Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: failsafe metanolmotor

  1. #1

    Standard failsafe metanolmotor

    Hej på min bensinare har jag en i Killswitch men hur gör man på en metanolare för att strypa motorn vid signalförlust eller ström bortfall? Andreas

  2. #2


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Stänger trotteln helt!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #3

    Standard

    Är det inte bättre att motorn bara går ner på tomgång. Om man får tillbaka signalen vill man ju gärna kunna använda motorn och flyga hem modellen.

    /Mats

  4. #4


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Är det inte bättre att motorn bara går ner på tomgång. Om man får tillbaka signalen vill man ju gärna kunna använda motorn och flyga hem modellen.

    /Mats
    Håller med! Jag programmerar numera aldrig failsafen så att motorn kuperas vid signalbortfall (oavsett om det är bensin eller metanol). Orsaken är att jag bedömer att en motor på tomgång inte förvärrar en tappad kärra mer än om motorn kuperas. Risken finns ju att det bara var en temporär glitch och då är det ju kymigt att motorn dog...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #5

    Standard

    Alltså bara att ställa failsafe på tomgångsläge låter ju faktiskt ganska logiskt Tack för snabba svar

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Med risk för att slå in en öppen dörr.

    Nu fick du ju bra råd om failsafe men om du skulle behöva stoppa motorn av någon annan anledning kan du ju programmera en knapp/switch som drar ned trotteln hela vägen.

    Förr i tiden då jag hade en enkel sändare med mekanisk trim använde jag trotteltrimmen och hade den nånstans mellan mitten och övre ändläget vid normal flygning. Man drog ned gasen och därefter även trimmen för att helt stänga motorn. Drog man bara ned gasen och inte ned trimmen gick motorn på tomgång.

    Min första "computersändare" hade tom en programmerbar killfunktion i trotteltrimmen.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #7

    Standard

    På mina (Futaba) har jag en switch för idle (finns idle-funktion i sändaren, lite högre tomgång vid start och kall motor) och en switch för att stänga av (stryper motorn helt, dvs throttle cut i sändaren). Och failsafe (kanal 3 är det enda man kan ha F/S på för vissa mottagare) är inställd på en en lite högre tomgång så motorn inte stannar vid en glitch.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Farligt att ha "failsafe" inställt på annat än stopp. Stor risk för "fly-away".

    Hört att många med stora maskiner dessutom ställer in fulla utslag på alla roder, man vill få ner skiten i backen så fort det bara går och inom flightline, inte 2km bort i dagiset, villaområdet eller på motorvägen.

    Men som OP frågade, hur gör man/ni med glödstiftare? El o bensinare går ju att döda om all el försvinner, till viss del iaf. Men en glödstiftare på fullgas fortsätter ju att vråla tills soppan är slut. Vi hade en sådan incident i somras med en heli. Tappade all kontroll, inga servon, ingenting. Den bara drev iväg med vinden 2km bort. Som tur var på ett gärde. Visade sig senare vara strömförsörjningen som gett upp.
    Frågan är om det finns någon rent mekanisk failsafe för sådana lägen i sådana maskiner?
    /A
    Senast redigerat av andWho den 2015-12-30 klockan 23:48.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Men som OP frågade, hur gör man/ni med glödstiftare? El o bensinare går ju att döda om all el försvinner, till viss del iaf. Men en glödstiftare på fullgas fortsätter ju att vråla tills soppan är slut. Vi hade en sådan incident i somras med en heli. Tappade all kontroll, inga servon, ingenting. Den bara drev iväg med vinden 2km bort. Som tur var på ett gärde. Visade sig senare vara strömförsörjningen som gett upp.
    Frågan är om det finns någon rent mekanisk failsafe för sådana lägen i sådana maskiner?
    /A
    En liten strömförsörjningsbackup till mottagaren+servona är väl en vettig lösningen mot att bli helt strömlös. T ex Scorpion Backup Guard (38 gram) eller Optipower Ultra Guard 430 (39 gram). Använder själv Backup Gard sen några år tillbaka i mina lite större plan.

    /Bo

  10. #10

    Standard

    En fjäder som drar tillbaka trotteln vid strömbortfall är nog enklast. Körde med det på mina helis när det begav sig. Hade ett servo på trotteln som snurrade lätt när det var strömlöst så det behövdes ingen kraftig fjäder.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Farligt att ha "failsafe" inställt på annat än stopp. Stor risk för "fly-away".
    Sant iofs. Men glitchar är vanligare än flyaways. =) Sedan 2007 har vi haft två flyaways här på öarna. En var för att depronflyget blåste iväg över trädtopparna, så den räknas inte. Det andra var en Bobcat 46/50 som stack iväg norrut, hittades senare. Vet ej vad orsaken var där, så länge sedan. men det finns en film där ägaren springer iväg med sin 35MHz-sändare för att få kontakt. Vissa flyg som jag även har failsafe på fler kanaler så brukar jag sätta utslag på rodrena så flyget kommer ner där man helt tappar kontakten. Kraschar gör dom ju ändå, hellre att det händer inom synhåll.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Farligt att ha "failsafe" inställt på annat än stopp. Stor risk för "fly-away".

    /A
    Precis, det är ju en FAIL-safe och inte någon ball funktion att använda sig av regelbundet. Går failsafen in så skall motorn dödas och modellen försättas i ett läge som på typ mjukast möjliga sätt landar den rakt ner. För de flesta flygplan alltså en spinn.

    Är man förespråkare av tomgång så borde ju full gas ge ännu bättre förutsättningar ;-)
    Superhero

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    38
    Klubb
    Falkenbergs modellflygklubb

    Standard

    Jag använder en separat failsafe, det stänger av motorn vid låg spänning.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Fail_safe.html

  14. #14

    Standard

    Men ändå, att vid en glitch få flyget att hamna i spin, hur kul är det? Fulla roderutslag och ingen gas när man flyger rakt fram. Har man tur så byter flyget bara riktning. Då är nog motoravstängning bättre.

    Vad gäller elmotorer och ESCs... de flesta ESCar stänger väl som första steg av motorn när det närmar sig cut off, dvs man kan flyga hemåt med motorn av. Dvs ESCen har en "failsafe" utöver mottagarens.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har inte tänkt mycket på detta, men nu när jag har en utrustning med failsafe är det ju intressant.

    Jag lutar nog åt spinn-lösningen faktiskt. Då ramlar planet ned där det är, klarar sig troligen hyfsat och dessutom bestämmer ju jag vad det blir någonstans genom att inte flyga över fel saker.

    Glitchar vet jag inte hur ofta jag har om jag skall vara ärlig, om jag ens haft det, men de vill jag isf upptäcka. Flyger planet vidare med "hold" kan ju vad som helst hända?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Har du glitchar så har du definitivt ett problem att undersöka och fixa innan du flyger något mer.

    De flesta Rx har någon form av "grace-period", iallafall spektrum som inte går in i failsafe eller "Hold" förrän efter ett visst antal tappade "frames". Återkommer signalen i tid så händer inget mer än att man ser i loggen att man fått frameloss och Hold.
    Och då är det läge för felsökning, flytta antenner, dra om kablar, se över kontakter o strömmatning etc etc.

    ESC cut off ska man kanske inte räkna som en "FailSafe"-funktion, mer som en variant på backup. Dvs att man har lite kvar i acken för att driva Rx o servon. Andra backup-lösningar har också föreslagits i denna tråd. Men trots allt två skilda saker, fail-safe och backup. Och man kan ha båda.
    /A

  17. #17

    Standard

    Jag håller fortfarande på att man vill veta om man får en glitch, dvs störning eller att räckvidden börjar tryta. Då vill jag ha hold på alla roder och avstängd throttle, det märker man snabbt och kan vända tillbaks.

    Jag hade missat med failsafen på en multirotor tidigare som ej hade RTL, den skulle bara plana ut var det tänkt och sänka throttlen, men vid en glitch (räckvidden tog slut, utstörd av för stark videosändare) så la den sig lutande ca 30 grader och började rotera och gasa iväg åt nåt håll (spiral). Kunde inte göra något förrän jag höll upp sändaren (sitter ner när man kör FPV, inte så bra täckning då). Vad jag ville säga med det var att en lugn stabilisering hade vart bättre än att sett till att den försökt lägga sig ner i marken på en gång. Tänk detsamma med flyg. Jag har flyg som jag kan lägga i spin genom att rycka i spakarna (glitch). Så hm, hellre flyaway (otroligt ovanligt förutom om man nu ska flyga extremt långt) än garanterad krasch mycket oftare. =)

    Man bör ju hålla sig inom räckvidd (Futaba inom 1,5-2km max max, Spektrum klarar inte ens 1km verkar det som).
    Och man ska se till att inte få brownouts, dvs ha dimensionerade grejer.
    Och man ska inte störa ut mottagaren med för starka sändare ombord.
    Kan va bra skippa allt billigt krafs också.
    RSSI-avläsning är ju bra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    "...hellre flyaway ..."

    NEJ NEJ NEJ. Det är FARLIGT.

    En sak till, testa alltid FailSafe på nya saker innan första flygning. Och alltid efter man gjort någon förändring. Och gärna med jämna mellanrum vid andra tillfällen också. T.ex innan första start för dagen. De är ju så enkelt, tjudra fast maskinen, dra på lite gas, stäng av sändaren. Borde vara en del av checklistan.
    /A

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Tack för tipset med failsafe-test.

    Jag offrar hellre min kärra än riskerar att den flyger iväg och ställer till skada eller kommer bort helt.

    När jag flyger nere vid havet ser jag hellre att jag spinner in den vid strandkanten eller in i hanget om något går snett. Det räcker att den sticker iväg något hundratal meter ut över havet så är den troligen helt förlorad och även om den skulle flyta vore all elektronik förstörd av saltvatten.

    Annars, eftersom jag bor i utkanten av en storstad är fälten små och runtom finns det mycket bebyggelse, motortrafikleder, djur mm. Även där vill jag helst ha modellen ner på marken med kontrollerad fart.

    Jag har krashat en 2m elseglare på ett kg med helt döda roder en gång, glapp i strömförsörjningen till mottagaren. Den gick rätt ned från knappt 50 m och motorn satt så långt ned i marken att jag fick dra upp ut den med en tång.

    Där hade det iofs inte hjälpt med failsafe men det ingav viss respekt för fart & kraft.

    Spinn hade varit en vinstlott. Titta på klippet 2 minuter in i denna film.

    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  20. #20

    Standard

    Flyaway nej nej? =) Jo det är farligt. Men det kan hända ändå, behöver inte vara kontakten mellan sändare och mottagare som far (det är väl endast då failsafe går in). Vanligare är om acken ger upp mitt i allt, glapp eller nåt annat fel. Har kraschat flera ggr pga att acken tappat orken och då spelar failsafe ingen roll, då blir det flyaway (alla ggr rakt ner i backen för mig). Kanske bättre då att jag återgår till hur jag flög förr... trimmade inte in flyget så noga. Släppte man spakarna så skulle flyget ha kraschat inom kort.

    Men det är kanske som ni säger, ska nåt hända, så ska det hända inom säkert avstånd, inte 2 km bort i en by. Kanske spin är det mjukaste sättet att krascha på...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •