Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Flaps som följer ailerons rörelser!

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Flaps som följer ailerons rörelser!

    Hej! Jag undrar om det finns nåt värde i att ha en sån mix, dvs flaps följer skev 2:1 dvs 50% ,
    Förutom rollrate finns det någon fördel i segelflygningen ni kan komma på? Mvh Gustaf

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej! Jag undrar om det finns nåt värde i att ha en sån mix, dvs flaps följer skev 2:1 dvs 50% ,
    Förutom rollrate finns det någon fördel i segelflygningen ni kan komma på? Mvh Gustaf
    Man kan ju fundera på hur de riktiga styr och kopiera det. Att vinkla upp/ner klaff/skev samtidigt ger ju en ändring av profilen vilket är användbart. Om du mixar ihop dem så hade jag gjort tvärt om, klaff 100%, skev 50%.
    Superhero

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Man kan ju fundera på hur de riktiga styr och kopiera det. Att vinkla upp/ner klaff/skev samtidigt ger ju en ändring av profilen vilket är användbart. Om du mixar ihop dem så hade jag gjort tvärt om, klaff 100%, skev 50%.
    Hej! Ja jag tänkte lite så! Så det finns faktiskt användningsområde för detta? Men du tyckte flapsen ska ha "huvud"-auktoritet och skeven på 50%? Kan ställa in rate så det går, nån som vill förklara varför detta är bra?

    Jag tänkte bara ha det som en "acro"-switch typ men jag tänkte att ändra vingprofilen i svängar skulle ha nån intressant effekt?
    Mvh Gustaf

    Mvh Gustaf

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    @Killenheladagen: Titta på hur en propeller är gjord; mest stigning längst in så som henke2 skriver. Detta driver bäst framåt på propellern och bromsar minst på vingen.
    fredrik

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tänker onödigt starta ny tråd, fråga kring termik - varmluft -!uppvindar ;

    Jag misstänker att det är jag som blivit duktigare, i början så kunde jag hitta termik men mest av en olycka och hade svårt att följa med dom för att vinna mer höjd och trodde ofta när vingen klippte (visade termik!,faceslap) så trodde jag det var dåligt trim och trimmade accordingly (suck) .
    Detta var i somras nu har jag blivit duktigare framförallt på att redan på marken hitta minst 3-4 platser där termik BÖR bildas och ofta får jag rätt när jag är i luften.

    Jag vill också veta huruvida termiken måste vara "varm" för att vara bärande stark eller om det är själva tempskillnaden mellan kalluft och mindre kall luft som genererar lyften?
    Jag har nästan tyckt nu senaste veckorna att när det varit riktigt kallt för att sedan solen värmer 2-3h och kan är ute då så har jag hittat skapligt med termik över träd, cykelvägar och allt som värms snabbare än snö.

    Mao kan man teoretiskt få lika bra/många termiklyft på vintern som på sommaren? Är -7° termik i -17° s a s?

    jag har ju också balanserat mina kärror bättre(och propparna efter råd från er, trodde ej fällande propp behövde det och kan svänga i termiken skapligt utan höjdförlust och att glida ur blåsan.

    Jag har också stängt av AIL-RUD då min fullmixade futaba T8J är "fullhouse-glider" programmerad och igår fyllde jag p.mixarna fullständigt, ingen mix över dock har futaba de flesta vanligaste mixarna såsom AIL-RUD och Flap-elevator utanför Pmix om man vill ha det så men tyvärr är den färdiga AIL-RUD -mixen (om ej i pmix) på eller av - går ej att ha det på switch och vill du då stänga av den i flykt så måste du gå in i menyerna i TX - rätt lätt men inte att rek.

    Jag stängde av AIL-RUD helt då jag koordinerar ju m rodret ändå av vana (körde rtf paket med fms tx/rx utan mixmöjligheter länge) och AIL-RUD är i vägen när jag flyger termik och jag bara vill ha rollauktoritet utan roderinput, ser att energi /riktning slösas på flygvideorna efteråt pga onödig roderbroms. .
    Hur gör ni när ni seglar? AIL-RUD på eller av?

    Ska bli kul att se rollraten med nya aileron - flapsmixen, misstänker en ganska krispig rollrate! Vill gärna lära mig göra fyrpunktsrollar (tips?)
    Det är så vackert när en närapå skalaseglarna spec m Ttail gör stabila fyrpunktsrollar!

    Skulle uppskatta svar på denna frågeställningen!

    Mvh Gustaf

  6. #6
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Det med termikken kan jeg svare enkelt på. Det er kun temperaturforskellen som gør termikken. Ok om våren er den i de fleste tilfelsde bedst. Det skyldes netop det du selv nævner. Sneen dægger mye og varmes kun op til -1 medens cyklen som står i snøen kan varmes op til 10-15 grader så længe solen står på. det samme gelder for mørke områder så som pløjede marker og astfalt eller stenknuter. Disse varmed dog sjeldent op til mere end rundt 5 grader over arealet rundt. Men for hver 100 meter du stiger falder temp med 1 grad. -er tommelfingerreglen. Jeg har dog stået på start med hangglider i 21 grader og i 300 -500 m over start var det -15. Det giver en ok termik det, men det giver også f.... så kolde finger.

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det där med 4 servon på skev och klaff på segelplan kan du få riktigt avancerat.
    skeven funkar på alla precis som du tänkt
    Speed-läge - alla någon grad uppåt
    Termikläge - alla någon eller ett par grader nedåt.
    Broms - klaffen ner och skeven upp - styrs gärna med trottelspaken så att full fart (fram) ger noll broms och trotteln i minläge (bak) ger full broms.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Karstena; kan det vara så att vintern kan bjuda på stora temperaturskillnader men "motorn" dvs solen är lite svagare och våren därför är bättre; fortfarande kallt om nätterna men betydligt mer sol som kan värma på?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  9. #9
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Ja solen er nok noget svagere, men samtidig har vi noget større luftfugtighed som delvis virker som akumulator. Den største efekten får vi dog på grund af den store varmeoptagsforskeld der er mellom mørke og lyse felt. Derfor er et pløjet felt noget af det bedste til at slippe termik om våren. Det er mørkt i forhold til omverden, det afgiver stor fugtighed som indeholder varme som frigives under opstiningen, hvorved vatnet så delvis falder ned uten for boblen som rim og delvis danner de bomulds skyer (comulus) som vi så godt kender i forbindelse med termik.
    At det er koldt om natten vil bare i nogen grad hjælpe på termikken, dog mørke områder med meget fugt holder bedre på varmen og bliver derfor ikke så nedkølet som de lyse områder rundt. Men samtidig er disse også mere varmeledende og vil avgive noget av denne varmen til undergrunden. Men man må samtidig huske at på utsiden af boblen findes en kraftig nedstrøm. Nedstrømmen fylder det hul som bliver når varmen drypper up. Når jeg siger drypper op er det faktisk det mest rigtige ordet. En termikboble ser akurat ur som dråpen som drypper fra din vatenkran i køkkenet. Rund på toppen og spids i bunden

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det där med 4 servon på skev och klaff på segelplan kan du få riktigt avancerat.
    skeven funkar på alla precis som du tänkt
    Speed-läge - alla någon grad uppåt
    Termikläge - alla någon eller ett par grader nedåt.
    Broms - klaffen ner och skeven upp - styrs gärna med trottelspaken så att full fart (fram) ger noll broms och trotteln i minläge (bak) ger full broms.
    Hej! Tack för tipset,
    Den delen är redan klar! MPX tillhandahöll exakta mått för sk camber och reflex och jag använder dessa flitigt (härligt att jag kan ändra hela profilen på vingen på en switch!) Även butterfly/crow är inställt men jag satte det på ett vred i stället, provade på halva trotteln först men trivs bättre med steglöst vred.

    Det jag undrade över var den nya mixen jag gjorde dvs ailerons>>flaps.
    (Ail》》au2 och flp》》au1 i futaban har alla vingservon separat inpluggade i en 8ch RX)

    Alltså att flapsen blir ailerons också och jag kan säkert göra härliga rollar med det men jag undrade om det gav nånting mer? Minskat drag vid bankning ex? Om skev och flaps rör sig unisont bör draget bli mindre? Lite som att "vrida" vingen?

    Vid hangflygning är det nog väldigt bra där snabba svängar kan vara skillnaden mellan en segelkärra och en påse frigolit

    Och jag undrade också om ni som segelflyger skulle ha haft på Aileron-rudder mix när ni är i termik el hang? Eller ö h t?
    Mvh Gustaf

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag kör också med flap / skev mix, motor / höjd, butterfly, men sedan tycker jag att jag har bättre kontroll om jag använder spakarna manuellt.
    Annars kan man stoppa i en Pixhawk för autonym flygning, men blir inte så roligt i längden.
    Det viktigaste redskapet tycker jag är variometern på ett segelplan.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det där med 4 servon på skev och klaff på segelplan kan du få riktigt avancerat.
    skeven funkar på alla precis som du tänkt
    Speed-läge - alla någon grad uppåt
    Termikläge - alla någon eller ett par grader nedåt.
    Broms - klaffen ner och skeven upp - styrs gärna med trottelspaken så att full fart (fram) ger noll broms och trotteln i minläge (bak) ger full broms.
    Man skulle ju vilja ha en 4-läges switch på sändaren!!! Har en DX18 (Novis på detta m mix mm).
    Kan man inte sätta trottel på 0-100% fr mittläget och sätta full broms med gas-spaken i botten?
    Gasen använder man ju sällan ändå, bara lite stöttning på låga varv i landningsfasen, annars full muff upp på höjd.

    // Mats W

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Den termik man hittar på vintern är oftast torrtermik som uppstår genom att luft som på något vis värmts upp i förhållande till den omgivande lufthavet, exv genom att marken ger ifrån sig värme.
    Det finns torrtermik på sommaren också, men det man helst vill ha är 'vanlig' termik. Den uppstår oftast som torrtermik men när luften stiger och därmed kyls av börjar vattenångan i luften kondensera vilket frigör stora mängder värmeenergi som driver på termiken och gör att den blir såväl kraftigare och högre.
    När man ser Cumulusmoln på sommarhalvåret är det den kondenserade vattenångan som man ser.
    Det är ont om Cumulusmoln på vintern bl.a. beroende på att den kalla luften inte kan innehålla lika mycket vattenånga som varm luft.

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Olika mixar vid hangflygning är knappast lönt. Man hinner liksom inte med i svängarna, dessutom brukar (ska) det ju vara blåsigt, och kärran kastar hit & dit.
    Här vill man (oftast) ha en hyfsat snabb kärra som penetrerar luften bra.
    Och sen är ju flygområdet ganska begränsat.
    Möjligen att man kan lägga in lite klaff vid landningen.....
    Retroholic!

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Man skulle ju vilja ha en 4-läges switch på sändaren!!! Har en DX18 (Novis på detta m mix mm).
    Kan man inte sätta trottel på 0-100% fr mittläget och sätta full broms med gas-spaken i botten?
    Gasen använder man ju sällan ändå, bara lite stöttning på låga varv i landningsfasen, annars full muff upp på höjd.

    // Mats W
    Jo det kan man! Men man behöver en 5-10% dödband i mitten så man inte råkar spinna motorn eller bromsa om man flyger fpv ex kan man ej titta på TX hela tiden, för mig fungerade det bättre att ha det på ett vred, steglös crow!, lätt att jag dessutom kommer åt roder när jag använder crow:bromsen på V spak!
    Men det är väl det vanligaste sättet att ha en fullhouse-glidermix på skulle jag tro..
    Mvh Gustaf

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Man skulle ju vilja ha en 4-läges switch på sändaren!!! Har en DX18 (Novis på detta m mix mm).
    Kan man inte sätta trottel på 0-100% fr mittläget och sätta full broms med gas-spaken i botten?
    Gasen använder man ju sällan ändå, bara lite stöttning på låga varv i landningsfasen, annars full muff upp på höjd.

    // Mats W
    Har du ingen slider som du kan använda som steglös switch? Vet ej hur spektrum har sina mixar men du kanske kan använda en mixkurva på en slider med de önskvärda effekterna på vissa procent av slider och dött mellan?
    Mvh Gustaf

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Olika mixar vid hangflygning är knappast lönt. Man hinner liksom inte med i svängarna, dessutom brukar (ska) det ju vara blåsigt, och kärran kastar hit & dit.
    Här vill man (oftast) ha en hyfsat snabb kärra som penetrerar luften bra.
    Och sen är ju flygområdet ganska begränsat.
    Möjligen att man kan lägga in lite klaff vid landningen.....
    Jag menar att om flaps följer ailerons så vänder kärran mer än dubbelt så fort och det är väl önskvärt när man som du skriver skall "hänga med i svängarna " ?

    Det är klart att mixar som butterfly reflex och likn är relevant vid hangflygning? Om man planerar landa iaf?
    Mvh Gustaf

  18. #18

    Standard

    Jag tror att man kan utveckla Henkes förslag med 100% utslagpå flaps och 50% på skev till att även göra det differentiellt för att få modellen att svänga bättre vi små utslag. Det återstår att se om det fungerar.

    Men tänk att man använder 0% skev neråt och 100% flaps ner på ena vingen samtidigt som man har 0% flaps upp och 100% skev upp på andra vingen. Nu tänker jag att 100% flaps betyder att det är samma som utslaget vid 100% på skeven, inte att den står med 90 graders vinkel rakt ner som man helst vill ha det vid maximalt utslag på en seglare. Det borde göra att modellen svänger mer naturligt än om man flyger med bara skevroder.

    Det borde också göra modellen mindre stallbenägen då vingen kommer att agera som den har en överdriven skränkning på båda sidorna.

    Jörgen

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mja, vid hangflyg är det, som jag försökt säga tidigare, landningarna som är det trixiga.
    Helst ska man ju landa framför fötterna, men turbulensen bakom hanget gör att kärran kan 'nedkomma' lite var som helst.
    Man ska bara vara glad om man får ner den inom rimligt gångavstånd.

    Ibland vill man bromsa in (med klaff), och plötsligt vill man 'dra på' för att komma fram. Och då hinner man lixom inte fibbla med en massa switchar....


    Sök på Tuben "slope soaring" och studera de s.k. landningarna....
    Retroholic!

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    @Killenheladagen: Titta på hur en propeller är gjord; mest stigning längst in så som henke2 skriver. Detta driver bäst framåt på propellern och bromsar minst på vingen.
    Kan ju bero på att propellern har högre hastighet längre ut på bladet. Stigningen är konstant per varv var du än kikar på bladet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •