Reklam

 
Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 177

Ämne: FPV och flygfoto är olagligt?

  1. #41

    Standard

    Är inne på Datainspektionens FAQ. På frågan När får jag tillstånd till att filma med drönare? Så svarar dom "blablabla...Vid avvägningen ska det också särskilt beaktas hur övervakningen skall utföras, om den som kameraövervakar använder sig av teknik som främjar skyddet av den enskildes personliga integritet..."
    Vad betyder det? Vilken teknik? Om vi fixar så att människor blir suddiga blobbar - är det ok då? Tekniken för detta finns http://youtu.be/Eu7ldtSywC4 . Tror den skulle kosta $600 när den är färdigutvecklad.
    Får ringa dom o fråga DI imorgon.
    Christian

  2. #42

    Standard

    Har nu pratat med en av juristerna på Di. "tekniken" i inlägget ovan avser t.ex. larmkameror som endast går igång vid larm. Vad det har med drönare o göra vet jag inte. Tekniken kan även vara att kameran automatiskt suddar människor. Det är ju Länsstyrelsen som ger tillstånd och tydligen har dom krävt att man suddar synliga människor vid det enda? tillstånd som hittills utfärdats.

    Om det inte går att identifiera en person på bilden så gäller inte lagen, men observera att om kameran skulle kunna identifiera någon så får du inte ta bilden. Det borde då vara ok om vi bara har fpv-kamera eftersom upplösningen är kass på dom, men det är Länsstyrelsen som avgör.
    Tar vi en bild på 100m höjd med t.ex. fast 16mm objektiv blir nog personen väldigt suddig om man zoomar in digitalt och då skulle man ev. kunna få tillstånd av Länsstyrelsen. Om du däremot har zoomobjektiv och har möjligheten att zooma in så får du inte ta någon bild överhuvudtaget. Ni märker att det inte är helt igenomtänkt....

    Hjälmkamera är ok.
    Kamera på stativ med wifi eller ir - Länsstyrelsen får pröva detta. Hm....

    En ny utredning är startad och skall vara klar i februari......2017.

    Behöver prata med Länsstyrelsen också. Räcker kanske att lova att man suddar alla människor som finns med på bild.
    Jag har 1000-tals flygbilder, men tror inte att man kan identifiera någon av dom få människor som är med på bild.

    /Christian

  3. #43

    Standard

    Har folk verkligen inget klokare att göra än att försöka hitta riktlinjer, regler, lagar och regelverk till precis allt? Kort sagt, det fanns inget problem (eller?), men skapar ett (många).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #44

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Har folk verkligen inget klokare att göra än att försöka hitta riktlinjer, regler, lagar och regelverk till precis allt? Kort sagt, det fanns inget problem (eller?), men skapar ett (många).
    Jag tycker det är ett problem att man kan riskera fängelse om man har en kamera på ett modellflygplan p.g.a. otydliga regler. Utdrag ur svenska kameraövervakningslagen:



    Straff m.m.

    45 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som
    uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av
    bestämmelserna i

    1. 8 § om tillståndsplikt,

    2. 12–15 §§ om anmälningsplikt,

    3. 25 § om upplysningsplikt,

    4. 32 § första stycket om bevarandetid, och

    5. 34 § om överföring till tredjeland.

  5. #45
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Jag tycker det är ett problem att man kan riskera fängelse om man har en kamera på ett modellflygplan p.g.a. otydliga regler. Utdrag ur svenska kameraövervakningslagen:



    Straff m.m.

    45 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som
    uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av
    bestämmelserna i

    1. 8 § om tillståndsplikt,

    2. 12–15 §§ om anmälningsplikt,

    3. 25 § om upplysningsplikt,

    4. 32 § första stycket om bevarandetid, och

    5. 34 § om överföring till tredjeland.
    När en lagtext är skriven så döms minimistraffet i regel (böter i detta fall) och jag tror nästan att om man lyckas m bedriften att bli dömd för detta får sig ett gott skratt med sin arbetsgivare och ett samtal om hur korkade och medeltida lagar vi praktiserar i sverige.

    Mao i praktiken kommer böter delas ut för detta såvida du inte gjort nåt extremt korkat (fpvrace på arlanda mellan gates:en typ)

    Jag uppmuntrar ej någon till brott , jag bor i en extremt kriminell stadsdel och jag ser dagligen brott begås och hur polisen i vissa fall ej vågar/vill/är för slöa för - att ens gå ur polisbilen så hur de ska hitta resurser för att jaga mig när jag ska flyga fpv är ej troligt jag bryter som jag förstår det redan mot reglerna med min actioncam - spelar in varje flygniing (gissa om min diskar börjar bli fulla , 300+ flygvideor nu kanske inte får kalla mig för nybörjare längre .

    Kom också ihåg att i sverige ligger bevisbördan på staten så flyger vi utan dvr och ej svarar på frågor alls hos polisen får en åklagare ett tomt papper och din utrustning som bevisföring och med det kan en åklagare inte göra nåt annat än lägga ner utredningen.
    Brottet är av ringa natur så de kan ej arrestera/häkta dig heller i praktiken och förmodligen vet dom det så jag tror knappast att de har tid, lust, resurser eller ens rätt att jaga oss.

    Om en polis ser en man med fatsharks stå på en åker är det inte helt ok för denne att gå fram och börja ställa frågor hursomhelst, du är ju inte misstänkt för brott, och så länge du har nån där (måste för fpv) som kan vittna så polisen ej överskrider sina befogenheter kan du svara nåt i stil med: "jag flyger flygsimulator/tittar på film i videoglasögon utomhus, lämna mig i fred.!" El dyl.

    Beviset för ditt "brott" är ju faktiskt flygande i luften och du bestämmer var och när du landar och när du landat är det inte längre ett brott om du ej spelat in förstås men det kanske man kan göra lite snyggt i visiret via dvr till ett litet sdkort man kan svälja.


    Jag tror inte vi som vill använda fpv för rekreation behöver oroa oss för lagens långa handikappade arm så länge vi sköter oss och håller brödintaget stängt om vi blir närmade av en nyfiken blå farbror.

    Mvh Gustaf

  6. #46

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    När en lagtext är skriven så döms minimistraffet i regel (böter i detta fall) och jag tror nästan att om man lyckas m bedriften att bli dömd för detta får sig ett gott skratt med sin arbetsgivare och ett samtal om hur korkade och medeltida lagar vi praktiserar i sverige.
    Fängelse skrev jag mest för att betona just den medeltida hanteringen av frågan som Datainspektionen håller på med. Lagen behöver inte vara fel för det finns ju fall där det skulle kunna bli aktuellt med fängelse och skadestånd typ paparazzi och liknande. Dessutom är det länstyrelsen som har tillsynsansvaret för övervakningskameror som i sin tur ska skicka polisen på oss så risken vi modellflygare tar med att fortsätta flyga med kameror tror jag också är minimal.

    mvh Ingemar

  7. #47
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Fängelse skrev jag mest för att betona just den medeltida hanteringen av frågan som Datainspektionen håller på med. Lagen behöver inte vara fel för det finns ju fall där det skulle kunna bli aktuellt med fängelse och skadestånd typ paparazzi och liknande. Dessutom är det länstyrelsen som har tillsynsansvaret för övervakningskameror som i sin tur ska skicka polisen på oss så risken vi modellflygare tar med att fortsätta flyga med kameror tror jag också är minimal.

    mvh Ingemar
    Precis exakt ! Och konsensus hos folk som vandrar förbi när jag soarar högt över skog och mark är att det ser jättekul ut och de flesta har nån koppling till modellflyg (alla små pojkar vill bli piloter nån gång ) och står och småpratar med mig samtidigt som de gärna vill veta pris för att ge sig in i hobbyn (igen, ibland) !
    Spelar du in? är en fråga jag sällan får men när så svarar jag "självklart! " jag laddar upp videon på min dator sedan och utvärderar min flygning samt att jag älskar att filma landskapet som kan vara så vackert och ingen har något problem med det!
    Att göra detta "fpv" gör ingen större skillnad och skulle jag vara polis utkastad på uppdrag; ta fast en fpvquadflygare skulle jag om jag ens kunde identifiera den som flög ha motstridiga känslor kring lagen och
    fpv:aren kanske har en switch som säger åt sin FC på farkosten att flyga låångt bort och landa på en hemlig plats alt gömma sig i molnen en stund

    hur de än lagstiftar blir vi rekreationella flygare ganska fredade om vi håller låg profil, däremot hindrar di dock en hel bransch:s tillväxt och ens existens!

    Tänk missing People utrustade m tri:s , quads eller varför inte vanliga flygmodeller, geofencade i sektioner m FLIR hur mycket effektivare kunde se vara då t ex. !

    Eller som en polare med e. CHROMA-quad som följer han i en vid hög cirkel och filmar m gps assistans(och ALT. HOLD tror jag) och gimbalen siktar på TX (eller som i hans fall en modul i fickstorlek)hela tiden, han kör paintball med den och även med en parrot bebop m monakelVideoöga.
    Olagligt nu...?
    !Mvh Gustaf

  8. #48

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Kanske en länk till denna FB-video (https://www.facebook.com/flitetest/v...7971398268767/) borde sändas till DI och den statliga utredaren med frågan, "var finns övervakningskomponenten från ombordkamerorna i denna video?"

    Den är rätt talande över vad det handlar om.

  9. #49

    Standard

    Problemet är ju att det är inte oss dom är ute efter men eftersom man vill slå brett och hårt så drabbar det oss också. Man kan nog säga att 9 av 10 "drönare" som säljs är just för att ta foto eller filma så man kan ju förstå att man känner att någon slags reglering kan behövas. Istället för att lägga ner lite tid på att se till att DI's beslut inte drabbar "oskyldiga" så förbjuder man allt vare sig om de verkar vettigt eller ej eller om man kan följa upp och straffa dom som bryter mot reglerna eller inte.

    Såklart så vet man att polisen inte har tid att ta hand om det här.. de dom kommer göra är att sätta nån fantasilös handläggare på DI på att kolla på youtube efter alla som lägger upp FPV filmer och sen se vilka man kan sätta åt.

    Det vi skulle kunna göra för att förekomma detta är ju att använda oss av teknik för att ta bort ansikten etc på våra HD filmer där vi inte har fått personens direkta tillåtelse till att filma. Detta kan ju först bli aktuellt ifall domen skulle bli fastställd i en högre instans. Tyvärr har vi ju ingen som direkt är villig att driva fall åt oss i den här frågan.. jag misstänker att man står rätt ensam om man skulle vilja driva ett ärende vidare om nu DI hade försökt sätta åt en.

  10. #50

    Standard

    Nu borde ju jag veta detta, men när det gäller kamera-övervakningslagen så gäller väll den även professionell verksamhet? Alltså om jag tar på mig ett jobb att flygfotografera en fastighet eller om jag blir anlitad att filma ett uppträdande på en stads-fest, så måste jag ha tillstånd från DI? Ger dom tillstånd för sånt?

    Så undrar jag en sak till, gäller övervakningslagen även om man kör FPV utan att spara material någonstans?

  11. #51


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om inte minnet sviker så är det väl Länsstyrelsen som kan ge tillstånd som relaterar till Kameraövervakningslagen...
    Och som det ser ut just nu så lär det inte vara enkelt att få. Men det kan ju ändras framledes.
    Roger

  12. #52

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glattnos Visa inlägg
    Nu borde ju jag veta detta, men när det gäller kamera-övervakningslagen så gäller väll den även professionell verksamhet? Alltså om jag tar på mig ett jobb att flygfotografera en fastighet eller om jag blir anlitad att filma ett uppträdande på en stads-fest, så måste jag ha tillstånd från DI? Ger dom tillstånd för sånt?

    Så undrar jag en sak till, gäller övervakningslagen även om man kör FPV utan att spara material någonstans?
    DI svarar på denna typ av frågor här: http://www.datainspektionen.se/frago...raovervakning/.
    I princip är alla lagbrytare just nu som har kamera utan tillstånd på drönare och modellflyg. Och tillstånd är dyrt och svårt att få och det kommer nog fortsätta vara så tills DI ändrar reglerna. Ganska uppenbart att DI måste revidera dessa svar i framtiden men med den svenska byråkratin lär det ta ett par år gissar jag.

  13. #53

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Det har sagts av andra tidigare, var står vår styrelse i fråga och vilka samtal har de med SMFF i saken.

    De borde lobba mot politikerna och utredaren, be om att träffa denna och nyckelpoliktiker (dvs. de med inflytande i övervakningsfrågor), visa FPV-filmer som den jag länkade till ovan, någon av racing-flimerna från Växjöeventet samt några flygfilmer (t.ex. hangfilmerna från Skåne) och fråga, "var i består övervakningselementet i dessa filmer".

    Samt få dem att inse att vi behöver en enkel lagstiftning, typ allemanslagen, "Filma/flyg inte närmre än 50 m från bebyggelse, följ inte folk med kameran" mm. Samt fråga hur de skall kunna hantera ca 15-30.000 lagbrytare eller vad vi nu kan vara.

    Vi har diskuterat detta i många omgångar, DI kommer att få sin vilja igenom om INTE föreningarna visar lagstiftarna vad det handlar om.

    Så, styrelsen, vad är er syn på detta? Ni är ju valda att representera alla medlemmar, inkl. oss FPV:are.

  14. #54

    olarantalas avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Elevassistent, Kyrkogårdsvaktmästare / Brandman

    Standard

    Jag var på en släckinsats vid en skogsbrand och jobbade i somras. Mittnytt (SVT) var där och gjorde ett reportage och jag som har svårt för att låta bli att prata började prata om bland annat om flygfilmning. Det visade sig att dom plockat in en film av en privatperson. Dom fick visst duktigt på skallen.
    Tydligen har i allafall SVT i Umeå fått tag i någon som fixat med de tillstånd som behövs då det verkar som dom har UAV film i Plus.

  15. #55

    Standard

    IngemarTH: Tack för länken! Jag har just fått den årliga fakturan på min flygförsäkring, tror nästan att jag skippar försäkring, filmning och FPV:ande tills vi har lämpliga regler. Får flyga för nöjes skull istället.

  16. #56

    Standard

    Jag gillar hur DI påstår att detta är lag då det fortfarande inte är klart om drönare kan anses omfattas av bestämmelserna runt övervakningskameror och att dom måste vinna även i nästan instans för att de ska kunna påstå det på riktigt. Både transport styrelsen och DI tycks ha väldigt fri tyglar på vad för strunt dom kan skriva på sin hemsida som inte har någon förankring i lagen, det tolkas hejvilt till höger och vänster.

    Sen är jag likt andra här skakad över den passivitet som pågår runt att utmana dessa myndigheter och försvara vår hobby. Det tycks som att de flesta av oss har bestämt oss för att skita i vad TS och DI säger och fortsätter som innan... hur många är det inte som har "olagliga" övervakningskameror på sin tomt som omfattas av dessa bestämmelser men som ingen bryr sig ett skit om och DI har ju inte gjort något åt de.

  17. #57

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag tror det görs försök iallafall av UAS Sweden att utmana myndigheterna men jag kan hålla med om att modellflygförbunden lyser med sin frånvaro. Men det är nog inte enkelt när ansvarigt statsråd säger så här:

    Om vi skulle hamna i en situation där Sverige går före på ett antal områden och reglerar på ett väldigt tydligt sätt och det sedan visar sig att det strider mot EU:s regelverk skulle det innebära antingen att vi får göra om regelverket, med risk för att människor inte vet vad som gäller från den ena dagen till den andra, eller att vi står med ett regelverk där en sak gäller i ett land och en helt annan sak gäller i ett annat land, vilket naturligtvis skulle vara ett stort hinder när det gäller standardisering och så vidare.
    https://www.riksdagen.se/sv/Debatter...=H310269&tab=1

    Och på klassiskt svenskt manér tillsätter man en utredning om kameraövervakning som kan hålla på några år och man slipper ändra reglerna under tiden: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...ch-ka_H312485/

    /Ingemar

  18. #58
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Det är ju jättehärligt att regeringen och lagändringarna väljer att göra oss vanliga modellflygare till kriminella över natten

  19. #59
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Jag kommer att fortsätta spela in mina flygningar no matter what och jag råder er att göra detsamma, denna lag är löjlig och inte i samtiden så tills de bestämmer nåt i närheten av förnuft så kan de glömma att de flesta flygarna iaf inofficiellt tänker följa regelverket som det nu börjar se ut

  20. #60

    Standard

    Jag uppmuntrar ingen till att bryta mot lagar - hur löjliga de än må vara...om inte annat så lär det definitivt inte bli bättre bara för att man gör tvärt emot.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •