Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Min utveckling och min flygning med videor, flygdagbok MPX Heron,Fms:EZtrainer&Let13

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej allesammans! Idag var jag ute och flög med.min fms let13 glider vilket är ett ypperligt segelplan 1540mm är mitt, har balanserar om det och satt skeven att bara gå 1/3 nedåt I förhållande till uppåt (120%,travel upp dock i Highrate) och gud vilken skillnad, denna modell väger ej mer än 700-750g Max och jag ställde in "camber""och "reflex" fast på skevrodren (de sträcker sig nästan halva vingen) för att se om jag får samma effekt på motsvarande flyglägen på min nya Heron! (Fast då följer ju flapsen med också..) med följande effekt ! (Camber satte jag 2mm nedåt och reflex 3mm uppåt)
    Camber gjorde inte det jag förväntade men dock upptäckte jag att vingspetsarna blir känsligare för termikmarkering dvs kraftigare klipp när ena vingen passerar varmluft! Så i "thermalsearch"-mode ger det ökad känslighet för svaga termikbubblor! Reflexläget dock fungerade nästan lika bra som på MPX Heron !! Fick fart direkt och kunde penetrera vinden som ingenting trots lätt modell!!

    Med den nya ailerondifferentialen blev denna kärra underbar ! Påminner i flygegenskaperna mycket om en mindre heron också samt att den är byggd i foam som är mycket likt multiplex elapor i känsla och vikt samt ev stresstålighet (flugit detta ett år)

    Kan verkligen rekommendera FMS easytrainer 1280 som nybörjarkärra (den lärde mig flyga rätt väl - rätt mjuk epo vilket är bra i krascher och där det behövs förstärkas är det enkla mods) och FMS LET13 GLIDER (som andramodell var den bra för mig, riktiga segelegenskaper inte bara en "glider"!) Den har världens sexigaste raka framsvepta vingar och en relativt hal flygkropp och samtidigt är horisontella stabiliseraren av dihedral och har dubbla servohorn och pushrods fungerar det som dihedral på huvudvingen också?

    Mvh gott nytt år Gustaf

  2. #22
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    DS!!

    Var i förrgår ute och flög fms let13 - nybalanserad och dyktestad till perfektion och jag fick till bättre vindpenetration känns det som spontant, denna modell väger ej mer än 700g och spänner 1540mm.

    Jag var till en ny plats på ett enormt gärde kan man säga med stora fält och trädlinjer runt och ibland går skogsbrynet ut mot centrum på gärdet som en tjock allé.
    Det blåste på 5-6m/s men jag hamnade på en rätt vindskyddad del av åkern inte långt från en linje träd mot vindriktningen.
    Jag kastade upp planet och började leta höjd och termik men upptäckte rätt fort att det var hang - liknande effekt där jag flög - förstår inte till fullo hur DS fungerar och tyckte träden (är alltså på läsidan av träden ) var för långt bort för att ge uppvindar.

    Fortsatte leta lite men hamnade på samma plats igen och fortsatte resten av flygningen där och experimenterade med vinden ganska framgångsrikt.
    Jag granskade videon efteråt och förstod att det var dynamic soaring jag hållt på med och jag tycker att jag var på skevrodren för hårt i videon där jag var rädd för marken men annars var det helt ok !
    Titta gärna genom videons sista 50% där det mesta av det jag tror vad DS är ! På
    https://youtu.be/mW8NbatjLOA

  3. #23
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej!
    Gårdagens flygning; video kommer.
    Var iväg med fms let13 och tänkte flyga lite snabbt mest för att se hur de omplacerade röda LED:S skulle lysa upp kärran. Solen hade varit framme och värmt upp lite här och var, flög m vantar - väldigt obehagligt men vande mig fort.
    Jag flög upp högt och trimmade modellen för att leta efter termik eller nån form av lyft och över en massa träd hittade jag halvkraftig termik! Spenderade resten av flygturen där samt försökte få lite fin video av solnedgången, gillar ej att flyga i termik över träd, är rädd att en sänka skall få mig att behöva hämta motorsågen... .

    Allt gick bra och fick drygt 11 min flygning innan jag började frysa för mycket - kom in och landade perfekt.
    Desto duktigare seglare jag blir desto mer uppskattar jag fms let13 - det är en mkt bra segelkärra för sitt pris och storlek !

    Satt spoilerons och 6%trottel på återfjädrande switch som kraftfull broms med gott resultat, har även flaperon/spoileron-mix på ett vred dock på let13 är ej flaperons speciellt effektiva - de bromsar bra men det känns som att kärran blir lite instabil med så mycket lyft längst ut på vingen, då är spoilerons mkt bättre för denna modell. (Easytrainern däremot är flaperons mycket effektiva på,fungerar precis som flaps där.)
    Videon kommer strax

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •