Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Min utveckling och min flygning med videor, flygdagbok MPX Heron,Fms:EZtrainer&Let13

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Min utveckling och min flygning med videor, flygdagbok MPX Heron,Fms:EZtrainer&Let13

    Hej allesammans!

    Jag märker att jag kapar mycket trådar med mina frågeställningar och ibland irrelevanta utsvävningar så nu startar jag en tråd för mig själv där jag kan ställa mina frågor och berätta om min utveckling inom RcSporten (RcSport låter bättre än hobby, visst?)

    Jag har flugit fixed-wing i snart ett år, köpte mina FMS modeller; Easytrainer och Let-13 i tidig vår 2015 och då hade jag i ett drygt år flugit stora och små (bara RTF-fast-pitch upptill 500-storlek) helis samt en hubsan x4 och en syma x8c (500-storlek) men jag flyger numera nästan exklusivt flyg och då motorseglare, redan som 8-åring med hobbexkatalogen i hand ville jag ha en motorseglare och nu 25år senare köpte jag min pojkdröm.

    Började med let13 och utan någon kunskap förutom simulatorer byggde jag den (utan TP-insikt) och slog stock-TX:en på "deltavinge" dvs elevon-mix och skickade den kraftigt i marken med en hjulning vilket slog av vingspetsarna och satte lagren i motorn ur synk sas.
    Arg åkte jag och köpte Easytrainern från fms (1280) vilket är en bix1a i princip men bättre kvalitet och där hade jag lärt mig min läxa och lärde mig om TP och genomförde många lyckade flygningar och den lärde mig flyga,.. nån månad senare tänkte jag sno landningshjulet från den förstörda let13 men upptäckte att jag hade skaffat skills för att laga vingspetsarna och motorn - sagt och gjort och nu var mina skills mer kompatibla med den lite mer svårflugna let13 glidern.

    körde dessa månader med stockTX och sedan skaffade jag en futaba t8j och en till dimension öppnade sig.

    Nu har jag införskaffat en mpx Heron - den bästa kärra jag flugit hittills! och det är väl den tråden kommer handla mest om och flest videor kommer att spelas in från.

    Har några frågor direkt; Jag har nu mixat min radio till "fullhouse glider" och då klaffar och skev är exakt lika stora och löper längs hela vingen är möjligheterna i princip oändliga.

    Jag bestämde mig för att skippa flaps helt och hållet, har crow för landning och camber (3mm klaff och skev nedåt verkade vara perfekt för denna modell) för att vinna mer energi vid kraftig termik och reflex (ca 2,75mm uppåt) - kanske skall öka denna - farten ökade vid påslag men ytterst marginellt. Dessa mixar utvärdades dock under 20min flygning i 5-6m/s och behöver testas under bättre förhållanden innan den är skriven i sten.
    Jag passade på att mixa flap-Elevator också(aktiveras i crow men ej camber just nu, brukar man sätta linjärt elevatortrim på reflex och camber?) satte ett värde på 12% och den pitchade upp en del så ställt om till 18% - tror det blir bra.
    Tar gärna mot synpunkter på detta!!

    frågeställning 2;

    Skev till rodermix; jag körde med stockTX så länge att jag är van att koordinera svängarna själv, dessutom vill man väl ej i segelkärra ha för mycket kontrollytor röra sig och bromsa? dessutom är det lite jobbigt att kompensera mixen vid rolls och aerobatiska manövrar då jag redan koordinerar rollar med sidoroder , inputen blir lite knepig om man har 25% rate på sidan från skeven. bör jag stänga av den och glömma den utifrån min situation? Man vill väl försöka svänga utan att tappa energi i termikblåsor?

    Skevroder Differential!

    Jag har ej använt skevdiff ("Nedre skevet i en sväng rör sig ej lika mycket nedåt som motsvarande input uppåt") - min easytrainer hade inte råd med minskad rollrate och därav inget där och let13 gjorde jag samma. Dock känns det som att denna kärra skulle tjäna på det, vid full sida på skev och vid 100% utslag uppåt, vad bör ration nedåt vara i motsatt skev? skall jag börja med 50% och ta det därifrån?
    har jag rätt om jag säger att "dalvingen" (kunde inte låta bli, snowroller bromsar mycket mer 100% utslag nedåt? och svängen blir för tajt och kostar mer energi?

    Landnigen;

    Nu har jag använt kraftig crow vid landning, Heron är väldig stabil med crow och jag undrar om ni brukar ha crow på hela vägen ned på marken? Jag laddar upp en video där ni kan utvärdera landningen - den var lite hård, hade jag skruvat bort crowen i sista sekund hade jag kunnat flare:a bättre och rulla lite på landningen istället för att VTOL;a rakt ned i princip!
    hur gör ni? bromsar ni först och kör normal landning efter det eller har ni lite crow på hela tiden till marken?


    Tack för tips och nedan är min 3:e tur med min Heron, gjordes idag i över 5-6m/s , lägger även ut andra turen.

    Killenheladagen är min tubchannel och där kan ni se många av mina flygningar, tyvärr oredigerade för utvärdering av flygning men tar gärna mot kritik, kolla datumet först dock
    linkar tilll senaste 2flygningar (av 3 totala med Heron) nedan:

    flygning 2: En del termik, hann segla en del men mestadels experimenterande, blev jagad av en toktrimmad FPVBix3a de sista minuterna därav trottelpåslagen där (fick panik när han kom för nära=)
    På modellfält med en polare, flög 10+min först och kom på att kameran var av, landade, slog på kameran och flög hela denna videon utan att vara i närheten av att tömma 2.2A 3s batteriet! lite nostung och mycket joxande med höjdtrim då man skruvar av horisontella stabiliseraren så kan servoarmen snurra och hamna ur trim, har lärt mig sätta maskeringstejp över den nu.



    flygning 3 (helt neutral TP)5m/s och 7 i byarna, trimrunda, försöker få rätt utslag på dykrodret att svara på crow så den inte pitchar upp, behöver 7-10% till, gillar ej mixar som påverkar dykroder så börjar försiktigt)



    MvH Gustaf
    Senast redigerat av administrator den 2015-12-30 klockan 21:28.

  2. #2
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard stort smil tja

    Det skal du bare tage helt rolig (lung). Vi har alle været der. Nogen har så glemt der mere end andre, men det jeg har erfaret er at inden denne hobby er det meget toleranse og hjælpe villighed.

    Der er ikke slik at nybegyndere bare patter på de gamle. De gamler lære også af at blive stillet nogle spørgsmål. I blandt får man til og med en opvågner og en ny infaldsvinkel.

    Forum som dette er åpen for alle. De som får lidt ondt i røven kan jo bare lade bli at læse dine innlegg.
    Fortsæt du bare som før og utvikle din kunskap som du så senere kan stille til rådighed for andre.

    God jul

    PS: se om du kan sætte stjernen på træet med din quat ( hvis hun tillader det)

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Vad det gäller skevrodren så har jag alltid ställt så att skevrodret aldrig går neråt och speciellt på flygplan med långa vingar.

    Varför: Vet inte om du har hört talas om skevroderbroms, men det är så att ett nedåtfällande roder bromsar mer än ett uppåtgående roder.

    Detta gäller så länge som det inte är en helsymmetrisk profil.

    Vad menas med skevroderbroms: Det innebär att yttervingen i en sväng bromsar mer än innervingen och resultatet blir att yttervingen vill "backa" och då behövs extra utslag av sidoroder för att få en ren sväng vilket blir ytterligare en onödig broms.

    Det går fortfarande att rolla med bara ett uppåtgående skevroder, rollhastigheten blir givetvis något lägre och ställer lite högre krav på piloten och lite mera is i magen.

    Jag har också modeller med kråk-broms, jag bromsar som regel ända ner till marken men det beror på vilken fart modellen kommer med, högre fart så vill jag gärna plana ut inför sättningen för att inte riskera att slå sönder modellen.

    Annars så fungerar enbart uppåtgående skevroder bra som bromsar men då är det viktigt att hålla flygfarten för det är bara sjunkhastigheten som ökar. Det gäller både motor som segelflyg.

    Jag har tittat på dina filmer men ska jag vara ärlig så säger mig inte dina filmer någonting, jag hade önskat att det varit filmat från marken så att man hade kunnat bedöma hur modellen flyger. Men det går säkert fler "tåg".
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4

    Standard

    Differential på skevrodren kan oftast ställas in på olika sätt. Antingen genom att ställa ändlägena på servona olika upp och ner eller genom funktionen differential (futaba har säkert ett eget namn för det också...).

    Differentialfunktionen kan man ibland styra med en switch eller med knyta en inställning till varje flight mode. Du kan då få fulla utslag upp och ner i ett acro läge men de vanliga glidarlägena så kan du nöja dig med att väldigt lite utslag neråt på skevrodret, eller kanske bara uppåt. Du kan eventuellt simulera riktiga flight modes genom att knyta flera funktioner tilll en och samma knapp.

    Jag brukar normalt sett börja med 1/2-2/3 delar utslag på den stigande vingen, dvs den där skevrodret pekar nedåt. Men jag förbannar just nu vädret då jag vill gå ut och prova hur det bär sig åt helt utan ett utslag nedåt.

    När det gäller camberinställningarna och bromsen så bör du om möjligt mixa in lite höjd/dyktrim så att modellen blir så neutral som möjligt.

    På min tunga Bandit som landar med rejält med spoileron så måste jag mixa in ganska mycket dykroder. När jag matar in spoileron i hög fart vid landning så ställer den sig ändå med nosen flera centimeter högt under inbromsningen. Jag tycker att det ser så skönt ut att jag ofta kommer in onödigt fort och nästan släpar häcken på planet i gräset i tjugo meter under tiden farten avtar. Spoileron har fördelen att det motverkar stall och att inga roderytor sticker nedåt vid landning, med flaps som broms så sticker flapsen ner och kan ta i marken vid landningen.

    Jörgen

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Varför: Vet inte om du har hört talas om skevroderbroms, men det är så att ett nedåtfällande roder bromsar mer än ett uppåtgående roder.

    Detta gäller så länge som det inte är en helsymmetrisk profil.
    Du glömmer nog attackvinkeln. Jag är säker på att det gäller även för helsymmetrisk profil i alla fall i måttlig till låg fart. Flyger jag annat än fullgasrepor med t.ex. Multiplex Acromaster eller Modeltech Magic Extra så blir det renare svängar med differential, så därför har jag det även på desssa plan. Jag använder 100% upp, 60% ner.
    fredrik

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Du glömmer nog attackvinkeln. Jag är säker på att det gäller även för helsymmetrisk profil i alla fall i måttlig till låg fart. Flyger jag annat än fullgasrepor med t.ex. Multiplex Acromaster eller Modeltech Magic Extra så blir det renare svängar med differential, så därför har jag det även på desssa plan. Jag använder 100% upp, 60% ner.
    Det är klart att skall man hårddra det så stämmer det säkert, anfallsvinkeln på vingen ligger väl på ca 1 grad så det är nog riktigt, är man en riktig finflygare så kanske det märks, jag gör det definitivt inte.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack Karstena och alla andra som vanligt för vettiga inlägg! !
    Jag satte så ailerons gick 1/3 nedåt i förhållande till uppåt och fick en mycket trevlig flygtur och modellen var trevligare i kraftig bankning och förlorade ej höjd eller fart vid lite bakning så skevdifferetialen var jätteviktig för denna modell, fick inte alls samma dramatiska effekt på easytrainern så behåller fulla kast på skeven där då den ej har råd med 1 promille sämre rollrate! , läggs ut strax.
    Angående mina videor, det blir en video för varje flygning och givetvis åker ej alla upp och de är oredigerade så jobbigt att kolla hela givetvis, jag använder dem för att utvärdera flygningen när den är färskt i minnet - jag kan tydligt se i kameran när jag får lyft och ibland hittar jag termik i inspelningen som jsg missat i flygningen och då lär jag mig mycket.

    Låter dumt men vad menas en profil som är helsymmetriskt?

    Jag tänkte göra såhär för "fullhouse"-Glider funktionerna tar över alla tillgängliga P.Mixar så jag skall använda två olika Modell minnen i samma kärra HeronACRO och Heron Glider där HERON ACRO saknar camber mixen och istället följer flapsen aileronsen rörelse för axelriktiga superrollar, snaproll på en switch så om jag vill leka aerobatik så använder jag det minnet och för crosscountry och soaring kör jag normala flygläge (där jag gjorde en snabb axial roll utan roderinput m 100%Rate men nedåtgående skev en tredjedel och det påverkade ej så mycket (och kärran är 2.4m bred!)

    Jag skall kardborra en kamera på en kepsskärm för att försöka få lite video nedifrån som jag kan klippa in. Vill gärna att ni ska höra ljudet Heron gör när den lågsniffar förbi i hög fart utan motorn på!

    Tack för all input !
    Denna kärra har också lärt mig skillnaden i känsla och utseende när en vindby gör att planet bankar (och man ev sätter lite sidtrim) och (som oftast) att det INTE är vind som får vingen att banka/klippa utan termik finns där oftast och det har gjort att jag har lättare att hålla mig i luften längre utan motor, speciellt camber /reflex -funktionen var ju guld värd!
    Om jag går upp mot.vinden i camber och står i stort sett still och flyter så switchar jsg i reflex i stället och kärran ökar farten direkt !! Hur har jag klarat mig utan?
    8-10m/s idag - skall ändå ut med easytrainern och kolla att den klarar denna vind!

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag har mixat in höjd på flaps-kanalen så crow:en inte pitchar mig upp alls längre (i en given landhastighet , kommer jag mycket fortare måste jag kompensera lite givetvis .

    Tack för alla värdefulla Tips och förhoppningsvis kan folk använda denna tråd som är osäkra på "fullhouse glider setup " speciellt då med futaba T8J! Den klarade det!

    Futaba T8J prioriterar för den motsägelsefulla mixar ex i camber läge då elevatorn följer flapsen bör den ju kompensera lite vid camber men den gör inte det - automatiskt") vill jag ha det får jag skapa en Pmix för det men när oftast i kraftig termik så åker ju häcken upp och slår jag till camber då hamnar modellen i bra anfallsvinkel för stigning så varken reflex el camber får elevator - mix!
    Lägger ut en video strax; 5:e flygningen i förrgår med aildiff på för första gången och justerade camber och reflexlägen så de var perfekta ! 6m/s men Heron struntar i om det blåser det verkar nästan som den gillar vind och fart!
    Mvh Gustaf
    God fortsättning

  9. #9
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Helsymetrisk: Vingprofilen är lik både på översidan och undersidan, förekommer som regel på konstflygningsmaskiner där man vill att flygplanet skall uppföra sig på samma sätt oavsett om den flyger rättvänt eller upponer.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ah! OK; kan man kalla ett helt plan vinge utan nån camber åt nåt håll symmetisk också? Eller måste det vara en "airfoil" med symmetrisk camber ovan och under?

    Blir det inte samma effektskillnad i pitch på hög- respektive lågvingat med spoilers som flaps dvs som jag förstått det att om du ger klaffar på ett lågvingat plan ex warbird där TP:s centrum är ovanför vingen så kan det 99/10ggr pitcha ned i stället för upp so, en högvingad ex klassisk cessnamodell pitchar upp vid klaffsättning! Hur blir denna effekt vid helsymmetri i vingen? Mvh Gustaf

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Här är länk till senaste flygningen, 4;e tror jag på närmaste fältet, unedited självklart.. en del fin segling här, detta var första flygningen med aildiff på och man kan se en skillnad i planets uppträdande vid svängar från förra videon, provade mest ut camber och reflex här och fick till det rätt bra, kanske 0.5mm mindre nedutslag (nu går jag från MPX instruktionsbok som grund)



    bör vara klar när ni läser dettta !
    mvh Gustaf


    ps Uppsala är fantastiskt vackert i denna video, synd att bländren är så usel samt FR också dålig..
    Senast redigerat av administrator den 2015-12-30 klockan 21:29.

  12. #12
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nja, visst kan man kalla en vinge som är helt plan för symetrisk, men det blir en dålig flygprofil.

    Luften kommer att avlösa långt fram på vingen och skapa mycket virvlar och ett stort motstånd, det går mycket energi bara till att hålla den i luften.

    Det är viktigt att hålla luftströmmen kring profilen så långt bak som möjligt innan den avlöser och skapar turbulens.
    Man bör se till så att det går så lite energi som möjligt till att skapa tillräckligt med lyftkraft och så mycket energi till som möjligt till att få fart framåt. Sen är det alltid en kompromiss med profiltjockleken om man vill ha mycket lyftkraft eller hög fart.
    Senast redigerat av LIP den 2015-12-25 klockan 23:06.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Vad tror du om kf3 profil på en dreamflight alula? Och en fibersparre extra hela vägen till dlg-pinnen?

  14. #14
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard her sånn æ d me cg



    Senast redigerat av administrator den 2015-12-30 klockan 21:29.

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Bara en reflektion, utan att läst allt. Seglare är annorlunda typer som har motorn på en switch, av/på och crow/flaps/broms vad det nu vara monde på gasspaken. Vid landning använder de alltså gasspaken för att reglera nedfärden på ett mycket precist sätt. Detta är anledningen till att multiplex är så poppis hos segelflygare, för att de tidigt kunde mixa gasspaken mot crow på ett vettigt sätt.

    Värt att prova? Jag själv har inte vågat än...

    Superhero

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag hade crowbroms en på undre delen av trottelhalvan först och trotteln på över, dock ändrade jag tillbaka att ha crow på ett centralvred, kändes bekvämare!

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Vill tipsa om en mycket bra och rolig rc-simulator, testat några (flesta) och denna (PicaSim) är riktigt bra gjord och fullversionen (32kr i Android store) har många flyg (existerande flyg mestadels segel och hangmodeller men även f18 och GeeBee med många landskap att välja mellan och inställningar för vind och flygplanets ballast och TP - allt går att ändra , mycket challenges; F3F och crosscountry-soaring; limbo är bara några.

    Mycket bra att slå ihjäl tid på buss och dass - rekommenderas varmt spec för segelpiloter!

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    En tanke bara; när jag gjorde mina testdykingar igår för att testa ut nya TP upptäckte jag att Heron får ett mycket tillfredsställande vinande ljud i högfartsdykning och den klarade av kraften i vändningen i botten mkt bra men någonstans måste en gräns finnas?'dvs att det går så fort i en dykning att höjdroder inte längre har kraft att häva dykningen? Är detta vanligt med foamies? Eller kan jag med gott samvete göra mina vinande högfartsdykningar? Mvh Gustaf

    (Jag arbetar på en keps-cam, limmar kardborre på så snart blir det flygvideor från 2 perspektiv!)
    Mvh Gustaf

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Kom på en sak jag undrade över, jag har gjort en mix där flaps följer ailerons rörelser i en ratio på 50% av aileronutslaget just nu, finns det någon anledning till att använda denna mix annat än aerobatik? Kärran rollar ju utan och jag kan behöva P.Mix -platsen (börjar bli trångt! ) så frågan lyder: finns det några segelegenskaper som på något sätt förstärkt om man låter flapsen följa ailerons? Kan tänka mig att det kan vara bra vid typ F3F eller vad det heter men jag håller inte på med det (än) men då brukar man väl mixa flapsnap som jag förstår dvs elev》flaps ? Det behöver jag inte heller..

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Skevroderverkan lär ju vara avtagande ju närmare mitten av vingen du har skevroder. Men en vinge kan ju stalla och då brukar skevroder som är placerade mer ut mot vingspetsen bli mer eller mindre verkningslösa men om man har möjlighet att dra på motorn i eller nära stall kan man få luftström från propellern att verka över vingens mitt och har du då skevroderfunktion där som i ditt fall kan du nog få lite skevroderverkan då. Så jag tror nog du kan ha nytta av skevroder längs hela vingen. Förr hade man ofta smala skevroder längs hela vingens bakkant på motordrivna RC-modeller och det fungerade bra (men man hade nog långa smala skevroder mest för att det var enklare med linkaget i det fallet eftersom man oftast bara hade ett servo till skevrodren förr som satt i mitten på vingen - idag har man ju oftast två servon, ett till vardera skevrodret).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-12-27 klockan 12:45.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •