Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: LiPo Internal Resistance

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard LiPo Internal Resistance

    Tjo,

    Passade på att gå igenom alla mina LiPo. Storage ladda dem, kolla Internal Resistance etc.

    Mina misshandlade 3s 2200mAh var det framför allt mest skillnad på och blev nog till att kassera en del av dem.

    IR per cell varierade som bäst endast 8mOhm till som värst 200mOhm per cell. Vissa LiPo hade även OK 20mOhm på två celler men 120mOhm på en cell.

    Drog gränsen på mina LiPo vid ca 30mOhm per cell för att klassa LiPo't som OK. Det beslutet var på ren magkänsla och lite vaga minnen från Exprimental Airlines och hans LiPo genomgång.

    Var drar ni gränsen på OK eller inte IR?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #2

    Standard

    Det beror på vilket strömuttag du gör från batterierna.
    Nya batterier ligger under 5 mOhm, typiska värden runt 2 mOhm.
    Använd Ohms lag U = I x R och dra bort resultatet från cellspänningen så vet du hur mycket du har att flyga på.
    Flyger jag helikopter eller multirotor utan LiPo larm / telemetri ligger gränsen på 10 mOhm / cell eftersom konsekvensen av att batteriet tar slut innan timern i radion säger till är inte så roliga....
    Kör jag telemetri har jag hela tiden koll på spänningen och kan landa om den sjunker drastiskt.

    /Jonas

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast Ri beror ju också på hur stor kapacitet cellen har och även dess belastbarhet (C-tal) - vilket i o f s är en konsekvens av Ri. Sen t ex vilka kablar man har mellan ack och laddare när man mäter, cellernas laddstatus och inte minst deras temperatur. Så att ange exakta värden på vad som är OK eller ej har jag förstått är svårt. Har f ö inte en enda ack med 2mOhm i Ri - inte ens när dom var nya. Men jag mäter ju med min iCharger och den kanske inte är så exakt. Det viktigaste är väl att se hur de förändras med tiden samt om det uppstår obalans mellan enskilda celler - och inte nödvändigtvis det exakta värdet. Fungerar ackarna så är väl det gott nog.
    Men - jag är ingen specialist på Ri utan bara allmänt småintresserad...
    Roger

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det beror också på storleken på cellerna. Jag tolererar upp till 18mOhm/cell på 1000mAh. 50mOhm/cell på 360mAh.
    Större celler lägre värde. Mer tolerant ju mindre cellerna är.
    Räkna gärna ut verklig C-rating också (alla storheter i SI enheter, dvs räkna Ah och Ohm)

    Max rimlig ström = roten ur (6 * kapacitet / genomsnittligt Ri)
    Max verklig C = roten ur (6/ (kapacitet * genomsnittlig Ri))

    Dessa värden är valda från erfarenhet ej från avancerad formel, drar du mer blir cellerna varma och puffar.
    fredrik

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack för input särskillt @freddan_6. Skall räkna lite närmare på aktuell C-rating jag har.

    Alla LiPo var mätta med i Storage Charge, samma temperatur och med samma laddare för att få fram mOhm per cell.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Standard

    Jag är tveksam till Ri mätning under laddning för att jämföra batterier och ser det bara som en indikation för att en cell bär sig annorlunda åt än de andra i samma batteri.

    För skojs skull så tog jag fram det 3S2250 45-90c batteri som först fick mig att bli tveksam till Ri mätning och det som jag vid tiden hade som referens, båda mäter nu långt senare 18-20mV per cell när jag kopplar in det i iChargern. Ri värdena från Revolectrix laddaren bör man inte jämföra rakt av, men det var ungefär samma när jag mätte dem sist för ett par år sedan. Jag provade för några månader sedan att göra en 100W urladdningstest för att se hur illa det var med det, laddaren hann inte rampa upp strömmen till fullt innan den bröt urladdningen vid 3.3v. När jag sedan mätte spänningen på det obelastat så låg det på ungefär 4.18v per cell.

    Så jag har två liknande batterier med exakt samma Ri värden där det ena inte skulle duga till motorn på ett inomhusflygplan och den andra nu efter fem år fortfarande duger fint till en 450 helikopter och mina 3S flygplan. De nya och mycket rappa Hyperion G6 batterierna i samma storlek ligger också på samma Ri när man mäter på iCharger laddaren. Så tre olika batterier som i praktiken har väldigt olika strömkapacitet ger nästan exakt samma Ri.

    Å andra sidan så har jag några delvis förstörda TBS batterier som jag fick med till en multikopter, där är Ri värdet ojämnt mellan cellerna.

    Jag rekommenderar istället att man mäter spänningen under last, gärna i flygplanet man använder dem i. En lipovarnare som visar alla cellerna samtidigt underlättar mycket men det går att hitta dåliga batterier om man har en som kan ställas in för att pipa när någon cell faller under den inställda spänningen. Håll fast planet, dra på fullt och se hur lågt spänningen per cell faller. Jämför mellan de olika batterier du har.

    Eller så kan man ladda ur med en laddare vid hög ström och registrera spänningen per cell under tiden. Antingen genom att låta laddaren logga till datorn eller genom att helt enkelt skriva upp spänningen vid olika urladdningsströmmar.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    ...Jag rekommenderar istället att man mäter spänningen under last, gärna i flygplanet man använder dem i. En lipovarnare som visar alla cellerna samtidigt underlättar mycket men det går att hitta dåliga batterier om man har en som kan ställas in för att pipa när någon cell faller under den inställda spänningen. Håll fast planet, dra på fullt och se hur lågt spänningen per cell faller. Jämför mellan de olika batterier du har.

    Eller så kan man ladda ur med en laddare vid hög ström och registrera spänningen per cell under tiden. Antingen genom att låta laddaren logga till datorn eller genom att helt enkelt skriva upp spänningen vid olika urladdningsströmmar.
    En Ri-mätare gör precis det, alltså mäter spänningsfallet under last. Dock kanske inte vid samma höga belastning som när man kör motorn. Jag vet inte hur olika laddare gör detta men min "Lipo ESR Meter" från Wayne Giles belastar kortvarigt accpaketet via urladdningskontakten och spänningen mäts på en cell i taget via balanskontakten.
    /Leif

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    En Ri-mätare gör precis det, alltså mäter spänningsfallet under last. Dock kanske inte vid samma höga belastning som när man kör motorn. Jag vet inte hur olika laddare gör detta men min "Lipo ESR Meter" från Wayne Giles belastar kortvarigt accpaketet via urladdningskontakten och spänningen mäts på en cell i taget via balanskontakten.
    Det där är en riktig Ri mätning med en realistisk last, den använder 16A mätström.

    Efter att ha testat mitt trasiga testbatteri lite snabbt nyss så är jag säker på att iChargern mäter med väldigt låg ström, troligtvis några få mA. Nu när det legat i rumstemperatur ett tag så säger iChargern att det har 16-17mOhm Ri per cell. Vid 1A urladdning så ser man att spänningsfallet är ungefär 500mV per cell. Då V/I=R så ser vi snabbt att vi har ungefär 500mOhm Resistans, så bara för att ett batteri ser bra ut enligt en iCharger så behöver det inte vara ok.

    Sedan kan det vara mycket som skiljer med anslutningskablar och annat som gör att Ri värdet blir för högt när man mäter med laddaren. Så det kan bli fel åt båda hållen. Jag skulle inte få för mig att kasta ett batteri för att en iCharger säger att det har 30mohm Ri på ett batteri på runt 2000mAh. Det är så låga motstånd att det är mycket lätt att få mätfel.

    Jörgen

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    ... så bara för att ett batteri ser bra ut enligt en iCharger så behöver det inte vara ok.
    Jörgen
    Nej det är sant du har en cell som fysiskt gått sönder och får annan Ri när den lastas och puffar. Holken nästa.... Men tvärt om är sant, visar iCargern att cellen är kass så är den kass. Alla mina celler blir sämre och orkar inte driva planet lika bra längre, de har lägre Ri än när de var nya. Men jag har också krashat celler.

    Obs Ri varierar genom urladdningskurvan och vid temperaturändring, jag mäter alltid vid samma rumstemp och efter lagringsladdning. Du måste inte mäta likadant som jag men du måste mäta med samma laddning och temp för att få tillförlitliga och jämförbara värden.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2016-01-06 klockan 10:00.
    fredrik

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Jag skulle inte få för mig att kasta ett batteri för att en iCharger säger att det har 30mohm Ri på ett batteri på runt 2000mAh. Det är så låga motstånd att det är mycket lätt att få mätfel.

    Jörgen
    30mOhm på 2000mAh ger C-rating på 10.... Jag har ingen nytta av ett sånt batteri så jag har holkat två såna i år.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Så länge man har någon modell som fungerar bra med lite lägre C rating så skulle jag nog hellre köra en praktisk belastningstest på ett batteri med lite högre Ri och jämföra det med ett batteri som har ett friskt Ri. Då snappar man upp eventuella andra problem.

    Om man tycker om att spontanflyga så är det inte dumt med några andrasorteringsbatterier till en lite mildare modell. De kan man ju med att låta vara laddade över sommaren.

    Jörgen

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med Jörgen - och väldigt många vanliga flygmaskiner fungerar ju bra även med ackar med lägre C-rating. Så precis som jag sa i mitt första inlägg i denna tråd - fungerar ackarna till aktuell kärra så är väl allt frid och fröjd oavsett vad Ri-mätaren visar.
    Däremot kan man ju identifiera "obalans" i Ri mellan cellerna i ett paket om man har möjlighet att mäta och det kan ju avslöja att det kan bli problem med acken rätt snart.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •