Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tappar bild när jag armar (Naze32, MinimOSD)

  1. #1

    Standard Tappar bild när jag armar (Naze32, MinimOSD)

    Hej!
    Har byggt om min zmr med Overcraft PDB v4, och när jag gjorde det passade jag på att också installera en minimosd som det ju finns färdiga pins för på PDBt. Flashat osdn och fått den att funka klockrent, ända tills jag armar nazet. Då tappar jag både bild och OSD och i goggles blir det helt svart, samt att den gröna lampan på OSDn börjar blinka långsammare (i princip fast sken innan jag armar). Vid varje blinkning av lampan så lyser goggles till en tiondels sekund, för att sen bli svart igen.

    Om jag låter den vara i detta läge i cirka 30s så börjar också strömlampan på nazen (blå led) att blinka i takt med den gröna på osdn, och nazen går ej längre att styra. Det lustiga är att lampan på mottagaren också börjar blinka i samma takt som nazet och osdn. Så jag har alltså tre lampor som alla blinkar i samma takt, en på mottagaren (grön på d4rII), blå på nazen och grön på minimosd.

    Värt att tillägga är att det är 20 leds som konstant lyser monterat på denna pdb såfort man ger pdb ström. Jag är nästan helt säker på att att naze, osd, fpv-kamera och mottagare alla drivs av samma inbyggda 5v 1A regulator på pdb. vTX har inbyggt filter på pdbt så borde inte påverkas av armning, plus att det ju är konstiga blinkande fenomen som utspelar sig på den andra elektroniken.

    Är det någon typ av brownout som jag får? Överbelastar jag den inbyggda 5v 1A becen? Hur kan det isf komma sig att det endast påverkas då jag armar, det borde ju inte bli större belastning på själva becen när jag armat än innan? Andra förslag på lösningar?

    Tacksam för svar, vore så skönt att lösa detta så jag kan få lite flygtid igen
    TBS Discovery m. gimbal för finflygning, ZMR250 för fulflygning

  2. #2

    Standard

    Det låter som du får kortslutning på någon utgång från naze som indikerar att den är armerad.
    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Det låter som du får kortslutning på någon utgång från naze som indikerar att den är armerad.
    /Jonas
    Vilka utgångar är det som indikerar det? Enda jag vet som skickar den informationen är ju telemetri ut, och där blir det samma fenomen oavsett om jag har något ikopplat från naze till osd eller ej. Finns det andra sådana utgångar?
    TBS Discovery m. gimbal för finflygning, ZMR250 för fulflygning

  4. #4

    Standard

    Jag har ingen direkt koll på naze men jag en bekant som kör det på en 250 styr belysning på sin.
    Den har olika ljus beroende på status och blinkers och bromsljus.
    /Jonas

  5. #5

    Standard

    Jaha men detta är LEDen på själva kretskortet, ingen extern belysningsLED. Alltså en liten diod som indikerar om fcn har spänning eller ej, och den går inte programmera annorlunda heller såvitt jag vet. Kortet har funkat klockrent förut utan osd så har svårt att tro att den dioden har kortslutit sig, men kan dubbelkolla det
    TBS Discovery m. gimbal för finflygning, ZMR250 för fulflygning

  6. #6

    Standard

    Enligt den här bilden finns dels en BUZ out och dels en SWD Port, vad får dom för status när du armerar?
    Jag skulle kontollmäta alla pinnar så du inte har någon plus eller jord på fel ställe...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Naze32.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	595,4 KB 
Id:	56395

    /Jonas

  7. #7


    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    är allt jordat som det ska?

  8. #8

    Standard

    Testa att koppla förbi OSD och se om du tappar bilden - det är väldigt vanlig att det händer på minimosd varianter om man inte driver dom från en egen BEC. Om du kör din OSD på Uart1 så kan du få problem med USB anslutning mot datorn då det delas - om det är det du menar med att du inte kan styra nazen.

  9. #9

    Standard

    Får kolla det. Tack för tipset!
    Har osd på uart1 men har det som en jst plugg så kan koppla ut osdn när den ska in i datorn. Problemet är att strömlampan börjar blinka i takt med osdn och mottagarens strömlampa när den är armad. Misstänker att det har att göra med osdn också.
    TBS Discovery m. gimbal för finflygning, ZMR250 för fulflygning

  10. #10

    Standard

    Det låter helt klart obra - har du testat att koppla ur allt och koppla i en grej åt gången? Med lite tur så är det din bec som krånglar för det är billigt att byta men det kan vara överbelastning eller att något är trasigt.

  11. #11

    Standard

    Hej, varit dålig på att svara här. Inte löst det än (inte lagt så mycket fokus på det heller) men jag har provat koppla förbi osdn och har fortfarande samma problem.

    Dock så märkte jag att jag kan också återskapa samma effekt genom att att låta quadden vara oarmerad men flytta fpv-kameran till vissa positioner. Då tappar jag fpv-bilden och nazen startar om, och bilden kommer inte tillbaka förrän jag hittar ett visst läge för kameran.

    Detta borde väl tyda på att det är något glapp med kameran som orsakar detta? Kan det vara att det kortsluter på något sätt? Har en annan fpv-kamera att prova med men den går på 12v istället för 5v och jag har ingen 12v regulator hemma just nu. Men kan det vara problemet?
    TBS Discovery m. gimbal för finflygning, ZMR250 för fulflygning

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •