Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: UMX Radian mini

  1. #41
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack Jorgen!
    Ok! Autopartner har också bekräftat (jag gillar att stötta svenska butiker så länge priset är OK jämfört m HK och dyl)
    att 1200mhz och 2400mhz inte passar så bra ihop och de rekommenderade immersions 600mw 5.8 och jag antar att jag provar på den först och hoppas räckvidden är god, kommer bygga mitt system månadsvis - det första blir VTX och RX samt jag tänkte prova Quanum V2-visiret då det är mycket billigt och skall ge en skaplig upplevelse, den kanske inte är det mest ergonomiska men man kan ju skära ur passformen bättre och de skall inte ha problem med imma - jag är inte så imponerad utav fatsharks goggles som jag provat, dock om det skulle dyka upp några billiga goggles på begsidan köper jag dem nog främst för den inbyggda RX och huvudergonomi. (sett FPV-monakel på banggood och det verkar riktigt coolt, då kan man "spotta" själv och eftersom goggles är 2d ändå lär man se FPV lika bra med ett öga som två, vad har ni för tankar kring det?

    Efter kamera (CCD) VTX, RX, spiro-antenner och Visiret är beställlt och monterat och fluget med så kommer jag beställa nån pepparboxantenn och FC m RTH och ev OSD och då är systemet komplett!

    Markstationen tänker jag bygga av cykelkärran jag kommer använda (som du tipsade McRegor)för att ta Heron till och från fältet i vår, blir ju skitbra att montera ett 3m fiskespö med VRX:s antenn högst upp och cykelkärran är bra som "bord" att montera ihop planet på också samt att ha med termos m choklad och prickigkorv-mackor=) Hela cykelkärran blir att jag i mitt låsta MC-garage så jag kan ha kvar komponenter på den.

    En fråga som nu är relevant är ; Med ett 5.8system från immersion (600mw) spiro-antenner och senare en patchantenn på markstationen (ska försöka få ihop diversityantenner, en patch och en spiro el helical) hur lång teoretisk räckvidd får jag?

    Är räckvidden uppåt samma som i längd? Den gyllene frågan är ju egentligen om videolänken överskriver futabalänken? tänker att 2.4 kanske har lite bättre räckvidd? dock sänder väl en TX med 100mw bara?

    Bästa skulle ju vara att bilden börjar störas ut 50m före kontrollänken - det kan jag ju givetvis kolla genom rangecheck men jag kan väl inte göra som med futaban dvs ett läge för rangecheck utan jag måste gå bort den faktiska sträckan från TX:arna ?

    Ni som kör immersion600mw m liknande grejer (2.4 kontrollsystem) hur upplever ni er räckvidd ? Innan jag halvförsäkrat kärran m FC och rth blir det nog väldigt skitnödigt i början och tappar jag videon då är det rätt stor risk för krasch innan jag kan hitta planet i skyn (ifall spottaren somnat

    Men om jag flyger FPV som jag flyger LOS just nu skall det inte vara några problem men jag känner migsjälv och vet att jag nog gärna skulle vilja flyga lite längre och "utforska".

    Om någon uppgraderat sin FPVutrustning och vill bli av med komponenter som jag behöver eller kan använda var inte rädda att skriva, jag behöver ALLT till systemet!

    Ang kamera, jag tänker köpa en boardcam från Sony el likn då jag förstått att actioncams har en viss latency när de används för FPV, jag undrar om det är olika latency från olika kameror? ex jag har en denver 1300c som är en billlig actioncam som är mycket bra till montering på plan och den har video-out så visst bör jag kunna använda den men tänker att en så (350kr) billig kamera blir det nog rejäl latency i ? den får nog vara med parallellt bara som DVR.

    Tack för er input, som sagt är ekonomin ansträngd nu så allt inhandlas enligt en liten budget och tydligen är vi dessutom gravida för första gången så det kommer gå åt pengar om 7mån, skitbra, ska uppfostra en liten modellflygare om det blir en flicka eller pojke!

    mvh Gustaf

  2. #42
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    https://youtu.be/E_pI8tc-HiM
    Här är en video från igår; unedited men om ni har tid att spola genom delar av den? Jag upplevde hangeffekt från trädlinjen jag försökte ds:a från ! ! Jag lyckades med några DS -manövrar och behåll höjden efter "dykvändningen" ett psr ggr vinden hade kunnat vara bättre och jsg kunde brytt mig om att trimma modellen bättre innan jag började. .men i er erfarenhet kan ni berätta om lyftet kom från träden eller från nåt annat? Kan inte tänka mig termik, vädret borde inte erbjudit det denna dag?
    Kritisera gärna så jag blir bättre!


    Ps Om man använder skev som spoilerons el flaperons inför landning, se då till för tusan att ha trimmat dem först!!!
    En mm skillnad gör inte så mycket när man flaxar runt men när man gör en i flygning och slår till spoilers DÅ blir den MM felltrim Mycket mycket mer märkbsr och kärran banksr desto mer spoileron man drar på, detta kan nog t o m stalla ena vingen och effekten av det är ej kul. ?

    Mvh Gustaf
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2016-01-12 klockan 20:07.

  3. #43

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hemlige Arne!
    Videoklippet är nog privat....
    Retroholic!

  4. #44
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Så! Nu skall det funka!

  5. #45

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu funkade filmen, ja!
    Jag tror inte man kan kalla det för nån särskild "hangeffekt" vid en trädridå, då ska nog vinden vara väldigt stark. Dessutom trasar träden sönder vinden och det blir bara turbulent.
    Men hyfsat stark vind, då snackar vi om 7-10 m/s, och en liten slänt eller långsträckt kulle, då kan du nog få till både hang och DS.
    Din kärra har nog ett idealhastighetsområde då den sjunker minst, flyger du fortare stiger den, flyger du långsammare så sjunker den. Och överskottshastigheten efter en dykning kan man självfallet utnyttja till stigning.

    Fortsätt bara, du hittar säkert nåt bra ställe för hangövningar!

    B.t.w., bor du inte i Uppsala? Det finns väl "Uppsala högar"??
    Retroholic!

  6. #46
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Nu funkade filmen, ja!
    Jag tror inte man kan kalla det för nån särskild "hangeffekt" vid en trädridå, då ska nog vinden vara väldigt stark. Dessutom trasar träden sönder vinden och det blir bara turbulent.
    Men hyfsat stark vind, då snackar vi om 7-10 m/s, och en liten slänt eller långsträckt kulle, då kan du nog få till både hang och DS.
    Din kärra har nog ett idealhastighetsområde då den sjunker minst, flyger du fortare stiger den, flyger du långsammare så sjunker den. Och överskottshastigheten efter en dykning kan man självfallet utnyttja till stigning.

    Fortsätt bara, du hittar säkert nåt bra ställe för hangövningar!

    B.t.w., bor du inte i Uppsala? Det finns väl "Uppsala högar"??
    Gamla uppsala högar ja!!!!
    Skall dit idag och prova!!! Nu skall d inte blåsa så mycket och det är minus 15 men det hindrar ej mig! Om man har en 7-800g elseglare hur mycket bör det blåsa för att få god hangeffekt för nybörjare? Säg att backarna är ca 30-45° och kanske 20m + höga!

    Tack! Perfekt ställe ju det är ju 3 stora kungagravplatser/högar och fritt fram 360° runtom utan hinder så ma kan köra hang och DS:a på baksidorna och växla fritt!! Kul
    Tack!! Tar med let13 och min "capcam" som jag gjort efter råd av er för att kunna kritisera min flygning!
    Hoppas bara sattyget t kamera klarar marktemp! Igår var det -20 och jag var ut och flög , kameram har ett inbyggt lipo på 1s800mah som var fullt och jag transporterade kameran i innerfickan och satte på planet precis innan launch, det ökade inspelningen till hela 4min innan den dog och tyckte batteri var slut! Antar att när kameran kommer upp 120m+ är det kallare än -20 och den sitter också i proppwashen så kanske jag underskrider kamerans temp-miniminivå däruppe?
    Har spelat in 3x20min flygningar i 0-gradigt utan problem så det måste vara tempen!

    Tycker dock lipoaccar till planet är märkligt oberörda i kylan!! Kandet vara den kalla lufgens ökade densitet som ger mer bärkraft t vingarna och därmed kompenserar för kalla batterier?


    Tips på värma kameran under kallflygning? Tänkte på att montera esc rakt under kameran men den blir imte så varm heller då jag seglar mycket så batteri och esc är rätt kalla också...
    Mvh Gustaf

  7. #47

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Med motordrift är det väl inga problem i nollvind, men det är ju lixom inte det som är grejen med hangflyg.
    En ren seglare (utan motor) som väger 7-800 gram behöver nog minst 5-6 m/s för att flyga bra på ett "normalt" hang.
    Ökar vinden kan man ju alltid lasta i mer barlast.....
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •