Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: UMX Radian mini

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard UMX Radian mini

    Hej !

    Jag gillar segelflyg och nu har jag 3st totalt och är väldigt nöjd med dem.
    Hangflygning är nånting som jag verkligen vill hålla på med tyvärr här i Uppsala så finns det rätt få bra ställen för det för där det skulle fungera är det ofta ganska smalt eller väldigt mycket hinder och risk att fastna i träd och dyl.

    Jag har hamnat bakom trädlinjer i läsida ibland och kunnat utnyttja det för lyft som jag förstår det "dynamic soaring" heter det på eng? Detta är rätt svårt och innebär för mig mer risk för kärran då marken är rätt nära och hastigheten stor, men fruktansvärt roligt och kräver en del skicklighet.

    Jag såg denna minimodell och tänkte att med den kan jag hangflyga! Då blir små kullar och platser som är för trånga för de stora kärrorna helt plötsligt utmärkta hangplatser!

    Fungerar det? Denna modell är tydligen bara roder, höjd och motor och jag undrar om det fungerar med hangflygning eller om man behöver mer rollauktoritet i de snabba vändningarna?
    Nån som vet hur kvaliteten är på denna
    ?
    Mvh Gustaf

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du lär ju behöva en Spektrum-sändare först och främst och du kör väl Futaba S-FHSS - eller ?
    F ö har jag svårt att tro att en såpass lätt kärra (43 g) kan göra sig bra på ett hand men just den frågan överlåter jag gärna till hang-specialisterna...
    Roger

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Du lär ju behöva en Spektrum-sändare först och främst och du kör väl Futaba S-FHSS - eller ?
    F ö har jag svårt att tro att en såpass lätt kärra (43 g) kan göra sig bra på ett hand men just den frågan överlåter jag gärna till hang-specialisterna...
    Roger
    Hej! Ja korrekt jag kör fn Futaba S-fhss och såg att det var BNF m spektrum och då blir det ännu dyrare med en liten futaba RX och tror ej att as3x eller vad gyrot heter fungerar till futaba eller vad tror ni?
    Tror ni som jag att de slängt in gyrot för att rättfärdiga ett högt pris?

    Såg nån ask-21 mini också men den måste jag läsa på om..

    Ja jag vill gärna ha input på hur skev lösa kärror beter sig i hang !

    Tack för svar! Mvh Gustaf

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag är rätt säker på att mottagare och gyro är integrerade i den kärran - och kanske också servona.
    Multiplex Panda finns ju i ett nytt utförande numera - Funglider - med lite större spv och skevroder som standard. Kanske kan vara nåt när det är lite trängre med utrymme ? Visserligen mycket större än UMX Radian men i alla fall Pandan är en trevlig liten kärra. Har den i bilen för jämnan under sommartiden och flyger rätt flitigt med den också - är nog den av mina seglare som är i luften flitigast. Men det kanske säger mera om mig än om mina kärror...
    Roger

  5. #5

    Standard

    UMX kärrorna är inte lätta att få att fungera med annan radioutrusning. Elektroniken är väldigt integrerad, om du har skevroder så sitter det oftast separata servon för dem men i övrigt så sitter alla servon på samma kretskort som mottagaren och gyrot.

    De trevliga små BNF modellerna, framför allt helikoptrarna är en stor anledning till att jag använder Spektrum radio. På ett lågprestandaflygplan så går det utmärkt att använda en "skicka med sändare" men på helikoptrarna och till viss del på de lite vassare UMX flygplanen så blir det mycket trevligare att flyga med en riktig radio.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Såg nån ask-21 mini också men den måste jag läsa på om..
    ASK21, mini radian och whipit är gulliga - thats it :-)

    För små hang behöver du ett flypglan som åter igen kan gå framåt bra och har bra egenskaper. Åter igen så är Heron faktiskt ett bra val även här. På extremt små hang måste du ner i vikt men behålla "samma vingyta", samtidigt ha en profil som ger mer race eftersom den fortfarande måste gå bra framåt, då hamnar vi på DLG kärror.

    Hör med Kajakmannen om han har något över. Det är flygplan som klarar allt från väldigt lätt termik till ganska blåsiga dagar på riktiga hang.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  7. #7

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    452
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Ett antagande du gör är att små modeller fungerar på små hang, det tycker jag inte alltid stämmer så bra. Det får i så fall vara ytterst små hang. På grund av att de är små orkar de inte bygga upp och behålla energi och därför är känsliga för minsta turbulens eller ställe med sjunk.

    Som exempel har både min Alula och NanoFloh - båda erkänt bra segelplan - stått sig helt slätt på lite sämre hangföehållanden än min Easy Star. Och den är långt ifrån någon värsting. När jag hangflugit den ihop med andra flygare är glasfiberseglarna (helt i glasfiber/balsaplankad foam) helt överlägsna, de går som raketer vid behov och långsamt vid behov. Brett fartregister och bra penetration.

    De segelplan du har skulle alla fungera bra på hang menar jag.

    Det besvärliga är att landa.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Ett antagande du gör är att små modeller fungerar på små hang, det tycker jag inte alltid stämmer så bra. Det får i så fall vara ytterst små hang. På grund av att de är små orkar de inte bygga upp och behålla energi och därför är känsliga för minsta turbulens eller ställe med sjunk.

    Som exempel har både min Alula och NanoFloh - båda erkänt bra segelplan - stått sig helt slätt på lite sämre hangföehållanden än min Easy Star. Och den är långt ifrån någon värsting. När jag hangflugit den ihop med andra flygare är glasfiberseglarna (helt i glasfiber/balsaplankad foam) helt överlägsna, de går som raketer vid behov och långsamt vid behov. Brett fartregister och bra penetration.

    De segelplan du har skulle alla fungera bra på hang menar jag.

    Det besvärliga är att landa.
    Hej och tack allsammans!.

    Mycket bra input, så i princip behöver jag köpa ytterligare en TX för detta. Det var kanske en kul idé men kanske kostar mer än det smakar och då känns det som nån mindre dlg-kärra skulle vara bättre för mina behov.
    Jag tror inte jag tänker ta ut Heron direkt utan att ha "hangtränat" mig lite, saker händer fort och då är det nog bra om fingrarna vet var de skall och då passar fms let13 tror jaf, med spoilerons och proppen igång bromsar den nästan lika bra som Heron i full butterfly för att underlätta landning .

    Ang landning i butterfly hur gör ni? Jag skruvar på fulleffekt och bromsar kraftigt för att skruva av ca 50% beroende på vind och lägger ner den på marken i det läget, ser inte hur flapsen skall kunna röra marken även om jag landar bankat och skevrodren är uppfällda, är detta korrekt vid landning eller bör man slå av butterfly när tillräcklig bromsverkan är uppnådd?
    Mvh Gustaf


    Kajakmannen? Bra tips men (vem är det?
    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej! Ja korrekt jag kör fn Futaba S-fhss och såg att det var BNF m spektrum och då blir det ännu dyrare med en liten futaba RX och tror ej att as3x eller vad gyrot heter fungerar till futaba eller vad tror ni?
    Tror ni som jag att de slängt in gyrot för att rättfärdiga ett högt pris?

    Såg nån ask-21 mini också men den måste jag läsa på om..

    Ja jag vill gärna ha input på hur skev lösa kärror beter sig i hang !

    Tack för svar! Mvh Gustaf

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Kajakmannen? Bra tips men (vem är det?
    http://www.rcflyg.se/forum/member.php/202-kajakmannen
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Jag tror inte jag tänker ta ut Heron direkt utan att ha "hangtränat" mig lite
    Jag tror du gör en för stor grej av det. Din Heron flyger ju utmärkt, du startar och flyger som vanligt, går ut över ditt hango ch slår av motorn. Bär det inte så gasa på igen bara. Känner du att det inte funkar alls så stig till höjd och promenera iväg inåt och landa som vanligt en bit in från hanget. Tror du skrämmer upp dig i onödan.


    Appropå kajakman och hang, kolla in hans Comet.... (Henke i gult)

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  11. #11
    karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    348
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Der er ikke den store forskel på at flyve hang eller vanlig flyvning med lange glid. Den største forskel er at du har en begrenset bredde at fly i og at du kan flyve hele dagen i et trek om du har energi og konsentration til det.
    Eller vil du først opdage den store forskel ved landingen. Du må lande langt bag hangkanten derso du vil slippe turbulens. På grund af den økede fare for turbulens /rotor må du lande med rimelig stor fart så du kan skære igennem. På min easy glider bruger jeg bare spoilerron og kommer ind med stor fart. Det giver stort synk samtidig med at jeg har fin styring på grund af farten. Om du vil have en anden flyver at træne med kan du jo bare bruge din fms trainer. Det er jo en #easy star" og den klare sig ok på hanget bare den får lidt vægt tilført. Put i en bit gevindstål i vingerøret og ut og flyg.

  12. #12
    karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    348
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    ut over dette så får du et easy glider kit med servoer for samme prisen. du kan da bruge et af de batterierne du har og du kan bruge en af de modtagere du har. Du kan bygge ind slæpekopling og prøve at trække op med andet fly.

    De umx jeg har set har været mer legetøj end rc flyg.

  13. #13

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    452
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Trillar du dit på EasyGlider, titta in på Höllein som har rea på kitet för 65€.

    http://www.hoelleinshop.com/SONDERAK...=56558&p=56558
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  14. #14
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack för alla tips och idéer!

    Tack Karstena också som vanligt!
    Tror inte easytrainern behöver mer styvhet: hela vingen är tejpad, den är också förstärkt och lagad m grillpinnar och lim
    Dock tänker jag använsa let13-modellen i stället, gillar den mer och jag vet ej om ni har hört nåt om den men det är en i mitt sinne (och jämfört m Heron) en mycket kapabel liten seglare, mycket halare och mkt bättre vindpenetrering trots samma vikt som easytrainern.

    Jag tror jag provar på första riktiga gången att köra let13 och om det går bra tar jag med Heronen, jag kör ändå väldigt mycket hangsim(picasim full) det kanske hjälper lite på hanget...
    Vad kallar vi dynamic soaring på Sv?

    ? Är det någon av er som pysslar med det? Som jag förstått (och upplevt) är när vind blåder över en kant (skogsparti, kulle o likn) och man tar energi av övre delen av turbulensen och dyker tillbaka "ned" och tillbaka uppp igen för en ny, förhoppningsvis högre vändning?
    Där jsg bor är det som sagt väldigt ont om hang men DS platser flnns i överflöd!

    Nu ska jag strax ut m Heron, 7 minusgrader tidigare på dagen men nu har solen varit framme i 2h och bör generera en del termik i detta kalla stiltje. Vill bara att temperaturen skall öka lite så jag slipper frysa.
    Mvh Gustaf

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Trillar du dit på EasyGlider, titta in på Höllein som har rea på kitet för 65€.

    http://www.hoelleinshop.com/SONDERAK...=56558&p=56558
    Tack !

  16. #16
    karstenas avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Inlägg
    348
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Jeg tænkte ikke på stivhet, det er mere vægten. Den har forholdsvis store vinger og bliver derfor let på et hang. da trænger den lidt vægt til at penterere vinden med.

  17. #17

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    452
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Här är SpeedsterDEN med lite "treeline DS".
    https://www.youtube.com/watch?v=qWFWpkdECtg


    Stålstång: Visst är det mer vikt du behöver! Jag satte en gängstång i min Easy Star. Blev iofs bara 10% mer vikt men ändå så det kändes. Styvheten blir en bonus.

    Som exempel är min nyköpta 2,5 meters elseglare ca 2kg tung och den är lite "överviktig" för att vara termikjägare.

    Den 2,5 m seglare som jag fick provflyga på hang och som gav mig blodad tand i sensomras vägde 3kg! En ren seglare utan elmotor och grejer. Vi hade 8-9 m/s på marken. Ägaren tog in den bakom hanget, blåste förbi med en vissling och den bara plöjde igenom vinden. Sen drog han några loopar i rad lite senare för att skava av fart inför landningen.

    Jag tror du kommer älska hang. Det är riktigt spännande att hysta ut modellen från en klippkant. Ännu mer om det är hav nedanför....

    https://www.youtube.com/watch?v=8GVQGaeZk9k
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  18. #18
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Vad kallar vi dynamic soaring på Sv?
    Samma, det finns nog inget bra uttryck på svenska.
    J-ligt häftigt att komma upp i > 800km/h utan motor hursomhaver...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #19
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Samma, det finns nog inget bra uttryck på svenska.
    J-ligt häftigt att komma upp i > 800km/h utan motor hursomhaver...
    Wow, vilken grej! häftigt... han var helt sjukt duktig, vilken koordination man lär behöva i den farten!
    Det här med DS blir nog en vinnare, nästa gång det blåser på skall jag ut med camen..

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    Sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Här är SpeedsterDEN med lite "treeline DS".
    https://www.youtube.com/watch?v=qWFWpkdECtg


    Stålstång: Visst är det mer vikt du behöver! Jag satte en gängstång i min Easy Star. Blev iofs bara 10% mer vikt men ändå så det kändes. Styvheten blir en bonus.

    Som exempel är min nyköpta 2,5 meters elseglare ca 2kg tung och den är lite "överviktig" för att vara termikjägare.

    Den 2,5 m seglare som jag fick provflyga på hang och som gav mig blodad tand i sensomras vägde 3kg! En ren seglare utan elmotor och grejer. Vi hade 8-9 m/s på marken. Ägaren tog in den bakom hanget, blåste förbi med en vissling och den bara plöjde igenom vinden. Sen drog han några loopar i rad lite senare för att skava av fart inför landningen.

    Jag tror du kommer älska hang. Det är riktigt spännande att hysta ut modellen från en klippkant. Ännu mer om det är hav nedanför....

    https://www.youtube.com/watch?v=8GVQGaeZk9k
    Haha vad roligt! Första videon var den jag såg innan fenomenet inträffade första gången för mig! Enda anledningen till att jag förstod vad tusan som pågick framför träden

    Roligt att se att easystar:en funkar väl på hang, talar väl för easytrainern också !
    Då är DS mer lämpat åt FMSlet13.

    jäkligt kul att man kan göra så mycket med elsegelplan, i det här läget har jag nästan svårt att se mig köpa någonting annat än det, ickesegelkärror, vari ligger tjusningen där? Mer utmaning att använda vinden och mer roligt därav känns det som...
    Tack för svar Mvh Gustaf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •