Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Mixer med input från olika källor

  1. #1
    sebma
    Guest

    Question Mixer med input från olika källor

    Jag försöker använda en enkel mixer för att mixa två servosignaler. När mixern är ansluten till två kanaler i samma mottagare fungerar det som förväntat. Men så som jag tänkt använda det skulle jag vilja mixa en signal från min mottagare med en signal från en servotestare. Detta fungerar inte.
    Det är någon sorts tendens att det som är tänkt händer men det är mest en massa jitter och flaxande som blir resultatet.
    Jag misstänker att mixern är gjord med antagandet att det är pwm signaler till olika kanaler men från samma källa som ska mixas och att något blir ur sync när så inte är fallet.
    Är alla mixrar gjorda på det sättet eller kan man lyckas hitta ett märke/modell som klarar det jag vill?
    Hur vet man i så fall det utan att behöva köpa en massa olika och testa?

  2. #2

    Standard

    Hej,

    När vi talar om en mixer så är det oftast en programinställning inne i en sändare. Tex för att mixa V tail eller något sådant.

    Men jag antar att du har en extern mixer, tex en sådan som man använde för v-tail på den tiden man inte kunde programmera det i sändaren. Först behöver vi veta exakt modell på mixerkortet och vilken funktion du vill åstadkomma och vilka signaler du skickar in.

    Jörgen

  3. #3
    sebma
    Guest

    Standard

    Det är riktigt att det är en extern mixer jag syftar på.
    Den här är det: http://www.robotmarketplace.com/products/0-DGEVMXR.html

    När man letar sig till tillverkarens webbsida istället för säljarens så ser jag tydligen svaret på min fråga!
    "Not suitable for simultaneous RC pulses"
    http://www.firmtronics.com/rc-products/digimix-ii.php

    Anledningen till extern mixer istället för att mixa i radion är att den ena inputen inte ska styras från radion utan från en uppmät vinkel i flygplanet. Tanken är testa om det går att få till en alpha begränsare så att man inte kan stalla flygplanet.

  4. #4

    Standard

    OK, du vill prova att montera ett vindroder på kärran - spännande!!!
    ...eller kanske väl spännande om det inte finns nån möjlighet att koppla ur ifall man tänkt fel.
    Om jag vore dig så skulle jag satsa på ett system där man har kontroll över feedbackloopen så att funktionens styrka kan påverkas i realtid. Varför inte nyttja en liten arduino för detta?
    /J

  5. #5

    Standard

    Då verkar det som att mixern förväntar sig att signalerna kommer i sekvens, vilket dom normalt gör från en mottagare. Jag vet inte riktigt hur man ska lösa det problemet men man skulle ju kunna ta en Arduino och plocka in pulserna på den och sen sända ut dom i sekvens. Dock kan man då lika gärna ta bort mixern och låta Arduinon skicka servo-pulserna direkt.
    Jag har en liknande funktion på min robot. Differential-styrning. Dvs spakens sidorörelse avgör skillnaden mellan höger och vänster sida medan spaken framåt/bakåt bestämmer hastigheten på banden.

  6. #6
    sebma
    Guest

    Standard

    Det lutar väl åt en Arduino lösning. Jag har funderat på både det eller en Pixhawk. Då får man ju med gyron också!
    Förhoppningen med den enklare mixerlösningen var att ju enklare ju mindre risk att något går fel. Ska man börja skriva kod själv så kommer jag bli nojig över om den verkligen fungerar i alla lägen.
    Men som johanvm skriver så är det nog bra att i alla fall kunna ställa i realtid hur mycket alpha begränsningsfunktionen ska påverka. Det blir enklare att testa sig fram till vad som är lagom mycket påverkan och om det är något uppenbart fel vill man nog kunna få bort all påverkan illa kvickt.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sebma Visa inlägg
    Anledningen till extern mixer istället för att mixa i radion är att den ena inputen inte ska styras från radion utan från en uppmät vinkel i flygplanet. Tanken är testa om det går att få till en alpha begränsare så att man inte kan stalla flygplanet.
    Du kan använda värden från telemetrin till att sköta om funktioner i flygplanet. Jag använder tex hastighetsmätaren för att styra klaffen. Du kan även ha digitala inputs, tex en mekanisk stallvarnare som triggar larm i din sändare, Har du dessutom en DS-24 så har den haptic feedback, dvs att spakarna vibrerar som larm.

    Man kan även bygga en egen EX sensor, här ett exempel som nästan är det du vill ha. Att byta input fån gyro till hallgivare är en smal sak.

    http://wp1003589.server-he.de/cmsj/i...0Sensor/detail
    Superhero

  8. #8
    sebma
    Guest

    Standard

    Min sändare (futaba sg14) har inte riktigt så fiffig telemetri. Vad jag vet kan man i den inte använda telemetridata som input.
    Larm eller vibration kan man nog få till men det lilla jag använt telemetrin i futaban är det alldeles för långsam uppdatering för att kunna använda det som stallvarning. Man lär ha gått i spinn innan man hinner få någon varning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •