Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Multiplex Funcub

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard Multiplex Funcub

    Funderar på en Multiplex Funcub. Eftersom jag bor i lägenhet och har lite dåligt med utrymme så vill jag helst att vingen är delbar eller demonterbar på ett enkelt sätt. Enligt instruktionerna på rcflight t ex så skall vingen vara delbar, men såg nåt test på YouTube att de inte tyckte att det var lämpligt, kanske de menade att det var krångligt. Är det nån som har en Funcub som har nån åsikt om detta? Kan alltså vara OK om vingen går att plocka av enkelt även om den är krånglig att dela på.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Ser ut som att det är två nylonskruvar som håller vingen på plats, det duger för mig tror jag. Sen har jag hört att den är lite framtung, att accen får placeras långt bak. rcflight har lite olika motoralternativ. Några EMAX på ca 140 gr och sen en TIGER på drygt 100 gr. Kanske är ide att satsa på TIGER i så fall, den verkar ha rätt bra med kraft dessutom?

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Här har du manualen, så kan du se hur den är uppbyggd
    http://www.multiplex-rc.de/fileadmin...funcub_5sp.pdf

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har ingen själv men har hjälpt min pappa med sin. Vingen går enkelt att plocka av. Den går också att dela men det kan vara svårare. Det beror lite på hur du ordnat kablaget till servon. Detta är en kärra där SBUS skulle förenkla servoinstallationen eftersom det är fyra servon i vingen. Men Multiplex har förberett för att dela vingen.

    Läs mer i den långa tråden på rcgroups

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5368594187_578116ab0f.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	56308

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1369528
    fredrik

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du ska bogsera eller starta från vatten kan en motor på 140gram behövas, annars räcker 100 gram gott.
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Det är rätt bra prestanda på TIGER-motorn.

    EMAX GT 2820/07 (en av EMAX-varianterna, finns även en kraftigare):
    Max dragkraft: 2300 g.
    Vikt: 140 g.
    Max Watt: 656 W.

    TIGER AT2814:
    Max dragkraft: 2.3 Kg
    Vikt: 103 g
    Max effekt: 700 W

    Skall nog inte bogsera, men kanske sjöflyg. Borde inte TIGER räcka då, trots att den är 40 gr lättare?

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    100 gr bör räcka väl. Planet startar från ett bord med en så liten motor som 45 gram (250W), ca 3-4 meter på gräs.
    Fast då är det inte riktigt 3D-prestanda.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Standard

    På elmotorer så är det inte bara motorns vikt som spelar roll för hur mycket effekt du kan ta ut. Om du tar en motor på 100g och en på 140g men med samma kV värde så kommer de att ge ungefär samma effekt och dragkraft som varandra. Den lättare motorn kommer däremot bli varmare. Genomsnittseffekten jag tar ut ur min Funcub är mycket låg, nu har jag dock en onödigt stor tigermotor. AT2820 runt 1000kV om jag minns rätt. Jag hade nog valt en AT2814-1000 om jag skulle byggt en ny. Jag tycker att den flyger bäst med 13X4 propeller.

    Jörgen

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Bra tips, tack alla! Vill eventuellt köra lite "3D-likt" så därför vill jag ha hyfsad motor.
    Senast redigerat av mikaelbe den 2015-12-28 klockan 13:57.

  10. #10
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    jeg har en easycub. Det er stortset den samme flyver. den eneste forskel er at easycubben har mere v-form i vingerne (dehedral). Det var min første rigtige flyver. Det er en rigtig god flyver. den er i utgangspunktet beregnet til en mpx motor på 56 g og med kv 800+. Med den motor er ikke flyet fremtungt, men den er heller ikke nogen 3d- maskine. Den bliver da en utrolig fin trainer. De to nylonskruer holder fint, men du bør lime sammen vingerne. Det system som vingerøret er laget av er lidt so so. Det bliver hurtig løst i samlingen. Så lim sammen vingerne til 1 stykke. Derimot er det system som skruerne skrues ned i ikke godt. det er to halve møtter som limes sammen til 1. Det deler sig etter hvert og vil slutte at fæste skruen. Sæt i en almendelig møtte når du samler flyet. Jeg har i eftertid limet ind to fra bunden av. det var lidt besverlig. Men det er et godt fly og som MPX normalt kvalitet for pengene. Hvis du tænker at flyve i vind over 5 sm så må du have en motor som trækker lidt da du må laste flyet noget. Det er i sig selv meget let og har en stor ytre i forhold til sin vægt. Gå hellere op i kv og ned i vægt på motoren. den bliver mere stabil da. Jeg har nu en diamon med 1500kv som vejer 70g. Den er perfekt til flyet. Jeg flyver med 2s og 10x5 prop. har gjort det hele tiden. Der var med en regulator og 2 batterier når jeg købte den. Den var da helt ny og bare samlet.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Ja, jag tycker MPX gör bra grejer. Jag har en Funman som flyger väldigt bra. Den kan man faktiskt göra lite coola grejer med. T om knivegg funkar någorlunda och man kan få till väldigt snabba rollar. Använder oftast 3s 1800 mAh, lite tungt kanske, men funkar mycket bra. Har även en Crack Turbo Beaver som är kul på sitt sätt, men såna plankor funkar dåligt utan mycket motorpådrag (förutom harrier). Funderar på en maskin som tillåter både sportflyg och något 3D som Funcub verkar klara. Tycker också det är väldigt kul att försöka flyga så långsamt som möjligt, vilket flapsen skulle kunna tillåta.

  12. #12

    Standard

    Man kan ha ganska kul med dem: https://www.youtube.com/watch?v=C2twVH_1oVY
    https://www.youtube.com/watch?v=90nbNLUHTQ8

    Det som ett 3D flygplan som har HELT egna idéer om hur allt skall göras.

    Jag har satt dit stöd till vingarna, det gör att den är lite mer konsekvent när man busar med den.

    Det skulle vara kul att prova den nya FunCub XL också.

  13. #13

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mikaelbe Visa inlägg
    Det är rätt bra prestanda på TIGER-motorn.

    EMAX GT 2820/07 (en av EMAX-varianterna, finns även en kraftigare):
    Max dragkraft: 2300 g.
    Vikt: 140 g.
    Max Watt: 656 W.

    TIGER AT2814:
    Max dragkraft: 2.3 Kg
    Vikt: 103 g
    Max effekt: 700 W

    Skall nog inte bogsera, men kanske sjöflyg. Borde inte TIGER räcka då, trots att den är 40 gr lättare?
    Flög min gamla trotjänare till Funcub på just den, Tiger AT2814-kv1000 innan ombyggnad till tvåmotorig. På 4S och med 11x7, funkar utmärkt. Tigermotorer står i en klass för sig själv!!

  14. #14

    Standard

    Hej kör själv med en tiger 2826 550kv på 6s 1450mah lipo vilket ja tycker gör den till en rolig maskin utan problem å hovra å dra tungt upp i luften. Enda förstärkningen gjord är förstärkningar med kolfiber rör i vingarna istället för de som va med men den drar bara runt 40-45amp med en apc 13x8. Går om man vill fisflyga i ca 20 min annars runt 7-8 min

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men 45A och 6S ger ju ca: 1 kW inmatat - i mina ögon en rätt ordentligt övermotoriserad Funcub. Har motorfästet klarat detta ? Och med den inmatade effekten har nog även motorns specar överskridits - och kanske även ackarnas. Tror inte det behövs 1 kW inmatat i en Funcub för att den skall bli kul. Men å andra sidan - flyger du runt 8 minuter så är snittbelastningen troligen runt 6C = 9--10A. Så en mindre/lättare rova räcker säkert... För lättare kärror är ofta trevligare kärror.
    Ett annat alternativ i den klassen är http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=58009
    Fungerar bra om man kan flyga - alltså ingen utpräglad nybörjarmodell men komplett till ett fördelaktigt pris. Trivs bäst med 4S-ack - typ 4S3000.
    Roger

  16. #16

    Standard

    Du får gärna prova min funcub om du vill. Nu är det väl skicket lite tveksamt på den då den varit med om en sprängd motor, crasher vid FPV och liknande. Men du kan få en uppfattning om hur den är att flyga.

  17. #17

    Standard

    joda motor fästet vart de inga problem med, ang effekten så blev de så att jag kör alla maskiner som vart gjorda för ca 3s 2200mah på 6s för att nyttja esc då dom är oftast på 6s samt att jag kör med samma 6s batteri´n i 4 andra modeller med och har redan alldeles för mkt olika lipo som de är redan. glömde nämna de där me amp är mätt uppe i luften och ej statiskt. samt då de är en sådan maskin som de är så är de mkt "del gas" medans i min dogfighter så får man vara nöjd med runt 3 min med samma batteri

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Min egen FunCub flyger jag med en Turnigy D3536 med kv=1000 bestyckad med 11,5x6 propeller och ett 40 A fartreglage samt 3s 2250 mAh Rhino ackar En riktig lågbudget setup från HK som fungerar bra för enkel aerobatik, sjöflyg med pontoner och vanlig söndagsflygning.
    Normal flygtid ligger på 10-15 minuter.


  19. #19

    Standard

    Jag måste verkligen fixa min funcub snarast.

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard

    Power-HD 920kv 3S, esc 50A
    Jag pysslar i vanliga fall med RC båtar, bygger ny båt nu till våren, köpte mitt första rc flyg dagen före julafton, flugit varannan dag sedan dess å av verakat en hel del ca å två proppar har 3 extra proppar liggande, kör enbart med 11x8.5E just nu.

    Kom en hel del snö i fredags å det finns risk för halvmeter snö i natt så de blev skidor av 1.5mm hobbyply som jag hade över från bygget av båt pluggen la tejp på skidor för bättre glid
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0289.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	56488   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0288.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	49,9 KB 
Id:	56489   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0287.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	32,3 KB 
Id:	56490  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •