Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Frsky Horus

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard Frsky Horus

    Den här blir intressant att följa http://www.frsky-rc.com/ad/X12S.html

    We are excited to announce FrSky Horus Radio is released at the last day of 2015.
    FrSky is continuously adding features and improvements to our radio systems at past years; we are convinced that the Horus X12S is one of main representative product in FrSky radio series product, which built-in new FrTX operation system and integrated many wonderful features.

    More information about Horus X12S can be found on: http://www.frsky-rc.com/ad/X12S.html
    Senast redigerat av Peter1 den 2016-01-01 klockan 23:38.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    24
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Sthlm

    Standard

    RcModelreview och iryxBro testar det yttre.

    Jag måste säga att jag är både jättesugen om lite kluven. Jag vill älska den men känner att det är några saker som inte stämmer.

    Det verkar vara en riktig kvalitets Frsky som jag saknat. Men den är lite tung och otymplig. Jag vill kunna bära med mig all min utrustning i en ryggsäck. Jag flyger mest FPV 220 quad format. Då vill jag kunna gå en promenad och kanske flyga om jag hittar en bra spot. Med den här typen av sändare så kommer man närmare att det blir ett projekt.. Kunde de inte bara gjort den lite smalare och lite lättare?

  3. #3

    Standard

    Håller med om det där - flyger smågrejer med och att ha allt i en ryggsäck är prioritet. Den ser jättefin o lyxig ut men samtidigt lite stor. Den har även en ball skärm men för mig så kvittar det eftersom jag nästan aldrig tittar på den.

    Det jag skulle vilja ha är en bättre taranis - bättre spakar och gimbals men framför allt att den skulle vara lite plattare - o kanske snyggare utåt. Jag har lackat om min vit så att jag står ut med den o vi får väl se om jag faller för grupptrycket o skaffar en horus^^

  4. #4

    Standard

    Hur är det med programvaran i den här radion? Har för mig att det inte skulle vara Open Tx i den. Känns inte som den blir lika intressant utan OT om det nu är så.

    /Mats

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Vad jag har förstått ska du kunna välja att köra OT

  6. #6

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Vet någon när den kommer att vara möjlig att köpa ??????

  7. #7

    Standard

    Får en känsla att det är som när Taranis skulle släppas, man lovar det ena datumet efter det andra men ingenting händer. Läste på ett forum att det finns några radio utspridda som testas så att så långt bort bör det inte vara. Undras vad priset blir. Inte sällan brukar väl uppkomlingar öka priset allt eftersom dom blir erkända och lite mer vanliga.

    Till skillnad mot Taranis har man ju nu en helt egen design på radion i lite modernare snitt.

    /Mats

  8. #8

    Standard

    På Hobbyking finns den upptagen under Coming Son och där finns följande rad i beskrivningen. "FrSky FrTX operation system installed as default, Open source firmware supported" Undrar om Frsky FrTX liknar OT i upplägget? http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...12S_Radio.html

    /Mats

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag har två Betasändare hemma för utprovning. Hittills är jag mycket nöjd med funktioner och menyer. Snabbt och enkelt - även för en 62-åring - kan jag navigera runt i menyerna och programmera det jag vill ha.

    Air Media kommer att få hem sändare från första seriebatchen. Priset är inte klart än, men min uppskattning är att de kommer att hamn runt 5000 kr.
    Ove (AM) Nielsen

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kör i o f s en Taranis men ser gärna fram emot ett "operativ-system" som påminner lite mera om övriga märken och där det alltså finns färdiga funktioner så att man slipper programmera allt själv. Visst - OpenTX är oerhört flexibelt men eftersom jag i stort sett klarar mig lika bra med min gamla Futaba 10C så är antagligen Horus ett bättre alternativ för mig personligen eftersom jag dessutom gärna vill ha en sändare med HF-modulplats. Frågan är när den dyker upp.... Gissar att den kan bli en framgång bland oss som är vana det gamla upplägget med mycket färdiga standard-funktioner - om priset blir rätt.
    Roger

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag var i kontakt med fabriken igår. Då räknar de med att bli klar med sändaren Juli/Augusti. Men vis av hur de tidigare datumen fungerat är risken stor att det dröjer ytterligare en eller två månader...
    Ove (AM) Nielsen

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Angående OT till Horus

    Quote:
    Originally Posted by dbar101219
    So you saying if I buy the Taranis and setup all my models then, I will be able to move them to Horus without having to set them all up again and re-trim them

    and aloft is out of stock

    Our OpenTX Developers try their best to make any transition as easy and seamless as possible.

    Since the Horus is more hardware capable than the Taranis, I am sure OpenTX 2.2.x will tap into these capabilities and hence will be quite different from 2.1.x. However the core functionalities should remain the same and in that sense I believe 2.1.x will be a subset of 2.2.x. So I guess moving your models to Horus will be a relatively painless affair.

    Getting the Taranis now will give you the time to familiarise with the OpenTX philosophy and cross the initial learning hump.
    Senast redigerat av Peter1 den 2016-05-19 klockan 15:46.

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kör i o f s en Taranis men ser gärna fram emot ett "operativ-system" som påminner lite mera om övriga märken och där det alltså finns färdiga funktioner så att man slipper programmera allt själv. Visst - OpenTX är oerhört flexibelt men eftersom jag i stort sett klarar mig lika bra med min gamla Futaba 10C så är antagligen Horus ett bättre alternativ för mig personligen eftersom jag dessutom gärna vill ha en sändare med HF-modulplats. Frågan är när den dyker upp.... Gissar att den kan bli en framgång bland oss som är vana det gamla upplägget med mycket färdiga standard-funktioner - om priset blir rätt.
    Roger
    Fast är du ute efter färdigt så finns väldigt många modeller som eepe-filer på nätet.
    Här följer några exempel.
    http://www.rc-soar.com/opentx/setups/esoar/index.htm <- vädligt bra med full manual för 6-servo seglare
    http://newtonairlines.blogspot.se/20...del-files.html
    http://rcsettings.com/index.php/view.../66-simple-dlg
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...2330477&page=9
    http://seancull.co.uk/2014/06/07/frs...-instructions/
    fredrik

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har i o f s tillverkat lite färdiga mallar själv för olika konfigureringar så för mig personligen är inte problemet speciellt stort men jag tror ändå att kundbasen kommer att växa rejält med ett mera "normalt" interface - om man nu kan tala om normalt i dessa sammanhang.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Många anser att Open Tx är den stora nackdelen med Taranis - för krånglig att lära sig o.s.v. Horus blir menybaserad "på vanligt sätt" default men stöder även Open Tx. En prestandasändare med möjlighet att välja operativ för 5000:- alltså.
    /Leif

  16. #16
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    OpenTX har en liten tröskel sant. Men det är egentligen inte för att man direkt skall lära sig något utan få en liten *klick* "ahh det är så det är". Efter det klicket kan man enkelt tänka ut precis vad som helst i mixningar och lösningar.

    Kanske inte för alla, men efter jag fick klicket så kan jag inte tänka mig använda andra system. Tog mig sa 15minuter att sätta upp en 7kanals 2.6m elseglare med alla ändlägen och mixningar, crow, spoil/flap, flaperon, split aileron etc

    Och väl på fältet var det två starter för att finjustera höjdroder kompenseringen vid flap/spoileron och crow.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Många anser att Open Tx är den stora nackdelen med Taranis - för krånglig att lära sig o.s.v. Horus blir menybaserad "på vanligt sätt" default men stöder även Open Tx. En prestandasändare med möjlighet att välja operativ för 5000:- alltså.
    Frågan är väl vad den har för fördelar utan OpenTX. Många har säker valt bort Taranis på grund av OpenTX men desto fler har nog valt den just av den anledningen. Det har väl liksom varit en nisch för Taranis. Tror dessutom att den har varit ett eftertraktat alternativ för drönarpiloter med behov av lite specialinställningar. Men frågan är väl om inte mottagarna är den största fördelen med Frsky.

    /Mats

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Första riktiga releasen, dock skulle jag inte våga beställa från GLB då de ryktas att de ofta lägger ut produkter som de bara fått ett provex av.

    http://www.goodluckbuy.com/frsky-hor...-rc-model.html

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Länken fungerar inte så dom har nog inte Horus i lager.
    Roger

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Såg det nu.. lite märkligt. Den är borttagen. Drygt 600$ hann jag se innan den togs bort.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •