Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Roderutslag 1/4 Cub?

  1. #1


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard Roderutslag 1/4 Cub?

    Håller på att bygga en Sig 1/4 J-3. Är det någon som har koll på hur stora utslag det behövs på skeven?
    Med vänlig hälsning
    Marcus
    Kör som en örn... örn örn örn

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Framför allt ska du programmera rodren så skevrodren rör sig typ 75% upp och 25% ner.
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Framför allt ska du programmera rodren så skevrodren rör sig typ 75% upp och 25% ner.
    Antar att det är ett tips för samtliga Cubs (har en 1/5 eller om det är 1/6 och en 1/3), för det visste jag i så fall inte. =) Tack!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Finns på ritningen. SIG anger totala utslaget på skeven så man får kolla att fördelningen blir ok.

  5. #5
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    hangar 9 piper j3 cub 40

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160106_120813[1].jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	60,7 KB 
Id:	56437

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Annars är det väl ingen större risk att du får en alltför häftig respons på skevrodren på en Cub. På denna typ av kärror så ställer jag in lite på känn (erfarenhet) och justerar sen efter provflygningarna. Är jag osäker så har jag dual rate med mindre utslag för det brukar sällan vara kritiskt med aningen för små utslag vid provflygningen. Och man har så olika uppfattning om hur en kärra skall reagera avseende roderutslag.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Hangar 9's va ju rätt lika trots allt. Är en sån jag har. Skillnad på skala och semiskala?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Skippa helt o hållet att hålla på med differerade utslag på skevrodren - o lär dig flyga med sidrodret istället. Det är mycket roligare så =)
    Våga vägra Powerbox!

  9. #9

    Standard

    Om jag inte tar helt fel har även fullskala Cub diff. på skevrodren så varför ska man inte ha det på en skalamodell. Sidorodret behövs ändå på en Cub. Däremot håller jag med att det är roligare att träna upp den färdigheten än att mixa in det i radion.

    /Mats

  10. #10

    Standard

    Läste på lite mer nu och tydligen har fullskalacubar inte differentierade sidroder.

    /Mats

  11. #11


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det finns olika sätt att lösa problemet med "adverse yaw". På fullskalcubbarna används Frise-skevroder som ger ökat motstånd på det uppåtgående skedrodret för att balansera att det nedåtgående rodret genererar mera motstånd. På min 1/3 L4-Cub byggd efter ritning från Paolo Severin är skedrodren av Frise-typ och då behövs inte så stor skillnad i roderutslag uppåt respektive neråt. Det beror alltså även på hur skevrodren är konstruerade hur stor skillnad uppåt respektive neråt man behöver.





    Här finns lite förklaringar:

    http://www.americanflyers.net/aviati.../chapter_4.htm

    MVH
    Kjell Nilsson

  12. #12


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det finns en stor fördel med differentierade skevroder (oavsett modell) och det är en reducerad risk för stall/vikning inför landningen. När man i låg fart ligger med hög anfallsvinkel och är nära överstegring (som vid finalen) så är det en stor fördel om skevrodret har begränsad rörelse nedåt eftersom det då inte behövs mycket skev nedåt för att överstegringen ska vara ett faktum.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Varför skulle man inte kunna ha diffade skevroder och samtidigt styra med alla roder ? Förstår inte riktigt det tänket... Själv flyger jag alltid med alla roder och även på Cubbar med diffade skevroder. Och främsta orsaken till differentieringen av skevrodren är precis det Mange påpekar.
    Roger

  14. #14


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Varför skulle man inte kunna ha diffade skevroder och samtidigt styra med alla roder ?
    Roger
    Håller helt med om detta. Meningen med differentierade skev är inte alls att man skall slippa använda sidorodret som alltid behövs för att göra rena svängar, speciellt på Cub och liknande flygplan.

    MVH
    Kjell

  15. #15

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag håller fullständigt med Gasman, McRegor och Kjell. Att ha differentierade skevroder handlar inte bara om att slippa flyga med sidorodret. För detta allt för bortglömda roder måste man ändå använda för att få en ren flygning. Gasman har en viktig poäng, när maskinen ligger på inflygningen och man ger lite för mycket skevroder i lågfart, utan diffade skevroder, så kan det nedåtgående rodret ställa till mycket ohägn. Jag brukar ha runt 60% upp och 40% ner på mina skevroder och det fungerar bra. Jag använder mycket sidoroder när jag flyger mina Cubbar. Jag har byggt några stycken så jag har lite erfarenhet av de små liven. En skön kärra som med rätt hantering är helt underbar att flyga med. Man ska dock ha klart för sig att om en Cub har bestämt sig för att hitta få fa..tyg, speciellt i lågfart, så gör den det. Med rätt differentiering på skevrodren, samt måttliga spakrörelser och med användande av sidorodret så undviker man detta.

    Kay krut

  16. #16


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hur gör ni på konstflyg-maskiner...typ Extra mm?
    Kör ni samma/ lika eller diff där med?

    // M

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Rätta mig om jag har fel, men de flesta plan med flatbottnad vingprofil behöver väl diffade skevroder?
    Allt för att minska effekten av den så kallade skevroderbromsen....

    Sen behövs helt klart sidoroderstöttning i svängarna på de flesta kärror, kanske inte så mycket på plan med symmetrisk vingorofil.
    Retroholic!

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Hur gör ni på konstflyg-maskiner...typ Extra mm?
    Kör ni samma/ lika eller diff där med?

    // M
    Man brukar väl säga att vingar med symmetrisk vingprofil inte behöver någon differentiering på skeven och det har ju oftast konstflygmodeller. Dessutom flyger dom ju lika mycket inverterat som rättvänt och då skulle det få motsatt effekt när man flyger inverterat.

    /Mats

  19. #19

    Standard

    Förr när man flög trainers med vingar med flata undersidor och dubbla skevroderservon så hade jag mer utslag upp än ner och de flög mycket bättre i svängar då (utan att börja hänga stjärt). Sånt har man glömt bort nu flera år efter när man flyger massa annat. =) Tack för påminnelsen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Hur gör ni på konstflyg-maskiner...typ Extra mm?
    Kör ni samma/ lika eller diff där med?

    // M
    Även aerobaticflygplan kan ibland behöva lite skevroderdifferentiering, inte för att motverka skevroderbromsen utan för att få flygplanet att rolla så axiellt som möjligt. Beroende på bland annat vingens placering kan vissa flygplan ha en liten tendens att tunnelrolla då man gör skevroderrollar. Betendet kan minimeras med en viss differentiering av skevroderuttslagen. Detta är trimning på finlirarnivå som exempelvis används i F3a-sammanhang.

    Tvärtemot vad som ofta framförs så uppvisar även vingar med symmetrisk vingprofil "skevroderbroms" vid ingång i en sväng. Det beror på att bromsverkan till största delen uppkommer genom en inbördes skillnad i inducerat motstånd mellan höger och vänster vinghalva. Inverkan av detta märks dock oftast i mycket mindre grad eftersom flygplan med symmetrisk vingprofil (aerobatik) har en ganska annorlunda konfiguration än flygplan med asymmetriska vingprofiler (sport/trainer)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •