Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Förslag på lämpligt lim; aluminium mot EPO

  1. #1

    Standard Förslag på lämpligt lim; aluminium mot EPO

    Jag skall montera SmallpartsCNC's motorfäste av aluminium i min BIX3. Har ni något förslag till lämpligt lim för aluminium/EPO? Jag kollade på Youtube när 7demo7 moddade sin och han använde epoxy, själv lurar jag på om inte UHU por skulle fungera lika bra. Alla förslag mottages med intresse!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Polyuretanlim eller epoxy (overkill)
    Har ingen erfarenhet av Uhu Por, men vill du testa är det snabbt gjort att göra ett limprov.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Första förslag PU. Växer mycket, härdare vatten men väger lite. Handskar ska användas.
    Andra förslag Epoxi. Inget avdunstar tungt som f*n. Handskar av nitril ska användas.
    Tredje förslag Uhu por. Håller troligen inte. Handskar är trevligt men inte nödvändigt.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Jag skulle använt limpistol med plastlim. Sitter bra och går fort. Nackdelen är vikten men om man inte öser på mängder blir det inte tungt.
    Jag skulle undvika både epoxi och uhu por.
    Gör om möjligt ett prov så får du se. Aluminium kräver en bra pistol med hög temperatur.

    Mvh
    Peter Z

  5. #5
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Ett tips!
    Om du värmer delarna som skall limmas fäster limmet mycket bättre. Limmet tenderar till att lägga sig på ytan vid avkylning och får längre tid på sig att krypa in i alla håligheter om det inte tjocknar så snabbt. Detta gäller i synnerhet metall där avkylning går väldigt fort o metallen är sval/kall.

    Anders

  6. #6

    Standard

    Det beror lite på passformen på delarna och anläggningsytan, om det är bra passform så skulle jag nog använt UHU POR. Tänk bara på att det tar minst tolv timmar innan det har någon styrka när du våtlimmar delar som inte andas bra. Om det är dålig passform så fungerar det uselt.

    Annars ett smältlim som fäster på aluminium, givetvis med väl förvärmd aluminium. Om du bara har ett generellt smältlim så behöver du nog rugga upp aluminiumet en hel del för att smältlimmet skall fästa det minsta. Gärna ganska djupa jack.

    PU kan jag inte uttala mig om då jag aldrig provat det på varken plast eller aluminium. Jag hade nog viljat träna med det först.

    Jörgen

  7. #7

    Standard

    Jag monterade ett sådant motorfäste på min Bix3 förra veckan, funderade också över vilket lim jag skulle ta men valde till slut att testa med limpistolen och det sitter stenhårt

    Ett litet tillägg, tänk på att limmet stelnar väldigt snabbt, speciellt om metallen är kall så det kan vara lite klurigt att få fästet rakt.
    Senast redigerat av Pakmel den 2016-01-10 klockan 13:01.

  8. #8

    Standard

    Jag kollade runt på andra RC-sidor var som är brukligt. Många rekommenderar gorilla glue eller JB Weld, men jag har svårt att hitta dessa här, trots att de svenska hemsidorna pekar på div. leverantörer. De hade dock inget på lager. Vet ni var man kan hitta dessa varumärkena i Stockholmstrakten? Annars får det bli 3 timmars epoxi om inte UHU por eller Pattexlim duger. Tack iallafall för era rekommendationer.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av EllBe Visa inlägg
    Jag kollade runt på andra RC-sidor var som är brukligt. Många rekommenderar gorilla glue eller JB Weld, men jag har svårt att hitta dessa här, trots att de svenska hemsidorna pekar på div. leverantörer. De hade dock inget på lager. Vet ni var man kan hitta dessa varumärkena i Stockholmstrakten? Annars får det bli 3 timmars epoxi om inte UHU por eller Pattexlim duger. Tack iallafall för era rekommendationer.
    Gorilla är samma som PU. Det köper du på byggvaruhus. Jb weld är speciellt bra epoxy. Men var man köper det vet jag inte. Har försökt från Jb weld i England men de skickade aldrig
    fredrik

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Gorilla är samma som PU. Det köper du på byggvaruhus.
    T.ex: http://www.clasohlson.com/se/Vattenf...erCookie=false
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11

    Standard

    JB Weld är ett lurigt namn att använda, deras ursprungliga produkt är deras "kemiska metall" och det är generellt sett den man syftar på när man säger JB Weld, eller JB Weld putty, vilket är en annan produkt. Jag tvivlar på att det är riktigt rätt för det här. Men de verkar tänka sig för så deras vanliga epoxy kan kanske vara bra att ha tillgängligt...Eller så har de bara pressat ut ett antal skitprodukter för att fylla de stora stativen som står i alla amerikanska järnaffärer.

    jbweld.se har fraktfritt över 200kr. Det verkar inte skickas från Sverige.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Finns ingen anledning att köpa JB Weld-epoxy. För våra ändamål är det försumbar skillnad mellan olika fabrikat. Viktigare än fabrikatet är härdningstiden. Är den för kort blir det svårt att hinna göra en fin limning och dessutom hinner kanske inte limmet flyta ut så bra. Jag brukar använda 30-minuters epoxy.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •