Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: Frslag p lmpligt lim; aluminium mot EPO

Standard Frslag p lmpligt lim; aluminium mot EPO

Jag skall montera SmallpartsCNC's motorfste av aluminium i min BIX3. Har ni ngot frslag till lmpligt lim fr aluminium/EPO? Jag kollade p Youtube nr 7demo7 moddade sin och han anvnde epoxy, sjlv lurar jag p om inte UHU por skulle fungera lika bra. Alla frslag mottages med intresse!

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 392
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Polyuretanlim eller epoxy (overkill)
    Har ingen erfarenhet av Uhu Por, men vill du testa r det snabbt gjort att gra ett limprov.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Frsta frslag PU. Vxer mycket, hrdare vatten men vger lite. Handskar ska anvndas.
    Andra frslag Epoxi. Inget avdunstar tungt som f*n. Handskar av nitril ska anvndas.
    Tredje frslag Uhu por. Hller troligen inte. Handskar r trevligt men inte ndvndigt.
    fredrik

Standard

Jag skulle anvnt limpistol med plastlim. Sitter bra och gr fort. Nackdelen r vikten men om man inte ser p mngder blir det inte tungt.
    Jag skulle undvika bde epoxi och uhu por.
    Gr om mjligt ett prov s fr du se. Aluminium krver en bra pistol med hg temperatur.

Mvh
    Peter Z

AnWis avatar
    Reg.datum
    Dec 2014
    Inlgg
    86
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

Standard

Ett tips!
    Om du vrmer delarna som skall limmas fster limmet mycket bttre. Limmet tenderar till att lgga sig p ytan vid avkylning och fr lngre tid p sig att krypa in i alla hligheter om det inte tjocknar s snabbt. Detta gller i synnerhet metall dr avkylning gr vldigt fort o metallen r sval/kall.

Anders

Standard

Det beror lite p passformen p delarna och anlggningsytan, om det r bra passform s skulle jag nog anvnt UHU POR. Tnk bara p att det tar minst tolv timmar innan det har ngon styrka nr du vtlimmar delar som inte andas bra. Om det r dlig passform s fungerar det uselt.

Annars ett smltlim som fster p aluminium, givetvis med vl frvrmd aluminium. Om du bara har ett generellt smltlim s behver du nog rugga upp aluminiumet en hel del fr att smltlimmet skall fsta det minsta. Grna ganska djupa jack.

PU kan jag inte uttala mig om d jag aldrig provat det p varken plast eller aluminium. Jag hade nog viljat trna med det frst.

Jrgen

Reg.datum
    Feb 2015
    Inlgg
    16
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Karlstad, ingen klubb n

Standard

Jag monterade ett sdant motorfste p min Bix3 frra veckan, funderade ocks ver vilket lim jag skulle ta men valde till slut att testa med limpistolen och det sitter stenhrt

Ett litet tillgg, tnk p att limmet stelnar vldigt snabbt, speciellt om metallen r kall s det kan vara lite klurigt att f fstet rakt.
    Senast redigerat av Pakmel den 2016-01-10 klockan 13:01.

Standard

Jag kollade runt p andra RC-sidor var som r brukligt. Mnga rekommenderar gorilla glue eller JB Weld, men jag har svrt att hitta dessa hr, trots att de svenska hemsidorna pekar p div. leverantrer. De hade dock inget p lager. Vet ni var man kan hitta dessa varumrkena i Stockholmstrakten? Annars fr det bli 3 timmars epoxi om inte UHU por eller Pattexlim duger. Tack iallafall fr era rekommendationer.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av EllBe Visa inlgg
    Jag kollade runt p andra RC-sidor var som r brukligt. Mnga rekommenderar gorilla glue eller JB Weld, men jag har svrt att hitta dessa hr, trots att de svenska hemsidorna pekar p div. leverantrer. De hade dock inget p lager. Vet ni var man kan hitta dessa varumrkena i Stockholmstrakten? Annars fr det bli 3 timmars epoxi om inte UHU por eller Pattexlim duger. Tack iallafall fr era rekommendationer.
    Gorilla r samma som PU. Det kper du p byggvaruhus. Jb weld r speciellt bra epoxy. Men var man kper det vet jag inte. Har frskt frn Jb weld i England men de skickade aldrig
    fredrik

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Gorilla r samma som PU. Det kper du p byggvaruhus.
    T.ex: http://www.clasohlson.com/se/Vattenf...erCookie=false
    Vir prudens non contra ventum mingit

Standard

JB Weld r ett lurigt namn att anvnda, deras ursprungliga produkt r deras "kemiska metall" och det r generellt sett den man syftar p nr man sger JB Weld, eller JB Weld putty, vilket r en annan produkt. Jag tvivlar p att det r riktigt rtt fr det hr. Men de verkar tnka sig fr s deras vanliga epoxy kan kanske vara bra att ha tillgngligt...Eller s har de bara pressat ut ett antal skitprodukter fr att fylla de stora stativen som str i alla amerikanska jrnaffrer.

jbweld.se har fraktfritt ver 200kr. Det verkar inte skickas frn Sverige.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 392
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Finns ingen anledning att kpa JB Weld-epoxy. Fr vra ndaml r det frsumbar skillnad mellan olika fabrikat. Viktigare n fabrikatet r hrdningstiden. r den fr kort blir det svrt att hinna gra en fin limning och dessutom hinner kanske inte limmet flyta ut s bra. Jag brukar anvnda 30-minuters epoxy.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •