Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: ”Plan B” Ett eldrivet scratchbygge:

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    661
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard ”Plan B” Ett eldrivet scratchbygge:

    Bakgrunden till detta projekt är att jag behöver ett ”plan B” att ta till då det blåser för mycket för fin-maskinen eller då densamma strejkar p.g.a något mindre tekniskt problem.

    Kravet är att den skall kunna gå in i bilen hopmonterad, vara snabb, tåla vind och vara manövrerbar så att man kan flyga de flesta manövrar.

    Efter att ha zappat skumvåfflor och meckat med prefab-lösningar typ ARF så är jag ruggigt sugen på scratch och balsa. Detta blir ett bygge helt i glasad balsa. Det är en byggteknik som jag inte provat tidigare så det skall bli kul.
    Sedan skall den sprutlackas och förses med lite panel-linjer och dekaler mm.

    Designen är inspirerad av Weston Magnum:

    https://www.google.se/search?q=westo...RuCCYQ_AUIBigB

    Den får lite högre kropp för att klara knivegg och större fena samt sidroder.
    Nos och översida blir tämligen rundade, botten blir platt. Den kommer inte att ha något landningsställ.

    Motorn blir en Turnigy Aerodrive SK3 - 3542-1185kv
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=18120
    Propeller troligtvis 11X7 eller 10X7 ?
    Farthållare TURNIGY Plush 60 amp. Det bör nog duga?
    Kraftkällan blir Lipo 4S/ 4Ah.
    SPV 1000 mm, längd ca 1120 mm, vikt...1500 gr ? Vi får se..

    Då vi kommer in i bygget har en depron-version i 70% storlek byggts.
    Detta för att se att proportioner på vingar mm stämmer.
    Allt är lika den slutliga designen uton formen på kroppen. Den gjordes förenklad.
    Huvudsyftet är att provflyga och se att TP sitter på rätt ställe.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC1659.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	52,1 KB 
Id:	56411 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC1667.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	42,8 KB 
Id:	56412

    Nu håller kroppen på att ta form.
    Sidorna är av 3 mm balsa, laminerade med 0,8 ply fram till det sneda spantet.
    Spanten är laminat av 0,8 mm ply och 4 mm balsa.
    Övre delen är klädd med 1,5 mm balsa som fuktats med fönsterputs för att bli böjligt. Otroligt effektivt.
    Längst bak är det massiv balsa.

    Ämnet till vinge, stabbe och fena är tillkapade.
    Vingen formas av 10 mm balsa så den blir tunn men stark. Det var mer pyssel än man kan tro att kapa till alla bitar så att de passar perfekt.
    Stabbe och fena görs av lätt 8 mm balsa.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC1666.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	60,4 KB 
Id:	56413

    Fortsättning följer.

    // Mats W

  2. #2
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Men vad hände med den här: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nge-i-tr%C3%A4 ??
    Har gräset blivit tillräckligt högt än???
    Och.... när ska du bygga en Warbird??

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    661
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Den "där" väntar fortfarande på maiden.
    Han inte det i somras.
    Warbird kanske kommer så småningom?? Vi får se. Har lite annat i tuben just nu.
    Njuter av ditt bygge så länge :-)

    // M
    Flygsmurfen

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    661
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Smile

    Lite nosjobb:
    Efter att ha "spånat" lite.....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC1695.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	43,0 KB 
Id:	56455 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC1694.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	56454 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC1668.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	35,8 KB 
Id:	56453

    Trevligt att tälja sig en flygmaskin.

    // M

  5. #5

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    661
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Formgivningen fortsätter:
    Undersidan på nosen och huven är punktlimmade. De kommer att tas loss och urholkas invändigt.
    Spenderade några timmar i verkstaden på jobbet i går för slipning.
    Man vill ju inte stå ute i detta vinterväder.

    Lite testmontage för inspiration: Ser bra ut tycker jag.

    Nu blir det lite kompletterande spackel och slipning, sedan dags att börja testmontera elektroniken mm.

    // Mats W
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC1696.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	60,5 KB 
Id:	56637   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC1697.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	56641   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC1698.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	56639   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSC1699.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	56640  

  6. #6
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 156
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Wow, snyggt!! Ser ut att kunna gå fort!

    Jag glömde maila dig länken, men här är den om du behöver/vill beställa nitar mm: http://www.nsmodelers.rs/home
    Sweeper köper nitar från Chad Veich i USA, men kan inte hitta att han har en webbsida. Sweeper har nog hans mailadress.

  7. #7
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tjusigt!!
    Väldigt snygga linjer, säger som Christer:
    "Den ser ut att kunna gå fort!"
    Retroholic!

  8. #8

    Standard

    Den där gillar jag verkligen, men är inte det ett sånt plan som kanske skall ha 8X8 eller 9X9 propeller?

    Jörgen

  9. #9

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    661
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Den där gillar jag verkligen, men är inte det ett sånt plan som kanske skall ha 8X8 eller 9X9 propeller?

    Jörgen
    Har inte koll? Litar blint på mina rådgivare.
    Tror du att det passar med angiven motor och kraftkälla?
    Haken är ju att den skal handstartas så det måste vara tillräckligt bottendrag.
    Kan ju testa då den är intrimmad? Lite fart är ju inte fel :-)

    Tack för länken Christer.
    Skall beställa.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  10. #10

    Standard

    En APC 9X9 Ser ut att vara någorlunda ok i ecalc på 4S, 3000g dragkraft, 1200g i nollfart, 53A, 685W, 13000rpm.

    Om modellen stannar på 1500g så blir det inte riktigt så att den flyger ur handen rakt upp men inte långt ifrån.

    10X7 är likvärdig enligt ecalc fast har så klart nästan full dragkraft redan från stillastående och är mycket långsammare. Det är ett lätt val att använda 10X7 på maiden.

    Det är inte riktigt tillförlitligt att mäta på en 9X9 på marken, propellern stallar så det kan mycket väl börja dra mycket mer ström när du fått upp farten. Men då programmet ger likvärdig ström för 10X7 så kan du få en uppfattning genom att använda den vid mätningen.

    Jörgen

  11. #11

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    661
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Den skall nog landa under 1500 gr?
    Vi får flyga in den med större propp, sedan byta.
    Ser fram emot det men det ligger långt fram i tiden.
    Först skall den glasas och målas mm. Det kommer att ta ett tag.
    Blir nog maiden till hösten tidigast?

    // M
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •