Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byggtråd - Armattan F1-4B

  1. #1

    Standard Byggtråd - Armattan F1-4B

    Såhär i vintertider är det ju ett utmärkt tillfälle att bygga nytt, så jag tänkte hoppa på årets fluga och bygga en 180mm ram.

    Valet av ram föll på en Armattan F1-4B. Snarlik en viss alien ram, men ungefär hälften så dyr och har fått många lovord.

    Den finns i två varianter med 3mm eller 4mm ram för 2204 motorer, det fick bli 4mm ramen.

    http://www.armattanquads.com/f1-4b/


    Det kommer nog bli en lite tyngre 180 ram med cobra 2204 motorer och littlebee 20a esc's. Planen är också att köra på 4s 1300mAh batterier och montera en GoPro session.

    Jag har börjat med att sandpappra ned kanterna på kolfiberramen, dels för att göra den starkare vid krascher men också för att det är mycket trevligare att hålla i. Jag ångrar att jag inte gjort detta på min andra ram...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_ram2.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	54,0 KB 
Id:	56445

    Dags att börja löda!

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Kul! Har en F1-5 ram på ingång som jag ska ha upp till våren
    Skoj med byggtrådar. Vore skoj om Chris kunde skaffa en reseller i EU. Jag har typ tur med tullen varje gång

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Borren Visa inlägg
    Kul! Har en F1-5 ram på ingång som jag ska ha upp till våren
    Skoj med byggtrådar. Vore skoj om Chris kunde skaffa en reseller i EU. Jag har typ tur med tullen varje gång
    Grymt!

    Jag klarade mig från tull denna gång. Jag vart förvånad över den billiga frakten också, 5$ känns ju överkomligt

  4. #4

    Standard

    Motorer blir som sagt cobra 2204, 2300 kv. Jag har använt dem på min större ram och aldrig haft några problem. Jag vet att många kör motorer med högre kv på 4" propellrar, men jag testar cobra motorerna först så får vi se. Att ha det "senaste" är ju omöjligt i den här hobbyn :P

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_motorer.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	55,9 KB 
Id:	56448

    Började med att löda bort alla kablar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_esc.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	36,9 KB 
Id:	56449

    Lödde fast motorerna direkt på esc'na genom att skära upp och vika bort en bit av plasten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_pdb.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	77,1 KB 
Id:	56450

    Jag kommer använda en liten pdb platta som har 5 & 12 volts bec från banggood: http://www.banggood.com/CC3D-Flight-...-p-973352.html

    5v kommer gå till flygkortet som är en mullet (naze rev5). http://www.armattanquads.com/mullet-...ht-controller/

    12v kommer gå till videosändaren, en aomway på 200 mW http://www.banggood.com/AOMWAY-FPV-5...-p-947147.html

    jag kommer även löda dit kablar till en liten ledplatta baktill.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr. Rosso Visa inlägg
    Motorer blir som sagt cobra 2204, 2300 kv. Jag har använt dem på min större ram och aldrig haft några problem. Jag vet att många kör motorer med högre kv på 4" propellrar, men jag testar cobra motorerna först så får vi se. Att ha det "senaste" är ju omöjligt i den här hobbyn [emoji14]

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_motorer.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	55,9 KB 
Id:	56448

    Började med att löda bort alla kablar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_esc.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	36,9 KB 
Id:	56449

    Lödde fast motorerna direkt på esc'na genom att skära upp och vika bort en bit av plasten.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_pdb.jpg 
Visningar:	112 
Storlek:	77,1 KB 
Id:	56450

    Jag kommer använda en liten pdb platta som har 5 & 12 volts bec från banggood: http://www.banggood.com/CC3D-Flight-...-p-973352.html

    5v kommer gå till flygkortet som är en mullet (naze rev5). http://www.armattanquads.com/mullet-...ht-controller/

    12v kommer gå till videosändaren, en aomway på 200 mW http://www.banggood.com/AOMWAY-FPV-5...-p-947147.html

    jag kommer även löda dit kablar till en liten ledplatta baktill.
    Armattan ramen ser ju väldigt fin ut men är inte själva ramen väldigt lång (onödigt)? Du ska ju in med en FC, ovanpå Pdb, liten Rx, VTx och en kamera men det blir ju massor med plats över, onödig vikt och luftmotstånd ?

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    Armattan ramen ser ju väldigt fin ut men är inte själva ramen väldigt lång (onödigt)? Du ska ju in med en FC, ovanpå Pdb, liten Rx, VTx och en kamera men det blir ju massor med plats över, onödig vikt och luftmotstånd ?
    Tänken är väl att kunna få på en action kamera och batteri på topplattan, plus att få fram fpv kameran framför propellrarna. Så lång är den inte, hela ramen är väldigt liten

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_lodning.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	88,3 KB 
Id:	56459

    Klar med all lödning. Jag kommer köra med xt kontakten på sidan. Lödde även fast pins på flygkortet och fick det på plats. Funderade ett tag på om jag skulle korta av signalkablarna från esc'na och löda fast dem direkt på flygkortet, men det kan vara gött att snabbt kunna byta esc's om de går sönder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_x4r.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	56460 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_x4r2.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	56461 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_vtx.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	80,3 KB 
Id:	56462

    Har även preppat för fpv kameran genom att löda ihop en kabel från kameran till videosändaren. Passade även på att jorda audiokablarna genom att löda ihop dem med minuskabeln. Vet inte hur viktigt detta är egentligen, men något man tydligen bör göra vid race.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_lodning.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	85,4 KB 
Id:	56458  

  7. #7

    Standard

    Nu är den klar! Men knappast något väder för testflygning...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_01.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	129,2 KB 
Id:	56480

    Tanken är att man ska installera videoantennen på topplattan, men då är den i vägen för batteriet så det fick bli baktill istället. Satte fast antennen med buntband till en av distanserna. Det följde med en större programmerbar ledplatta med ramen. Jag hade gärna använt den, men den kändes lite för tung, och funkade inte med min antenn lösning. Jag installerade även en buzzer baktill.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_02.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	102,9 KB 
Id:	56481

    Byggde en liten stol till min gopro session med hjälp av skummet från förpackningen till cobra motorerna. Får se hur det funkar. Fpv kameran (sony HS1177) går att vinkla till ca 30 grader.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_03.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	57,4 KB 
Id:	56482

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_04.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	115,0 KB 
Id:	56483

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	f14b_05.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	97,4 KB 
Id:	56484

    Slutvikten hamnade på 290 utan batteri och kamera, 448 med batteri (tattu 1300mAh 4s) och 522 med batteri och gopro.


    Överlag väldigt nöjd med ramen, vi får se hur den flyger.

  8. #8

    Standard

    Snyggt! Trist flygväder nu ja..

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KiteAnton Visa inlägg
    Snyggt! Trist flygväder nu ja..
    Tack Yepp... Hoppas på att nästa helg blir bättre.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Grym maskin Rosso!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •