Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Nästa steg?

  1. #1
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard Nästa steg?

    Hej alla seglare!
    Har i sommar upptäckt hur härligt det är med den lugna och sköna flygningen som just en elseglare ger.
    Så jag önskar lite hjälp med förslag på en lämplig modell för nästa steg efter en Multiplex Heron som jag har flugit en del i sommar. Det skall vara en elseglare gärna i komposite och runt 4 meter i spännvidd.

    //
    Jonas

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Kolla om Lennart har kvar sin daidalos. känns som en mycket prisvärd 2,5 meters seglare.
    har själv inte byggt klart min än men dom jag känner som har en verkar väldigt nöjda.

    Vet inte om du kan se annonsen utan att vara medlem dock ?
    http://www.svensktmodellflyg.se/kopo...=1&msgid=37689

    Om inte gå in på rcteknik.se och kontakta lennart där.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Hej alla seglare!
    Har i sommar upptäckt hur härligt det är med den lugna och sköna flygningen som just en elseglare ger.
    Så jag önskar lite hjälp med förslag på en lämplig modell för nästa steg efter en Multiplex Heron som jag har flugit en del i sommar. Det skall vara en elseglare gärna i komposite och runt 4 meter i spännvidd.

    //
    Jonas
    Är du ej nöjd med din Heron eller så nöjd att du fått mersmak? Jag har en med 7flygningar på och älskar den mer för varje flygning, i mitt tyckte mycket kompetent i termik! Har du hangflugit med din? Vill veta hur den står sig där! Skulle kanske vänta till jag fått mer spsktid med den då hangflyg kan vara farligt för modellen?

  4. #4
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej
    Jag är riktigt nöjd med min Heron, har nog över 100 flygningar på den nu.
    Riktigt skön och avkopplande flygning.´Har ännu inte testat flyga hang med den men är klart sugen på det.
    Ja, jag har helt klart fått mersmak för just segelflyg. Har även skaffat mig en lite större kärra men har ännu inte haft tid att testa den.

    //
    Jonas

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Vad härligt
    Ja den presterar väl i hela fartregistret man kan flyta sakta och stå still i vind men den verkar må bäst av lite fart och moment! och som den tar höjd i termik?! Som en varmluftsballong!
    Lägg sedan till det härliga woooshet vid högfartsdykning, Lovely!
    ! Vad flög du med för batterier i din Heron? Var det stock-komponenterna (motor, servon, esc) du körde?
    Jag kör min på Xpower 3s2200 just nu och det fungerar mycket väl, tyvärr har jag taskig budget just nu och har inget sätt att mäta elåtgången i denna kärra så när jag flugit 20min vet jag ej om jag blåst 70% eller 30% av kapaciteten, jag använder motorn nästan bara med full kraft för att komma upp (tar ~10s x 3-7ggr per flygning. ) och segla jag kör dubbla timers, en som bara är på i segelläge så jag vet
    iaf hur lång tid motorn varit igång och hur lång tid jag seglat bara...
    Aldrig nått cutoffen iaf och när jag programmerade radion (2h typ var kärran på hela tiden m ett gammalt 2s1500 och det var ej i närheten av att ta slut då det laddades upp på ca 40min under 0.8C
    Skall köpa mätare vid tillfälle men kan du med dina 100 flygningar sprida lite ljus kring flygtid m 3s2200 (35C!) Har som sagt originalsetupen från MPX!

    Vad är nya kärran för något? Mvh Gustaf

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gustaf - har du ingen laddare där du kan se hur mycket energi (mAh) du laddar in i acken efter dina flygningar ? Om inte så rekommenderar jag att nästa investering bör bli denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=78381
    Såvitt jag sett så är det samma laddare som iCharger 106B+ (äger båda modellerna) och det är relativt billiga laddare som fungerar utmärkt vilket är en mycket bra investering för att skydda ackarna vid laddningen. Köp inget billigare än denna Reaktor-laddare - det är i alla fall mitt råd.
    Roger

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Gustaf - har du ingen laddare där du kan se hur mycket energi (mAh) du laddar in i acken efter dina flygningar ? Om inte så rekommenderar jag att nästa investering bör bli denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=78381
    Såvitt jag sett så är det samma laddare som iCharger 106B+ (äger båda modellerna) och det är relativt billiga laddare som fungerar utmärkt vilket är en mycket bra investering för att skydda ackarna vid laddningen. Köp inget billigare än denna Reaktor-laddare - det är i alla fall mitt råd.
    Roger
    Hej Roger och tack!
    Nej jag har bara ~5st "RTF"-laddare som laddar 7,4V och 11,1V-accar (lipo) med 1C (en kan jag ändra 0.2C - 1.2C) och så futaba TX-laddare (120ma) ochdå jag hört att jag ej bör ladda med mer än 1C oavsett vad accen säger och mina gamla kärror har i princip samma setup och strömåtgång och där har jag nått cutoffen nån gång och en gång faktiskt så illa att den stängde ned motorn. ?..6s glidflygning senare startade motorn igen som tur var (detta var första flygningarna) men jag fick en bra känsla för hur "långt" accarna håller då jag flög uteslutande 2s1300r på 20C och hade inte riktigt behov att veta hur mycket jag stoppade in i accen igen.
    Nu däremot börjar det kännas viktigt när jag flyger större (o dyrare) accar och sl, jag skrev har jag 0 uppfattning hur mycket jag förbrukar annat än hur lång tid det tar att ladda upp accen igen - det pekar åt att jag bara drar ca 25-40% av 3s2200 under mina ca 20min flygningar.

    Roger du har nog rätt att nästa inköp bör vara en laddare som visar spänning och antal A laddade och tack för länken men är det bara för den sakens skull eller är det någon annan fördel en dyrare riktig laddare har över de billiga jag använder?
    Du förstår jag försöker komma undan med att köpa en voltmätare vilket jsg också behöver för att kunna mäta olika setups och tänker att genom att se hur mångs volt batteriet lämnar räkna ut tillräckligt precist hur mycket kräm som är kvar? Ser ju iofs ej obalanserade celler då eller kan man mäta dem individuellt genom balanssladden med voltmätare(multimeter)?

    Mvh Gustaf Boholm

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Gustaf,
    En bättre laddare är oftast bättre på allt men främst mycket exaktare med balanseringsladdningen. Dessutom kan den vara snabbare att ladda - och det gäller inte bara i jämförelse med dina enkla laddare utan även i jämförelse med de som kan förefalla vara hyfsat lika. Har en kompis som under ett par år körde med en inte speciellt billig laddare men han hade bekymmer med balanseringen och laddtiden med sin egen laddare. Han fick då testa min iCharger och balanseringsladdningen gick avsevärt snabbare och acken fungerade dessutom bättre enligt honom. Så samma dag beställde även han en iCharger som han är väldigt nöjd med. Dessutom får du som du förstår bättre koll över dels urladdningsnivån men även över hur cellspänningarna ligger efter att du kört med acken. Och vad gäller iCharger och Turnigy Reaktor så kan du även mäta Ri (inre motståndet i acken) och även om det kanske inte stämmer exakt så kan du i alla fall få en uppfattning om hur acken förändras med tiden. Ofta är det en cell som ger upp först och som då får avsevärt högre Ri än övriga.
    En BRA laddare är en mycket bra investering som kan spara mycket på ditt batterikonto. Och t ex den laddare jag länkade till kostar ju inte mera än ungefär 2 ackar i den storlek du använder i din Heron.
    Sen behöver du givetvis en strömkälla som kan lämna 12--18V likström och några ampere. Men har du inte jättebråttom så räcker det med ett powersupply på typ 60 W för den typ av ackar du använder idag när du laddar hemma från 230V. Sen skulle inte jag vara rädd för att ladda med 2C - det gör jag regelmässigt sen flera år på mina utomhusackar. Inomhusackarna laddas med 3S mest för att man behöver ladda dom snabbare och dessutom är det billiga ackar så räcker dom en säsong är det OK.
    Roger
    PS: Som du laddar idag så har du helt enkelt "noll koll" på dina ackar. Låter hårt men tyvärr är det så.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag köpte mig en B6 (ej kopia) och en trave kontakter och den är en fröjd att använda. Kostar under 300kr.

    Laddar allt möjligt, kan programmeras, kan cykla och räknar mAh vilket är kanon. Jag har en enkel 220-12v från Biltema men många använder en gammal laptop-strömkälla istället. Jag har en del NiMH ackar från då jag körde metanol eller segel och det är kul att kunna få ett kvitto på deras kondition.

    Har du råd lär iChargern vara "the shit" dock men redan B6:an kommer utklassa dina nuvarande laddare misstänker jag.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med såpass liten prisskillnad som mellan B6 och Turnigy Reaktor 250W (samma som iCharger 106B+ av allt att döma) så finns det ingen anledning att inte köpa Reaktor-laddaren. Men håller med Kristoffer att även hans B6 säkert är väldigt överlägsen de laddare Gustaf har f n.
    Roger

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Jag köpte mig en B6 (ej kopia) och en trave kontakter och den är en fröjd att använda. Kostar under 300kr.

    Laddar allt möjligt, kan programmeras, kan cykla och räknar mAh vilket är kanon. Jag har en enkel 220-12v från Biltema men många använder en gammal laptop-strömkälla istället. Jag har en del NiMH ackar från då jag körde metanol eller segel och det är kul att kunna få ett kvitto på deras kondition.

    Har du råd lär iChargern vara "the shit" dock men redan B6:an kommer utklassa dina nuvarande laddare misstänker jag.
    Tack grabbar! Och ja, Roger som jag sade har jag noll koll på accarna, mina 2s accar beter sig som när de var nya och ger samma flygtider som 9mån sen även om det inte säger så mycket om deras skick så fungerar de mkt väl och är "välformade" men 300 kr alltså för en i er åsikt OK laddare? Förutsatt att jag hittar nåt att driva den med. .. laptopladdare m 12V likström?

    Tack Mvh Gustaf

    (Hur räknar jag min teoretiska motortid utifrån fullt ös)

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja Gustaf - 47 Euro ungefär vill jag nog hävda.
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    B6 kostar knappt €30
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/...ehouse%5F.html

    Men har du pengarna, köp den vassare laddaren!

    Jag tror iofs de flesta RTF-laddarna är rätt beskedliga i laddström och att de inte skadar batterierna.
    Jag höll dock på att gå upp i limningen när jag skulle ladda min ~2000 3S och den höll på i flera timmar.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag hade en B6 men den förstörde 4S och 5S-ackar, så den gick i runda arkivet (soptunnan). Jag rekommenderar i stället iCharger. Den kan dessutom hålla koll på dina ackars åldrade om du regelbundet och under samma omständigheter (laddtillstånd, temp) mäter Ri. Det går att driva en iCarger med ett nätaggregat för bärbar dator OM MAN VET VAD MAN GÖR. Man måste räkna på laddeffekt + 80% verkningsgrad. t.ex. Ladda 3S med 8A ger 3 * 3.7V * 8A = behövd laddeffekt 88W. Det behövs ett nätaggregat som har 110W effekt eller mer (88 / (1-0,20 ). 20% bort då laddaren har 80% verkningsgrad.
    fredrik

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag laddar mest 3S2200 eller mindre hemmavid och med 2C-laddning och har hittills klarat mig utmärkt med ett 5A/12V powersupply till mina iCharger/Turnigy Reaktor-laddare. Men med större ackar och högre ström så ökar givetvis effektbehovet på powersupply'en. Sen skulle jag inte tveka på att lägga nån hundring ytterligare och köpa den laddare jag länkat till jämfört med en B6. Men var och en bestämmer vad man vill lägga pengarna på - alltså en bra laddare eller ersätta trasiga ackar vilket kan bli konsekvensen med en mindre bra laddare. För mig är svaret kristallklart och jag har kört iCharger under många års tid (i stort sett sen den debuterade på marknaden). Sen finns det säkert ännu bättre och dyrare laddare men iChargers mindre laddare (och inte minst Turnigy Reaktor) har en bra prestanda/kvalitets/pris-nivå - om man klarar sig med de laddprestanda dessa har (max laddeffekt och max antal celler).
    Roger

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    OK jag har några agg som bör fungera med b6:an (har ej råd med icharger just nu) och det är snålt om laddare på beg -sidan så får nog bli en sådan.
    Det blir ganska intressant att se hur accarna mår då jag tror att jag är snäll mot mina accar och att de håller typ samma laddning som nya.
    Dessa billiga RTF-laddare kanske inte är så dåliga man tror? Jag har ändå uteslutande använt dessa i nära ett år och kört väldigt många cykler på accarna men som sagt vi får se jag beställer nya laddaren lagom till Jan.
    Tack allesammans!
    Mvh Gustaf

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag hade en B6 men den förstörde 4S och 5S-ackar, så den gick i runda arkivet (soptunnan). Jag rekommenderar i stället iCharger. Den kan dessutom hålla koll på dina ackars åldrade om du regelbundet och under samma omständigheter (laddtillstånd, temp) mäter Ri. Det går att driva en iCarger med ett nätaggregat för bärbar dator OM MAN VET VAD MAN GÖR. Man måste räkna på laddeffekt + 80% verkningsgrad. t.ex. Ladda 3S med 8A ger 3 * 3.7V * 8A = behövd laddeffekt 88W. Det behövs ett nätaggregat som har 110W effekt eller mer (88 / (1-0,20 ). 20% bort då laddaren har 80% verkningsgrad.
    Kan du utveckla hur den förstörde ackarna?

    Det känns ju inte så bra för mig som just börjat använda en 4S ack.

    (Jag vet att det finns kopior på B6 och det var rejäl skillnad under locket på vissa av dem så om du vet om du hade en riktig eller en kopia vore det också bra att veta)
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Kan du utveckla hur den förstörde ackarna?

    Det känns ju inte så bra för mig som just börjat använda en 4S ack.

    (Jag vet att det finns kopior på B6 och det var rejäl skillnad under locket på vissa av dem så om du vet om du hade en riktig eller en kopia vore det också bra att veta)
    Mina laddare är blinda, billiga och långsamma men de förstör inte accar i alla fall

    Vad är skillnaden egentligen om man bortser från de givna fördelarna med att man kan övervaka hur mycket A man får tillbaka i accarna och deras motstånd och de andra funktionerna som lagringsladdning, cykling och ökad laddstyrka.
    Dessa billiga laddare laddar genom balanskabeln om det var nån oklarhet kring det och de verkar göra jobbet bra så det är intressant att veta vad man betalar för när det gäller vanlig laddning av 3s2200 t ex i en icharger eller en riktigt billig balansladdare från fms?

    Mvh Gustaf

  19. #19

    Standard

    Prispressen på ett RTF flygplan med laddare, sändare, batteri och så vidare är extrem. Men en tillverkare som är mån om sitt rykte får antas vara försiktiga med hur dåliga prylar de skickar med paketet. Jag skulle tro att FMS laddare är ganska säker att använda, men man kan inte veta utan att mäta vad den gör.

    Orkar man mäta på dem så att man vet att de inte överladdar batteriet och dessutom är nöjd med att det tar lång tid att ladda så är det nog ok att använda. Då du flyger segelflygplan så behöver du inte ladda en hel hög batterier, men om du skulle ut och flyga en förmiddag med 2-3 vanliga plan så blir det lätt att man måste sitta och ladda i sju timmar... Jag överdriver inte.

    Jag tvivlar på att en tillverkare som kopierar en budgetladdare som IMax B6 tänker så mycket på sitt rykte, säkerhet eller något annat. Förutom extrem prispress då... Mina erfarenheter av laddare som är rena kopior eller tydligt baserade på Imax B6 är inte bra. Tyvärr så täcker den beskrivningen de flesta laddare från Kina. I mina ögon är alla kinesiska laddare B6 kopior tills motsatsen bevisats.

    iCharger har bevisat att de bryr sig om sitt rykte och även om den ser ut som en B6 Kopia så är det helt annan mjukvara och elektronik.

    Mät spänningen per cell när du laddar med din RTF laddare, om den inte laddar till över 4.20v så kan du fortsätta använda den tills du vill ha en bättre laddare. Jag har själv en Orion RTF laddare från ett kyosho kit i bilen för de fallen då man bara tänkt flyga ett par batterier men sedan ändrat sig när man är på fältet. Med ett parallellkort så kan jag ladda upp två 2S2100 batterier på lite över en timma.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Hej alla seglare!
    Har i sommar upptäckt hur härligt det är med den lugna och sköna flygningen som just en elseglare ger.
    Så jag önskar lite hjälp med förslag på en lämplig modell för nästa steg efter en Multiplex Heron som jag har flugit en del i sommar. Det skall vara en elseglare gärna i komposite och runt 4 meter i spännvidd.
    //
    Jonas
    Hej Jonas!
    Vad menar du med komposit och varför just runt 4m?
    Vilken typ av flygning är du ute efter (termik, fart, aerobatic eller lite av varje)?
    Själv flög jag Multiplex Cularis och Easyglider (+ lite TopModel Astra) sommaren 2014 och ställde upp i ElSegelUtmaningen på Svensktmodellflyg.se för att lära mig flyga termik.
    Till säsongen 2015 köpte jag mig en begagnad Super AVA Pro El med skev och klaff. http://www.rcteknik.se/Katalog?ccp=2126&pcp=4183 AVAn är en renodlad termik drake och underbar att flyga men några rollar och snabba farter blir det inte.

    /Petrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •