av ren nyfikenhet: Vilken frame rate har din kamera och har du skaffat den i Europa?

  11. #31

    Standard

    Den är köpt via ebay... okänd fps men ganska dålig, knappt värd priset...320*240px

    troligen en export kamera


    PART NUMBER VIDEO FRAME RATE APPLICATION
    334-0001-00 Standard NTSC 30 HZ U.S. or License
    334-0001-00S Low Rate NTSC 7.5 HZ EXPORT – No License
    334-0001-00P Standard PAL 25 HZ U.S. or License
    334-0001-00PS Low Rate PAL 8.3 HZ EXPORT – No License
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #32

    Standard

    Spelar ingen roll om det är laga kraft eller inte, DI vinner om det blir rättegång och då blir det inte kul. Alltså är vi rökta om vi flyger och åker dit.

  13. #33

    Standard

    Jag kör också med flir och ir samt natt/dag kamera, en utmärkt kombination som täcker nästan alla behov på samma kopter, tänkte ha den till missing people, men regelverket sa annat så nu används den vid jakt istället.

    Tänkte börja flyga autonomt utan kamera, undrar om det är bättre /säkrare.

  14. #34

    Standard

    Jag har haft samma tankar som dig Kenneth. Jag har flugit flera gånger åt diverse verksamheter - men pga regelverk och byråkrati - så gör jag det som hobby och inte på uppdrag åt någon.

    Det är helt galet med tanke på att man försöker hjälpa folk i nöd...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #35
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Helt rätt Undcon, håll det som hobby, då behövs ännu inga tillstånd och det går bra att fakturera ändå om det skulle bli aktuellt. Vinn-Vinn.

    Samma här, har som hobby att göra filmer åt andra föreningar.

    Konstigt att de inte kan acceptera en kopter vid flygning åt MP, med tanke på räckvidd och enkelhet.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #36

    Standard

    Tyvärr så har det inget med fakturering att göra för att det skall anses som verksamhet. Så fort man utför något på uppdrag så är det tillståndspliktigt vad det gäller Transportstyrelsen och därmed också en speciell försäkring. Likaså naturligtvis Försvarets bildgranskning som gäller för alla, oavsett om det är hobby eller verksamhet. Kameralagen kommer man heller inte undan.

  17. #37

    Standard

    Exakt - byråkratin slår hårt även om vi leker med vår hobby...
    År det på uppdrag åt någon (oavesett idell verksamhet eller ej) så är det UAV som gäller.
    (jag pratade med TS om just det)

    Då kostar helt plötsligt min hobby massa pengar i form av tillstånd o dyl.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #38

    Standard

    Det finns ju snart inget man kan göra eller äga idag som man får frågan "har du tillstånd?" eller "är det lagligt?"
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Spelar ingen roll om det är laga kraft eller inte, DI vinner om det blir rättegång och då blir det inte kul. Alltså är vi rökta om vi flyger och åker dit.
    Jag tror att polisen och andra har betydligt viktigare saker för sig än att jaga oss om det nu blir så. Blir väl lite civil olydnad då.. Ju fler av oss som vågar stå upp dessto svårare blir det att tysta ner de.

    Det viktigt är nog dock att hela rc hobbyn går ihop och talar med en röst. Det är fortfarande för mycket käbble mellan RC flyg och RC multicopter. Det är helt klart så att TS/DI är ute efter oss alla vare sig vi flyger plan eller flyger multicopter.

  20. #40
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Når det gælder at stå som en samlet masse. Hvor er Svensk flyforbund i dette.

    Som jeg ser de nye regler så vil det jo amputere vår hobby væsentlig. Der er billedforbud, 90% av os har utstyr for mer eller mindre prof fotografering. Mange har quat med fpv for bare at flyve res, de vil nu flyve ulovlig hver gang.
    I samme åndedrag så har vi nu fået 120 m højdeloft. Det sætter stortset alle glidefly på jorden. Vi simpelthen få samlet os til en stemme.
    Men jeg trodde faktisk det var en del av forbundets job at ivaretage vår hobby.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •