Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Camber och reflex m flaperons?

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Camber och reflex m flaperons?

    Hej!

    Har ställt in camber och reflex på min Heron med mycket goda resultat och undrar om min fms easytrainer skulle kunna utvinna mer kraft ur termik om skeven ställdes i camber och reflexposition ,jag tänker prova!

    Några tankar kring det?
    Let13 glidern tänker jag också prova det på den har länge men smalare skev och bör ge mer effekt, börjar med.2-3mm upp och ned.
    Mvh Gustaf

  2. #2

    Standard

    Jag vet inte hur det här påverkar på olika modeller, en Blaster 3 är min enda bra seglare och där är de rekommenderade inställningarna mellan 0.5-1mm. Där då 1mm ner är en ren termikinställning. Men jag har tyckt mig märka att det går att ha nytta av 1.5-2mm camber som en andra termikinställning.

    Jag hade nog gärna provat lite fler flight modes för att jämföra olika kamberinställningar. För du använder väl flightmodes för att styra det här?

    Jörgen

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Pröva går ju alltid, men det är sällan optimalt att ändra välvningen (camber) utmed endast en del av vingens spännvidd. Trial and error är det som gäller.

  4. #4

    Standard

    Vad innebär camber på roder? Ett utgångsläge som är annat än noll? Finns Camber i Futaba T14SG-sändaren när man kör Flying Wing.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Camber (välvning på ärans och hjältarnas språk) avser vingprofilen. Om vingprofilens centrumlinje inte är helt rak har profilen välvning. När ett roderutslag ges innebär det i praktiken en förändring av vingprofilens välvning vilket i sin tur förändrar såväl lyftkraft som luftmotstånd.
    "Reflex" brukar oftast användas som benämning då vingprofilens centrumlinje nära bakkanten böjer av åt motsatt håll mot den huvudsakliga välvningen. I praktiken kan man säga att vingprofilens får en ankstjärt. Vingprofilens med detta utseende användes ofta på flygande vingar för att minimera vingens 'nos-ner'-moment.

    Här är ett exempel på en välvd vingprofil med 'reflex':
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Reflex_camber_line.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	19,5 KB 
Id:	56259
    Senast redigerat av Michael den 2015-12-23 klockan 22:24. Anledning: Lade till en bild

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tckar! Jorgen! Ja, i min Heron som nu är fullhouse jag kör 3 fligtmodes på en 3switch med Reflex UP, cruise/normal i mitten och Camber (i detta läge är Skev>>Sidoroder-mix avstängd)

    Denna fråga behandlar mina mindre elseglare, huruvida camber/reflex skulle göra nåt för dem? Jag kommer prova när det går att flyga nästa gång! (halv storm ute) jag är mycket nöjd med camber och reflexinställningarna på min Heron, fixerade även batteriet väl och kan nu göra korrigeringar på TP med actionkameran som sitter med kardborre ovanpå canopyn, jag flyger ändå alltid med den så den kan lika gärna vara ett enkelt sätt att ändra TP för att mixtra fram det optimala för vind och väder! , markerade var neutral, lätt framtung var på kardborren också.
    mvh Gustaf

    tack för alla tips!

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag är inte så säker på att det är tyngdpunkten du skall ändra på när du flyger i blåsväder.
    Tyngdpunkten den skall naturligtvis vara på rätt ställe, men skall du flyga när det blåser mycket eller vid stark termik är det nog bättre att laborera med vingbelastningen för du vill ju ha upp farten och behålla farten när det är blåsigt för att ta dig framåt i motvind.

    Nu skriver jag bara om segelmodeller, det är annat när det gäller motorflyg.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Nå nej det er ikke TP du skal ændre det er bare T. Du skal tilføre mere vægt så du får en bedre penteration mot vinden. Tyngdepunktet skal altid være det samme. TP = er CG går jeg ut fra. Når det Gælder at tilføre mere vægt er et gevindstål i vingerøret en meget god løsning. Det kan desuten forlænges eller kortes ettersom man ønsker vægten.

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack LIP och Karstena ! Fortfarande ingen som faktiskt sagt om den skall balanseras neutralt (neutral CG=TP) eller som jag föredrar på mina andra seglare, flög idag med närapå neutral CG dvs planet lutade lätt nedåt m fingrarna på CG och flög i 5-6m/s och den har betett sig mycket väl tidigare men idag var det perfekt! Camber och reflex - switchen blev flitigt använd och reflexläget är perfekt att skära genom vindbyar med eller om man tappar hastigheten i vinden, känns som den här den 6:e turen så har jag fått den precis som jag vill ha den, det vsr mycket varmluft på väg upp men massa vind som skingrade den en del men hittade mycket områden med lyft så jag hade motorn på 3ggr X ca 10s på 16min flygning! För min erfarenhet är det rätt bra tycker jag, hittat perfekta crowläget för höjdrodermixen och landade bäst hittills! Väldigt nöjd samt 6 flygningar och inte ett märke eller problem med kärran. (Förutom en oladdad kamera idag Grr tror.jsg ska dra kraft från flygbatteriet till kameran)

    Utförde en 45°dykning och en 90°dykning (den visslade riktigt härligt) som TP-TEST jag läst man kan utföra på segelplan och den klarade dem bra så jag tror nu att CG är perfekt och markerade det. .Mvh.Gustaf

  10. #10
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Då jag väger ut TP hänger jag upp modellen i taket och ser till att stabilisatorn är vågrätt=0 grader, dvs. jag har ett lod som också hänger från taket i samma krok som modellen hänger i och flyttar/tillsätter vikter tills lodet pekar på tyngdpunkten där den enlig beskrivning skall vara.
    Finns det ingen anvisning var tyngdpunkten skall vara får jag räkna ut var medelkordan på vingen är någonstans och gå ut därifrån med 30-33% av medelkordan. Då tyngdpunkten är rätt enligt lodet skall stabilisatorn ligga i våg dvs. 0 grader

    Det finns även beräkningsprogram som man kan använda sig utav. Jag räknar som regel ut tyngdpunkten själv. http://www.willingtons.com/aircraft_...vity_calcu.htm

    Om du följer den här byggtråden kommer du få se hur jag väger ut TP. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...e-badkar/page4

    Här en variant på den metod som jag använder: http://www.willingtons.com/aircraft_...vity_calcu.htm
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Den har bulor på undersidan av vingen som CG-markeringar - sätter fingerspetsarna därunder och ser om den lutar eller är horisontell, är det mycket viktigt att vara mer nogräknad än så? Speciellt nu när jag fått den precis som jag vill ha den och modellen uppvisar mycket fina egenskaper vad gäller tyngdpunkt - de var bra tidigare men nu vågar jag nästan inte säga att man kan ha den bättre

    Är det vanligt för övrigt att vara rätt ivrig med camber/cruise/reflex-switchen? Flygturen idag blev det en massa knäppande med god och avsedd effekt! Mvh Gustaf

  12. #12
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Är du nöjd med din tyngdpunktsplacering, låt det då vara så. Med den teknik jag använder mig utav så vet jag att TP ligger där den skall vara. Jag skriver också 30-33% av vingens medelkorda, det betyder att du kan ligga inom den marginalen och ha bra egenskaper på modeller, sen gäller det bara fintrimningar men man skall nog då vara en erfaren pilot för att kunna avgöra vad som är optimalt.

    Camber/Cruise/reflex, det tolkar jag som att det är tekniken som gör det roligt eftersom möjligheten finns.
    Camber och Cruise det köper jag men att tycka att jag skulle ha fördelar med reflex-läge är jag mycket tveksam till, det skall nog vara en mycket högvärdig modell för att märka några viktiga fördelar med det.

    På högvärdiga fullskala seglare finns den tekniken och då används den för att snabbt kunna förflytta sig mellan termikblåsorna.

    Tycker nog att det är viktigare att lära sig modellens attityd mot horisonten för att kunna hålla samma fart i förhållande till omgivande luft oavsett om du flyger i medvind eller motvind.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack för svar!
    uppskattar tips från erfarna, desto mer jag lär mig om denna aktivitet, desto mer inser jag att jag har kvar att lära.
    börjar kunna läsa vind och väder hyfsat nu och kan hålla modellen i luften mycket länge utan motorns hjälp - det lossnade när jag insåg att när vingarna klipper så är det oftast faktiskt turbulens av termik och ej kärra som är ur trim/blåser åt sidan

    camber, cruise och reflex har min MPXHeron som har kontrollytor (klaffar,, skevroder) som går hela vingens längd och givetvis utrustar jag den med reflex och camber-lägen men frågan gäller egentligen mina seglare som är lite mindre och saknar klaffar - endast skevroder, jag undrar om det kommer ge likNANDE effekt att få skeven att göra samma sak(camber/reflex) som alla kontrollytor gör på min stora seglare?

    mvh Gustaf

  14. #14
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Nej, för tusan, använd inte skevroder som klaffar, (camber). Du kommer att få en heltokig modell.

    Däremot kan du fälla upp skevroder ca 15grader och få en utmärkt broms, men kom ihåg att hålla farten uppe för det är bara sjunkhastigheten som ökar.

    Skall försöka förklara: Om du tänker dig en vingprofil, drar en linje längst fram ifrån profilnosen till profilens bakkant, den linjen kallas kordalinje.
    När man bestämmer vilken anfallsvinkel en vinge skall ha så är det den linjen man mäter emot stabilisatorn tex. 1-3 grader beroende på vilken profil.

    När du fäller klaff,(camber som Du kallar det) och som jag beskriver ovan, drar en linje från profilnosen till profilens bakkant så ser du att du fått en mycket större anfallsvinkel.
    Detta gör att du får en avlöst vingspets och får i princip icke styrbar vinge.

    Om du gör tvärtom, fäller upp skevrodren, (det Du kallar för reflex), får du en modell som blir stadig som en "BUSS" med ökad sjunkhastighet.

    Man kan säga att det blir en superskränkt vinge. Jag förmodar att du vet vad skränkning är, (tordering, washout), olika namn på samma sak.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jag har provat med bägge skevroderen ner ("klaff") och bägge skevrodren upp ("broms") på mina F3A maskiner och det fungerade med bägge alternativen man jag hade ganska blygsamma utslag neråt då jag var rädd att skevroderverkan skulle bli dålig i lägre farter och att jag skulle få vingtip-stall. Jag använder numera bara skevrodren som broms dvs uppåt vid landning för att få lite bättre sjunk på finalen och modellen hålla sig kvar på marken lite lättare under utrullningen efter sättningen. Har en 2-läges brytare som jag slår till när jag vill ha "bromsen" på vid landningen (och ganska långsam servohastighet inställd vid uppfällningen). Jag har även trippel rates på en annan 3-läges brytare och det största utslaget (för skev/höjd/sida) är då valt inför landningen så jag har större utslag och kan parera lite bättre vid vindbyar och liknande nära marken. Man får prova sig fram till vad som kan passa ett visst plan huruvida "broms" som jag beskrivit kan vara lämpligt.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MythoS_Pro.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	146,4 KB 
Id:	56297  

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Nej, för tusan, använd inte skevroder som klaffar, (camber). Du kommer att få en heltokig modell.

    Däremot kan du fälla upp skevroder ca 15grader och få en utmärkt broms, men kom ihåg att hålla farten uppe för det är bara sjunkhastigheten som ökar.

    Skall försöka förklara: Om du tänker dig en vingprofil, drar en linje längst fram ifrån profilnosen till profilens bakkant, den linjen kallas kordalinje.
    När man bestämmer vilken anfallsvinkel en vinge skall ha så är det den linjen man mäter emot stabilisatorn tex. 1-3 grader beroende på vilken profil.

    När du fäller klaff,(camber som Du kallar det) och som jag beskriver ovan, drar en linje från profilnosen till profilens bakkant så ser du att du fått en mycket större anfallsvinkel.
    Detta gör att du får en avlöst vingspets och får i princip icke styrbar vinge.

    Om du gör tvärtom, fäller upp skevrodren, (det Du kallar för reflex), får du en modell som blir stadig som en "BUSS" med ökad sjunkhastighet.

    Man kan säga att det blir en superskränkt vinge. Jag förmodar att du vet vad skränkning är, (tordering, washout), olika namn på samma sak.
    Jag menar alltså att camber är både klaffar och skevrodren parallellt med varandra och ca 3mm nedåt från neutrala positioner s a s jag menar INTE att jag använder skeven som klaffar inför landning typ.
    Då används crow/butterfly dvs båda klaffar kraftigt ned - skev uppåt kraftigt och en smula mix på höjdroder och mycket riktigt som nån skrev blir det som en mycket stadig buss som är bland det lättaste som finns att landa.

    Camber använder jsg nu när jsg märker att jag är i rejäl termik och det trycker upp mig en bit till! !Känns som jag utvinner mer energi ur luften med den inställningen men då bara under nån form av lyft.
    M
    Jag kanske var otydlig , ibland skriver jsg lite fort och omständigt !
    Mvh Gustaf

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag menar alltså att camber är både klaffar och skevrodren parallellt med varandra och ca 3mm nedåt från neutrala positioner s a s jag menar INTE att jag använder skeven som klaffar inför landning typ.
    Då används crow/butterfly dvs båda klaffar kraftigt ned - skev uppåt kraftigt och en smula mix på höjdroder och mycket riktigt som nån skrev blir det som en mycket stadig buss som är bland det lättaste som finns att landa.

    Camber använder jsg nu när jsg märker att jag är i rejäl termik och det trycker upp mig en bit till! !Känns som jag utvinner mer energi ur luften med den inställningen men då bara under nån form av lyft.
    M
    Jag kanske var otydlig , ibland skriver jsg lite fort och omständigt !
    Mvh Gustaf
    Haha! Var ute igår och det vsr mycket allt vid 9tiden (-9) och solen sken starkt, ingen vind närapå och luften hade mycket bärkraft.
    Letade efter termik på rätt uppenbara platser och hittade utskingrade småblåsor hpgt över en väg men sedan hittade jag min hittils under 1år starkaste termik!! Den bara bar iväg min Heron kraftigt liknande en luftballong typ! Fick fart OCH höjd; slog till camber och trycktes ännu högre upp! Kunde sedan använda den konstanten istället för trottel och ta mig upp igen !! Så underbart belönande att få det svaret av kärran och jag är så sprickfärdigt nöjd med Multiplex Heron som segelkärra !! Och inför landning så dök jsg ca 40° med butterfly på och ökade INGEN fart !! Så lätt att landa!

    Kommer video på denna flygning!!! Olaglig kameraövervakning? Givetvis!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •