Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fått tillstånd flyga utom synhåll för pilot!

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    39
    Jobb
    Avdelningschef elektronik och mjukvaruutveckling
    Klubb
    Trollhättans ModellFlygklubb

    Standard Fått tillstånd flyga utom synhåll för pilot!

    Hejsan!
    Mitt namn är Sebastian Wallman och jag har en enskild firma Flygfilm Trollhättan vid sidan av mitt vanliga arbete. I denna sidoverksamhet så har jag byggt och flygfilmat/fotat med multirotorer i några år med UAS-1B tillstånd. Blev i början på året kontaktat av Karolinska institutet för att se om jag kunde bygga en multirotor som fraktar en liten hjärtstartare. Detta har jag och mina vänner Jan Björn och Robert Andersson sedan jobbat på extra vid sidan av våra jobb i några månader, och vi har efter mycket arbete också lyckats får särskilt UAS-3 motsvarande särskilt tillstånd att flyga utom synhåll utanför Norrtälje för att utvärdera vårt system. Så i denna veckan mån och tis den 17-18 oktober så utförde vi 18 framgångsrika flygningar kring Älmsta brandstation utanför Norrtälje och med flyg upp mot 9 km därifrån för att frakta en hjärtstartare mot historiska hjärtstopp för att mäta utryckningstid. Vår drönare flög autonomt men var hela tiden uppkopplad live via radio samt 3G modem som gav telemetri data samt en live video feed för att hela tiden kunna styras om. Vi utförda 16 landningar helt autonomt och 2 stycken där piloten som satt i brandstationen justerade landplatsen via info från video info och styrde om. Testen var väldigt framgångsrika och otroligt roliga att få genomföra. Centrum för hjärtstoppsforskning kommer redovisa resultatet i en artikel inom kort hur snabbt en drönare kan komma till platsen jämfört med en tidigare utryckning.

    Vad jag vet så är vi de första i Sverige att få detta typ av tillstånd vilket är väldigt kul och inspirerande för fortsättningen. Sammanfattningsvis... Det finns hopp för drönare branchen i Sverige!


    /Sebastian Wallman
    www.flygfilmtrollhattan.se


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dro?nare moln 3 160928.jpg 
Visningar:	325 
Storlek:	32,8 KB 
Id:	60374 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0668.jpg 
Visningar:	417 
Storlek:	80,7 KB 
Id:	60375
    Senast redigerat av SebastianW den 2016-10-22 klockan 21:03.

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Häftigt!

  3. #3

    Standard

    Fantastiskt kul att få höra lite positiva nyheter för sporten.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Cool

  5. #5

  6. #6

    Standard

    Skoj! Och intressant. Grattis! Hemåt på alla vis för befolkningen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Bra jobbat, positivt och kul på alla sätt. Tack för att du skriver här!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    39
    Jobb
    Avdelningschef elektronik och mjukvaruutveckling
    Klubb
    Trollhättans ModellFlygklubb

    Standard Fått tillstånd flyga utom synhåll för pilot!

    Tack för era positiva kommentarer! Jag hoppas att det kommer mer och mer drönare applikationer som uppmärksammas för deras positiva funktion, för att sätta lite press på lagstiftning och tillstånd att tillåta denna teknik. Nu så får vi se vad kamera övervakning domen innebär framgent för fpv men vill gärna tro det kommer öppnas upp lösningar på något sätt.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Riktigt snyggt !! Jag har själv tidigare tyckt att beläggen från vår sida med drönare som S&R och liknande applikationer varit rätt så dåliga utan en efterfrågan på sådana tjänster - du och ditt team har ju nu (btw mkt snygg kopter) slagit ett rejält slag med Ert arbete, mycket bra!
    Undrar om lagstiftarna skulle ändra på sig om de blivit räddade av en sådan här drönare. ..?

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Räcker med att en politiker eller nära person till politiker blir räddad av denna för att vända vinden helt i Sverige (jämför tråden om Jävighet).

    Stort grattis till lyckat projekt och att sprida positivitet kring tekniken
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •