Reklam

 
Sidan 6 av 9 FörstaFörsta 123456789 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 177

Ämne: FPV och flygfoto är olagligt?

  1. #101

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Se pressmeddelande från UAS Sweden!

    http://uassweden.org/wp-content/uplo...ningslagen.pdf

  2. #102

    Standard

    All min flygning kommer i fortsättningen att handla om att förhindra brott.

    Favoritsyssla är att leta folk som idkar älskog bland buskar och snår - det sker bäst med en 250Quad i hög fart för att ta dem på bar gärning med byxorna nere.


    Om jag skulle råka finna någon som är igång får jag kliva fram och idka Envarsgripande eller liknande
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #103

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Ja, exempelvis Irland hänvisar till domstolen i EU som säger att filmning för privata ändamål är undantaget från lagarna för dataskydd. Jag kommer hävda hushållsundantaget om någon frågar när jag flyger med kamera. https://www.dataprotection.ie/docs/G...craft/1510.htm
    Legitimate use of drones in a domestic Setting

    The processing of personal data kept by an individual and concerned solely with the management of his/her personal, family or household affairs or kept by an individual for recreational purposes is exempt from the provisions of the Data Protection Acts. This exemption, sometimes called the “household exemption”, would generally apply to the handling of the personal data of private persons, as long as this takes place for personal, non-commercial purposes.However, a recent decision of the Court of Justice of the European Union (CJEU) in December 2014 (C-212/13)[3] (http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...EX:62013CJ0212) found that video surveillance by an individual of a public area outside his home fell under the Data Protection Directive. The Court found that as the CCTV also monitored a public space, it did not amount to the processing of data in the course of a purely personal or household activity, for the purposes of the “household exemption”.
    As a result, anyone intending to use a drone should ensure that it does not inadvertently capture personal data from third persons as this will mean that thet Data Protection Acts will apply and drone operators will have to ensure that the safeguards and obligations set out below are met. Personal data would include, for instance, facial images or car registration plates.
    EU-lagar gäller framför svenska lagar

    Sveriges EU-medlemskap innebär att Sverige ska följa de regler EU:s institutioner beslutar om. Om Sverige inte följer reglerna kan landet dras inför EU-domstolen.

    så vi borde få flyga lagligt ?


  4. #104

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    All min flygning kommer i fortsättningen att handla om att förhindra brott.

    Favoritsyssla är att leta folk som idkar älskog bland buskar och snår - det sker bäst med en 250Quad i hög fart för att ta dem på bar gärning med byxorna nere.


    Om jag skulle råka finna någon som är igång får jag kliva fram och idka Envarsgripande eller liknande
    Haha men det är inte förbjudet att idka älskog i buskar och snår. Det kan i vissa fall gå under förargelseväckande beteende eller ofredande men om det krävs en quad för att leta upp dom då tror jag att det blir svårt att fälla någon.

    Själv kommer jag att bestämt hävda att jag letar efter tjuvjägare eller tjuvfiskare tror jag [emoji106]

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

  5. #105

    Standard

    Ja, det är större risk att stöta på dem än älskarna
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #106

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hughes Visa inlägg

    Själv har jag synat lagen och det finns ett kryphål vilket även en representant från SMFF har bekräftat.

    För den som fotograferar yrkesmässigt där filmkostnaden är en liten del av kostnaden är det bara att leta fram den gamla filmkameran, stillbildskameran som använder kemisk film! En sådan kamera omfattas inte av kameraövervakningslagen då den inte är elektronisk!!!
    Det går säkert att finna någon som säljer och framkallar film ännu även om de är få.

    Den föråldrade lagen missar dåtidens kameror!
    Så om man monterar en analog systemkamera med teleobjektiv på sin radiostyrda flygfarkost och kopplar fjärrutlösaren till en ledig kanal på sin radio så är det fritt fram att fota hur mycket man vill var man vill utan tillstånd?

  7. #107

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Svar JA!

    Den uppfattningen har även SMFFs representant som jobbar med detta för dem.

    När man läser lagen och förarbetena är det ELEKTRONISK upptagning, distribution av bilder som omfattas.

  8. #108

    Standard

    Även om det är ett kryphål så blir det ju inget FPV-flygande med en analog kamera. Däremot kanske det visar hur konstig lagen är utformad.

  9. #109

    Standard

    Sker inte all FPV-flygning sker med analog signal idag?
    (undantag DJI's skapelse)

    Mina kameror har iallafall en okodad analog signal som vem som helst kan ratta in och "tjuvlyssna" på.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #110
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Gäller förbudet även över privat mark?
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  11. #111

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ja, om kameran kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde så spelar det ingen roll om kameran finns inne på privat område, man blir ändå lagbrytare :-(.

  12. #112

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Sker inte all FPV-flygning sker med analog signal idag?
    (undantag DJI's skapelse)

    Mina kameror har iallafall en okodad analog signal som vem som helst kan ratta in och "tjuvlyssna" på.
    Analog signal ja, men kameran är ju fortfarande elektronisk, likaså videosändaren. Du får flyga med en mekanisk kamera som inte drivs av el, tolkar jag det som.

  13. #113

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Ja, om kameran kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde så spelar det ingen roll om kameran finns inne på privat område, man blir ändå lagbrytare :-(.
    Är det så alltså, om man "kan" rikta den dit? Så om jag flyger under häcken på min tomt som är helt omgärdad av tät syrenhäck är det ok men så fort jsg flyger över är det kört, även om jag riktar kameran snett nedåd så bara min tomt är med?

  14. #114

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av plame Visa inlägg
    Är det så alltså, om man "kan" rikta den dit? Så om jag flyger under häcken på min tomt som är helt omgärdad av tät syrenhäck är det ok men så fort jsg flyger över är det kört, även om jag riktar kameran snett nedåd så bara min tomt är med?
    Du menar att det borde vara enklast om alla kameror förbjöds så slipper man gråzoner och frågeställningar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #115

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Kameraövervakningslagen härstammar från 1977!
    Lagstiftaren avsåg aldrig stillbildskameror eller filmkameror som används för produktion vilket bevisas av att kameror som lagrar informationen på kemisk film inte omfattas! 1977 var de enda elektroniska kamerorna antingen rena TV övervakningskameror eller enormt stora TV studiokameror. OK det hade börjat komma bärbara videokameror i svartvit som krävde externa bandspelar. Utrustningen vägde i bästa fall bara ca 15 kg och gav bildkvalité en bra bit under svartvit VHS. Alla kameror som användes portabelt för något seriöst ändamål på den tiden använde kemisk film.
    Tyvärr var nog inte datainspektionens handläggare eller högsta förvaltningsdomstolens jurister födda på den tiden och feltolkar avsikten med lagen idag.
    Jag är servicetekniker som jobbar med service av denna utrustning sedan 30 år så jag kan tekniken mycket väl.
    Kameror som lagrar bilden kemiskt på film omfattas inte av kameraövervakningslagens lagtext. MEN! Det har aldrig prövats rättsligt vad jag vet så viss försiktighet bör man ha.

  16. #116

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Du menar att det borde vara enklast om alla kameror förbjöds så slipper man gråzoner och frågeställningar?
    Nej, snarare tvärt om, att det vore enklare om alla kameror och all filmning tilläts.Men inte bara enklare utan även bättre.

    Vill jag kränka någons integritet så är det väl enklare att göra det med en kamera i handen på avstånd och vill jag spionera på sveriges rikes hemliga landskap och dela med mig av den hemliga informationen till fientliga makter går jag in på google maps eller eniro, nej vänta nu det kan dom ju göra själva.

    Vad finns det att avslöja som inte redan är offentligt?

  17. #117

    Standard

    Idag blir vi kränkta av allt. Jag blir kränkt om jag inte kan flyga fpv mer. Undrar om någon ta hänsyn till det

  18. #118


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

  19. #119

    Standard

    Har inte läst hela tråden så vet inte om frågan har ställts innan men gäller kravet på tillstånd även om inget spelas in, dvs om man bara har en videoström till sina goggles?

    Hur som helst såg den där EU-lagen lite hoppingivande ut? Det såg ju ut att krävas t ex att det gick att identifiera ansikten etc. Första gången jag hört ngt positivt från EU isf.

  20. #120


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Enligt vad som skrivits så är det ingen skillnad på inspelning resp streaming.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •